AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Jeg har slitt med uregelmessig syklus og spotting, og smerter i eggstokkene. Var derfor hos gynekolog i dag, som bl.a. fant en vanncyste i den ene eggstokken på ca. 35 mm. Han sa det er ganske vanlig, og at det ikke påvirker muligheten til å bli gravid. Men, det glemte jeg å spørre han om: det hindrer vel eggene i den eggstokken å utvikle seg, slik at jeg i praksis kun har en fungerende eggstokk så lenge cysten er der? Da vil jeg vel i praksis ha dårligere sjanser til å bli gravid om kun en eggstokk kan modne egg? Og, kan vanncyste bety kreft? Spurte ikke om det heller, googlet det når jeg kom hjem dessverre. Har fått time om ca. to måneder igjen, men det er jo lenge til. Han sa den kan forsvinne i dag, eller om noen uker, eller et par måneder - altså umulig å vite. Men for meg, som prøver å bli gravid, kjenner jeg at det stresser meg. Noen som har hatt vanncyster og vet hvor lang tid det varte? Og når man har fått en, er det da sannsynlig at jeg får flere? Anonymkode: c328d...4e0
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 Det fungerer ikke slik, vi med pcos har cyster på eggstokkene (ja begge) og klarer å bli gravide. Jeg selv med pcos er gravid nå, og på tidlig ultralyd så vi både fostersekk/foster/hjerte og masse cyster. Det som gjør cyster vanskelig er når det handler om pcos, da det er bla. hormoner som skaper cyster - fordi vi ikke klarer å utvikle egget nok, og da forblir de bare cyster, veldig enkelt forklart. At du har bare en cyste og ut fra infoen du kommer med heller ikke har pcos, skal ikke ha noe å si for dine evner til å få barn. Vanncyste er nok ikke kreft, den inneholder nemlig vann og ikke kreftceller (derav navnet vann). Og hadde det vært tvil hadde de operert ut, det gjorde de med meg når det var 99.9% sannsynlighet for at den var helt fin, det var kun pga plager at den ble operert ut etter 3 år. Anonymkode: e0429...1cc
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det fungerer ikke slik, vi med pcos har cyster på eggstokkene (ja begge) og klarer å bli gravide. Jeg selv med pcos er gravid nå, og på tidlig ultralyd så vi både fostersekk/foster/hjerte og masse cyster. Det som gjør cyster vanskelig er når det handler om pcos, da det er bla. hormoner som skaper cyster - fordi vi ikke klarer å utvikle egget nok, og da forblir de bare cyster, veldig enkelt forklart. At du har bare en cyste og ut fra infoen du kommer med heller ikke har pcos, skal ikke ha noe å si for dine evner til å få barn. Vanncyste er nok ikke kreft, den inneholder nemlig vann og ikke kreftceller (derav navnet vann). Og hadde det vært tvil hadde de operert ut, det gjorde de med meg når det var 99.9% sannsynlighet for at den var helt fin, det var kun pga plager at den ble operert ut etter 3 år. Anonymkode: e0429...1cc Men kan det være pga cyster at jeg har uregelmessig syklus ? At jeg ikke har eggløsning, men bare cyster hver måned istedet? Anonymkode: c328d...4e0
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men kan det være pga cyster at jeg har uregelmessig syklus ? At jeg ikke har eggløsning, men bare cyster hver måned istedet? Anonymkode: c328d...4e0 Som jeg skriver; nei, greien med pcos er at hormoner påvirker slik at eggløsningen ikke fungerer opptimalt, derav cyster. En cyste i seg selv er ikke farlig. Har du uregelmessig mens er det jo fint å finne utav hva årsaken er. Hva er alderen din, og når fikk du mensen? Anonymkode: e0429...1cc
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #5 Skrevet 29. april 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har slitt med uregelmessig syklus og spotting, og smerter i eggstokkene. Var derfor hos gynekolog i dag, som bl.a. fant en vanncyste i den ene eggstokken på ca. 35 mm. Han sa det er ganske vanlig, og at det ikke påvirker muligheten til å bli gravid. Men, det glemte jeg å spørre han om: det hindrer vel eggene i den eggstokken å utvikle seg, slik at jeg i praksis kun har en fungerende eggstokk så lenge cysten er der? Da vil jeg vel i praksis ha dårligere sjanser til å bli gravid om kun en eggstokk kan modne egg? Og, kan vanncyste bety kreft? Spurte ikke om det heller, googlet det når jeg kom hjem dessverre. Har fått time om ca. to måneder igjen, men det er jo lenge til. Han sa den kan forsvinne i dag, eller om noen uker, eller et par måneder - altså umulig å vite. Men for meg, som prøver å bli gravid, kjenner jeg at det stresser meg. Noen som har hatt vanncyster og vet hvor lang tid det varte? Og når man har fått en, er det da sannsynlig at jeg får flere? Anonymkode: c328d...4e0 Jeg oppdaget min vanncyste på ultralyd for graviditet. Og fikk beskjed om at de under 40 mm bryr man seg ikke om Anonymkode: 35d07...7cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå