Gå til innhold

Kan jeg ta kjøretimer på trafikkskole selv om jeg har sertifikat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tok sertifikatet for 3 år siden. Når jeg hadde fått sertifikatet, flyttet jeg og har siden den gang hatt veldig lite tilgang på bil. Føler derfor at jeg trenger mer trening for å bli mer sikker i trafikken. Jeg føler at mye har gått i glemmeboka, er redd for å gjøre noe feil. Hva blir konsekvensen på kjøretime om jeg gjør noe feil? Blir jeg fratatt førerkortet?

Har du gjort det, eller kjenner noen som har gjort det? Tok det lang tid før du følte deg mer sikker på å kjøre alene? Og får man billigere kjøretimer etter sertifikat, eller er prisen den samme?

Anonymkode: c7e24...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dropp kjøretimer. Du må bare kaste deg ut i det (trafikken). Og kræsjer du er det ikke verdens undergang. 

Anonymkode: dc7a1...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tok sertifikatet for 3 år siden. Når jeg hadde fått sertifikatet, flyttet jeg og har siden den gang hatt veldig lite tilgang på bil. Føler derfor at jeg trenger mer trening for å bli mer sikker i trafikken. Jeg føler at mye har gått i glemmeboka, er redd for å gjøre noe feil. Hva blir konsekvensen på kjøretime om jeg gjør noe feil? Blir jeg fratatt førerkortet?

Har du gjort det, eller kjenner noen som har gjort det? Tok det lang tid før du følte deg mer sikker på å kjøre alene? Og får man billigere kjøretimer etter sertifikat, eller er prisen den samme?

Anonymkode: c7e24...362

Smart av deg å gjøre nettopp dette. Du er ikke alene.. Man stryker ikke via en kjøretime.😇

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjør heller med noen som kan "øvelseskjøre" med deg, så kommer du raskt inn i det 🙂 Men ja du kan ta kjøretimer helt som du vil, koster det samme for alle uansett om en har lappen eller ikke.

Anonymkode: 317c8...a14

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt kan du ta timer. 
Faktisk burde vi alle ta noen timer hvert tiende år - det burde vært obligatorisk med re-test hvert tiår for å beholde lappen. Føreradferd (folk som tror de evner kjøre bil men ikke gjør det) er nemlig den eneste årsaken til dødsfall i trafikken i Norge i dag.

Anonymkode: 68397...ddf

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt kan du ta timer. 
Faktisk burde vi alle ta noen timer hvert tiende år - det burde vært obligatorisk med re-test hvert tiår for å beholde lappen. Føreradferd (folk som tror de evner kjøre bil men ikke gjør det) er nemlig den eneste årsaken til dødsfall i trafikken i Norge i dag.

Anonymkode: 68397...ddf

Helt enig. Det burde bli obligatorisk med oppfrisknings-/evalueringstimer sånn omtrent hvert tiende år.

Anonymkode: 9fba7...4cb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde førerkortet i nesten 5 år før jeg brukte det. Kan du vikeplikt og høyreregel, så kommer du langt. Ikke hatt noen problemer. Var som å sykle, alt kom tilbake på første kjøretur. Jeg leste opp på noen skilt og bremselengde og kjøring om vinteren og hva man skal gjøre når man mister kontrollen. Altså slo opp i teoriboken, ellers så hoppet jeg bare uti det. 

Det spørs hvor utrygg du er på egen kjøring. Skal godt gjøres å bli bedt om å ta oppkjøring på nytt fordi du er så dårlig etter bare 3 år. Øvelseskjør en søndag kveld med noen også ser du hvordan du er bak rattet. 

Anonymkode: 58ab0...37d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig. Det burde bli obligatorisk med oppfrisknings-/evalueringstimer sånn omtrent hvert tiende år.

Anonymkode: 9fba7...4cb

Hvorfor? Det ville vært veldig dyrt, og gitt veldig lite reduksjon i ulykker. Vi har tiltak som kan redusere drepte og skadde i trafikken, hvorfor bruke penger på noe som ikke har beviselig effekt? 

De som trenger trafikkopplæring mest, har minst utbytte (eldre, utenlandske, personer med psykososiale utfordringer), de som trenger det minst får mest utbytte (etnisk norsk, middelklasse, gjerne kvinner). 

Dessuten er kompetansen blant noen trafikklærere så lav, at det er risiko for å gjøre førere dårligere med dette tiltaket. Uansett er det dyrt, og det vil ikke være den beste bruken av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tok sertifikatet for 3 år siden. Når jeg hadde fått sertifikatet, flyttet jeg og har siden den gang hatt veldig lite tilgang på bil. Føler derfor at jeg trenger mer trening for å bli mer sikker i trafikken. Jeg føler at mye har gått i glemmeboka, er redd for å gjøre noe feil. Hva blir konsekvensen på kjøretime om jeg gjør noe feil? Blir jeg fratatt førerkortet?

Har du gjort det, eller kjenner noen som har gjort det? Tok det lang tid før du følte deg mer sikker på å kjøre alene? Og får man billigere kjøretimer etter sertifikat, eller er prisen den samme?

Anonymkode: c7e24...362

På MC er det ganske mange som har hatt førerrett i førti år, som kommer etter at de har funnet ut at de ikke vet hvordan man kjører. Da øver vi på det som er viktig for dem, og sender dem videre. Trafikklærere kan ikke ta fra noen førerretten, så det er ingen konsekvenser om man er ubrukelig.

Vi har også elever på tyngre kjøretøy som må kjøre selv om de har førerett, og jeg ville selvsagt tatt inn en elev som bare ville oppfriske litt på bil. Prisen ville blitt det samme som vanlig time for klasse B, men det kan variere. 

Det er normalt å føle seg usikker, det du bør vurdere er om du er til fare, eller til hinder for andre. Ved å kjøre når det er lite trafikk kan du tilvenne deg å kjøre, og så kjøre når det er mer trafikk etter vert. Du kan også velge områder med mindre utfordringer til å begynne med.

Du kan også vurdere å ta for eksempel BE, da vil du jo kunne få en ny førerprøve som kan gi deg bekreftelse på at du kjører godt nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg valgte å ta noen timer ekstra med bykjøring før jeg flyttet til byen. Da hadde jeg ikke kjørt i by eller på en vei med flere filer siden bykjøringen jeg hadde 15 år tidligere. Det trengtes virkelig en oppfriskning for jeg hadde nervene utenpå selv om det teoretiske sitter godt. 

Anonymkode: 93a3d...f4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ajarRun skrev (11 minutter siden):

Hvorfor? Det ville vært veldig dyrt, og gitt veldig lite reduksjon i ulykker. Vi har tiltak som kan redusere drepte og skadde i trafikken, hvorfor bruke penger på noe som ikke har beviselig effekt? 

De som trenger trafikkopplæring mest, har minst utbytte (eldre, utenlandske, personer med psykososiale utfordringer), de som trenger det minst får mest utbytte (etnisk norsk, middelklasse, gjerne kvinner). 

Dessuten er kompetansen blant noen trafikklærere så lav, at det er risiko for å gjøre førere dårligere med dette tiltaket. Uansett er det dyrt, og det vil ikke være den beste bruken av penger.

Hvordan vet du at det ville gitt liten reduksjon?

Hvor mye det ville ha kostet samfunnet vet jeg ikke, men jeg tenker at å bruke noen hundrelapper kr på en oppfriskningstime hvert 10. år er noe enkeltpersoner fint kan betale selv. Eneste problemet jeg ser er om det er mangel på trafikklærere.

Hvis kompetansen blant trafikklærere generelt er så lav at de gjør førere dårligere så bør vi jo bare kvitte oss med all opplæring unntatt det teoretiske.

Anonymkode: 9fba7...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde førerkortet i nesten 5 år før jeg brukte det. Kan du vikeplikt og høyreregel, så kommer du langt. Ikke hatt noen problemer. Var som å sykle, alt kom tilbake på første kjøretur. Jeg leste opp på noen skilt og bremselengde og kjøring om vinteren og hva man skal gjøre når man mister kontrollen. Altså slo opp i teoriboken, ellers så hoppet jeg bare uti det. 

Det spørs hvor utrygg du er på egen kjøring. Skal godt gjøres å bli bedt om å ta oppkjøring på nytt fordi du er så dårlig etter bare 3 år. Øvelseskjør en søndag kveld med noen også ser du hvordan du er bak rattet. 

Anonymkode: 58ab0...37d

For et utrolig dumt svar. Ikke svar på ting du ikke har greie på. For det første skal det ikke godt gjøres å bli en dårlig sjåfør på tre år, når du (omtrent) ikke har kjørt etter du tok lappen. De fleste glemmer mye på tre år, så du var heldig hvis du klarte å skli rett inn i flytsonen etter fem år. Om du har kjørt i f.eks 10 år, for så å ikke kjøre de neste tre årene, vil saken selvsagt stille seg annerledes. 

Og du kan selvfølgelig ikke bli bedt om å ta oppkjøringen på nytt! Hallo! Kjøreskolen har ingen hjelmen til å frata elever førerkortet hvis de kommer og ber om oppfriskningstimer.

Anonymkode: 1739e...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan vet du at det ville gitt liten reduksjon?

Hvor mye det ville ha kostet samfunnet vet jeg ikke, men jeg tenker at å bruke noen hundrelapper kr på en oppfriskningstime hvert 10. år er noe enkeltpersoner fint kan betale selv. Eneste problemet jeg ser er om det er mangel på trafikklærere.

Hvis kompetansen blant trafikklærere generelt er så lav at de gjør førere dårligere så bør vi jo bare kvitte oss med all opplæring unntatt det teoretiske.

Anonymkode: 9fba7...4cb

Vi har relativt godt kunnskapsgrunnlag om forskjellige intervensjoner innen trafikksikkerhet. Vi vet stort sett hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

2.4 milliarder per år hvis vi antar en 45 minutters time. Problemet er at 45 minutter ikke er nok til å endre holdninger, og det er dårlige holdninger, ikke manglende tekniske ferdigheter eller manglende trafikale ferdigheter som dreper. Men uansett hvilken man skal fokusere på er 45 minutter for lite.

Store deler av den obligatoriske opplæringen kan med fordel fjernes. Sikkerhetskurs på øvingsbane (glattkjøring) er det beste eksemplet. På tunge kjøretøy vet vi at det øker alvorligheten og antall ulykker. På lette kjøretøy vet vi ikke, men det har aldri blitt dokumentert en positiv effekt. Men det oppleves helt klart nyttig for elev og lærer. Samfunnsøkonomisk er det en katastrofe. 

Privat øvelseskjøring fungerer veldig bra, de som øver mer hjemme og mindre på trafikkskoler har mindre stryk og færre ulykker. Den beste prediktoren for å stryke på oppkjøring er mange timer på trafikkskole. Men ikke alle kan øve privat. Det er en stor utfordring som det dessverre ikke jobbes nok med. 

Personer med språkutfordringer eller psykososiale utfordringer får ikke tilstrekkelig trafikkopplæring og lærerplanen er ikke tilpasset dem i det hele tatt. 

Å innføre dyre tiltak basert på følelser isteden for kunnskapsgrunnlag er veldig dumt. Og det er ofte vanskelig å bli kvitt tiltak som ikke fungerer etter at de er implementert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ajarRun skrev (3 timer siden):

Vi har relativt godt kunnskapsgrunnlag om forskjellige intervensjoner innen trafikksikkerhet. Vi vet stort sett hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

2.4 milliarder per år hvis vi antar en 45 minutters time. Problemet er at 45 minutter ikke er nok til å endre holdninger, og det er dårlige holdninger, ikke manglende tekniske ferdigheter eller manglende trafikale ferdigheter som dreper. Men uansett hvilken man skal fokusere på er 45 minutter for lite.

Store deler av den obligatoriske opplæringen kan med fordel fjernes. Sikkerhetskurs på øvingsbane (glattkjøring) er det beste eksemplet. På tunge kjøretøy vet vi at det øker alvorligheten og antall ulykker. På lette kjøretøy vet vi ikke, men det har aldri blitt dokumentert en positiv effekt. Men det oppleves helt klart nyttig for elev og lærer. Samfunnsøkonomisk er det en katastrofe. 

Privat øvelseskjøring fungerer veldig bra, de som øver mer hjemme og mindre på trafikkskoler har mindre stryk og færre ulykker. Den beste prediktoren for å stryke på oppkjøring er mange timer på trafikkskole. Men ikke alle kan øve privat. Det er en stor utfordring som det dessverre ikke jobbes nok med. 

Personer med språkutfordringer eller psykososiale utfordringer får ikke tilstrekkelig trafikkopplæring og lærerplanen er ikke tilpasset dem i det hele tatt. 

Å innføre dyre tiltak basert på følelser isteden for kunnskapsgrunnlag er veldig dumt. Og det er ofte vanskelig å bli kvitt tiltak som ikke fungerer etter at de er implementert.

Mye dårlige holdninger der ute ja. Svært ødeleggende. Også her..

Det første som slo meg når jeg leste innlegget ditt var en artikkel i en budstikke om en politikontroll. På forespørsel fra betjentene om å få se førerkortet svarte mannen helt seriøst, at det hadde han ikke,. han øvelseskjørte med seg selv..  

Ja for all del, la nå foreldre, gud og hvermannsen styre skuta på førerkort-opplæring/trafikal utdanning.  Og jo mindre du involverer deg med trafikkskoler jo større forutsetninger har du for å bestå en førerprøve. +Mindre trafikkulykker, bedre miljø og færre skilsmisser..

Du bruker ord som " Vi ", så da har du sikkert en bred oppslutning på dette. 113 🚑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PITTY skrev (7 minutter siden):

Mye dårlige holdninger der ute ja. Svært ødeleggende. Også her..

Det første som slo meg når jeg leste innlegget ditt var en artikkel i en budstikke om en politikontroll. På forespørsel fra betjentene om å få se førerkortet svarte mannen helt seriøst, at det hadde han ikke,. han øvelseskjørte med seg selv..  

Ja for all del, la nå foreldre, gud og hvermannsen styre skuta på førerkort-opplæring/trafikal utdanning.  Og jo mindre du involverer deg med trafikkskoler jo større forutsetninger har du for å bestå en førerprøve. +Mindre trafikkulykker, bedre miljø og færre skilsmisser..

Du bruker ord som " Vi ", så da har du sikkert en bred oppslutning på dette. 113 🚑

Vedkommende du siterer er jo trafikkskolelærer…

Anonymkode: c7b9c...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vedkommende du siterer er jo trafikkskolelærer…

Anonymkode: c7b9c...966

Gjør i hvert fall ikke budskapet bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
PITTY skrev (Akkurat nå):

Gjør i hvert fall ikke budskapet bedre..

Bedkommende svarer jo med statistikk og erfaring og kunnskap. Han/hun er kompetent på området. Det er kanskje ikke en samfunnsøkonomisk løsning å tilby oppfølgingstimer selv om det kan virke som et godt forslag. 

Anonymkode: c7b9c...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer fra ei bygd oppi nord, da jeg skulle bo og kjøre i Oslo en stund holdt jeg på å drite på meg av tanken. Dro til en kjøreskole og sa jeg måtte ha hjelp til å lære å kjøre i by, fikk 5 timer til prisen av 3 😄

Anonymkode: f7424...7ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kommer fra ei bygd oppi nord, da jeg skulle bo og kjøre i Oslo en stund holdt jeg på å drite på meg av tanken. Dro til en kjøreskole og sa jeg måtte ha hjelp til å lære å kjøre i by, fikk 5 timer til prisen av 3 😄

Anonymkode: f7424...7ec

Det er så fascinerende hvordan vi er forskjellig men også helt like! Jeg lærte meg å kjøre bil i Majorstuenkrysset og hadde masse bykjøring og motorveikjøring. Tok lappen i Bærum. Flyttet ut på landet noen år senere og var livredd - alt var jo bekmørkt!!! 🤣 Så ikke en dritt. 
 

Tok ikke kjøretimer men brukte en vinter på å bli trygg på landevei. 🤣

Anonymkode: c7b9c...966

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er så fascinerende hvordan vi er forskjellig men også helt like! Jeg lærte meg å kjøre bil i Majorstuenkrysset og hadde masse bykjøring og motorveikjøring. Tok lappen i Bærum. Flyttet ut på landet noen år senere og var livredd - alt var jo bekmørkt!!! 🤣 Så ikke en dritt. 
 

Tok ikke kjøretimer men brukte en vinter på å bli trygg på landevei. 🤣

Anonymkode: c7b9c...966

Haha helt likt bare omvendt miljø! Jrh er omtrent født og flasket opp på smale bekmørke veier hvor en må rygge 300 meter ved møtende bil, men å kjøre i flerfelts rundkjøring eller bytte fil i lyskryss ga meg omtrent panikkanfall 🤣🤣

Anonymkode: f7424...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...