Gå til innhold

Hjelp! Jeg ser etter hvilke jobbmuligheter jeg kan ha med dårlig psykiske helse!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når jeg gikk til behandling på DPS så snakket jeg og behandleren min sammen om IPS, individuell jobbstøtte. Nå ordnet det seg for meg på annet vis så det ble ikke aktuelt likevel, men har NAV nevnt dette for deg noen gang? (Eller VTA, som en annen i tråden nevner.)

https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/psykiske-helseproblemer/individuell-jobbstotte-ips

Anonymkode: 371e7...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Rett på jobbe er jo en menneskerett. Så lit rart at dem ikke tilrettelegger og at arbeidsplasser ser til individet og ikke kun penger og kapitalisme? 

Anonymkode: 8cefa...101

Ja, det er rart, og trist også. Men det handler mye om hvilke midler de har til rådighet. Så kunne man igjen diskutert hvorvidt det lønner seg for staten å ikke gå mer inn for å sysselsette en ganske stor gruppe mennesker som egentlig har mye å bidra med i samfunnet og potensielt kunnet komme helt eller delvis tilbake i full jobb om de bare hadde fått riktig tilrettelegging og fått holde på i sitt eget tempo.
Private bedrifter kommer uansett ikke til å ville gjøre dette på egen hånd uten støtte fra staten, fordi det ikke lønner seg for dem.

Anonymkode: 74905...1a0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

om jeg kunne hadde jeg gjort det, men det har jeg desverre ikke råt til siden AAP snart er over for meg. 

Men tusen takk 🥰 å gi barna mine en trygg og stabil barndom er veldig viktig for meg.  Det er derfor jeg må ta disse i manges øyne rare hensynene i jobb, for å klare å stå i jobb, men også holde meg frisk for å ha overskudd for barna ❤️

Anonymkode: b2fbb...e8b

Chatoperatør for datingssider. Vet ikke hvor godt betalt det er, men tror det er tilnærmet fri arbeidstid. 

Men spøk tli side -  har du fått utredet arbeidskapasiteten din? Kan det å søke ufør være et alternativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MollyJones skrev (1 minutt siden):

Chatoperatør for datingssider. Vet ikke hvor godt betalt det er, men tror det er tilnærmet fri arbeidstid. 

Men spøk tli side -  har du fått utredet arbeidskapasiteten din? Kan det å søke ufør være et alternativ? 

TS skrev i hovedinnlegget at hun snart skal i arbeidsutprøving og at det kan være aktuelt å søke om uføretrygd.

Anonymkode: 74905...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med private vaskeoppdrag? Jeg kjenner en som har litt lignenede problemer som ts, og han har ansvar for å vaske trappene i 2 borettslag. Det funker fordi det ikke er så nøye akkurat hvilken dag det gjøres så lenge hver trapp blir vasket ca hver 14. Dag.

Blir kanskje vanskelig med 50%, men noe jobb kan man jo klare på den måten hvis det ikke er veldig lange perioder du blir borte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går du på DPS? Her jeg bor har de noe som heter Jobbresept1 (Trondheim). Disse jobbspesialistene hjelper deltakerne ut i jobb. De er kjempeflinke, og ser muligheter istedenfor begrensninger. De ser også hvor viktig det er med kombinasjonen av terapi og det å få hjelp til å komme ut i jobb. 

Om ikke, så regner jeg med at NAV har andre relevante tiltak - der du kan komme i kontakt med en jobbspesialist. 

Anonymkode: ae95c...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du vurdert å bli selvstendig næringsdrivende? Det er jeg. Det fungerer bra å kombinere med dager og uker hvor jeg er for psykisk syk til det ene eller andre.

Anonymkode: b72a9...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trenger noen råd, og håper noen med innsikt i forskjellige jobber kan hjelpe meg.

Jeg har mye problemer pga psyken min, blant annet ptsd, add, bipolar og angst.  Så i lengre perioder kan funksjonsevnen min være nærmere 0.

Jeg har ikke noe utdanning utenom vgs, som jeg brukte 8 år på å gjennomføre.  Men jeg har ikke fagbrev.  Jeg har prøvd meg på høyere utdanning både fulltid, deltid og nettstudie.  Men ingenting fungerer, jeg ender opp med å føre alt for mye press og psykisk stress da det kommer masse utfordringer med skolegang.  Ikke bare faglig, men sosialt, ukjente steder, situasjoner og mennesker, og det blir for mye og jeg blir veldig dårlig.

Men jeg lurer på hvilke jobber jeg muligens kan få?  Det må være en jobb som ikke krever utdanning, hvor jeg ikke møter så mange mennesker (så typisk service jobb går ikke).  Det må også være sånn at jeg kan gi beskjed om at jeg ikke kan komme på jobb en dag på kort varsel uten at det blir masse stress og styr for meg eller arbeidsgiver.  Og at jeg kan bli sykemeldt i lengre perioder uten at det blir store utfordringer.  Og det kan ikke være mer enn 60% helst mellom 30 og 50%,

Er det noen som kommer på noe?  Kan legge til at jeg er en 28 år gammel gift kvinne med to barn.

Nå går jeg på AAP og har gjort det ganske lenge, og skal snart inn i en runde med arbeidsutprøving osv.  Med NAV for å kartlegge om jeg skal søke på 50% ufør.

Takk ^-^

Verna bedrift.

Anonymkode: c77e6...cb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Går du på DPS? Her jeg bor har de noe som heter Jobbresept1 (Trondheim). Disse jobbspesialistene hjelper deltakerne ut i jobb. De er kjempeflinke, og ser muligheter istedenfor begrensninger. De ser også hvor viktig det er med kombinasjonen av terapi og det å få hjelp til å komme ut i jobb. 

Om ikke, så regner jeg med at NAV har andre relevante tiltak - der du kan komme i kontakt med en jobbspesialist. 

Anonymkode: ae95c...012

Jeg har gått til DPS tidligere, avsluttet der for ca ett år siden, men skal starte opp igjen i begynelsen av mai.  Vi har noe lignende her jeg bor, og jeg skal søkes dit.  Men NAV ville vente til jeg ble litt bedre.  Men det stresser meg egentlig, da jeg ofte kan være syk i mange måneder, og har bare ett år igjen på AAP.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du vurdert å bli selvstendig næringsdrivende? Det er jeg. Det fungerer bra å kombinere med dager og uker hvor jeg er for psykisk syk til det ene eller andre.

Anonymkode: b72a9...d03

Jeg har ikke noe som kan bli til noe desverre, men har tenkt på det.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Verna bedrift.

Anonymkode: c77e6...cb0

Man må ha fått invilget ufør for å få jobb i vernet bedrifte, ihvertfall her jeg bor.  Jeg har ikke søkt enda da det er en del avklaring igjen.  Og jeg vet jo ikke om jeg får godkjent.  Men håper på å kanskje få en jobb som passer meg i en vernet bedrift i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å starte hos nav? De kan finne jobb til deg. Da er det AAP, men da får du i det minste noe på cv’n. Du trenger ikke si til en evt ny arbeidsgiver at du var gjennom nav. Da får du testet ut arbeidslivet på samme tid som du ikke har presset med å yte fult hele tiden. Det er tross alt ikke arb.giver som lønner deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg trenger noen råd, og håper noen med innsikt i forskjellige jobber kan hjelpe meg.

Jeg har mye problemer pga psyken min, blant annet ptsd, add, bipolar og angst.  Så i lengre perioder kan funksjonsevnen min være nærmere 0.

Jeg har ikke noe utdanning utenom vgs, som jeg brukte 8 år på å gjennomføre.  Men jeg har ikke fagbrev.  Jeg har prøvd meg på høyere utdanning både fulltid, deltid og nettstudie.  Men ingenting fungerer, jeg ender opp med å føre alt for mye press og psykisk stress da det kommer masse utfordringer med skolegang.  Ikke bare faglig, men sosialt, ukjente steder, situasjoner og mennesker, og det blir for mye og jeg blir veldig dårlig.

Men jeg lurer på hvilke jobber jeg muligens kan få?  Det må være en jobb som ikke krever utdanning, hvor jeg ikke møter så mange mennesker (så typisk service jobb går ikke).  Det må også være sånn at jeg kan gi beskjed om at jeg ikke kan komme på jobb en dag på kort varsel uten at det blir masse stress og styr for meg eller arbeidsgiver.  Og at jeg kan bli sykemeldt i lengre perioder uten at det blir store utfordringer.  Og det kan ikke være mer enn 60% helst mellom 30 og 50%,

Er det noen som kommer på noe?  Kan legge til at jeg er en 28 år gammel gift kvinne med to barn.

Nå går jeg på AAP og har gjort det ganske lenge, og skal snart inn i en runde med arbeidsutprøving osv.  Med NAV for å kartlegge om jeg skal søke på 50% ufør.

Takk ^-^

Den jobben finnes ikke i Norge i 2022, nei. Kanskje for 30 år siden, i 1992, men det hjelper deg lite. Det er "nye" tider. Vær en produktiv, profitt-maskin eller (unnskyld språket) GTFO som Murikans sier i UzZA 🤣

Anonymkode: d3451...dd6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Rett på jobbe er jo en menneskerett. Så lit rart at dem ikke tilrettelegger og at arbeidsplasser ser til individet og ikke kun penger og kapitalisme? 

Anonymkode: 8cefa...101

Det er True Capitalist Terror Domination som gjelder, ja. Profitt-maskin eller Out. Hvis en ikke kan generere profitt, så er man på en måte "verdiløs".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk ^-^

Nav har en ordning der bedriften ikke blir belastet for ditt fravær. Husker ikke helt hva ordningen heter. Men kan iallefall gi det litt bedre søkemuligheter. Du skriver jo ikke hvilke utdannelse du har da. Men i utprøvingen kan du jo prøve litt forskjellig. Feks i kommunen som en form for sekretær, som ordner mail lister, putter i konvolutter ol. Har jeg selv prøvd ut som. Nå sliter jeg ikke psykisk, men sliter med en form for utmattelse og kognitiv svikt. Sø trengte noe å gjøre jeg kunne ta litt i eget tempo. Men arb evnen ble dårligere med tiden, så ble til slutt ufør. Ellers kjenner jeg noen som sliter sjukt mye med psyken, som syntes det fungerer å jobbe med barn. 

Anonymkode: cb002...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje å jobbe med å stelle graver elns? Eller med å arkivere ting eller registrere ting? 
Har du vært i kontakt med habiliteringstjenesten? 

Anonymkode: e0d5b...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Avstand skrev (1 time siden):

Hva med å starte hos nav? De kan finne jobb til deg. Da er det AAP, men da får du i det minste noe på cv’n. Du trenger ikke si til en evt ny arbeidsgiver at du var gjennom nav. Da får du testet ut arbeidslivet på samme tid som du ikke har presset med å yte fult hele tiden. Det er tross alt ikke arb.giver som lønner deg. 

Jeg skrev i HI at jeg er på AAP nå, og har ikke lang tid igjen. 
Jeg har prøvd ut en del ting, men ingenting har fungert, og jeg har bare blitt dårlig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nav har en ordning der bedriften ikke blir belastet for ditt fravær. Husker ikke helt hva ordningen heter. Men kan iallefall gi det litt bedre søkemuligheter. Du skriver jo ikke hvilke utdannelse du har da. Men i utprøvingen kan du jo prøve litt forskjellig. Feks i kommunen som en form for sekretær, som ordner mail lister, putter i konvolutter ol. Har jeg selv prøvd ut som. Nå sliter jeg ikke psykisk, men sliter med en form for utmattelse og kognitiv svikt. Sø trengte noe å gjøre jeg kunne ta litt i eget tempo. Men arb evnen ble dårligere med tiden, så ble til slutt ufør. Ellers kjenner jeg noen som sliter sjukt mye med psyken, som syntes det fungerer å jobbe med barn. 

Anonymkode: cb002...7aa

Jeg har ikke utdanning, bare vgs som jeg ikke har fått fullført fagbrev på.  Jeg har prøvd en del ting i starten av AAP perioden min, og det har ikke fungert. Noen ting gikk greit en periode til jeg ble presset til å øke aktiviteten.

Jeg har også prøvd ut å jobbe i barnehage, holdt ut i 3 uker før jeg bare måtte slutte selv om NAV ikke ville det og ble truet med å miste stønad.  Men heller ingen stønad enn ingen meg.  Jeg har barn selv, men andre barn skremmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønskedrøm: 

Kommunen ansatte en rekke omsorgspersoner som kunne hjelpe de i kommunen som trengte hjelp. Hjelpebehovet ble registrert i en database og så kunne omsorgspersonene registrere seg på ulike oppdrag - rake i hagen til Lise, hjelpe Anne på butikken, kjøre Nils til legen, drikke kaffe med Agathe. 

Omsorgspersonene kunne jobbe så mye og så lite som de hadde kapasitet til, og de med hjelpebehov fikk den hjelpen de trengte.

Jeg mener at et slikt opplegg ville vært samfunnsøkonomisk besparende. Datteren til Lise som har tre barn selv, egen hage, full jobb og en mann som ikke tar det tredje skiftet hadde sluppet å rake i hagen til sin mor, og hadde unngått å blitt sykemeldt etter å ha gått på en smell. Anne fikk hjelp til å gå på butikken, så og unngikk å brekke hofta på vei til bussen en glatt vinterdag. etcetc.

Og omsorgspersonene fikk mening i livet, og kunne jobbe på deres premisser - det gav mindre medisinering i denne gruppen, mestring i hverdagen som førte til høyere livskvalitet og det er også lønnsomt for samfunnet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Den jobben finnes ikke i Norge i 2022, nei. Kanskje for 30 år siden, i 1992, men det hjelper deg lite. Det er "nye" tider. Vær en produktiv, profitt-maskin eller (unnskyld språket) GTFO som Murikans sier i UzZA 🤣

Tror ikke det fantes jobber i 1993 heller hvor det ikke er problem om arbeidstakeren plutselig blir borte i lengre perioder. De eneste jobbene som er sånn er jo de jobbene der arbeidsgiver ikke har et reelt behov for at jobben må gjøres, f. Eks selge =Oslo og sånt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøre bud, porterbuddy kan man jobbe hos som selvstendig næringsdrivende. Og da kan du bestemme selv hvor mye du vil jobbe. Det er på kvelden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blosy skrev (22 minutter siden):

Hva med å kjøre bud, porterbuddy kan man jobbe hos som selvstendig næringsdrivende. Og da kan du bestemme selv hvor mye du vil jobbe. Det er på kvelden da.

Det er vel egentlig mye styr rundt det å være selvstendig næringsdrivende eller?  Og jobbing på kveld passer veldig dårlig, siden jeg har to veldig små barn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...