Gå til innhold

Hjelp! Jeg ser etter hvilke jobbmuligheter jeg kan ha med dårlig psykiske helse!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trenger noen råd, og håper noen med innsikt i forskjellige jobber kan hjelpe meg.

Jeg har mye problemer pga psyken min, blant annet ptsd, add, bipolar og angst.  Så i lengre perioder kan funksjonsevnen min være nærmere 0.

Jeg har ikke noe utdanning utenom vgs, som jeg brukte 8 år på å gjennomføre.  Men jeg har ikke fagbrev.  Jeg har prøvd meg på høyere utdanning både fulltid, deltid og nettstudie.  Men ingenting fungerer, jeg ender opp med å føre alt for mye press og psykisk stress da det kommer masse utfordringer med skolegang.  Ikke bare faglig, men sosialt, ukjente steder, situasjoner og mennesker, og det blir for mye og jeg blir veldig dårlig.

Men jeg lurer på hvilke jobber jeg muligens kan få?  Det må være en jobb som ikke krever utdanning, hvor jeg ikke møter så mange mennesker (så typisk service jobb går ikke).  Det må også være sånn at jeg kan gi beskjed om at jeg ikke kan komme på jobb en dag på kort varsel uten at det blir masse stress og styr for meg eller arbeidsgiver.  Og at jeg kan bli sykemeldt i lengre perioder uten at det blir store utfordringer.  Og det kan ikke være mer enn 60% helst mellom 30 og 50%,

Er det noen som kommer på noe?  Kan legge til at jeg er en 28 år gammel gift kvinne med to barn.

Nå går jeg på AAP og har gjort det ganske lenge, og skal snart inn i en runde med arbeidsutprøving osv.  Med NAV for å kartlegge om jeg skal søke på 50% ufør.

Takk ^-^

Anonymkode: b2fbb...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det du beskriver er jo egentlig en jobb som krever veldig lite og hvor det ikke gjør noe om du ikke kommer? Jeg kan helt ærlig ikke komme på noen ikke-tilrettelagte jobber som ikke er sånn. Hva sier NAV? 

Anonymkode: 75e15...112

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal lete en stund. Jeg kommer ikke på noen jobber som passer kriteriene. Det må i så gal være en kontorjobb med stor fleksibilitet, men selv det ville forutsatt at du kan holde tidsfrister…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det du beskriver er jo egentlig en jobb som krever veldig lite og hvor det ikke gjør noe om du ikke kommer? Jeg kan helt ærlig ikke komme på noen ikke-tilrettelagte jobber som ikke er sånn. Hva sier NAV? 

Anonymkode: 75e15...112

NAV har ikke sagt så mye om hvilke jobber jeg kan ha, eller noe om jobb egentlig i det siste.  Det har mest gått i behandling og slikt.  Men kanskje jeg får noen tips etterhvert. Akkurat nå er jeg veldig dårlig så NAV ønsket å vente med utprøvin til jeg var blitt litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I stedet for å fokusere på alle begrensningene - hva er det som interesserer deg? Hva er drømmejobben?

Anonymkode: 22ab4...f8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I stedet for å fokusere på alle begrensningene - hva er det som interesserer deg? Hva er drømmejobben?

Det er vanskelig å se bort fra "begrensningene" da de er nødvendige for at jeg skal kunne beholde en jobb.  Jeg har hatt to jobber, den ene klarte jeg bare stå i en kort stund på noen måneder.  Men begge disse var drømmejobber for meg, blomsterdekoratør som er det jeg gikk på vgs, og renholder.  Renholder jobben klarte jeg stå i nesten 1,5 år, men kan legge til at det var en 30 % stilling i regi av NAV.

Interesser har jeg egentlig ikke mye av da jeg er lett til moderat deprimert nesten konstant.  Men jeg liker gaming, det er vel den eneste interessen jeg har klart å holde på i sanart 10 år!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En sånn arbeidsgiver finner du ikke i det ordinære markedet.

En ting er redusert jevn kapasitet - men hyppige og langvarige sykemeldinger er jo veldig ustabilt. Og da har du jo ikke 50% arbeidsevne? Altså om du relativt jevnlig blir borte fra disse 50%? 

Om du derimot klarer jobbe det inn igjen i bedre perioder er jo saken litt annerledes for noen arbeidsgivere. 

Anonymkode: 73837...948

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vanskelig å se bort fra "begrensningene" da de er nødvendige for at jeg skal kunne beholde en jobb.  Jeg har hatt to jobber, den ene klarte jeg bare stå i en kort stund på noen måneder.  Men begge disse var drømmejobber for meg, blomsterdekoratør som er det jeg gikk på vgs, og renholder.  Renholder jobben klarte jeg stå i nesten 1,5 år, men kan legge til at det var en 30 % stilling i regi av NAV.

Interesser har jeg egentlig ikke mye av da jeg er lett til moderat deprimert nesten konstant.  Men jeg liker gaming, det er vel den eneste interessen jeg har klart å holde på i sanart 10 år!

Tror du at du kunne klart en lavere prosent med renhold? 

Om du klarte 1,5 år med 30% sliter jeg med å skjønne hvor 50% kapasitet er hentet fra. 

Anonymkode: 73837...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du - om jeg hadde vært deg hadde jeg fokusert på barna og din egen helse. 

Tren for å få energi og overskudd. Les bøker, unn deg en kopp te mens ungene er i barnehage. Samle overskudd og energi til barna kommer hjem.

Du gjør en enormt viktig jobb som mor, og samfunnet trenger at du og barna dine har det bra. 

• Liker 2
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner godt at det er vanskelig. Jeg ble selv ufør etter mange år med utprøving og utredning, og opplevde prosessen som mye stress og et evig mas om å prøve ulike jobber, noe som ikke hjalp på helsa. Det er vanskelig å se mulighetene! 

Ønsker deg lykke til, håper du får god støtte fra nav og at du klarer å skape deg et liv du er fornøyd med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MollyJones skrev (6 minutter siden):

Tren for å få energi og overskudd. Les bøker, unn deg en kopp te mens ungene er i barnehage. Samle overskudd og energi til barna kommer hjem.

Du gjør en enormt viktig jobb som mor, og samfunnet trenger at du og barna dine har det bra. 

Dette var så fint skrevet 💝

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MollyJones skrev (6 minutter siden):

om jeg kunne hadde jeg gjort det, men det har jeg desverre ikke råt til siden AAP snart er over for meg. 

Men tusen takk 🥰 å gi barna mine en trygg og stabil barndom er veldig viktig for meg.  Det er derfor jeg må ta disse i manges øyne rare hensynene i jobb, for å klare å stå i jobb, men også holde meg frisk for å ha overskudd for barna ❤️

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner godt at det er vanskelig. Jeg ble selv ufør etter mange år med utprøving og utredning, og opplevde prosessen som mye stress og et evig mas om å prøve ulike jobber, noe som ikke hjalp på helsa. Det er vanskelig å se mulighetene! 

Ønsker deg lykke til, håper du får god støtte fra nav og at du klarer å skape deg et liv du er fornøyd med.

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

100% ufør her. Etter å ha vært på arbeidsutprøving på en arbeidsplass jeg virkelig likte, fant jeg ut at jeg nok var i stand til å jobbe 20-40 ustabile %, men NAV mente det var for urealistisk. Jeg fikk ikke engang fortsette å jobbe på den skjermede bedriften fordi det ikke var plass til meg.

Jeg må være brutal med deg nå: Ingen vanlige arbeidsplasser vil ansette en med så ustabil arbeidskapasitet som det du beskriver. Det du kan gjøre er å spørre NAV om det er mulig å finne varig tilrettelagt arbeid til deg: https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/tiltak-for-a-komme-i-jobb/varig-tilrettelagt-arbeid

En annen ting du evt kan gjøre er å drive med freelancing (noe kreativt eller f.eks drive med korrekturlesing), men da har du som regel deadlines å forholde deg til.
Evt så kan man kun holde seg til å selge ferdige produkter man har laget, f.eks enten selge ting (kunst, strikkede/hjemmesydde plagg, osv) på etsy/finn eller ha en stand på diverse markeder eller messer. Å selge selvplukkede molter er for øvrig veldig lukrativt.
Det går også an å tjene penger på å streame gaming på Twitch, men da må du gjøre det veldig jevnlig sånn at du greier å beholde følgerne dine.

Men helt ærlig så anbefaler jeg at du tar deg en periode der du roer ned, finner ut hva slags gir du faktisk kan kjøre i, og ta det derfra. Du trenger ikke bli helt inaktiv, men ikke stress med at du MÅ gjøre noe. Det er bedre å få en oversikt over hva du faktisk orker, og da trenger man gjerne en "restart".

Det gjorde jeg, fordi jeg trengte det, og nå holder jeg faktisk på med å komme forsiktig igang med studier igjen. Det har foreløpig gått ganske greit, fordi jeg kjenner kroppen min og begrensningene mine bedre.

Anonymkode: 74905...1a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jobben jeg kan tenke meg er en jobb du skaper selv som selvstendig næringsdrivende. Ingen ansetter en som kan jobbe kun når det passer en selv og som tidvis tar lange sykemeldinger. Det koster en arbeidsgiver mye å ha sykemeldte ansatte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

100% ufør her. Etter å ha vært på arbeidsutprøving på en arbeidsplass jeg virkelig likte, fant jeg ut at jeg nok var i stand til å jobbe 20-40 ustabile %, men NAV mente det var for urealistisk. Jeg fikk ikke engang fortsette å jobbe på den skjermede bedriften fordi det ikke var plass til meg.

Jeg må være brutal med deg nå: Ingen vanlige arbeidsplasser vil ansette en med så ustabil arbeidskapasitet som det du beskriver. Det du kan gjøre er å spørre NAV om det er mulig å finne varig tilrettelagt arbeid til deg: https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/tiltak-for-a-komme-i-jobb/varig-tilrettelagt-arbeid

En annen ting du evt kan gjøre er å drive med freelancing (noe kreativt eller f.eks drive med korrekturlesing), men da har du som regel deadlines å forholde deg til.
Evt så kan man kun holde seg til å selge ferdige produkter man har laget, f.eks enten selge ting (kunst, strikkede/hjemmesydde plagg, osv) på etsy/finn eller ha en stand på diverse markeder eller messer. Å selge selvplukkede molter er for øvrig veldig lukrativt.
Det går også an å tjene penger på å streame gaming på Twitch, men da må du gjøre det veldig jevnlig sånn at du greier å beholde følgerne dine.

Men helt ærlig så anbefaler jeg at du tar deg en periode der du roer ned, finner ut hva slags gir du faktisk kan kjøre i, og ta det derfra. Du trenger ikke bli helt inaktiv, men ikke stress med at du MÅ gjøre noe. Det er bedre å få en oversikt over hva du faktisk orker, og da trenger man gjerne en "restart".

Det gjorde jeg, fordi jeg trengte det, og nå holder jeg faktisk på med å komme forsiktig igang med studier igjen. Det har foreløpig gått ganske greit, fordi jeg kjenner kroppen min og begrensningene mine bedre.

Anonymkode: 74905...1a0

Rett på jobbe er jo en menneskerett. Så lit rart at dem ikke tilrettelegger og at arbeidsplasser ser til individet og ikke kun penger og kapitalisme? 

Anonymkode: 8cefa...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg trenger noen råd, og håper noen med innsikt i forskjellige jobber kan hjelpe meg.

Jeg har mye problemer pga psyken min, blant annet ptsd, add, bipolar og angst.  Så i lengre perioder kan funksjonsevnen min være nærmere 0.

Jeg har ikke noe utdanning utenom vgs, som jeg brukte 8 år på å gjennomføre.  Men jeg har ikke fagbrev.  Jeg har prøvd meg på høyere utdanning både fulltid, deltid og nettstudie.  Men ingenting fungerer, jeg ender opp med å føre alt for mye press og psykisk stress da det kommer masse utfordringer med skolegang.  Ikke bare faglig, men sosialt, ukjente steder, situasjoner og mennesker, og det blir for mye og jeg blir veldig dårlig.

Men jeg lurer på hvilke jobber jeg muligens kan få?  Det må være en jobb som ikke krever utdanning, hvor jeg ikke møter så mange mennesker (så typisk service jobb går ikke).  Det må også være sånn at jeg kan gi beskjed om at jeg ikke kan komme på jobb en dag på kort varsel uten at det blir masse stress og styr for meg eller arbeidsgiver.  Og at jeg kan bli sykemeldt i lengre perioder uten at det blir store utfordringer.  Og det kan ikke være mer enn 60% helst mellom 30 og 50%,

Er det noen som kommer på noe?  Kan legge til at jeg er en 28 år gammel gift kvinne med to barn.

Nå går jeg på AAP og har gjort det ganske lenge, og skal snart inn i en runde med arbeidsutprøving osv.  Med NAV for å kartlegge om jeg skal søke på 50% ufør.

Takk ^-^

Du kan begynne å streame på kik :) 

Anonymkode: 8cefa...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror du har gått av å jobbe der du møter på mennesker. Det kan hjelpe deg psykisk. 
Jobbe for eksempel i en LITEN butikk. 
Telefonsalg? Du snakker med kunder over telefonen og ikke ansikt til ansikt. 

Anonymkode: 02605...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du har gått av å jobbe der du møter på mennesker. Det kan hjelpe deg psykisk. 
Jobbe for eksempel i en LITEN butikk. 
Telefonsalg? Du snakker med kunder over telefonen og ikke ansikt til ansikt. 

Anonymkode: 02605...457

Jeg har prøvd, men det fungerer ikke.  Det hjelper ikke psyken for meg, fordi jeg opplever for mye stress av det.  Det blir for uforutsigbart i form av sosial kontakt, jeg klarer ikke å forholde meg til så mange ulike senarioer pr dag.  De gangene jeg har forsøkt har jeg klart det en liten stund, og de gangene jeg har presset meg har jeg endt i dyp depresjon og selvmordstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vært til karriereveiledning? Der kan du få hjelp til å finne ut hvilke jobber som kan være aktuelle. Tilnærmelsen til arbeidslivet er også skånsomt i.o.m at din veileder på forhånd vil bruke tid på å finne den rette jobben for deg, besøke bedrifter, både alene og sammen med deg, samt være med deg i starten ved ev. arbeidsutprøving.

Jeg går hos Fønix, men  det finnes mange andre lignende steder rundt om i landet. Ble meldt inn der fra Nav. 

Anonymkode: d4bdf...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...