Gå til innhold

Barn og idrett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 9-åring som spiller håndball. Mor til det ene barnet trener laget. De er såpass mange, at på kamper så er de to lag. Foreldre og trener ble enige om at lagene skulle rulleres på hele sesongen, slik at alle får spille sammen. Men, nå har det blitt slik at to av jentene alltid er på samme lag. Det er blant annet datteren til treneren og ei jente datteren er god venninne med. Begge disse jentene er gode. De blir også alltid satt på samme lag på trening. 
Noen av oss foreldre har lagt merke til dette, men også noen av barna har lagt merke til dette og føler det er favorisering på trening (de bruker litt andre ord). Jeg syns det virker som at trener setter de på samme lag fordi datteren hennes vil det og fordi begge to er gode. 
Er dette noe vi kan si noe om? I såfall hvordan? Det er ikke så mange som ønsker å trene, så er redd for at trener  tar det ille opp og ikke har lyst til å trene mer. 

Anonymkode: 0702c...4bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville droppet å si noe om det. 

Anonymkode: 40fb1...a94

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men alle får da fortsatt spille sammen? Hvorfor mener du de to må splittes? 

Anonymkode: 8bf7e...80b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men alle får da fortsatt spille sammen? Hvorfor mener du de to må splittes? 

Anonymkode: 8bf7e...80b

Nei, alle får ikke spille sammen. Min jente bl. annet har ikke vært på lag med disse to noen av kampene. 

Skrevet

Hvis dette er noe alle reagerer på ville jeg tatt det opp med sportslig leder av håndballgruppa. De har sikkert en sportsplan eller noe som sier hvordan dette skal gjøres. 

Det du forteller om er et problem med foreldretrenere, da en av mine var på samme alder var det trenerens barn som bestemte hvilke øvelser som var OK å ta med på treningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke splitt dem, da spiller  begge to dårligere, trives mindre og kanskje to begge slutter. 

Anonymkode: 65f4e...eb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke splitt dem, da spiller  begge to dårligere, trives mindre og kanskje to begge slutter. 

Anonymkode: 65f4e...eb8

Å spille dårligere fordi to 9-åringer splittes er ikke et tema på dette aldersnivået. De kommer ikke til å slutte. De har mange venner på laget. Og den ene jenta har sagt hun kunne ønske hun kun spilt litt med min jente også. 

AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (3 minutter siden):

Hvis dette er noe alle reagerer på ville jeg tatt det opp med sportslig leder av håndballgruppa. De har sikkert en sportsplan eller noe som sier hvordan dette skal gjøres. 

Det du forteller om er et problem med foreldretrenere, da en av mine var på samme alder var det trenerens barn som bestemte hvilke øvelser som var OK å ta med på treningen.

Det er i allefall noe flere foreldre reagerer på. Og noen av barna. Jeg har vært borti noe lignende før da min sønn spilte fotball og faren til den ene var trener. Det endte med at flere av barna sluttet pga følelsen av forskjellsbehandling. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje disse to jentene spiller hverandre gode, og at det er hensiktsmessig for dem å være på samme lag?

Det må være lov å være god, og få spille på "sitt" nivå. Det må tas hensyn til de flinke også, ikke bare til de som må hjelpes opp og fram. Jeg ville ikke sagt noe - med mindre problemet er så stort at det går ut over motivasjonen til de andre jentene.

Min sønn er en helt gjennomsnittlig fotballspiller. Men det er en som er veldig flink på laget (jepp - sønnen til treneren). Han kommer trolig til å flyttes over på et annet lag (juniorlaget til ett av topp-lagene i Norge) hvis han ikke får nok utfordring i ordinære treninger og kamper. Jeg vet at familien hans har store planer for fotballkarrieren til sønnen. Så for meg går det helt fint at han får spille mer enn de andre, han hever laget og det er inspirerende for de andre å ha en så god spiller med.

Anonymkode: 0467a...d69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje disse to jentene spiller hverandre gode, og at det er hensiktsmessig for dem å være på samme lag?

Det må være lov å være god, og få spille på "sitt" nivå. Det må tas hensyn til de flinke også, ikke bare til de som må hjelpes opp og fram. Jeg ville ikke sagt noe - med mindre problemet er så stort at det går ut over motivasjonen til de andre jentene.

Min sønn er en helt gjennomsnittlig fotballspiller. Men det er en som er veldig flink på laget (jepp - sønnen til treneren). Han kommer trolig til å flyttes over på et annet lag (juniorlaget til ett av topp-lagene i Norge) hvis han ikke får nok utfordring i ordinære treninger og kamper. Jeg vet at familien hans har store planer for fotballkarrieren til sønnen. Så for meg går det helt fint at han får spille mer enn de andre, han hever laget og det er inspirerende for de andre å ha en så god spiller med.

Anonymkode: 0467a...d69

De fleste på laget er på samme nivå, så det er ikke av betydning her. 
Og det er flere som spiller veldig godt sammen og «forstår» hverandre på banen. Men, de blir rullert på hele tiden. Så er nok ikke årsaken. 
Og problemet er jo litt at det faktisk går ut over motivasjonen. Disse to får alltid spille på de gjeveste spillerplassene for eks. Også føler noen av de andre jentene at de blir forskjellsbehandlet. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er i allefall noe flere foreldre reagerer på. Og noen av barna. Jeg har vært borti noe lignende før da min sønn spilte fotball og faren til den ene var trener. Det endte med at flere av barna sluttet pga følelsen av forskjellsbehandling. 

Jeg har vært sportslig ansvarlig for yngre spillere i en klubb. Hvis foreldrene hadde varslet meg om dette ville jeg tatt en prat med trener om hvordan det er å være trener for eget barn og hvilke utfordringer det kan gi. Jeg ville ikke tatt opp at noen hadde klaget (i alle falll ikke med en gang), men tatt det opp som en generell utfordring med det å være foreldretrener. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært sportslig ansvarlig for yngre spillere i en klubb. Hvis foreldrene hadde varslet meg om dette ville jeg tatt en prat med trener om hvordan det er å være trener for eget barn og hvilke utfordringer det kan gi. Jeg ville ikke tatt opp at noen hadde klaget (i alle falll ikke med en gang), men tatt det opp som en generell utfordring med det å være foreldretrener. 

Det er jo en fin måte å ta opp ting på. Jeg syns det er vanskelig da hun er flink til å lære bort og er engasjert. Har ikke lyst til at hun skal slutte. Aner ikke om hun er nærtagende. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan relatere til dette. Når mitt barn gikk på allidrett, var trenerens barn med på alt og var også flinkest i alt. Barnet ble favorisert, fikk aldri tilsnakk og fikk mest utbytte av treningen, og fikk også bestemme mest. Men ingen sa noe, nettopp fordi det er enklere om man er flere som er enig og kan sende en mld. Mitt barn kommenterte mye på dette, og ville til slutt ikke være med mer, da hun følte at trenerens barn alltid ble "valgt" og favorisert, og at det ikke var noe gøy, fordi det ble mer fokus på konkurranse og å vise frem det flinkeste barnet, fremfor å ha det gøy på trening.

Anonymkode: c10f6...f1f

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo en fin måte å ta opp ting på. Jeg syns det er vanskelig da hun er flink til å lære bort og er engasjert. Har ikke lyst til at hun skal slutte. Aner ikke om hun er nærtagende. 

Trenere vokser ikke på trær så vi må forsøke å ta vare på de vi har, men mange trenger litt veiledning 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det store minuset med foreldretrenere. Alt for mange favoriserer egne unger. Ta det opp. Det må være likt for alle.

Ellers vil dette bsre eskalere som irritasjonsmoment. Ungene ser selvsagt også dette.

Anonymkode: 86735...2e7

AnonymBruker
Skrevet

Det er utfordringer med foreldretrenere, men tenk på alternativene- ingen trener.  Har selv vært håndballtrener og satt opp lag (1-4)  klasse og det er en del hensyn man ikke sier til foreldre.  Men at det ikke er heeelt random på lagene når de er 9 år kan jeg forstå. De skal tenke på høyde, tempo, kastarm, ferdigheter, favorittposisjoner, sosialt med mer for å få frem jevne lag.  Som trener hadde jeg i perioder 3 venstrehendte, plasserte de sjelden på samme lag.  

Yngstemann holdt bare ut ett år etter at jeg ga meg som trener på grunn av treneren. Var yngstemann kanskje for godt vant med meg som trener hvor jeg lettere fant roller hvor hun både kunne gjøre andre bedre og selv få til noe, men ble blottet for all selvtillit med ny trener og hvor trenerbarnet fikk stort fokus.   Hun har reagert på andre trenere også i annen ballidrett og vi har tatt det opp med sportslig ledelse i klubben.  Først når de var 12 og det kom inn nye trenerkollegaer (også foreldre, men ny i klubben) så ble det bedre. Kombinasjonen av ny trener og at vi sa fra til styre og trener gjorde at opplegget ble lagt om)

Noen barn reagerer mye mer på det de oppfatter som urettferdighet, andre bryr seg ikke.  For en som har datter som har sluttet en gang og nesten ville bytte klubb på grunn av annen trener så anbefaler jeg å ikke «dyrke» ideen om urettferdighet. Få for barnet frem alle fordeler og bra ting med trenerne (mens du på kammerset ber om endring).  Selv uten foreldretrenere får man ikke alt likt, og noen ganger er det lett å skylde på trenerne.    Men jeg innrømmer lett at hvordan en trener er kan ha mye å si for et enkelt barn, men når du som trener har 20 barn hvor alle har ulike behov for å bli sett, ja da er det lett at ikke alle blir fornøyd. 

Anonymkode: 28b36...df4

AnonymBruker
Skrevet

Håper du tar det opp og at treneren da velger å slutte med gratisarbeidet sitt og finner noe annet å bruke fritiden sin på. Så kan du og de andre bitre foreldrene som surver ta over trenerjobben selv og kose dere med at disse to jentene ikke får spille sammen.

For en latterlig ting å lage bitchy drama om. Get a life.

Anonymkode: aa93f...ed9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det store minuset med foreldretrenere. Alt for mange favoriserer egne unger. Ta det opp. Det må være likt for alle.

Ellers vil dette bsre eskalere som irritasjonsmoment. Ungene ser selvsagt også dette.

Anonymkode: 86735...2e7

Mens det store minuset med trenere med pedagogisk utdannelse som faktisk får skikkelig lønn, er at dere må betale noe mer enn en symbolsk sum. Du får melde deg til å være gratistrener for andre menneskers bortskjemte drittunger selv da vet du.

Anonymkode: aa93f...ed9

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe om det, det er vel et frivillig verv denne moren har tatt på seg og hvis det hun får utav det er å velge hvem datteren skal spille med så synes jeg det er en grei nok deal. Så lenge "treneren" ikke får betalt og du selv ikke ønsker å ta på deg denne trenerrollen så synes jeg egentlig ikke det er så mye å si på det. Er alltid noe tull innenfor slike idretter med foreldre som trenere, men det er jo prisen man betaler når man skal ha ungene inn i den slags organisert idrett.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (42 minutter siden):

Jeg hadde ikke sagt noe om det, det er vel et frivillig verv denne moren har tatt på seg og hvis det hun får utav det er å velge hvem datteren skal spille med så synes jeg det er en grei nok deal. Så lenge "treneren" ikke får betalt og du selv ikke ønsker å ta på deg denne trenerrollen så synes jeg egentlig ikke det er så mye å si på det. Er alltid noe tull innenfor slike idretter med foreldre som trenere, men det er jo prisen man betaler når man skal ha ungene inn i den slags organisert idrett.

Ja, det er frivillig og som jeg sier, så ønsker ingen at hun skal slutte. Men, risikoen er at flere av barna slutter om dette fortsetter. Det er jo ikke heldig for laget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...