Gå til innhold

Luksusfellen og folk som ordner problemet med spleis/venner som samler inn penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser en del på Luksusfellen. Ganske sjokkert hvor gale det kan gå for folk, uten at de selv tar tak. Og i noen tilfeller, der folk ikke bare er kommet i en hendelig uheldig situasjon, f eks konkurs, men i etterkant fortsetter å feste, bruke penger på gatemat, klær osv, så er "løsning" på å skaffe de første pengene en spleis eller at venner stiller opp og samler inn penger. Da blir jeg irritert! De roter til livet sitt, og så skal andre ordne opp? Hvilken lærdom er det?

Dette gjelder ikke bare luksusfellen,men også mange andre som kommer i økonomisk knipe. Da er det første løsning å få andre til å hjelpe til med rotet - mamma, pappa, kjæresten, spleis osv. Blir dere irritert noen ganger over hvor hjelpeløse folk er til egne økonomiske problemer, og bør luksusfellen, som program, fremme hjelp fra andre via innsamlinger som en løsning?

Anonymkode: 1b0a6...d2d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skru av TVen, gå ut se på våren heller.

Sitte hjemme, bli krenket eller irritert? Stusselig.

Anonymkode: 5539b...94d

• Liker 10
Skrevet

Dette med å ordne folks problemer ved å fjerne konsekvensene og ikke atferden er norskt.

Mange utlendinger jeg kjenner er rystet over at folk på luxusfellen får hjelp og ikke kjeft. Svenske lyxfellan har en balanse og kjefter mer. 

De må fortelle dem at de blir å havne under ei bru, skrek au pairen vår blant annet i sommer til tv skjermen da jeg viste henne et par episoder en kveld.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Yndlingsprogrammet mitt! For meg til å føle meg så mye bedre når jeg ser hvor talentløse folk kan være med egen økonomi. Jeg har ikke sett statistikk, men jeg tror de som får hjelp er like ute å kjøre etter relativt kort tid.

Anonymkode: 8c7d3...de7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg makter faktisk å gjøre begge deler. Både se et program og tenke over og fundere på et samfunnsproblem, og gå en tur og få frisk luft. Det ene utelukker ikke det andre. At du mener det å ta opp et stort samfunnsproblem, folks uheldige forhold til egen økonomi, er feil, det er stusselig.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Yndlingsprogrammet mitt! For meg til å føle meg så mye bedre når jeg ser hvor talentløse folk kan være med egen økonomi. Jeg har ikke sett statistikk, men jeg tror de som får hjelp er like ute å kjøre etter relativt kort tid.

Ja, jeg har lurt på om det finnes oppfølgingsprogram, eller om returen er såpass markert at det ikke blir laget. Da faller jo "ekspertenes" evne til å virkelig hjelpe folk, helt igjennom. Mange ganger tenker jeg, at det er akkurat i det fullmakten leveres tilbake, at folk virkelig trenger hjelp - å gjøre det nye livet til en vane, ikke bare en kortvarig innsats.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel vært laget et par «slik gikk det», men det er jo en grunn til at det ikke blir laget oppfølgingsprogram, folk må jo beskyttes mot seg selv og som du over skriver, hjelpen er til ingen nytte, bare god (?) TV underholdning.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hallgeir sa på slutten av en episode at de holder kontakt med deltagerene lang tid etter programmet. De har også en hjelpe-linje deltagerene kan kontakte. Suksess-raten er  høy, og de fleste klarte seg bra. 

de får nok langt mer tyn en det som kommer fram på tv, men de velger vel å ikke ta med det i programmet. Er jo ganske nedverdigende 

Anonymkode: 17026...90c

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det må ordentlige konsekvenser til for at disse menneskene skal komme seg ut av uføret og på rett kjøl! Likevel irriterer det meg mer at noen faktisk bidrar på spleis til slikt! 

Anonymkode: a9570...c71

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan noen ganger blir irritert over hvor tafatte og håpløst idiotiske enkelte er med sin egen økonomi, ja. Husker særlig en gang, en transperson ved navn Cloe, hadde fått hjelp i programmet. Så dro ekspertene for å forhandle avtaler etc, og ble borte i en måned, og etterlot henne med visse regler og rammer for hva hun kunne bruke av penger.

Da de kom tilbake, bare fire uker etterpå, hadde Cloe prestert å reise på en ferietur til utlandet med en venninne allerede og brukt masse penger på det og shopping. Ekspertene lurte på hvorfor i all verden hun hadde gjort noe så dumt. Det var fordi det allerede var avtalt, og hun kunne ikke bryte avtalen med denne venninnen....

Da rev jeg meg nesten litt i håret. At det går an å være så dum! 

Selvfølgelig gikk alle forhandlingsavtaler i vasken som ekspertene hadde klart å hale i land, etter dette. De etterlot Cloe uten avtaler og uten hjelp, hun måtte drukne i sitt eget økonomiske kaos.

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kan ikke svare på suksessraten. Jeg mener likevel at det er noen kriterier for suksess:

• Man har gjort et dumt valg og det har fått voldsomme uante konsekvenser senere og trenger å få hjelp i rett retning. Typisk for dette er at en stolte på noen som viste seg tilliten ikke verdig (kjæreste som låner, stjeler eller forfalsker signatur og andre svindelhistorier)
  • Konkurs der en selv ikke er direkte årsak til konkursen (altså at en er i stand til å drive en bedrift men har vært uheldig med oppstart)

Disse tror jeg kan ha høy sjanse for å komme på rett kjøl.

Disse som bruker en månedslønn på spill, Nille eller luksusforbruk, er kongen på byen (uten å ha råd til det er den som alltid spanderer osv) har jeg mindre tro på. Noen av disse lider jo av ren kjøpemani. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kan bli provosert og irritert noen ganger. Husker i et av programmene så hadde vedkommende en høy gjeld pga kjøp av møbler, ferieturer og andre luksusvarer de ikke hadde råd til. Vedkommende satt igjen med høy gjeld og krav med høye renter, noe vedkommende ikke valgte å betale, men valgte å fortsette livstilen som vedkommende ikke hadde råd til.

Deretter startet de en spleis hvorpå vedkommende formulerte at "jeg håper venner og kjente kan hjelpe meg økonomisk, fordi jeg har en masse krav mot meg".

Det hørtes jo ut som at vedkommende var forsøkt urettmessig krevd for penger- og stilte seg nærmest uforstående til dette, men det var jo rettmessige krav fordi personen hadde fått i retur en reise, klær eller møbler. Selvsagt må personen betale for disse tingene selv, og ikke kreve venner og kjente for pengene fordi personen hadde "masse krav mot seg". 

Anonymkode: 46655...c0a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må da virkelig være lov å diskutere det, for det er en reell problemstilling.

Jeg sitter ikke å ser på det på TVen, har faktisk ikke TV. Men man kan ikke unngå hvor idiotisk og irriterende det er, fordi man vet jo at fenomenet eksisterer. 

Anonymkode: 0e28f...be4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har lurt på om det finnes oppfølgingsprogram, eller om returen er såpass markert at det ikke blir laget. Da faller jo "ekspertenes" evne til å virkelig hjelpe folk, helt igjennom. Mange ganger tenker jeg, at det er akkurat i det fullmakten leveres tilbake, at folk virkelig trenger hjelp - å gjøre det nye livet til en vane, ikke bare en kortvarig innsats.

Hun ene økonomen har sagt at de følger opp alle i ettertid fortsatt og at det bare er et par tilfeller som har sklidd ut. 

Anonymkode: 0f231...901

AnonymBruker
Skrevet

I begynnelsen av norsk luksusfellen var løsningen jo ofte at man bare trengte taksere huset på nytt og få høyere lån der alle forbrukslån ble nedbetalt. Så litt veiledning og økonomien var reddet.

I svensk lysfällan har det aldri vært mulig, færre som eier bolig rett og slett. Der går ekspertene mye hardere til verks også. Jeg har aldri skjønt hvorfor de raserer hele leiligheten, folk sitter igjen uten sofa.

Anonymkode: 5ac5d...547

AnonymBruker
Skrevet

I begynnelsen av norsk luksusfellen var løsningen jo ofte at man bare trengte taksere huset på nytt og få høyere lån der alle forbrukslån ble nedbetalt. Så litt veiledning og økonomien var reddet.

I svensk lysfällan har det aldri vært mulig, færre som eier bolig rett og slett. Der går ekspertene mye hardere til verks også. Jeg har aldri skjønt hvorfor de raserer hele leiligheten, folk sitter igjen uten sofa.

Boligmarkedet i Norge og Sverige kan jo ikke sammenliknes. I Norge har det vært en svært høy prisstigning de siste 20 årene (med lokale avvik, ofc). Sånn er det ikke i Sverige, og som du sier: det er ikke like vanlig å eie. 

grunnen til at de "ribber leiligheten" er jo for å få penger inn. Du trenger ikke sofa, men du trenger faktisk strøm. 

Anonymkode: 930fd...766

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De har en annonsetjeneste likt Finn i Sverige, Blocket, der kan man finne gratis sofa etterpå, når Lyxfällan har reist og solgt sofaen man hadde fra før. Så deltagerne som har måttet selge sofaen sin, har nok alltids klart å finne en gratis sofa på Blocket etterpå, kanskje ikke like dyr og fasjonabel som den gamle, men noe å sitte på kan de få tak i. Gratis. Ev kanskje noen venner eller slektninger har en gammel sofa i kjelleren som kan gis bort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg lo godt av Luksusfellen da jeg var ung, men jeg klarte selv å havne i luksusfellen. For meg var det ikke ekstremt forbruk, men en depresjon som førte til at jeg sluttet å betale regninger, dette på gikk såpass lenge at det ble en vane og til slutt så ble økonomien så dårlig at jeg bare ga opp. 

Nå har jeg ordnet opp og er ekstremt skamfull. Jeg fikk hjelp av mine foreldre, ikke med å betale gjelden. Men jeg måtte selge boligen min og de hjalp meg inn på boligmarkedet igjen ved å gi meg forskudd på arv. 

Går til psykolog for å prøve å takle skammen. For det er ekstremt flaut å ødelegge økonomien og spesielt når det så lett kunne vært unngått. Jeg kunne jo bare betalt regningene mine i tide. Det var ikke verre enn det. Men da depresjonen herjet som verst så brydde jeg meg ikke om jeg tapte boligen min og nå angrer jeg selvsagt uendelig mye. 

Anonymkode: 4367a...f5c

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ser en del på Luksusfellen. Ganske sjokkert hvor gale det kan gå for folk, uten at de selv tar tak. Og i noen tilfeller, der folk ikke bare er kommet i en hendelig uheldig situasjon, f eks konkurs, men i etterkant fortsetter å feste, bruke penger på gatemat, klær osv, så er "løsning" på å skaffe de første pengene en spleis eller at venner stiller opp og samler inn penger. Da blir jeg irritert! De roter til livet sitt, og så skal andre ordne opp? Hvilken lærdom er det?

Dette gjelder ikke bare luksusfellen,men også mange andre som kommer i økonomisk knipe. Da er det første løsning å få andre til å hjelpe til med rotet - mamma, pappa, kjæresten, spleis osv. Blir dere irritert noen ganger over hvor hjelpeløse folk er til egne økonomiske problemer, og bør luksusfellen, som program, fremme hjelp fra andre via innsamlinger som en løsning?

Nei, det blir jeg ikke. Hvorfor dømme andre?

Anonymkode: 24894...a21

AnonymBruker
Skrevet
Maskulino skrev (16 timer siden):

Dette med å ordne folks problemer ved å fjerne konsekvensene og ikke atferden er norskt.

Mange utlendinger jeg kjenner er rystet over at folk på luxusfellen får hjelp og ikke kjeft. Svenske lyxfellan har en balanse og kjefter mer. 

De må fortelle dem at de blir å havne under ei bru, skrek au pairen vår blant annet i sommer til tv skjermen da jeg viste henne et par episoder en kveld.

Akkurat ja

Anonymkode: 66d42...3cd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...