Druid Skrevet 29. april 2022 #21 Skrevet 29. april 2022 ABM skrev (20 minutter siden): Å gi bilbransjen enda mer makt over kundene er feil vei å gå etter min mening..Særlig siden vi er på vei mot biler uten reelt servicebehov.. EU kontrollen er tilstrekkelig "service" for en ELbil der det eneste som skiftes før bilen er 10-12 år gammel er et papirfilter for kupeluften...Når elektromagnetiske bremser kommer er service historie ...sammen med bilverkstedene vil jeg tro.. Biler vil alltid ha servicebehov. PKK er kun en kontroll på at service faktisk har skjedd. Så maktforholdet vil ikke endre seg. Det er bilbransjen som gjør PKK også. Nedgradering av service, har bare ført til mere reparasjons saker. Så kostbildet for sluttbruker blir bare høyere med lengre serviceintervall. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #22 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når man ikke får godkjent bilen pga skiltlys da er det hull i hodet. Har ingenting med sikkerhet å gjøre. Men er det pga bremsene så har det noe for seg. Anonymkode: 6ee38...578 Defekt skiltlys er ikke nok til å ikke få godkjent på PKK... Om du tror dette er grunnen til at du ikke fikk godkjent, må du tro igjen. Da må det ha vært andre feil i tillegg. Anonymkode: 4c9b6...8dd
nomore82 Skrevet 29. april 2022 #23 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns det er bra at bilene kontrolleres ja, siden det er så mange idioter på veiene. Hadde sikkert vært enda flere uten denne kontrollen. Men liker ikke at det er EU - kontroll. Burde vært norsk kontroll, med et annet navn, og ikke hatt noe Å gjøre med eu eller eu reglene i det helE tatt. Anonymkode: 9d047...549 Strengt tatt heter det PKK - Periodisk KjøretøyKontroll. Så mer norsk får du det ikke. 4 1
Druid Skrevet 29. april 2022 #24 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns det er bra at bilene kontrolleres ja, siden det er så mange idioter på veiene. Hadde sikkert vært enda flere uten denne kontrollen. Men liker ikke at det er EU - kontroll. Burde vært norsk kontroll, med et annet navn, og ikke hatt noe Å gjøre med eu eller eu reglene i det helE tatt. Anonymkode: 9d047...549 Det har endt opp med å hete EU-kontroll, fordi Vegvesenet sin versjon var ansett som upopulær og i utgangspunktet dekket mere , og da er det enklere å skylde på EU som allerede anses som upopulær og alle er kritisk til. Det HETER Periodisk Kjøretøy Kontroll, PKK. EU delen av kontrollen var enklere enn det som kreves i Norge, men har rom for nasjonale ekstrakrav. EU sine regler har utviklet seg, men det er fortsatt Vegvesenet som EGENTLIG setter kravene. Selvfølgelig kunne man sett bort i fra EU, men da ville vi fort kommet dit at vi ikke kunne kjøre norske biler i EU, og det hadde blitt litt dumt. 2 1
Gjest ABM Skrevet 29. april 2022 #25 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det finnes fortsatt slitedeler på en elbil, på nøyaktig lik linje som alle andre. Man er utrolig kunnskapsløs når man presterer å si noe slik som du gjør! Anonymkode: c1534...f27 Slitedeler har ingenting med service å gjøre...ikke bland reparasjoner med bytte av olje, div filter og reimer..Elbiler har ikke sånne ting og har egentlig ikke behov for service før de bør bytte bremsevæske etter 10+år..... kunnskapsnivået mitt er ikke du kapabel til å vurdere.
Druid Skrevet 29. april 2022 #26 Skrevet 29. april 2022 ABM skrev (21 minutter siden): Slitedeler har ingenting med service å gjøre Slitedeler har ALT med service å gjøre. Hele poenget med service, er å sikre at slitedeler blir kontrollert og skiftet FØR de fører til problemer som krever reperasjoner. 2 1
Gjest ABM Skrevet 29. april 2022 #27 Skrevet 29. april 2022 Druid skrev (1 time siden): Slitedeler har ALT med service å gjøre. Hele poenget med service, er å sikre at slitedeler blir kontrollert og skiftet FØR de fører til problemer som krever reperasjoner. Ha,ha.🙈.ok... jeg har jobbet i bilbransjen i 25 år...på flere nivåer..du er akademiker eller?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #28 Skrevet 29. april 2022 ABM skrev (Akkurat nå): Ha,ha.🙈.ok... jeg har jobbet i bilbransjen i 25 år...på flere nivåer..du er akademiker eller? 25 år? Da har du lurt og loppet mange sjeler… Anonymkode: 6ee38...578 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #29 Skrevet 29. april 2022 ABM skrev (1 time siden): Slitedeler har ingenting med service å gjøre...ikke bland reparasjoner med bytte av olje, div filter og reimer..Elbiler har ikke sånne ting og har egentlig ikke behov for service før de bør bytte bremsevæske etter 10+år..... kunnskapsnivået mitt er ikke du kapabel til å vurdere. Du vet bare så himla lite om hva en bil består av! Gud hjelpe meg den stakkaren som overtar en bil fra deg, den har jo aldri hatt ettersyn, noe som er SVÆRT viktig på en bil. Selv på en elbil. Men du eier jo ikke kunnskaper. Anonymkode: c1534...f27 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #30 Skrevet 29. april 2022 ABM skrev (12 minutter siden): Ha,ha.🙈.ok... jeg har jobbet i bilbransjen i 25 år...på flere nivåer..du er akademiker eller? Hadde du nå gjort nettopp det du sier der, så hadde du visst bedre! Anonymkode: c1534...f27
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #31 Skrevet 29. april 2022 Å, herregud, kan denne DU!! - NEI, DU!! barnehagen vær så snill gi seg her. Anonymkode: 18259...03c 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #32 Skrevet 29. april 2022 nomore82 skrev (4 timer siden): Strengt tatt heter det PKK - Periodisk KjøretøyKontroll. Så mer norsk får du det ikke. Hvorfor sier folk fremdeles eu - kontroll da? Anonymkode: 9d047...549
PetterKanin Skrevet 29. april 2022 #33 Skrevet 29. april 2022 (endret) ABM skrev (4 timer siden): Slitedeler har ingenting med service å gjøre...ikke bland reparasjoner med bytte av olje, div filter og reimer..Elbiler har ikke sånne ting og har egentlig ikke behov for service før de bør bytte bremsevæske etter 10+år..... kunnskapsnivået mitt er ikke du kapabel til å vurdere. På hovedservicene er det punkter i serviceskjemaet der man skal sjekke slitedeler, mye det samme som PKK, men gjerne mer. Bremser skal sjekkes for slitasje på de fleste servicer. Endret 29. april 2022 av PetterKanin
PetterKanin Skrevet 29. april 2022 #34 Skrevet 29. april 2022 (endret) PKKen har absolutt sin plass. Men bedømming som gir krav om etterkontroll på mindre mangler som f.eks parkeringslys blir litt for dumt. Endret 29. april 2022 av PetterKanin
PetterKanin Skrevet 29. april 2022 #35 Skrevet 29. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Defekt skiltlys er ikke nok til å ikke få godkjent på PKK... Om du tror dette er grunnen til at du ikke fikk godkjent, må du tro igjen. Da må det ha vært andre feil i tillegg. Anonymkode: 4c9b6...8dd Om alle, altså begge skiltlysene er defekte, skal det bedømmes med karakter 2, følgelig gir det underkjent kontroll. Endret 29. april 2022 av PetterKanin
Gjest ABM Skrevet 29. april 2022 #36 Skrevet 29. april 2022 PetterKanin skrev (10 minutter siden): På hovedservicene er det punkter i serviceskjemaet der man skal sjekke slitedeler, mye det samme som PKK, men gjerne mer. Bremser skal sjekkes for slitasje på de fleste servicer. Og de som tror alt på serviceskjemaet blir gjort tipper jeg tror på julenissen og påskeharen og ...
PetterKanin Skrevet 29. april 2022 #37 Skrevet 29. april 2022 ABM skrev (Akkurat nå): Og de som tror alt på serviceskjemaet blir gjort tipper jeg tror på julenissen og påskeharen og ... At noen ikke utfører servicen betyr ikke at det ikke er en del av servicen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #38 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor sier folk fremdeles eu - kontroll da? Anonymkode: 9d047...549 Av samme grunn som mange fremdeles snakker om Biltilsynet, et navn som ble fjernet i 1995. Altså gammel vane. Anonymkode: 11afb...67a 4
dyptvann Skrevet 29. april 2022 #39 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Av samme grunn som mange fremdeles snakker om Biltilsynet, et navn som ble fjernet i 1995. Altså gammel vane. Anonymkode: 11afb...67a Eller bruker begrepet veiavgift om årsavgift.
PetterKanin Skrevet 29. april 2022 #40 Skrevet 29. april 2022 dyptvann skrev (1 minutt siden): Eller bruker begrepet veiavgift om årsavgift. *Trafikkforsikringsavgift 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå