Gå til innhold

Hva syns dere om PKK (EU-kontroll)


Anbefalte innlegg

Skrevet
ABM skrev (20 minutter siden):

Å gi bilbransjen enda mer makt over kundene er feil vei å gå etter min mening..Særlig siden vi er på vei mot biler uten reelt servicebehov..

EU kontrollen er tilstrekkelig "service" for en ELbil der det eneste som skiftes før bilen er 10-12 år gammel er et papirfilter for kupeluften...Når elektromagnetiske bremser kommer er service historie ...sammen med bilverkstedene vil jeg tro..

Biler vil alltid ha servicebehov. PKK er kun en kontroll på at service faktisk har skjedd.  Så maktforholdet vil ikke endre seg. Det er bilbransjen som gjør PKK også. 

Nedgradering av service, har bare ført til mere reparasjons saker. Så kostbildet for sluttbruker blir bare høyere med lengre serviceintervall.    

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når man ikke får godkjent bilen pga skiltlys da er det hull i hodet. Har ingenting med sikkerhet å gjøre. Men er det pga bremsene så har det noe for seg. 

Anonymkode: 6ee38...578

Defekt skiltlys er ikke nok til å ikke få godkjent på PKK... Om du tror dette er grunnen til at du ikke fikk godkjent, må du tro igjen. Da må det ha vært andre feil i tillegg.

Anonymkode: 4c9b6...8dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det er bra at bilene kontrolleres ja, siden det er så mange idioter på veiene. Hadde sikkert vært enda flere uten denne kontrollen. Men liker ikke at det er EU - kontroll. Burde vært norsk kontroll, med et annet navn, og ikke hatt noe Å gjøre med eu eller eu reglene i det helE tatt.

Anonymkode: 9d047...549

Strengt tatt heter det PKK - Periodisk KjøretøyKontroll. Så mer norsk får du det ikke.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det er bra at bilene kontrolleres ja, siden det er så mange idioter på veiene. Hadde sikkert vært enda flere uten denne kontrollen. Men liker ikke at det er EU - kontroll. Burde vært norsk kontroll, med et annet navn, og ikke hatt noe Å gjøre med eu eller eu reglene i det helE tatt.

Anonymkode: 9d047...549

Det har endt opp med å hete EU-kontroll, fordi Vegvesenet sin versjon var ansett som upopulær og i utgangspunktet dekket mere , og da er det enklere å skylde på EU som allerede anses som upopulær og alle er kritisk til.

Det HETER Periodisk Kjøretøy Kontroll, PKK. 

EU delen av kontrollen var enklere enn det som kreves i Norge, men har rom for nasjonale ekstrakrav. EU sine regler har utviklet seg, men det er fortsatt Vegvesenet som EGENTLIG setter kravene.

Selvfølgelig kunne man sett bort i fra EU, men da ville vi fort kommet dit at vi ikke kunne kjøre norske biler i EU, og det hadde blitt litt dumt. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det finnes fortsatt slitedeler på en elbil, på nøyaktig lik linje som alle andre. Man er utrolig kunnskapsløs når man presterer å si noe slik som du gjør!

Anonymkode: c1534...f27

Slitedeler har ingenting med service å gjøre...ikke bland reparasjoner med bytte av olje, div filter og reimer..Elbiler har ikke sånne ting og har egentlig ikke behov for service før de bør bytte bremsevæske etter 10+år.....

kunnskapsnivået mitt er ikke du kapabel til å vurdere.

Skrevet
ABM skrev (21 minutter siden):

Slitedeler har ingenting med service å gjøre

Slitedeler har ALT med service å gjøre. Hele poenget med service, er å sikre at slitedeler blir kontrollert og skiftet FØR de fører til problemer som krever reperasjoner.   

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Slitedeler har ALT med service å gjøre. Hele poenget med service, er å sikre at slitedeler blir kontrollert og skiftet FØR de fører til problemer som krever reperasjoner.   

Ha,ha.🙈.ok...

jeg har jobbet i bilbransjen i 25 år...på flere nivåer..du er akademiker eller?

AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (Akkurat nå):

Ha,ha.🙈.ok...

jeg har jobbet i bilbransjen i 25 år...på flere nivåer..du er akademiker eller?

25 år? Da har du lurt og loppet mange sjeler…

Anonymkode: 6ee38...578

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (1 time siden):

Slitedeler har ingenting med service å gjøre...ikke bland reparasjoner med bytte av olje, div filter og reimer..Elbiler har ikke sånne ting og har egentlig ikke behov for service før de bør bytte bremsevæske etter 10+år.....

kunnskapsnivået mitt er ikke du kapabel til å vurdere.

Du vet bare så himla lite om hva en bil består av! Gud hjelpe meg den stakkaren som overtar en bil fra deg, den har jo aldri hatt ettersyn, noe som er SVÆRT viktig på en bil. Selv på en elbil. Men du eier jo ikke kunnskaper.

Anonymkode: c1534...f27

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (12 minutter siden):

Ha,ha.🙈.ok...

jeg har jobbet i bilbransjen i 25 år...på flere nivåer..du er akademiker eller?

Hadde du nå gjort nettopp det du sier der, så hadde du visst bedre!

Anonymkode: c1534...f27

AnonymBruker
Skrevet

Å, herregud, kan denne DU!! - NEI, DU!! barnehagen vær så snill gi seg her.

Anonymkode: 18259...03c

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (4 timer siden):

Strengt tatt heter det PKK - Periodisk KjøretøyKontroll. Så mer norsk får du det ikke.

Hvorfor sier folk fremdeles eu - kontroll da? 

Anonymkode: 9d047...549

Skrevet (endret)
ABM skrev (4 timer siden):

Slitedeler har ingenting med service å gjøre...ikke bland reparasjoner med bytte av olje, div filter og reimer..Elbiler har ikke sånne ting og har egentlig ikke behov for service før de bør bytte bremsevæske etter 10+år.....

kunnskapsnivået mitt er ikke du kapabel til å vurdere.

På hovedservicene er det punkter i serviceskjemaet der man skal sjekke slitedeler, mye det samme som PKK, men gjerne mer. Bremser skal sjekkes for slitasje på de fleste servicer.

Endret av PetterKanin
Skrevet (endret)

PKKen har absolutt sin plass. Men bedømming som gir krav om etterkontroll på mindre mangler som f.eks parkeringslys blir litt for dumt.

Endret av PetterKanin
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Defekt skiltlys er ikke nok til å ikke få godkjent på PKK... Om du tror dette er grunnen til at du ikke fikk godkjent, må du tro igjen. Da må det ha vært andre feil i tillegg.

Anonymkode: 4c9b6...8dd

Om alle, altså begge skiltlysene er defekte, skal det bedømmes med karakter 2, følgelig gir det underkjent kontroll.

Endret av PetterKanin
Skrevet
PetterKanin skrev (10 minutter siden):

På hovedservicene er det punkter i serviceskjemaet der man skal sjekke slitedeler, mye det samme som PKK, men gjerne mer. Bremser skal sjekkes for slitasje på de fleste servicer.

Og de som tror alt på serviceskjemaet blir gjort tipper jeg tror på julenissen og påskeharen og ...

Skrevet
ABM skrev (Akkurat nå):

Og de som tror alt på serviceskjemaet blir gjort tipper jeg tror på julenissen og påskeharen og ...

At noen ikke utfører servicen betyr ikke at det ikke er en del av servicen.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor sier folk fremdeles eu - kontroll da? 

Anonymkode: 9d047...549

Av samme grunn som mange fremdeles snakker om Biltilsynet, et navn som ble fjernet i 1995. Altså gammel vane. 

Anonymkode: 11afb...67a

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Av samme grunn som mange fremdeles snakker om Biltilsynet, et navn som ble fjernet i 1995. Altså gammel vane. 

Anonymkode: 11afb...67a

Eller bruker begrepet veiavgift om årsavgift. 

Skrevet
dyptvann skrev (1 minutt siden):

Eller bruker begrepet veiavgift om årsavgift. 

*Trafikkforsikringsavgift  

  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...