AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Hei! Barnet mitt har nylig begynt å ha med seg venner hjem etter bhg. Som regel koser de seg, men igår var barnet mitt trøtt og "frynsete". Barna ville ut, så jeg ble med dem til en lekeplass. Mens vi lekte ute fikk mitt barn en skikkelig meltdown, litt ut av det blå. Jeg ble usikker på hvordan jeg skulle håndtere det, siden besøket var der (ja, jeg er et-barnsmor, og ikke vant til å ta meg av flere barn samtidig). Jeg vet at mitt barn sannsynligvis bare var trøtt og sliten etter en lang, sosial dag, men det var vanskelig å roe h*n, så vi måtte til slutt gå inn og jeg sendte vennen hjem.. Barnet gjorde ikke så mye annet enn å skrike høyt og lenge, og bli krakilsk når jeg nærmet meg. Siden jeg hadde to barn og to sykler å passe på, kunne jeg ikke bare ta med meg barnet mitt og gå. I tillegg var det mange andre folk rundt, som jeg følte vi plaget. Det endte med at jeg avtalte med besøket at h*n tok den ene sykkelen og at vi bare måtte begynne å gå hjemover. Jeg oppfordret mitt eget barn til å følge oss. H*n fulgte oss motvillig (tørr ikke være ute alene) og skrek hele veien hjem. Roet seg etterhvert innendørs og var da sønderknust over at vi måtte være inne. Besøket ble hentet kort tid etter. Forklarte mitt barn at det er lov til å være lei seg/sint, men at h*n må bruke ordene sine og fortelle hva som skjer. Når h*n skriker sånn, får besøket vondt i ørene og det blir ikke hyggelig å leke sammen. Jeg sa at vi kunne invitere vennen igjen en annen gang, når mitt barn var mer opplagt og klar for å leke ordentlig. Barnet mitt virket trist en stund til og nå har jeg dårlig samvittighet. Var jeg for streng? Forventer jeg for mye? Hvordan ville dere håndtert en slik situasjon? Barna er 4 år. Anonymkode: 9bea9...6a8
Tarzani Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Like greit at ungen din fikk oppleve at dårlig oppførsel fører til konsekvenser. I dette tilfellet førte raserianfallet til at besøket måtte dra hjem tidligere enn planlagt. Det føltes nok vanskelig for barnet ditt, siden det ikke klarte å håndtere følelsene sine. Men det er jo normalt at sånt kan skje på den alderen, og jeg mener at så lenge du tar en prat med barnet i ettertid om hvorfor det ble som det ble, så er dette god lærdom for barnet ditt. 14 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 Jeg synes du håndterte situasjonen helt fint! Anonymkode: 04858...3bf 12
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 Jeg hadde hatt mer dårlig samvittighet overfor det andre barnet… Anonymkode: 923f9...320 9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #5 Skrevet 29. april 2022 Syntes du var flink jeg. For streng? Hva annet skulle du gjort da? Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å avbryte det hele. Det hadde jo ikke vært noe hyggelig for hverken ditt barn eller besøket og bare fortsette å være der. Anonymkode: 4e9e2...903 8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #6 Skrevet 29. april 2022 Jeg synes du håndterte det helt fint. Klart barnet ditt ble lei seg og skuffet over at dere måtte inn og besøket måtte hjem, men sånn blir det av og til. Du viste forståelse overfor barnet at det ble en kjip avslutning, satte ord på hvordan barnet følte seg og hvordan en slik situasjon kan unngås samt minnet om at det kommer flere sjanser. Og ikke minst fikk du både unger og sykler trygt hjem - jeg tipper barmet som var på besøk vokste litt på å få ansvaret for en sykkel også 😉 Anonymkode: 66626...f21 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #7 Skrevet 29. april 2022 Jeg synes du gjorde det beste ut av situasjonen, og forhåpentligvis har barna ditt lært noe av dette. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet ovenfor barnet ditt. Jeg synes mer synd på vennen. Anonymkode: 036a0...873 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #8 Skrevet 29. april 2022 Syns det var riktig håndtert. Barnet må oppleve ting for å lære hvordan det kan håndteres neste gang. Anonymkode: 998c8...e4f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #9 Skrevet 29. april 2022 Dette skjer når barna blir større også. Har faktisk måtte sende hjem en 10-åring, fordi mitt barn hadde en shitty dag og klikka helt mens h*n hadde besøk. Det er dog flauere å stå i det når de blir eldre. For når de er i barnehage-alder, står ikke alltid følelsesutbruddene i stil til selve situasjonen, og det er vanskelig å vite hvorfor barnet "klikker". De er bare slitne. Men helt riktig å sende besøket hjem, slik at barnet ditt får ro og hvile, som de mest sannsynlig trenger. Anonymkode: 9d563...92f 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #10 Skrevet 29. april 2022 Ungdn din oppførte seg skikkelig ufint og du håndterte det helt riktig etter min mening med å begynne å gå/sykle hjemover sammen med gjesten, og få tak i foreldrene så de fikk hentet stakkaren, og ditt barn fikk tenke over konsekvensene av å oppføre seg så dårlig. Det eneste «feil» her er at du lurer på om du var for streng og har dårlig samvittighet. Håper ikke vennen ble helt avskrekket og ikke vil komme på besøk flere ganger. Det hadde vært veldig leit for barnet ditt. Anonymkode: 4dd23...159
Ulrikke Skrevet 29. april 2022 #11 Skrevet 29. april 2022 Du var på ingen måte for streng! Synes du gjorde det rette!
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #12 Skrevet 29. april 2022 Da har du lært det, at kanskje er ikke besøk etter bhg noe for ditt barn, at det er bedre å ta det i helgen. Mitt ene barn hadde aldri med venner hjem etter bhg nettopp av den grunnen; han var kjempesliten og trengte å få være hjemme i fred. Fritidsaktiviteter ventet vi også derfor med til siste året i bhg. Er så mye greiere når man begynner å kjenne barna sine og tar hensyn til hva de faktisk orker, og ikke hva «alle andre» gjør. Anonymkode: 348fb...117 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #13 Skrevet 30. april 2022 Her tvinges ungen til lange dager i barnehagen. Dønn sliten og må være kjempesosial. Og så blir det bestemt at han skal ha med venner hjem etterpå også 😱 Ja, ungen HAR gjerne foreslått det selv, men har ikke forutsetninger for å skjønne at han er oppbrukt etter barnehagen. Det er det de voksnes jobb å skjønne. Etter barnehagen trenger han å spise og lade opp. Neida rett ut på lekeplassen. Da kom overbelastningen. Mor mente han brukt ord. 4-åringen hadde ikke ord. Han var overbelastet!! En kjele som koker over kan du ikke få til å oppføre seg rasjonelt. Du må bare ta den av plata og vente til det går over og innse at du må handle annerledes neste gang. Det blir som å dytte ungen utfor et stup og klage på at han skriker."INGEN VIL INGEN LEKE MED DEG NÅR DU ER SINT!!!" Dette er mors ansvar! Ikker ungens! Ta besøk i helgene! Pr nå er han oppbrukt etter barnehagen. Dette fungerer fint for unger som har korte dager! Ikke klag på ungen. Mor må se i seg selv. Hva gjorde jeg galt? Hva kan jeg lære av dette? Hadde ungene spist før dere dro på lekeplassen? Anonymkode: 8daa8...c25 1
Hengebuksvinet Skrevet 30. april 2022 #14 Skrevet 30. april 2022 Godt håndtert. Viktig at barnet ser konsekvensene av det han gjør. Helt naturlig at det blir noen kamper, når han plutselig ikke har deg for seg selv. Besøk krever litt trening, og enda mer når du har enebarn. Ang besøk etter barnehage. Her hadde vi mye besøk. Heldigvis stor hage, så vi slapp å gå langt. Og minste begynte faktisk å avtale dette selv, før hun var 4 år. Behøver jo ikke bli hele kvelden? Og etter hvert vil du oppleve at det nesten er mer avslappende når han har besøk, siden han da har noen å leke med.
minister-mio Skrevet 1. mai 2022 #15 Skrevet 1. mai 2022 Du var jo ikke streng. Dere kunne jo ikke bare blitt på lekeplassen mens barnet ditt hylte og skreik. Du har mye forståelse for barnet ditt sin situasjon og at han var sliten. Samtidig løste du situasjonen og fikk med deg begge barna hjem. Bra jobba.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #16 Skrevet 6. mai 2022 Takk for alle svar! Jeg tar til meg det dere skriver av oppmuntringer og råd. Grunnen til at jeg lurte på om jeg var for streng, var at da besøket hadde gått, ble jeg usikker på om jeg skulle forklare barnet mitt hvorfor vennen reiste tidlig. Jeg valgte å gjøre det, for å bruke det som en læringssituasjon. Men det resulterte i at mitt barn liksom "sank sammen" og gråt, slik at jeg fikk fryktelig dårlig samvittighet. Jeg kunne jo latt være å si noe, slik at det ikke ble så tydelig at det var barnets oppførsel som gjorde meg nødt til å kontakte vennens mor. Samtidig ville kanskje ikke mitt barn lært så mye av det? Dere som synes synd på vennen: selvfølgelig er det litt kjipt, men det var ikke slik at barnet mitt sto og skrek i fjeset på denne. Jeg tok barnet mitt til sides relativt kjapt, og oppmuntret vennen til å leke videre (så skulle min komme "når h*n var klar). Da det ikke ga seg, virket vennen litt stolt over å få ansvar for en sykkel, til tross for at h*n nok helst ville vært ute litt lenger). Da vi kom inn igjen senere jeg diskret melding til moren, så jeg tror ikke vennen følte at h*n ble sendt hjem. Jeg forsøkte i hvert fall å ikke gjøre det så tydelig. Når det kommer til stykket er jeg enig i at barnet mitt kanskje ikke er opplagt nok etter barnehagen til å ha besøk, selv om det var deres initiativ og de ble hentet 14.30. Men de er fortsatt små og slike situasjoner kan forebygges ved å legge det til helgene i stedet. Anonymkode: 9bea9...6a8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #17 Skrevet 6. mai 2022 Jeg tenker at det går helt fint at du sendte hjem besøket, men det var nok vondt for barnet ditt å ikke bli møtt på følelsene sine. Da er det lurt å reparere etterpå. Har du lest om validering av følelser? Det er gull i slike situasjoner, og barnet roer seg igjen ganske raskt når vi hjelper de å sette ord på og anerkjenner følelsene barnet har. Jeg har også en fireåring med store følelser, og har jobbet med barn. Når jeg møter ham på denne måten kommer han fort over kneika💛 Anonymkode: 5bbb1...143
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #18 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 10.42): Her tvinges ungen til lange dager i barnehagen. Dønn sliten og må være kjempesosial. Og så blir det bestemt at han skal ha med venner hjem etterpå også 😱 Ja, ungen HAR gjerne foreslått det selv, men har ikke forutsetninger for å skjønne at han er oppbrukt etter barnehagen. Det er det de voksnes jobb å skjønne. Etter barnehagen trenger han å spise og lade opp. Neida rett ut på lekeplassen. Da kom overbelastningen. Mor mente han brukt ord. 4-åringen hadde ikke ord. Han var overbelastet!! En kjele som koker over kan du ikke få til å oppføre seg rasjonelt. Du må bare ta den av plata og vente til det går over og innse at du må handle annerledes neste gang. Det blir som å dytte ungen utfor et stup og klage på at han skriker."INGEN VIL INGEN LEKE MED DEG NÅR DU ER SINT!!!" Dette er mors ansvar! Ikker ungens! Ta besøk i helgene! Pr nå er han oppbrukt etter barnehagen. Dette fungerer fint for unger som har korte dager! Ikke klag på ungen. Mor må se i seg selv. Hva gjorde jeg galt? Hva kan jeg lære av dette? Hadde ungene spist før dere dro på lekeplassen? Anonymkode: 8daa8...c25 Herregud, for et hespetre du er Anonymkode: 270dc...1f4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå