Gå til innhold

Får dere e-poster fra Facebook som påstår at noen har prøvd å logge seg inn på kontoen deres? 😕

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det ekte? Hva skjer om man trykker på "det var ikke meg"? 

Anonymkode: ea0c6...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Se på adressen eposten er sendt fra, så ser du kjapt om det er ekte eller ikke.

Anonymkode: a3a7b...450

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei for det ingen har som har forsøkt, har kun fått det når jeg selv har gjort det. Nå har jeg to-trinns så jeg kan godkjenne login via mobil, så trykker aldri på noe på mail

Så aldri trykke på mail om du er usikker, egentlig så burde du unnlate det så godt det lar seg gjøre. Selv når legen sender meg melding på helsenorge så vet jeg jo at det er legen. Allikevel så går jeg aldri inn på helsenorge via mail, går alltid direkte til nettsiden, samme med mailer fra skatteetaten. For du vet aldri om du blir lurt.

Gå inn på facebook - innstillinger - sikkerhet og innlogging. Nederst så står det "se en liste over e-postene vi har sendt deg nylig". Da kan du se om facebook faktisk har sendt deg en epost om dette. Er det det, så burde du slå på to-trinns og sikre kontoen din, for da er det noen som faktisk forsøker å komme seg innpå den. 

Sjekke listen over hvor du er innlogget på samme side som over. Usikker på om feilede forsøk kommer opp der, men gjorde det før i tiden. Noen ganger så er gps'en i systemet klikke så det står at du er logget inn et annet sted i landet uten å være det. Men du kan bare trykke på de tre prikkene på siden og logg ut på det stedet for å være sikker hvis du blir usikker.

Dette er på pc, ikke mobil. Bruker aldri facebook på mobil, men du skal vell finne alt på ca samme sted der også. 

Anonymkode: ae546...92c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lag en ny e-postadresse og flytt over alle dine kontoer. Tydeligvis har svindlere fått tak i e-postadressen din på et eller annet vis.

Anonymkode: e38ae...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke fått en sånn epost på mange år, men den gangen det skjedde, trykket jeg ikke på noen linker i eposten. Jeg gikk inn på Facebook via min egen faste bokmerkelink dit, og endret passordet. Sånn for sikkerhets skyld.

Gjør det samme om du blir usikker. Skader ikke bytte passord i blant. Bruk minst 8 tegn og siffer, og ikke bruk ett du har brukt andre steder.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Se på adressen eposten er sendt fra, så ser du kjapt om det er ekte eller ikke.

Anonymkode: a3a7b...450

Adressen er ekte, men kan den ikke misbrukes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Lag en ny e-postadresse og flytt over alle dine kontoer. Tydeligvis har svindlere fått tak i e-postadressen din på et eller annet vis.

Anonymkode: e38ae...bcc

Det er jo ingen big deal så lenge e-posten fra Facebook er ekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (41 minutter siden):

Nei, jeg har ikke fått en sånn epost på mange år, men den gangen det skjedde, trykket jeg ikke på noen linker i eposten. Jeg gikk inn på Facebook via min egen faste bokmerkelink dit, og endret passordet. Sånn for sikkerhets skyld.

Gjør det samme om du blir usikker. Skader ikke bytte passord i blant. Bruk minst 8 tegn og siffer, og ikke bruk ett du har brukt andre steder.

Søstera mi trykket på "det var ikke meg" og da sto det noe sånt "Takk for at du sier fra. Vi passer på". 

Så hun lurer på om det er ekte. Passordet er selvfølgelig endret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei for det ingen har som har forsøkt, har kun fått det når jeg selv har gjort det. Nå har jeg to-trinns så jeg kan godkjenne login via mobil, så trykker aldri på noe på mail

Så aldri trykke på mail om du er usikker, egentlig så burde du unnlate det så godt det lar seg gjøre. Selv når legen sender meg melding på helsenorge så vet jeg jo at det er legen. Allikevel så går jeg aldri inn på helsenorge via mail, går alltid direkte til nettsiden, samme med mailer fra skatteetaten. For du vet aldri om du blir lurt.

Gå inn på facebook - innstillinger - sikkerhet og innlogging. Nederst så står det "se en liste over e-postene vi har sendt deg nylig". Da kan du se om facebook faktisk har sendt deg en epost om dette. Er det det, så burde du slå på to-trinns og sikre kontoen din, for da er det noen som faktisk forsøker å komme seg innpå den. 

Sjekke listen over hvor du er innlogget på samme side som over. Usikker på om feilede forsøk kommer opp der, men gjorde det før i tiden. Noen ganger så er gps'en i systemet klikke så det står at du er logget inn et annet sted i landet uten å være det. Men du kan bare trykke på de tre prikkene på siden og logg ut på det stedet for å være sikker hvis du blir usikker.

Dette er på pc, ikke mobil. Bruker aldri facebook på mobil, men du skal vell finne alt på ca samme sted der også. 

Anonymkode: ae546...92c

Facebook driter hun egentlig i, sier hun. Det hun lurer på er om det ikke var Facebook, men noen luringer, om de kan få fjern tilgang til hennes mobil og lese meldingene hennes, for eksempel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får mail fra Facebook når jeg logger meg inn på ny enhet, ja. 

Anonymkode: 011ab...3c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg får mail fra Facebook når jeg logger meg inn på ny enhet, ja. 

Men den Facebook kontoen har hun ikke brukt på flere år, sier hun. Gammel konto. 

Er det da en legit e-post? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men den Facebook kontoen har hun ikke brukt på flere år, sier hun. Gammel konto. 

Er det da en legit e-post? 

Legg ut et screen shot av eposten

Anonymkode: 41e20...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Legg ut et screen shot av eposten

Anonymkode: 41e20...3a6

Jeg har den ikke. 

Der sto det noe sånt "Vi ser at du har problemer med å logge inn. Klikk her og vi logger deg inn. Var det ikke deg, gi oss beskjed". Så klikket hun på "det var ikke meg" og fikk "takk for at du sier fra, vi passer på". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er konsekvensene av å trykke på en sånn "Det var ikke meg"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis hun ikke har gitt fra seg noen opplysninger som kan misbrukes, så er det ikke veldig farlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

kanskje hun får virus på datamaskinen eller mobiltelefonen sin? 

men hvis hun egentlig ikke ønsker å bruke noen Facebook-konto uansett, så kan du vel bare slette hele kontoen først som sist?             

Anonymkode: 4a4af...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvis hun ikke har gitt fra seg noen opplysninger som kan misbrukes, så er det ikke veldig farlig.

Gir man ikke tilgang til sin mobil til noen tullinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

kanskje hun får virus på datamaskinen eller mobiltelefonen sin? 

men hvis hun egentlig ikke ønsker å bruke noen Facebook-konto uansett, så kan du vel bare slette hele kontoen først som sist?             

Anonymkode: 4a4af...d70

Det kan hun ikke fordi hun ikke husker passordet, forståelig nok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke Facebook utdatert ennå? Jeg meldte meg ut i 2015. 

Anonymkode: e26fa...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...