AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Jeg hadde en svært skremmende hendelse på jobb i vinter som førte til mareritt og kronifisering av en fysisk sykdom jeg har hatt i mange år, men som ikke har forårsaket fravær før dette skjedde. Dette har gradvis blitt bedre, men jeg er ikke like frisk som før dette skjedde og må utredes mer for andre medisiner. Sjefen var ikke særlig interessert da jeg gjorde henne oppmerksom på sammenhengen mellom dette. Dvs, først sa hun "sier du det", og at da får vi skrive en skademelding (altså hennes forslag, ikke mitt), men så babler hun bare om at det må jeg vel strengt tatt ta opp med legen (har gjort det), og at vi ikke trenger å gjøre noe med dette på et år. Hun var altså ikke særlig lydhør, og det. virker som hun at det var gjort nok med to debriefinger rett etter dette skjedde. Jeg har ikke problemer med å gå på jobb nå, men jeg trives ikke lenger slik jeg gjorde. Her en dag fortalte jeg en venninne i grove trekk hva som skjedde. Det førte til at jeg igjen fikk mareritt om det som skjedde. Jeg er ærlig talt ikke særlig fornøyd med måten leder har håndtert dette, samtidig vil jeg ikke være den som lager styr av noe som ikke trenger å lages styr av. Og jeg har foreløpig ikke fast jobb, så jeg er redd det kan brukes mot meg om jeg fremstår som svak og sutrete. Det er sikkert noen her som har mer erfaring og kunnskap enn meg. Hva synes dere jeg skal gjøre nå? Bør jeg ta det opp igjen? Hvis synes dere om håndteringen fra hennes side? Anonymkode: 293cb...d94
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Mareritt osv. høres ut som PTSD, ville gått til fastlegen. Dette hørtes vanskelig ut for deg ❤️ styrkeklem til deg. Anonymkode: e52f5...f9c 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Du sier ikke så mye om hendelsen, og det skjønner jeg. Men for å si noe om leders håndtering av dette, må vi vite noe om hendelsen er arbeidsrelatert (f.eks om det gjelder sikkerhet/risiko i arbeidet), og i hvilken grad leder er forpliktet til å følge opp dette. Du opplevde hendelsen som traumatisk, noe reaksjonene dine viser. Lederen din ser ikke ut til å forstå omfanget av dette for deg. Har dere bedriftshelsetjeneste du kan henvende deg til? Hvis hendelsen skjedde pga dårlig sikkerhet bør du også kontakte verneombud. Du sier du ikke har fast stilling. Men er dette et sted du har lyst til å fortsette å jobbe? Har hendelsen endret noe der? Er dette en hendelse som kan skje igjen? Hva tenker du om det når du ser hvordan saken er håndtert hittil? Generelt vil jeg si ta vare på deg selv, ikke vent på at leder skal gjøre noe. Du har sagt ifra. Ikke bruk energi på å mase, krype eller be. En god leder hadde tatt tak i dette med en gang og avklart at du som ansatt hadde det bra når du tar opp dine bekymringer. Mange ledere ser ikke problemet eller håper det går over. Har du en slik leder, og du mener hendelsen er arbeidsrelatert, bør du kjenne på magefølelsen om dette er et sted du vil fortsette. Anonymkode: 36f8b...d4f 9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Vi skriver avviksmelding. I tillegg kan du kontakte HMS-ansvarlig på arbeidsplassen din. Viktig å prøve å gjøre grep så det ikke skjer igjen, så det burde tas alvorlig. Veldig dårlig av sjefen din å ikke tilby deg noen form for oppfølgningssamtaler, særlig når du har fortalt hvordan du har det? Undersøk om bedriften din, eventuelt kommunen du jobber i, har avtale med psykisk hjelpeapparat. Kan jo være lurt med noen samtaler med psykolog/kommunepsykolog om mulig. Anonymkode: 42eb0...1ce 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du sier ikke så mye om hendelsen, og det skjønner jeg. Men for å si noe om leders håndtering av dette, må vi vite noe om hendelsen er arbeidsrelatert (f.eks om det gjelder sikkerhet/risiko i arbeidet), og i hvilken grad leder er forpliktet til å følge opp dette. Jeg jobber i helsevesenet. Det var jo arbeidsrelatert, da en pasient hadde et utfall som gjorde at jeg var skjelven og sov og spiste dårlig i mange dager, pluss noen mareritt. VI har blitt kurset i ettertid for å være mer forberedt på hvordan man skal håndtere lignende situasjoner i fremtiden. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du opplevde hendelsen som traumatisk, noe reaksjonene dine viser. Lederen din ser ikke ut til å forstå omfanget av dette for deg. Har dere bedriftshelsetjeneste du kan henvende deg til? Hvis hendelsen skjedde pga dårlig sikkerhet bør du også kontakte verneombud. Det blir bare fastlegen det da. Om det var dårlig sikkerhet er et kanskje et definisjonsspørsmål. Men jeg vet også at andre har gruet seg til å gå på jobb etter hendelser forårsaket av samme person som jeg var ute for. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du sier du ikke har fast stilling. Men er dette et sted du har lyst til å fortsette å jobbe? Har hendelsen endret noe der? Er dette en hendelse som kan skje igjen? Hva tenker du om det når du ser hvordan saken er håndtert hittil? Nei, jeg er veldig i tvil om dette er et sted jeg vil være på nå. Men samtidig er jeg ganske desperat etter fast stilling, så får jeg ikke noen av de andre jobbene jeg søker på nå, så vil jeg heller ha fast på nåværende sted enn å ha midlertidig. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Generelt vil jeg si ta vare på deg selv, ikke vent på at leder skal gjøre noe. Du har sagt ifra. Ikke bruk energi på å mase, krype eller be. En god leder hadde tatt tak i dette med en gang og avklart at du som ansatt hadde det bra når du tar opp dine bekymringer. Mange ledere ser ikke problemet eller håper det går over. Har du en slik leder, og du mener hendelsen er arbeidsrelatert, bør du kjenne på magefølelsen om dette er et sted du vil fortsette. Takk. Jeg tenker mye på både håndteringen av dette og. veien videre for meg i samme jobb. Anonymkode: 293cb...d94 1
Bendie Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 (endret) Det er viktig med skademelding og også grundig dokumentasjon fra din lege angående hvilke følger dette har for din helse. Dette fordi om dette er noe som faller inn under yrkesskade er det helt vesentlig at dette kan dokumenteres om det ved senere tidspunkt viser seg du lider et økonomisk tap, Det kan være at du ikke lengre kan stå i jobben som tidligere f.eks. Du vil også ha krav på å få dekt alle utgifter til lege, behandling om skaden faller inn under yrkesskade. Endret 28. april 2022 av Bendie 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi skriver avviksmelding. I tillegg kan du kontakte HMS-ansvarlig på arbeidsplassen din. Viktig å prøve å gjøre grep så det ikke skjer igjen, så det burde tas alvorlig. Veldig dårlig av sjefen din å ikke tilby deg noen form for oppfølgningssamtaler, særlig når du har fortalt hvordan du har det? Undersøk om bedriften din, eventuelt kommunen du jobber i, har avtale med psykisk hjelpeapparat. Kan jo være lurt med noen samtaler med psykolog/kommunepsykolog om mulig. Anonymkode: 42eb0...1ce Jeg skrev avviksmelding rett etter dette skjedde. Ang oppfølgingssamtaler, så var første debrief bra, andre var ok, men jeg fikk så en følelse av at dette burde vi (jeg) legge bak oss nå. Jeg fikk også beskjed om å bruke alt jeg kan og har av verktøy fra før. Så det ligger liksom bare på meg. Ikke henne. Jeg er egentlig såpass forbanna at jeg synes hun bør fremdeles bør vite at det ikke er greit og har voldt meg mye skade, smerte, sykmelding og utgifter. Jeg synes ikke det er greit at det bare skal passere ut i det blå når det er sånn, men jeg vil ikke lage for mye styr og drama heller. Biten med helsa mi tar jeg med legen. Det er håndteringen fra arbeidsplassens side jeg lurer på. Anonymkode: 293cb...d94 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 Bendie skrev (6 minutter siden): Det er viktig med skademelding og også grundig dokumentasjon fra din lege angående hvilke følger dette har for din helse. Dette fordi om dette er noe som faller inn under yrkesskade er det helt vesentlig at dette kan dokumenteres om det ved senere tidspunkt viser seg du lider et økonomisk tap, Det kan være at du ikke lengre kan stå i jobben som tidligere f.eks. Du vil også ha krav på å få dekt alle utgifter til lege, behandling om skaden faller inn under yrkesskade. Så lenge noen ikke har slått meg direkte i hodet eller sparket i kneet så beinet ble ubrukelig, så er det nok vanskelig å få godkjent som yrkesskade. Men ja, det har kostet meg mye penger dette. Anonymkode: 293cb...d94
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Mareritt osv. høres ut som PTSD, ville gått til fastlegen. Dette hørtes vanskelig ut for deg ❤️ styrkeklem til deg. Anonymkode: e52f5...f9c Tusen takk! Det skal litt mer til en sporadiske mareritt i ettertid for å oppfylle en PTSD-diagnose. Heldigvis får en si. Men ubehagelig er det! Anonymkode: 293cb...d94
Bendie Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så lenge noen ikke har slått meg direkte i hodet eller sparket i kneet så beinet ble ubrukelig, så er det nok vanskelig å få godkjent som yrkesskade. Men ja, det har kostet meg mye penger dette. Anonymkode: 293cb...d94 Om du får en PTSD diagnose faller dette inn under yrkesskade Endret 28. april 2022 av Bendie
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skrev avviksmelding rett etter dette skjedde. Ang oppfølgingssamtaler, så var første debrief bra, andre var ok, men jeg fikk så en følelse av at dette burde vi (jeg) legge bak oss nå. Jeg fikk også beskjed om å bruke alt jeg kan og har av verktøy fra før. Så det ligger liksom bare på meg. Ikke henne. Jeg er egentlig såpass forbanna at jeg synes hun bør fremdeles bør vite at det ikke er greit og har voldt meg mye skade, smerte, sykmelding og utgifter. Jeg synes ikke det er greit at det bare skal passere ut i det blå når det er sånn, men jeg vil ikke lage for mye styr og drama heller. Biten med helsa mi tar jeg med legen. Det er håndteringen fra arbeidsplassens side jeg lurer på. Anonymkode: 293cb...d94 Unnskyld, men hva mener du leder skal gjøre? Du jobber med mennesker ergo jeg antar de har en lidelse/behov som tilsier at de eksempelvis kan være utagerende. Det er derfor en del av stillingsinstruksen.. med mindre det er rutiner som skulle vært satt i verk der ikke ble det (for å forhindre hendelsen) så klarer jeg ikke helt se hva du mener leder skulle gjort mer? Du har hatt flere debreafing samtaler, dere har gått gjennom saken.. som du sier selv: sliter du mer med helsa må du ta det med legen, men likevel er du misfornøyd med leder. Da må du faktisk konkretisere hva du mener hun har gjort galt som skulle vært annerledes også må du sette ord på dine behov. At man er leder betyr ikke at man er tankeleser. Anonymkode: 6df16...66e 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Bendie skrev (3 minutter siden): Om du får en PSTD diagnose faller dette inn under yrkesskade Jeg har ikke PTSD, men jeg hadde det for mange år siden og har vært frisk i mange år. De kan jo bare si at jeg hadde blitt skadet av det uansett. Og dette er ikke nok til å sette PTSD igjen, jeg er sikker. Og dessuten er problemet først og fremst den sykdommen jeg hadde hatt i årevis uten store daglige problemer, som har blitt kronifisert etter denne hendelsen. Og de kan sikkert konkludere med at jeg kunne fått det uansett siden jeg allerede hadde denne sykdommen i en annen grad fra før. See? Men det er altså sjefens håndtering jeg er mest opptatt av her. Ikke om jeg evt skulle ha PTSD. Om dette er en god eller dårlig håndtering. Jeg er ganske ferske gamet. Anonymkode: 293cb...d94
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde en svært skremmende hendelse på jobb i vinter som førte til mareritt og kronifisering av en fysisk sykdom jeg har hatt i mange år, men som ikke har forårsaket fravær før dette skjedde. Dette har gradvis blitt bedre, men jeg er ikke like frisk som før dette skjedde og må utredes mer for andre medisiner. Sjefen var ikke særlig interessert da jeg gjorde henne oppmerksom på sammenhengen mellom dette. Dvs, først sa hun "sier du det", og at da får vi skrive en skademelding (altså hennes forslag, ikke mitt), men så babler hun bare om at det må jeg vel strengt tatt ta opp med legen (har gjort det), og at vi ikke trenger å gjøre noe med dette på et år. Hun var altså ikke særlig lydhør, og det. virker som hun at det var gjort nok med to debriefinger rett etter dette skjedde. Jeg har ikke problemer med å gå på jobb nå, men jeg trives ikke lenger slik jeg gjorde. Her en dag fortalte jeg en venninne i grove trekk hva som skjedde. Det førte til at jeg igjen fikk mareritt om det som skjedde. Jeg er ærlig talt ikke særlig fornøyd med måten leder har håndtert dette, samtidig vil jeg ikke være den som lager styr av noe som ikke trenger å lages styr av. Og jeg har foreløpig ikke fast jobb, så jeg er redd det kan brukes mot meg om jeg fremstår som svak og sutrete. Det er sikkert noen her som har mer erfaring og kunnskap enn meg. Hva synes dere jeg skal gjøre nå? Bør jeg ta det opp igjen? Hvis synes dere om håndteringen fra hennes side? Anonymkode: 293cb...d94 Høres ut som du kan ha god hjelp av traumebehandling,det har hjulpet meg gjennom traumer ❤️varm styrke klem❤️ Anonymkode: 01396...505
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Unnskyld, men hva mener du leder skal gjøre? Du jobber med mennesker ergo jeg antar de har en lidelse/behov som tilsier at de eksempelvis kan være utagerende. Det er derfor en del av stillingsinstruksen.. med mindre det er rutiner som skulle vært satt i verk der ikke ble det (for å forhindre hendelsen) så klarer jeg ikke helt se hva du mener leder skulle gjort mer? Du har hatt flere debreafing samtaler, dere har gått gjennom saken.. som du sier selv: sliter du mer med helsa må du ta det med legen, men likevel er du misfornøyd med leder. Da må du faktisk konkretisere hva du mener hun har gjort galt som skulle vært annerledes også må du sette ord på dine behov. At man er leder betyr ikke at man er tankeleser. Anonymkode: 6df16...66e Da sier vi takk til deg. Anonymkode: 293cb...d94 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke PTSD, men jeg hadde det for mange år siden og har vært frisk i mange år. De kan jo bare si at jeg hadde blitt skadet av det uansett. Og dette er ikke nok til å sette PTSD igjen, jeg er sikker. Og dessuten er problemet først og fremst den sykdommen jeg hadde hatt i årevis uten store daglige problemer, som har blitt kronifisert etter denne hendelsen. Og de kan sikkert konkludere med at jeg kunne fått det uansett siden jeg allerede hadde denne sykdommen i en annen grad fra før. See? Men det er altså sjefens håndtering jeg er mest opptatt av her. Ikke om jeg evt skulle ha PTSD. Om dette er en god eller dårlig håndtering. Jeg er ganske ferske gamet. Anonymkode: 293cb...d94 Traumebehandling hjelper selv om det ikke har utviklet seg til PTSD,jeg hadde slike reaksjoner som deg men ikke utviklet PTSD,men traumer ❤️ Anonymkode: 01396...505
Bendie Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke PTSD, men jeg hadde det for mange år siden og har vært frisk i mange år. De kan jo bare si at jeg hadde blitt skadet av det uansett. Og dette er ikke nok til å sette PTSD igjen, jeg er sikker. Og dessuten er problemet først og fremst den sykdommen jeg hadde hatt i årevis uten store daglige problemer, som har blitt kronifisert etter denne hendelsen. Og de kan sikkert konkludere med at jeg kunne fått det uansett siden jeg allerede hadde denne sykdommen i en annen grad fra før. See? Men det er altså sjefens håndtering jeg er mest opptatt av her. Ikke om jeg evt skulle ha PTSD. Om dette er en god eller dårlig håndtering. Jeg er ganske ferske gamet. Anonymkode: 293cb...d94 Jeg ville likevel vært på sikre siden i og med du har hatt mareritt om hendelsen. Mest sannsynlig har du ikke behov, slik du beskriver det, men om du tar feil er det viktig med god dokumentasjon. Ønsker deg god bedring❤️ Endret 28. april 2022 av Bendie
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da sier vi takk til deg. Anonymkode: 293cb...d94 Det er leder som forslo at de skulle levere skademelding og leder har hatt flere samtaler med TS. Likevel er leder den store stygge ulven her, selv om TS ut ifra HI potensielt opplevde forhold hun må forvente ut ifra stillingen hun har… - Da må nesten TS si helt spesifikk hva hun mener leder har gjort feil. Jævlig lett å klandre leder når man er misfornøyd men vanskeligere å si hva som skulle ha vært gjort annerledes. Anonymkode: 6df16...66e 7 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #19 Skrevet 28. april 2022 Bendie skrev (1 minutt siden): Jeg ville likevel vært på sikre siden i og med du har hat mareritt om hendelsen. Mest sannsynlig har du ikke behov, slik du beskriver det, men om du tar feil er det viktig med god dokumentasjon. Ønsker deg god bedring❤️ Men hun virker svært lunken til å ville skrive skademelding. Selv om det var hun som nevnte det, ikke jeg. Sier vi kan ta det om et år lissom. Jeg bare fortalte at sykmeldingen min var utløst av det som skjedde. Tenker hun er glad om jeg har gitt blaffen i det innen et år. Tusen takk for alle svar! ❤️ Anonymkode: 293cb...d94 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #20 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er leder som forslo at de skulle levere skademelding og leder har hatt flere samtaler med TS. Likevel er leder den store stygge ulven her, selv om TS ut ifra HI potensielt opplevde forhold hun må forvente ut ifra stillingen hun har… - Da må nesten TS si helt spesifikk hva hun mener leder har gjort feil. Jævlig lett å klandre leder når man er misfornøyd men vanskeligere å si hva som skulle ha vært gjort annerledes. Anonymkode: 6df16...66e Åsså så sinna da. Anonymkode: 293cb...d94 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå