AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Har lenge mistenkt at sønnen min har fått seg kjæreste eller holdt på med en jente ettersom han har vært veldig mye hos en «kompis» de siste ukene. Spurte min eldste sønn om dette og ham fortalte at det var en jente han var hos. Jeg og mannen kom hjem tidlig i går etter å ha vært bortreist en ukes tid og da jeg skulle gå inn på rommet hans for å sjekke om han sov lå han med en jente i sengen. Begge var avkledd og lå å holdt rundt hverandre mens de sov. Fikk aldri møtt henne den dagen fordi hun dro mens vi var ute av huset. Spurte sønnen min om henne etter hun hadde gått og han svare at han ikke visste hva de var. Han svarte egentlig veldig unnvikende på spørsmålene rundt det hele, men virket veldig forelsket og litt flau. Min eldste sønn kjenner til henne fra før og fortalte meg at hun bare er 15 år gammel. Sønnen min er 17 men fyller 18 om noen måneder. Han eldste fortalte at hun var veldig moden for alderen, men jeg kjenner jeg er veldig ukomfortalbel med at hun er mindreårig. Dette er den første jenten han noen gang har tatt med hjem. Synest selvfølgelig det er veldig hyggelig hvis han har kjæreste og har forsåvidt ingenting i mot at han har sex, men vet ikke hva jeg skal gjøre med alderen hennes. Skal jeg nekte de å møtes, evt kontakte foreldrene hennes å høre hva de tenker om situasjonen? På en annen side vil jeg ikke blande meg for mye. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: a1523...47c
tussi84 Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Ja hun er under den seksuelle lavalderen, men siden det bare er 2 år mellom dem så regnes det også ut som jevngamle. Under en straffesak mellom en 17, og 15 åring ville derfor ikke 17 åringen fått straff selv om det i utgangspunktet er ulovlig, så sant det var frivillig. Det jeg ville gjort her er å snakke om viktigheten av prevensjon, og at sex skal være noe de samtykker til begge to. 23 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Det som gjør dette trøblete, er hvis jenta fortsatt er under 16 mens han selv fyller 18. Da er han en voksen som evt har sex med en under seksuell lavalder. Anonymkode: 9edd4...1cc 4 7
Rosatoast Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 For det første, hvorfor banker du ikke på nær du skal inn til dine tenåringssønner? Dette må du lære deg. Privatliv blir høyt verdsatt av alle, ihvertfall ungdommer. Hadde aldri gjort dette selv. Du kan nekte dem å sove med hverandre ihvertfall, og informere sønnen så godt du kan om denne problemstillingen. Slik at han kan ta gode og riktige valg for seg selv. 14 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): og da jeg skulle gå inn på rommet hans for å sjekke om han sov lå han med en jente i sengen. Begge var avkledd og lå å holdt rundt hverandre mens de sov. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: a1523...47c Aldri gått inn på noens rom på den måten. Det er respektløst mot hans privatliv. Og hennes. Anonymkode: d5489...320 14 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 tussi84 skrev (1 time siden): Ja hun er under den seksuelle lavalderen, men siden det bare er 2 år mellom dem så regnes det også ut som jevngamle. Under en straffesak mellom en 17, og 15 åring ville derfor ikke 17 åringen fått straff selv om det i utgangspunktet er ulovlig, så sant det var frivillig. Det jeg ville gjort her er å snakke om viktigheten av prevensjon, og at sex skal være noe de samtykker til begge to. Det stemmer ikke. Han kan fortsatt straffes. TS Anonymkode: 266dd...1b8 9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 Rosatoast skrev (1 time siden): For det første, hvorfor banker du ikke på nær du skal inn til dine tenåringssønner? Dette må du lære deg. Privatliv blir høyt verdsatt av alle, ihvertfall ungdommer. Hadde aldri gjort dette selv. Du kan nekte dem å sove med hverandre ihvertfall, og informere sønnen så godt du kan om denne problemstillingen. Slik at han kan ta gode og riktige valg for seg selv. Det er ingen grunn til å tilrettelegge at sønnen skal ha nok privatliv til å ha sex med en 15åring i hennes hus, så skjønner ikke kritikken i denne sammenheng. Anonymkode: 85e3f...ae7 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 Sønnen din må anmeldes. Anonymkode: fc8b8...c2a 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ingen grunn til å tilrettelegge at sønnen skal ha nok privatliv til å ha sex med en 15åring i hennes hus, så skjønner ikke kritikken i denne sammenheng. Anonymkode: 85e3f...ae7 Hadde det vært hyggeligere at hun tok ham på fersken midtveis i en runk, tenker du? Selv med en 13-åring går man ikke bare inn på rommet deres uten videre. Anonymkode: 9edd4...1cc 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 Det vil jo være sykt uansvarlig å la være å ta dette opp med gutten. Selvfølgelig skal han ikke ha sex med en 15 åring! Hadde han vært min sønn, hadde det vært bråstopp med enhver form for økonomisk støtte om han ikke hadde lovet dyrt og hellig å holde seg borte fra sex til hun er 16. Jeg ville også sagt til ham at en voksen (18 åring) uansett ikke bør ha sex med et barn (15/16). Jeg skjønner at det vil være umulig å kontrollere fullt ut hva han gjør, men foreldre har en moralsk plikt til å forsøke å rettlede sine barn. Anonymkode: 5f0ed...0dd 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hadde det vært hyggeligere at hun tok ham på fersken midtveis i en runk, tenker du? Selv med en 13-åring går man ikke bare inn på rommet deres uten videre. Anonymkode: 9edd4...1cc Har man en begrunnet mistanke om at han er i ferd med å begå et seksuelt overgrep (det er jo det etter loven), går man selvfølgelig rett inn! Anonymkode: 5f0ed...0dd 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde han vært min sønn, hadde det vært bråstopp med enhver form for økonomisk støtte om han ikke.... Anonymkode: 5f0ed...0dd Du har forsørgelsesplikt til ungdommen er ferdig på videregående. Uansett hva han gjør og ikke gjør. Anonymkode: 9edd4...1cc 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 Er ho akkurat fylt 15, eller blir ho 16 i løpet av året? Eg møtte mannen i mitt liv som 15 -åring. Han var 18. Vi har vore saman i snart 20 år, er gift og har tre barn. Berre for å setje ting i perspektiv. Bør gjerne ha ein prat om prevensjon, og at det aldri må vere noko press rundt sex. Anonymkode: c1574...b86 12
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ho akkurat fylt 15, eller blir ho 16 i løpet av året? Eg møtte mannen i mitt liv som 15 -åring. Han var 18. Vi har vore saman i snart 20 år, er gift og har tre barn. Berre for å setje ting i perspektiv. Bør gjerne ha ein prat om prevensjon, og at det aldri må vere noko press rundt sex. Anonymkode: c1574...b86 Hvilken relevans tenker du at dette har for vurderingen av problemstillingen i HI? Anonymkode: 5f0ed...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har forsørgelsesplikt til ungdommen er ferdig på videregående. Uansett hva han gjør og ikke gjør. Anonymkode: 9edd4...1cc Ja, det hadde i tilfelle blitt forsørgelse på økonomisk sparebluss. Anonymkode: 5f0ed...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 Bør anmelde sønnen din til politiet. Han har ikke lov å knulle en jente på 15. Den seksuelle lavalder er tross alt 16 år i Norge. Anonymkode: 44449...d13 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #19 Skrevet 28. april 2022 De er jo relativt jevnaldrende. Ville forsøkt å gå en samtale med sønnen rundt prevensjon, samtykke, grenser etc. Og om han har noen tanker rundt aldersforskjellen. Ville sagt at jeg ville satt pris på å få møte kjæresten. Ville spurt om hennes foreldre vet at de er sammen. Anonymkode: fd224...dbf 4 2
Isambard Skrevet 28. april 2022 #20 Skrevet 28. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bør anmelde sønnen din til politiet. Han har ikke lov å knulle en jente på 15. Den seksuelle lavalder er tross alt 16 år i Norge. Anonymkode: 44449...d13 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har man en begrunnet mistanke om at han er i ferd med å begå et seksuelt overgrep (det er jo det etter loven), går man selvfølgelig rett inn! Anonymkode: 5f0ed...0dd AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer ikke. Han kan fortsatt straffes. TS Anonymkode: 266dd...1b8 Gjør dere selv en tjeneste og undersøk hva loven faktisk sier før dere skriver mer. Dette har dere ikke greie på. Loven i Norge heldigvis sånn at man ikke blir straffet når det ikke er stor ulikhet i alder og utvikling, selv om den ene er under 16. En 17 åring som ligger med en 15 åring blir ikke straffet i Norge. Endret 28. april 2022 av Isambard 13 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå