AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Jeg er gravid i uke 33. Sykemeldt 100 prosent. Mannen kommer hjem fra jobb til middag, ryddig leilighet, stikker ut på trening eller sover middag, jeg tar meg av 3 åringen, badet henne, rydder opp ol. Henter og leverer henne. Det er helt greit av og til, men nå kjenner jeg at det er utrolig irriterende. Det forventes liksom at jeg gjør dette da jeg har hele dagen på å slappe av, altså ca 6 timer. Er dette normalen? Jeg er nesten mer sliten nå enn før jeg ble sykemeldt. Tar det opp med han, han svarer bare med at du har jo alenetid i 7 timer, når skal jeg få alenetid? Anonymkode: e8ee3...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Blir du virkelig så sliten av det der når du er hjemme hele dagen? Anonymkode: df7f0...f97 13 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Jeg tenker det er normalt at du tar deg av henne til etter middag. Og kanskje lar han få en hvil. Du er sykemeldt fra jobb,ikke hjemmet. Så kan han komme seg litt til hektene etter jobb og overta senere. Anonymkode: 4850d...4d2 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Gjør han noe av disse tingene når du ikke er sykemeldt, da? Anonymkode: 7db80...663 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tenker det er normalt at du tar deg av henne til etter middag. Og kanskje lar han få en hvil. Du er sykemeldt fra jobb,ikke hjemmet. Så kan han komme seg litt til hektene etter jobb og overta senere. Anonymkode: 4850d...4d2 Han er jo ikke fritatt sin del av hjemmearbeidet, bare fordi hun er blitt sykemeldt. Hun er jo sykemeldt for en grunn. Når partner kommer hjem fra jobb så deler man alt arbeid 50/50, han må kanskje ta mer siden du er sykemeldt og sannsynligvis sliter med helseutfordringer for tida. Anonymkode: d128f...c3c 36 3
Luckiness Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Man trenger vel ikke så mye mer enn en en effektiv time til å gjøre diverse husarbeid og rydding per dag? Er jo ikke slik at alt av husarbeid gjøres samme dagen. Middag tar jo heller ikke lange tiden. Så burde være mulig å gjøre noe husarbeid, lage middag og hente/levere uten at 6 timer går til det. Da har du en del timer å slappe av på du er sykemeldt fra jobb og ikke hjemmet. 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Blir du virkelig så sliten av det der når du er hjemme hele dagen? Anonymkode: df7f0...f97 Neidå, det går helt fint altså. Men forventningene om at jeg skal ta alt av rydding, handling, matlaging, bade barnet, brette klær, støvsuge osv fordi jeg er hjemme er irriterende. Da er det plutselig ikke noe poeng i å være sykemeldt. Anonymkode: e8ee3...cf8 11 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 Luckiness skrev (2 minutter siden): Man trenger vel ikke så mye mer enn en en effektiv time til å gjøre diverse husarbeid og rydding per dag? Er jo ikke slik at alt av husarbeid gjøres samme dagen. Middag tar jo heller ikke lange tiden. Så burde være mulig å gjøre noe husarbeid, lage middag og hente/levere uten at 6 timer går til det. Da har du en del timer å slappe av på du er sykemeldt fra jobb og ikke hjemmet. Jeg har mye tid på å slappe av ja men jeg føler meg nesten som en hushjelp. Anonymkode: e8ee3...cf8 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har mye tid på å slappe av ja men jeg føler meg nesten som en hushjelp. Anonymkode: e8ee3...cf8 Hvor mye gjør han i hjemmet når du ikke er sykmeldt? Anonymkode: 939aa...15e 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har mye tid på å slappe av ja men jeg føler meg nesten som en hushjelp. Anonymkode: e8ee3...cf8 Jeg skjønner hva du mener.. jeg gikk også sykemeldt i mitt svangerskapet med siste og hadde en 2 åring fra før. Et kranglete bekken, og hovne armer og ben som gjorde at jeg hadde nerver i klem. Husarbeid tok derfor laaaang tid, og det var ikke mye som skulle til før jeg hadde så vondt at jeg ble liggende resten av dagen. Så ja, han kan helt klart hjelpe litt mer til.. det handler ikke om mye heller, men bare sånn at man i det minste føler at man er 2 om det. Anonymkode: 3386a...3d4 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 Dette bør dere prate om... Kan ikke du hvile på dagtid? Og må det være så avanserte middager? Om dere kunne handlet sammen en gang pr.uke så slipper du å reise på butikken hver dag..? Anonymkode: ce34c...57c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har mye tid på å slappe av ja men jeg føler meg nesten som en hushjelp. Anonymkode: e8ee3...cf8 Håper dette er tull! At du irriterer deg over at du må gjøre alt husarbeid…. Vet ikke hvordan dere bor jeg men hvis man legger lista på godt nok, så tar vel det totale husarbeidet per dag Max 1-1-1,5 time… regner med du ikke vasker hver dag. Anonymkode: 5f6b7...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor mye gjør han i hjemmet når du ikke er sykmeldt? Anonymkode: 939aa...15e Han kan bli flinkere, men han tar seg av 3 åringen på lik linje som meg, setter inn og tar ut av oppvaskmaskinen, bretter klær, går med søppelet osv. Plutselig da jeg ble sykemeldt så er det liksom fritid for han etter kl 15. Anonymkode: e8ee3...cf8 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper dette er tull! At du irriterer deg over at du må gjøre alt husarbeid…. Vet ikke hvordan dere bor jeg men hvis man legger lista på godt nok, så tar vel det totale husarbeidet per dag Max 1-1-1,5 time… regner med du ikke vasker hver dag. Anonymkode: 5f6b7...6b9 Dette er ikke tull nei. Anonymkode: e8ee3...cf8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Neidå, det går helt fint altså. Men forventningene om at jeg skal ta alt av rydding, handling, matlaging, bade barnet, brette klær, støvsuge osv fordi jeg er hjemme er irriterende. Da er det plutselig ikke noe poeng i å være sykemeldt. Anonymkode: e8ee3...cf8 Skjønner at det er krevende at du må gjøre alt husarbeidet når du er gravid og sykemeldt. Men alle disse oppgavene kommer til å være der også etter at barnet kommer, og da må dere sjonglere husarbeid pluss to små. Anbefaler derfor at dere begynner nå med å finne en god løsning på husarbeidet. Snakk sammen og bli enige om hva som passer best for dere. Kan hende det fungerer best at dere fordeler alle oppgaver på hver av dere, og at dere avtaler en dag og et tidspunkt som frist for når alle oppgavene skal være gjort. Kan hende passer det best at dere begge jobber effektivt med husarbeid i en time hver lørdag formiddag. Kan hende det passer best for dere å kjøpe dere tjenester som hushjelp, dagligvarer levert hjem m.m. Dere må finne ut av hva som passer best for dere. Anonymkode: e77d2...532 3
regine Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 Hvorfor mener så mange at det er helt naturlig at MANNEN er totalt fritatt fra husarbeid fordi KVINNEN er sykemeldt? Hvorfor kunne ikke legen si at hun faktisk ER sykemeldt fra husarbeidet, men må fortsatt jobbe? Og det er faktisk fullstendig irrelevant om husarbeidet tar kort eller lang tid, hun skal fortsatt ikke ha eneansvaret for det, om det tar 1 eller 10 timer å gjennomføre. For meg blir det helt bakvendt at fordi hun er hjemme på dagtid, så skal mannen nå ha husholderske. Det som skal gjøres i huset må deles på begge, han kan ikke bare melde seg ut på den måten TS opplever at han gjør. Fatter heller ikke at en mann vil gjøre sånt mot sin kjære - hun er sykemeldt og så forventer han å bli oppvartet? Tror du bør ta deg en seriøs prat med mannen, TS, og avklare litt forventninger. Du er ikke hans husholderske, du er - forhåpentligvis - sykemeldt av en grunn. Dere er en familie, og det betyr at han også må ta sin del av ansvaret. ikke hjelpe til, men rett og slett være delansvarlig. 18 1 12
tangent Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 regine skrev (2 minutter siden): Hvorfor mener så mange at det er helt naturlig at MANNEN er totalt fritatt fra husarbeid fordi KVINNEN er sykemeldt? Hvorfor kunne ikke legen si at hun faktisk ER sykemeldt fra husarbeidet, men må fortsatt jobbe? Og det er faktisk fullstendig irrelevant om husarbeidet tar kort eller lang tid, hun skal fortsatt ikke ha eneansvaret for det, om det tar 1 eller 10 timer å gjennomføre. For meg blir det helt bakvendt at fordi hun er hjemme på dagtid, så skal mannen nå ha husholderske. Det som skal gjøres i huset må deles på begge, han kan ikke bare melde seg ut på den måten TS opplever at han gjør. Fatter heller ikke at en mann vil gjøre sånt mot sin kjære - hun er sykemeldt og så forventer han å bli oppvartet? Tror du bør ta deg en seriøs prat med mannen, TS, og avklare litt forventninger. Du er ikke hans husholderske, du er - forhåpentligvis - sykemeldt av en grunn. Dere er en familie, og det betyr at han også må ta sin del av ansvaret. ikke hjelpe til, men rett og slett være delansvarlig. Helt enig. Hun er sykemeldt og poenget er å redusere belastning på henne. Han skal hjelpe til med å redusere belastning, ikke skyve alt husarbeid over på henne. 17 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #19 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Håper dette er tull! At du irriterer deg over at du må gjøre alt husarbeid…. Vet ikke hvordan dere bor jeg men hvis man legger lista på godt nok, så tar vel det totale husarbeidet per dag Max 1-1-1,5 time… regner med du ikke vasker hver dag. Anonymkode: 5f6b7...6b9 Hvorfor mener du at mannen får bo på luksushotell når TS er gravid i uke 33?? En annen ting, skal hun fortsette å gjøre alt når babyen har kommet også- siden hun likevel er hjemme? Anonymkode: 15305...411 14
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #20 Skrevet 28. april 2022 Dere må snakke sammen. Men han virker litt egoistisk og særlig med bare å avfeie det sånn. Uansett, så bør det jo være normalt at han også tar sin del hjemme. Skulle tro at han ville ønske å tilbringe litt tid med 3 åringen som bading, legging osv. Anonymkode: 67e03...1d8 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå