AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Er dette normalen? Lurer siden jeg har 2 barn som som går på ungdomsskolen og barneskolen. Har på samlinger samtaler kun fått positive tilbakemld. Barna ligger over «normalnivå» på alle kartlegginger, får kun skryt for sosiale egenskaper, bra humor osv. Er det vanlig at man kun får positive tilbakemeldinger? Anonymkode: b16e6...c05
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Har samme opplevelse med begge mine barn. Aner ikke om det er vanlig. Anonymkode: a647d...789 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Vet ikke hvor vanlig det er🤷🏼♀️ Jeg har to barn hvor det ene barnet alltid har fått kun positive tilbakemeldinger både faglig og sosialt, mens den andre har fått blandede tilbakemeldinger. Anonymkode: e9b7a...503 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Samme her. Føler nesten jeg er på feil møte når jeg hører de snakker om mine alltid positive, blide tvillinger, som alltid lager god stemning og løfter sine medelever. Oppvakte og smarte barn som kan "bli hva de vil". Noen riktig så fine arbeidsmaur. Aldri et vondt ord fra lærer. Så kommer de hjem og er frekke, sure og late tenåringsmonstre. Jeg aner ikke hvem de er, disse barna de snakker om på samtalene 😅 Vet de er ganske skoleflinke og har en ok oppdragelse, men jeg mistenker at de får mer skryt enn de egentlig hadde fortjent. Anonymkode: e3874...097 4 1 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Det var vanlig da jeg gikk på skolen. Vi var tre stykker som fant lærerens notater til hva hun skulle si om hver enkelt elev, stod kun positive ting på alle sammen. Anonymkode: dd8a5...24f 3 1
-venter- Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Som lærer vil jeg si at det er ca 10/20 i hver klasse jeg kan si det om. Så ja, det er vanlig. 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Jeg har alltid tenkt at all skrytet handler om at skolen fremstår som dyktige i sitt arbeid. Hadde de hatt negative ting og si, så må også skolen sette i gang tiltak. Barn de bare skryter av, trenger de ikke å jobbe noe mer. Manipulering heter det Anonymkode: 3ee2a...d81 4 3
Kaneel Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er dette normalen? Lurer siden jeg har 2 barn som som går på ungdomsskolen og barneskolen. Har på samlinger samtaler kun fått positive tilbakemld. Barna ligger over «normalnivå» på alle kartlegginger, får kun skryt for sosiale egenskaper, bra humor osv. Er det vanlig at man kun får positive tilbakemeldinger? Anonymkode: b16e6...c05 Ja temmelig vanlig når man har normale A4 barn ja 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 Kaneel skrev (1 minutt siden): Ja temmelig vanlig når man har normale A4 barn ja Må jo ikke knuse en mors forhåpninger om enestående unike englebarn Anonymkode: 180d0...95d 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 Det samme har vi opplevd med våre tre... Anonymkode: 455e2...dc8 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har alltid tenkt at all skrytet handler om at skolen fremstår som dyktige i sitt arbeid. Hadde de hatt negative ting og si, så må også skolen sette i gang tiltak. Barn de bare skryter av, trenger de ikke å jobbe noe mer. Manipulering heter det Anonymkode: 3ee2a...d81 En skal høre mye dumt før ørene detter av… jeg er lærer og kjenner meg overhodet ikke igjen. Vi har lange skjemaer hvor bla kartleggingsprøver skal legges inn, så det er ikke så lett å jukse med resultater…Jeg forsøker å gi ærlige,tydelige og konkrete tilbakemeldinger. På godt og vondt! Har du barn selv? Da regner jeg med at du følger såpass godt med at du merkes om barnet ditt sliter faglig eller sosialt? Og dermed oppdager om læreren driver med det du beskriver som selvskryt for å unngå jobb? Makan! Anonymkode: 2f9bb...496 5
Kaneel Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må jo ikke knuse en mors forhåpninger om enestående unike englebarn Anonymkode: 180d0...95d Betyr egentlig ungen din lager ikke mer arbeid for lærene 🤣
AprilLudgate Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Jeg vil tro de sier så mye positivt de kan - og tar opp om noe går ganske dårlig/under snittet over tid? Vi får foreløpig bare positive ord, men det speiler jo inntrykket vårt og. Men altså. For meg som forelder er det virkelig ingen krise om ett fag eller to skulle gå dårlig. Livet handler om mer enn prestasjoner på skoleprøvene. 1
AprilLudgate Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 Kaneel skrev (15 minutter siden): Betyr egentlig ungen din lager ikke mer arbeid for lærene 🤣 Man kan jo le og si det er en tøysete kommentar, men du er nok dessverre inne på noe høyst sentralt her. I Osloskolene har statistikken på antallet som henvises til BUP gått ganske mye opp. Og da er jo spørsmålet - har virkelig en SÅ høy andel helseutfordringer? Eller - har vi en skole som setter helt urimelige forventninger til ungene 🤷♀️ Jeg mener det siste. 1
Nilus Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 Husker fra da jeg selv var elev at jeg virkelig ikke likte elevsamtalen. Likte virkelig ikke å høre at jeg var snill og empatisk. At jeg virkelig brydde meg om de andre medelevene. At jeg kunne være være best i klassen om jeg ville. Likte virkelig ikke den oppmerksomheten.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 Kan bare snakke for mine unger som har gått på to skoler og de trinnene de har gått på. Synes skolen såååååå langt fra stiller urimelige forventninger til barna. Synes knapt det er forventninger og mine barn er ikke engang blant de flinkeste og jeg har ikke bare fått høre positivt om egne barn før de har blitt litt eldre. Når noen sier at det er urimelige forventninger - hva legger de egentlig i det ?? På barne og ungdomsskolen har de ikke akkurat mange timene i uken. Min 7. klassing er jo ferdig 12.30 en dag i uken, hva slags læring rekker man på den dagen ?? Jeg synes det virker som foreldre har urimelig LAVE forventninger og ikke forbereder barna på at skole kan være vanskelig - men da må man bare jobbe mer. Det er som med barn med andre utfordringer - som forelder må man jobbe litt mer for å få det til å fungere - sånn ser jeg det med skolearbeid også. Det er rett og slett ikke mange nok barn som er modne nok til å bare slippes løs med skolearbeid uten oppfølging hjemmefra. Mine unger driver fritidsaktiviteter - og også der triver de med "egentrening" som kan tilsvare lekser - for de har motivasjon til å bli bedre. Tror mange lærere tar mest opp det positive (og ev lar det negative stå igjen på et ark som leveres ut) for mange foreldre tåler jo knapt noe negativt om barna sine (selv om de knapt følger opp barna) Etter 10 år på foreldremøter så er det merkelig nok de foreldre som følger barna MINST opp som har mest negativt å si om skolen f.eks. Daglig får jeg høre fra min ungdomsskoleelev hvor mange som knapt gjør lekser, kommer og går når de vil på skolen, sitter og halvsover i timen - og det har de gjort siden FØR de begynte på ungdomsskolen. Lærere kan jo ikke alene motivere disse barna. Anonymkode: ef06b...e58 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 De aller fleste barn får skryt på samtaler, og man prøver å legge vekt på de positive sidene. Alle barn har noe de kan bli bedre på, men da settes det gjerne som mål til neste periode.Noen få barn har mange ting de strever med… For meg høres det ut som barna dine oppfører seg som de skal og lærer det de skal. Om et barn hadde strevd mye med fag eller det sosiale, så hadde det vært lærerens plikt som å kontakte foresatte når vansken ble oppdaget. Viktig å få satt i gang tiltak så fort som mulig. Anonymkode: ae1e1...a46
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 Tenker at hvis man ikke klarer å si noe positivt om ALLE barn har man ikke noe å gjøre som ansatt i skolen. Som lærer kan man velge å fokusere på det positive og det man vil se mer av. Så kan man nevne det andre med få setninger. Det legger grunnlaget for et godt foreldresamarbeid hvis man jobber litt ekstra for å se positive sider selv hos de barna som krever/sliter mest. Har nettopp vært vikar i lengre tid i en klasse der en mor var helt utslitt av daglige negative tilbakemeldinger fra lærer om hvor håpløs barnet hennes er. Slikt er lite konstruktivt og legger opp til et meget dårlig samarbeid. Håper og tror de fleste lærere prøver å gi mest mulig positiv Feedback. Anonymkode: d6b43...556 3
Gjest Ghostface Skrevet 28. april 2022 #19 Skrevet 28. april 2022 Før, i gamle dager fikk man ros og ris.
Entern Skrevet 28. april 2022 #20 Skrevet 28. april 2022 Ghostface skrev (2 minutter siden): Før, i gamle dager fikk man ros og ris. I skikkelig gamle dager var det BARE ris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå