AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Hvilket kosthold (utover bare å unngå fet mat) er anbefalt ved gallestein? Hvilke grønnsaker for eksempel er trygge? Anonymkode: f8cff...583
Blåjojo Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Kan variere litt. Men jeg kunne spise alt annet enn fett og rødt kjøtt. Så levde på salat og kylling noen måneder. Om du er veldig plaget med anfall anbefaler jeg at du fjerner galleblæren. Det gav meg et nytt og bedre liv.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 For meg var det vel egentlig stort sett fet og kraftig mat som «alltid» gav anfall. Andre ting varierte 🤷♀️ Tror det er ulikt fra person til person. Fikk også nytt liv etter fjerning 😅 Anonymkode: f0064...17a
Titania Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Jeg fikk til og med anfall av ren salat uten dressing, så ingen gode tips herfra, annet enn å fjerne galleblæra 😅
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilket kosthold (utover bare å unngå fet mat) er anbefalt ved gallestein? Hvilke grønnsaker for eksempel er trygge? Anonymkode: f8cff...583 Er bra med grønne bladgrønsaker, urter, alle typer grønsaker. Drikke nok vann, spise frukt og bær. Være forsiktig med fett. Anonymkode: 5f759...2f8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Gah 😅😶🌫️ Har så SYKT dårlig helsetilstand grunnet en annen sykdom at jeg hadde håpet å slippe kirurgi 🙃 Men jeg har nå iallefall spurt legen om jeg bør ta UL. Anonymkode: f8cff...583
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Titania skrev (23 minutter siden): Jeg fikk til og med anfall av ren salat uten dressing, så ingen gode tips herfra, annet enn å fjerne galleblæra 😅 Oi, hvordan kan du leve uten galleblæren? Anonymkode: 5f759...2f8
Titania Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oi, hvordan kan du leve uten galleblæren? Anonymkode: 5f759...2f8 Det er da ikke noe problem eneste forskjellen er at kroppen ikke har en blære å lagre gallen i 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oi, hvordan kan du leve uten galleblæren? Anonymkode: 5f759...2f8 Det går fint. Bare være obs på mye fett i maten da det kan gi diaré. Her var det en periode alt ble utløst, om det så var proteinshake uten fett og karbs. Var veldig fortvilet da det stod på som verst. Ikke hatt trøbbel etter operasjon. Anonymkode: d96d8...8ad
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gah 😅😶🌫️ Har så SYKT dårlig helsetilstand grunnet en annen sykdom at jeg hadde håpet å slippe kirurgi 🙃 Men jeg har nå iallefall spurt legen om jeg bør ta UL. Anonymkode: f8cff...583 Hold deg unna fett, ihvertfall ikke spise mye fett. Og se an om det er andre ting som trigger. Et sunt kosthold med rene råvarer er uansett bra for kroppen. Legger du om kostholdet og holder deg unna det som trigger anfall trenger du nødvendigvis ikke å opereres. Operasjon er på en måte den "lette" veien ut av det. Jeg har operert selv 😊 Anonymkode: 37690...d9d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Veldig forskjellig. Du må nesten prøve deg frem. Hos meg går fettrik mat fint, men rødt kjøtt er helt krise. Hva som trigger anfall hos deg vet ingen før du har luket ut Anonymkode: 0b953...279
Duff Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 De sier alltid at vi må unngå mye fett men for meg er det melkeprodukter som gir Gallesmerter. Grøt feks, garantert smerter etterpå.
Gjest Kerrs Pink Skrevet 29. april 2022 #13 Skrevet 29. april 2022 Jeg spiser ketogent, altså ikke karbohydrater, men mye fett. Spiser jeg brød, boller, og lite fett, lavkalori, så får jeg anfall! Det er helt omvendt. Kirurgen sa at gallestein virker forskjellig på alle, og om min kropp takler det på den måten så blæra får jobba godt, så er det helt greit. Kanskje tilogmed steinene mine er borte ved neste kontroll? Men ikke den store, den håper jeg blir der den er 🤪
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #14 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hold deg unna fett, ihvertfall ikke spise mye fett. Og se an om det er andre ting som trigger. Et sunt kosthold med rene råvarer er uansett bra for kroppen. Legger du om kostholdet og holder deg unna det som trigger anfall trenger du nødvendigvis ikke å opereres. Operasjon er på en måte den "lette" veien ut av det. Jeg har operert selv 😊 Anonymkode: 37690...d9d Ja, nettopp…. Jeg spiser rimelig fettredusert i utgangspunktet, det som trigget mest første omgang var faktisk egg, smoothie og grønnsaker 🤷♀️ Pleier å få fordøyelsesbesvær raskt av endel grønnsaker i mengder/mye fiber - men aldri koplet det liksom. Anonymkode: f8cff...583
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #15 Skrevet 29. april 2022 Jeg tror det er veldig individuelt hva som trigger. Og noe kan gå bra en gan g, for å gå skikkelig dårlig en annen gang. Jeg hadde masse anfall tidligere, men så roet hele greia seg. Så spiste jeg biffstrimler, og selvom jeg har spist det før, så fikk jeg et anfall av en annen verden. Anonymkode: 36289...46c
tonebelinda Skrevet 29. april 2022 #16 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvilket kosthold (utover bare å unngå fet mat) er anbefalt ved gallestein? Hvilke grønnsaker for eksempel er trygge? Anonymkode: f8cff...583 Det jeg reagerte på var fet og sterk mat. Fjerna gallestein og hele galleblæra, fikk et helt nytt liv. Jeg hadde galleblærebetennelse viste det seg når jeg ble operert
Bithiah Skrevet 29. april 2022 #17 Skrevet 29. april 2022 Det legen på sykehuset bl.a sa til meg når han anbefale operasjon, var at når du først har begynt å få anfall - så er sjansen for nye veldig veldig høy. Både på kort sikt (har du hatt ett nå, så skal det veldig lite til å få flere den nærmeste tiden uavhengig av hva du spiser eller ikke) og på lang sikt (kan ofte holdes i sjakk med kosthold, men vil nok komme tilbake).
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #18 Skrevet 29. april 2022 TS her: Dere som har operert - har dere merket noen bieffekter i ettertid? Anonymkode: f8cff...583
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #19 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): TS her: Dere som har operert - har dere merket noen bieffekter i ettertid? Anonymkode: f8cff...583 Kun diaré ved for mye fett. Men jeg tror generelt jeg har vært heldig med lite bivirkninger. Min mor tåler mindre etter operasjon enn det jeg gjør. Anonymkode: d96d8...8ad
tonebelinda Skrevet 29. april 2022 #20 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): TS her: Dere som har operert - har dere merket noen bieffekter i ettertid? Anonymkode: f8cff...583 På matsiden har jeg ingen bieffekter, fungert veldig bra, fått et nytt liv. Har merket at jeg ikke kan bruke paralgin forte og cosylan, da får jeg gallesmerter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå