AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Har alltid hatt regelmessig mensen. Altså hver 4 uke. men bå har jeg de to siste gangene fått mensen tidlig. Sånn ca etter 2 uker. Altså en uke tidlig. Hva kan det skilles? Jeg har ikke starta på noe nytt tabletter ellerno. Jeg er heller ikke vaksinert for corona. jeg er beksjymret fordi det har jeg aldri opplevd. Jeg er 21. sist gang tenkte jeg kanskje det var jeg som tenkte feil. Men denne gangen husker jeg fordi jeg hadde svømmeklasse sist.. så fikk mensen og etter en og halv uke fikk jeg mensen igjen denne gangen.. Anonymkode: 72668...05c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Jeg bruker ikke noe prevensjons midler! Anonymkode: 72668...05c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Ta deg en tur til fastlegen din du😊 Anonymkode: c8e32...9c3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta deg en tur til fastlegen din du😊 Anonymkode: c8e32...9c3 Kan jeg ta graviditet test nå? Det er 2 gang jeg får sånn type mensen.. kan jeg ta test nå? Selv om det er bittelitt blod og ja jeg går til lege imorgen Anonymkode: 72668...05c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan jeg ta graviditet test nå? Det er 2 gang jeg får sånn type mensen.. kan jeg ta test nå? Selv om det er bittelitt blod og ja jeg går til lege imorgen Anonymkode: 72668...05c Om du mistenker graviditet er det jo bare å ta en test… Anonymkode: c8e32...9c3
Million Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan jeg ta graviditet test nå? Det er 2 gang jeg får sånn type mensen.. kan jeg ta test nå? Selv om det er bittelitt blod og ja jeg går til lege imorgen Anonymkode: 72668...05c Du bruker ikke noen form for prevensjonsmidler, men du har sex? Da håper jeg virkelig dere har kondom på under HELE forløpet, fra begynnelse til slutt.... Du får ta det opp med legen at du har blødningsforstyrrelser. Jeg ville gått til en gynekolog, ikke fastlegen, for gynekologer er eksperter på kvinners underliv.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Million skrev (6 minutter siden): Du bruker ikke noen form for prevensjonsmidler, men du har sex? Da håper jeg virkelig dere har kondom på under HELE forløpet, fra begynnelse til slutt.... Du får ta det opp med legen at du har blødningsforstyrrelser. Jeg ville gått til en gynekolog, ikke fastlegen, for gynekologer er eksperter på kvinners underliv. Hvor får jeg tak i gynekolog Anonymkode: 72668...05c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om du mistenker graviditet er det jo bare å ta en test… Anonymkode: c8e32...9c3 Jeg mistenker ikke graviditet? Men jeg hadde sex sist for 3 måneder siden. Og jeg får nå plutselrig sånn? Så kan jo være. brukte kondom men var noen tilfeller uten men at da han ikke sprutet inn. Men noe kan jo tilfeligvis ha gått inn Anonymkode: 72668...05c
Million Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor får jeg tak i gynekolog Anonymkode: 72668...05c Det kommer an på om du skal til privatklinikk eller offentlig. Den offentlige gynekologen må fastlegen din henvise deg til for at du skal få time der. De er billigere å gå til (offentlige gynekologer) men det er også ofte veldig lang ventetid. Du må altså ringe fastlegekontoret og be om henvisning om du vil dit, og er villig til å vente (kan ta måneder...) De private gynekologene trenger du ikke henvisning til, bare å ringe dit selv. De koster en hel del mer å gå til, men til gjengjeld er det ofte time å få når du ønsker. Du søker i telefonkatalogen.no på nett, f.eks. "gynekolog, Arendal" (eller hvor du nå bor, nærmeste by om du bor i en bygd). Endret 28. april 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 Jeg har alltid vært slapp, men de siste to uker har jeg vært ekstra slapp. er 3-4 mnd sidne jeg sjekket og jern og alt var bra Anonymkode: 72668...05c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Million skrev (4 minutter siden): Det kommer an på om du skal til privatklinikk eller offentlig. Den offentlige gynekologen må fastlegen din henvise deg til for at du skal få time der. De er billigere å gå til (offentlige gynekologer) men det er også ofte veldig lang ventetid. Du må altså ringe fastlegekontoret og be om henvisning om du vil dit, og er villig til å vente (kan ta måneder...) De private gynekologene trenger du ikke henvisning til, bare å ringe dit selv. De koster en hel del mer å gå til, men til gjengjeld er det ofte time å få når du ønsker. Du søker i telefonkatalogen.no på nett, f.eks. "gynekolog, Arendal" (eller hvor du nå bor, nærmeste by om du bor i en bygd). Har også vært litt ekstra slapp de siste to ukene.. kan jeg ikke trenge lege da? Anonymkode: 72668...05c
Million Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har også vært litt ekstra slapp de siste to ukene.. kan jeg ikke trenge lege da? Anonymkode: 72668...05c En gynekolog og en fastlege er vel to forskjellige ting. Var det noe jeg lurte på ang. mitt underliv og mensforstyrrelser, ville jeg ikke tenkt at fastlegen kunne være særlig til hjelp. De bare avfeier deg med noe svada, og "det går sikkert over av seg selv bla-bla-bla". Gynekologer er spesialister på kvinnesykdommer og da særlig kvinners underliv og livmor. Du bør kanskje gå til begge. Gynekolog for mensforstyrrelsene, og fastlegen for slappheten du føler. Endret 28. april 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Million skrev (3 minutter siden): En gynekolog og en fastlege er vel to forskjellige ting. Var det noe jeg lurte på ang. mitt underliv og mensforstyrrelser, ville jeg ikke tenkt at fastlegen kunne være særlig til hjelp. De bare avfeier deg med noe svada, og "det går sikkert over av seg selv bla-bla-bla". Gynekologer er spesialister på kvinnesykdommer og da særlig kvinners underliv og livmor. Du bør kanskje gå til begge. Gynekolog for mensforstyrrelsene, og fastlegen for slappheten du føler. Men bør jeg vente med mensenforstyrrwlse? Siden det kun har skjedd 2 ganger på mange år? eller er det meningen å dra fort som mulig Anonymkode: 72668...05c
Million Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men bør jeg vente med mensenforstyrrwlse? Siden det kun har skjedd 2 ganger på mange år? eller er det meningen å dra fort som mulig Anonymkode: 72668...05c Det vil jeg ikke gi noe konkret råd om. Du må nesten avgjøre det selv, hva du føler haster mest. Men jeg kan nevne såpass at da jeg var i begynnelsen av tjueårene, hadde jeg i blant uregelmessig mens. Den kunne bli borte et par måneder, komme til uventede tidspunkt osv. Jeg var til lege, fordi jeg var redd for å være gravid eller noe til tross for negative tester, men det var ikke noe galt. Etter hvert anså jeg bare blødningsforstyrrelsene som normalen, og de gikk over av seg selv med alderen. Det pleier å være sånn at veldig mange kvinner på noe tidspunkt i sitt liv opplever uregelmessige menstruasjoner, og det er helt vanlig å oppleve i løpet av livet.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 Million skrev (1 time siden): Det vil jeg ikke gi noe konkret råd om. Du må nesten avgjøre det selv, hva du føler haster mest. Men jeg kan nevne såpass at da jeg var i begynnelsen av tjueårene, hadde jeg i blant uregelmessig mens. Den kunne bli borte et par måneder, komme til uventede tidspunkt osv. Jeg var til lege, fordi jeg var redd for å være gravid eller noe til tross for negative tester, men det var ikke noe galt. Etter hvert anså jeg bare blødningsforstyrrelsene som normalen, og de gikk over av seg selv med alderen. Det pleier å være sånn at veldig mange kvinner på noe tidspunkt i sitt liv opplever uregelmessige menstruasjoner, og det er helt vanlig å oppleve i løpet av livet. Så jeg bør ta rolig..? eller vil du ambefale gynekolog? Anonymkode: 72668...05c
Million Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så jeg bør ta rolig..? eller vil du ambefale gynekolog? Anonymkode: 72668...05c Jeg vil helst ikke gi noen bastante råd om hva du bør gjøre og ikke gjøre. Du må avgjøre selv. Jeg bare nevner at hvis du vil ha blødningsforstyrrelsene undersøkt, så er nok gynekolog bedre enn fastlege. Du virker litt stresset og urolig over dette, så da bør du kanskje gå til gynekolog og få det undersøkt av noen som kan det, så blir du mindre urolig. At man har bare vært litt "slapp" de siste par ukene, er ikke noe jeg personlig ville oppsøkt lege for ennå. Ikke ene og alene pga litt slapphet en kort periode. Prøv: Spis sunnere, mer grønnsaker, sov nok i løpet av natten. Se om det hjelper først. Sørg for å ta multivitaminer, kanskje du mangler litt jern eller noe? 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 Million skrev (4 timer siden): Jeg vil helst ikke gi noen bastante råd om hva du bør gjøre og ikke gjøre. Du må avgjøre selv. Jeg bare nevner at hvis du vil ha blødningsforstyrrelsene undersøkt, så er nok gynekolog bedre enn fastlege. Du virker litt stresset og urolig over dette, så da bør du kanskje gå til gynekolog og få det undersøkt av noen som kan det, så blir du mindre urolig. At man har bare vært litt "slapp" de siste par ukene, er ikke noe jeg personlig ville oppsøkt lege for ennå. Ikke ene og alene pga litt slapphet en kort periode. Prøv: Spis sunnere, mer grønnsaker, sov nok i løpet av natten. Se om det hjelper først. Sørg for å ta multivitaminer, kanskje du mangler litt jern eller noe? Kan jeg være gravid? Anonymkode: 72668...05c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #18 Skrevet 29. april 2022 Får ikke sove… kan jeg være gravid? Anonymkode: 72668...05c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #19 Skrevet 29. april 2022 Kjenner meg igjen i dine bekymringer, men dette er mest sannsynlig hormonelle svingninger/forstyrrelse. Svært vanlig at kvinner får det en gang i blant. Jeg har også svært regelmessig syklus, men noen måneder merker jeg godt hormonell ubalanse. Særlig 1-2 uker før mens. Har slitt mer og mer med pms siste årene. Har vært hos legen to ganger fordi jeg trodde jeg var gravid pga sterke symptomer på det…selv om det egentlig ville vært umulig siden jeg hadde hatt mensen for 2-3 uker siden🙈 Jeg har også opplevd to ganger i mitt liv å få mensen to ganger på en måned. Senere har jeg fått forklart at dette mest sannsynlig handlet om en liten blødning ifm eggløsning. Altså kke mensen. Kanskje det er dette du også har fått nå? Jeg ville slappet helt av hvis jeg var deg. Du er neppe gravid om du hadde mensen for rundt 2 uker siden, men du vil kunne kjenne mye rart i kroppen om du har hormonsvingninger. Og det kan også forklare tankespinnet og søvnløsheten din nå. Siste teori er at corona viruset eller influensavirus kan ha lagt hormonkluss hos deg. Det er ganske vanlig, både ifm og månedene etter virusinfeksjon. Du kan også ha infeksjon uten å vite det Håper du får sove, dette går nok bra skal du se Anonymkode: 1f922...f9b 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå