AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Altså nå vet jeg at jeg høres bitter ut og jeg holder kjeft om det men må få det ut. Hvorfor må man bruke så mye penger på konfirmasjon. Jeg er ikke norsk men fra et skandinavisk land . Så der er ikke konfirmasjon en stor ting. En festdag ja. Men ingen store dyre gaver. Jeg fikk et atlas av en tante. Kanskje et smykke . Ting gitt fra hjerte heller en dyre ting. Nå måtte jeg være med min manns niese konfirmasjon og gave fra han var en laptopp til 6000 kr. Fra oss to . Og det var forventet at vi ga den. Det har ødelagt budsjettet vårt rimelig brutalt . Men konfirmasjon jo er forklaringen. Synes det bare er dumt. Og det verste er at hun er den eldste. Han har mange flere. Vi har ikke unger ennå så takk å lov vi ikke trenger betale for de ennå. Anonymkode: cee42...5aa
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Det får du vel ta med mannen din om at han ville kjøpe så dyr gave? Er da ingen som sier at gavene trenger å koste flere tusen? Anonymkode: 2c061...965 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Det høres celsig mye ur. Hos oss ligger på 1000-1500 til nieser/nevøer. Har inntrykk av at det er ganske vanlig. Dere bør uansett ikke bruke mer penger enn dere har råd til. Anonymkode: e6a70...597 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Du må spørre mannen din om hvorfor han vil gi så dyr gave, fra 500,- til -2000 er vanlig å gi fra onkler og tanter. Anonymkode: 01ff8...fb2 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Det var voldsomt! Helt enig med deg, folk tar helt av. Konfirmasjon er helt vannet ut, få som konfirmerer dåpsløftet sitt. Og ingen 14 åringer som flytter ut og begynner å jobbe eller drar til sjøs, så hele funksjonen med å gi startkapital er litt tøvete. Om man ønsker å gi startkapitalhjelp kan man fint vente til ungdommen faktisk har blitt voksen. 25 årsdagen eller når de er ferdig utdannet eller noe sånt. Så er det litt mer sannsynlig at pengene brukes fornuftig. Sånn folk holder på med å bruke så mye penger på og lage så mye styr av noe som egentlig er ingenting er helt tåpelig. Og ofte får ikke ungdommen selv det eneste nyttige Konfirmasjon nå til dags kan bidra med - å få ta et selvstendig livsvalg over noe som er "stort og viktig" (selvom det selvfølgelig ikke er noen av delene). Foreldre og besteforeldre som legger press fjerner for mange den biten. Anonymkode: 8d1ab...f01
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Aldri hørt om onkler og tanter som gir slike gaver. Anonymkode: 5940f...5f3 2
Kristin70 Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Dette er noe det er naturlig å snakke med konfirmantens foreldre om før gave gis. Vi har blitt enige om et beløp som ligger innom normalen selv om vår lille familie (på begge sider) har råd til å gi dyrere gaver. Jeg gidder ikke å bidra til å øke gavekarusellen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 Dette må dere nesten ta på egen kappe, da ingen forventer gaver i den prisklassen fra en onkel og tante. En tusenlapp hadde vært tilstrekkelig, kanskje 1500,- dersom dere er rause. Anonymkode: 49c2d...1cd 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså nå vet jeg at jeg høres bitter ut og jeg holder kjeft om det men må få det ut. Hvorfor må man bruke så mye penger på konfirmasjon. Jeg er ikke norsk men fra et skandinavisk land . Så der er ikke konfirmasjon en stor ting. En festdag ja. Men ingen store dyre gaver. Jeg fikk et atlas av en tante. Kanskje et smykke . Ting gitt fra hjerte heller en dyre ting. Nå måtte jeg være med min manns niese konfirmasjon og gave fra han var en laptopp til 6000 kr. Fra oss to . Og det var forventet at vi ga den. Det har ødelagt budsjettet vårt rimelig brutalt . Men konfirmasjon jo er forklaringen. Synes det bare er dumt. Og det verste er at hun er den eldste. Han har mange flere. Vi har ikke unger ennå så takk å lov vi ikke trenger betale for de ennå. Anonymkode: cee42...5aa høres helt sinn sykt ut! i min omgangskrets var det vanlig å gi for eksempel 200 kroner eller 500 kroner. Eventuelt en jakke (eller andre klær) eller en bok. Anonymkode: b8cfc...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 Det er ikke normalt å gi så dyre gaver til niese/nevø. Vi gir 1500kr. Anonymkode: d0f22...226 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Er du svensk? 😉 6000 er veldig mye å bruke på en niese. Unormalt mye. Dessverre så er ikke en laptop til 6000,- spesielt bra heller, så dobbelt tap 🤷♀️ Anonymkode: a91fd...6d4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå