AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Jeg har vært mye syk og har det siste året prøvd å komme inn i arbeidslivet som 35 åring. Jeg skjønte at det ville bli vanskelig, jeg skjønte at jeg ikke kunne være kresen på hverken arbeidsoppgaver eller reisetid. Men jeg hadde håpt det skulle bli lettere enn dette. Jeg får ikke 1 måneds vikariater for ufaglærte engang. Jeg er også villig til å flytte på meg. Jeg har søkt jobber i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondhjem, Kongsvinger, Lillestrøm, Kristiansand, Sandnes, Trysil, Elverum, Grimstad og sikker noen steder jeg har glemt i farten. Jeg får hjelp av NAV, men den hjelpen går mest på motivasjon. De forteller meg at det er "muligheter" for meg. Men jeg ser jo ikke ut til å få en fot innenfor. Jeg vet absolutt ikke hva jeg skal gjøre. Og selv om jeg skjønner at folk ikke vil ta sjansen på meg som fast ansatt så hadde jeg håpt at noen bedrifter ville gitt meg sjansne til et vikariat på en måned. Det er jo ikke mye risiko de tar der og jeg er sikker på at jeg gjør jobben bedre enn mange tenåringer som får jobbene jeg jeg søker på. Jeg er supermotivert til å jobbe og vise hva jeg er god for. Vet ikke hvor jeg vil med dette. Jeg er bare trist over at jeg ikke får vist hva jeg er god for og for at jeg ikke kan få verdiheten ved å ha en jobb. Anonymkode: 53402...63c 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Hei du! Det er helt riktig, det kan være veldig vanskelig. Dessverre er mange bedrifter for dårlige på å ta det samfunnsansvaret det er å prøve ut folk som har kommet litt skjevt ut og som kanskje ikke har fått det helt til. Og det er så synd, for som du skriver er sånne som deg ofte supermotiverte og kan utvikle seg til å bli en kjemperessurs, hvis de bare får sjansen. Bedriften jeg jobber i samarbeider mye med Nav og får lett lønnstilskudd for å prøve ut folk i praksisplasser, mange av disse får videre jobb og en del av de får fast jobb etter hvert. Har du spurt Nav om de kan bidra med lønnstilskudd en periode, så du kan få en fot innafor et sted? Anonymkode: 6badd...634
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Hva med frivillig arbeid en periode? Da viser du til at du faktisk gjøre noe, mens du søker. Du vil også få andre perspektiver og referanser ikke minst Anonymkode: d4078...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hei du! Det er helt riktig, det kan være veldig vanskelig. Dessverre er mange bedrifter for dårlige på å ta det samfunnsansvaret det er å prøve ut folk som har kommet litt skjevt ut og som kanskje ikke har fått det helt til. Og det er så synd, for som du skriver er sånne som deg ofte supermotiverte og kan utvikle seg til å bli en kjemperessurs, hvis de bare får sjansen. Bedriften jeg jobber i samarbeider mye med Nav og får lett lønnstilskudd for å prøve ut folk i praksisplasser, mange av disse får videre jobb og en del av de får fast jobb etter hvert. Har du spurt Nav om de kan bidra med lønnstilskudd en periode, så du kan få en fot innafor et sted? Anonymkode: 6badd...634 Takk! Ja, jeg har prøvd å be om praksisplass, men det virker ikke som om NAV vil gi meg det. De mener jeg skal klare å gå rett til vanlig ansatt, men jeg har forsøkt i ett år nå uten resultat. NAV virker heller ikke å forstå at jeg føler det haster. I deres hode så har jeg vært arbeidsledig i 15 år og da klarer jeg noen år til. Men i mitt hode så er det at jeg har vært utenfor arbeidslivet i 15 år nettopp grunnen til at jeg ikke kan gå en dag ekstra uten arbeid. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med frivillig arbeid en periode? Da viser du til at du faktisk gjøre noe, mens du søker. Du vil også få andre perspektiver og referanser ikke minst Anonymkode: d4078...4b4 Jeg er frivillig og har vært frivillig i 15 år. Jeg gjør mye, det er også derfor jeg vet jeg har energien til å ta en fulltidsjobb. Jeg har også referanser(fra vervene mine), men alt arbeidsgiverne ser er det enorme hullet i CVen min. TS Anonymkode: 53402...63c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hei du! Det er helt riktig, det kan være veldig vanskelig. Dessverre er mange bedrifter for dårlige på å ta det samfunnsansvaret det er å prøve ut folk som har kommet litt skjevt ut og som kanskje ikke har fått det helt til. Og det er så synd, for som du skriver er sånne som deg ofte supermotiverte og kan utvikle seg til å bli en kjemperessurs, hvis de bare får sjansen. Anonymkode: 6badd...634 I tillegg så synes jeg ikke det offentlige gjør en god jobb heller. Selv om mange offentlige arbeidsplasser har policy om å ta inn folk med hull på CVen til intervju så får jeg aldri jobb der. Det er alltid noen "bedre kvalifiserte" for "best kvalifisert" ser ut til å alltid være "ferskest arbeidserfaring" og det kan jo ikke jeg ha med mitt hull. Sukk. Dette er ikke lett. TS Anonymkode: 53402...63c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Det er dessverre vanskelig, som du og andre sier. Du må bare søke alt av ringevikarstillinger (skole, barnehage, helse og lager er steder der det trengs mye folk akkuratt nå, også ufaglærte), sende åpne søknader (aldri hatt suksess med dette selv, men verdt å prøve), melde deg hos bemanningsbyrå, osv. Anonymkode: ba007...89d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk! Ja, jeg har prøvd å be om praksisplass, men det virker ikke som om NAV vil gi meg det. De mener jeg skal klare å gå rett til vanlig ansatt, men jeg har forsøkt i ett år nå uten resultat. NAV virker heller ikke å forstå at jeg føler det haster. I deres hode så har jeg vært arbeidsledig i 15 år og da klarer jeg noen år til. Men i mitt hode så er det at jeg har vært utenfor arbeidslivet i 15 år nettopp grunnen til at jeg ikke kan gå en dag ekstra uten arbeid. Jeg er frivillig og har vært frivillig i 15 år. Jeg gjør mye, det er også derfor jeg vet jeg har energien til å ta en fulltidsjobb. Jeg har også referanser(fra vervene mine), men alt arbeidsgiverne ser er det enorme hullet i CVen min. TS Anonymkode: 53402...63c Har du høyere utdanning? Staten og noen kommuner har programmer for nettopp denne gruppen. «Hullet» eller funksjonsnedsettelsen kan favne bredt. Sjekk det ut Anonymkode: 966af...27e
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det er dessverre vanskelig, som du og andre sier. Du må bare søke alt av ringevikarstillinger (skole, barnehage, helse og lager er steder der det trengs mye folk akkuratt nå, også ufaglærte), sende åpne søknader (aldri hatt suksess med dette selv, men verdt å prøve), melde deg hos bemanningsbyrå, osv. Anonymkode: ba007...89d Takk, jeg prøver på ringevikarer og slikt. Har fått noen få dager, men det blir aldri noe mer enn det. Har meldt meg på bemaningsbyråer også. 14 minutter siden, AnonymBruker said: Har du høyere utdanning? Staten og noen kommuner har programmer for nettopp denne gruppen. «Hullet» eller funksjonsnedsettelsen kan favne bredt. Sjekk det ut Anonymkode: 966af...27e Har en bachelor. Hva slags program er det staten og kommuner har for å fange opp denne gruppen? TS Anonymkode: 53402...63c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 Krev i fra NAV om å komme i kontakt med en jobbspesialist. De er utrolig flinke, og ser muligheter istedenfor begrensninger. Selv går jeg til en jobbspesialist, men igjennom DPS. Har hørt om flere historier, der jobbspesialister har hjulpet deltakere med å få seg fast jobb. Folk som har hull i CV’en, aldri vært ut i jobb, ingen utdanning etc. De får plutselig jobben over 100 andre søkere som har søkt på stillingen - fordi de møtte opp personlig og ba om et møte med bedriften. Hvis disse deltakerne hadde søkt på stillingen, så hadde de ikke hatt sjans i havet med å komme seg inn på intervju en gang. Og det sier sitt! Anonymkode: 92c35...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk! Ja, jeg har prøvd å be om praksisplass, men det virker ikke som om NAV vil gi meg det. De mener jeg skal klare å gå rett til vanlig ansatt, men jeg har forsøkt i ett år nå uten resultat. NAV virker heller ikke å forstå at jeg føler det haster. I deres hode så har jeg vært arbeidsledig i 15 år og da klarer jeg noen år til. Men i mitt hode så er det at jeg har vært utenfor arbeidslivet i 15 år nettopp grunnen til at jeg ikke kan gå en dag ekstra uten arbeid. Jeg er frivillig og har vært frivillig i 15 år. Jeg gjør mye, det er også derfor jeg vet jeg har energien til å ta en fulltidsjobb. Jeg har også referanser(fra vervene mine), men alt arbeidsgiverne ser er det enorme hullet i CVen min. TS Anonymkode: 53402...63c Hvis du har jobbet som frivillig i 15 år og har kapasitet til lønner arbeid, hvorfor har du da vært ute av arbeidslivet så lenge? Hvilken utdanning har du? Anonymkode: 62aeb...278
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Krev i fra NAV om å komme i kontakt med en jobbspesialist. De er utrolig flinke, og ser muligheter istedenfor begrensninger. Selv går jeg til en jobbspesialist, men igjennom DPS. Har hørt om flere historier, der jobbspesialister har hjulpet deltakere med å få seg fast jobb. Folk som har hull i CV’en, aldri vært ut i jobb, ingen utdanning etc. De får plutselig jobben over 100 andre søkere som har søkt på stillingen - fordi de møtte opp personlig og ba om et møte med bedriften. Hvis disse deltakerne hadde søkt på stillingen, så hadde de ikke hatt sjans i havet med å komme seg inn på intervju en gang. Og det sier sitt! Anonymkode: 92c35...9b6 Takk. Jeg skal spørre om slik jobbspesialist. Jeg tar initativ selv også. Jeg kontakter arbeidsgivere, snakker med HR, snakker med de som skal ansette. Det er bare så vanskelig når man har enormt hull på CVen. Selv om de møter meg ansikt til ansikt så ser det ut som de kun dømmer meg pga CVen og ikke etter hvem jeg er. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis du har jobbet som frivillig i 15 år og har kapasitet til lønner arbeid, hvorfor har du da vært ute av arbeidslivet så lenge? Hvilken utdanning har du? Anonymkode: 62aeb...278 Jeg har vært frivillig i 15 år, men i de aller fleste årene så har jeg gjort svært lite. Det er først nå når jeg er frisk nok til å gå ut i arbeidslivet jeg har virkelig stått på. Før det så var jeg for syk. Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon. TS Anonymkode: 53402...63c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 Jeg var rundt din alder og jeg måtte jobbe mye i praksis via NAV. Det er jo bra med erfaring, men må innrømme at det er dritt at de ikke betaler deg noe som helst og de kun utnytter situasjonen. Men det kan hende at du må gjøre det for en periode så du kan ha de på CVn (trenger ikke stå det var praksis tror jeg) Du kommer det oppover etterhvert dersom du står på. Det gjorde jeg, og er veldig glad for å være kvitt NAV ☺️ Anonymkode: f0874...2cf
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg var rundt din alder og jeg måtte jobbe mye i praksis via NAV. Det er jo bra med erfaring, men må innrømme at det er dritt at de ikke betaler deg noe som helst og de kun utnytter situasjonen. Men det kan hende at du må gjøre det for en periode så du kan ha de på CVn (trenger ikke stå det var praksis tror jeg) Du kommer det oppover etterhvert dersom du står på. Det gjorde jeg, og er veldig glad for å være kvitt NAV ☺️ Anonymkode: f0874...2cf Jeg absolutt villig til å jobbe gratis, det er NAV som ikke gir meg praksisplass.Jeg er 100% sikker at om jeg bare får en fot inn i arbeidslivet så kommer ting til å ordne seg for meg. Jeg er langt bedre enn på papiret, jeg får bare ikke vist det. TS Anonymkode: 53402...63c
TLR Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har vært mye syk og har det siste året prøvd å komme inn i arbeidslivet som 35 åring. Jeg skjønte at det ville bli vanskelig, jeg skjønte at jeg ikke kunne være kresen på hverken arbeidsoppgaver eller reisetid. Men jeg hadde håpt det skulle bli lettere enn dette. Jeg får ikke 1 måneds vikariater for ufaglærte engang. Jeg er også villig til å flytte på meg. Jeg har søkt jobber i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondhjem, Kongsvinger, Lillestrøm, Kristiansand, Sandnes, Trysil, Elverum, Grimstad og sikker noen steder jeg har glemt i farten. Jeg får hjelp av NAV, men den hjelpen går mest på motivasjon. De forteller meg at det er "muligheter" for meg. Men jeg ser jo ikke ut til å få en fot innenfor. Jeg vet absolutt ikke hva jeg skal gjøre. Og selv om jeg skjønner at folk ikke vil ta sjansen på meg som fast ansatt så hadde jeg håpt at noen bedrifter ville gitt meg sjansne til et vikariat på en måned. Det er jo ikke mye risiko de tar der og jeg er sikker på at jeg gjør jobben bedre enn mange tenåringer som får jobbene jeg jeg søker på. Jeg er supermotivert til å jobbe og vise hva jeg er god for. Vet ikke hvor jeg vil med dette. Jeg er bare trist over at jeg ikke får vist hva jeg er god for og for at jeg ikke kan få verdiheten ved å ha en jobb. Anonymkode: 53402...63c Hva med å ta et fagbrev og jobbe som læring. Da kan du få fast jobb etter læretida.
TLR Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk. Jeg skal spørre om slik jobbspesialist. Jeg tar initativ selv også. Jeg kontakter arbeidsgivere, snakker med HR, snakker med de som skal ansette. Det er bare så vanskelig når man har enormt hull på CVen. Selv om de møter meg ansikt til ansikt så ser det ut som de kun dømmer meg pga CVen og ikke etter hvem jeg er. Jeg har vært frivillig i 15 år, men i de aller fleste årene så har jeg gjort svært lite. Det er først nå når jeg er frisk nok til å gå ut i arbeidslivet jeg har virkelig stått på. Før det så var jeg for syk. Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon. TS Anonymkode: 53402...63c Dessverre det er kjempevanskelig å få noe innenfor økonomi
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 2 minutter siden, TLR said: Hva med å ta et fagbrev og jobbe som læring. Da kan du få fast jobb etter læretida. Jeg har tenkt på det og er i dialog med NAV. Jeg er villig til å gjøre hva som trengs for å få jobb. TS Anonymkode: 53402...63c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 Just now, TLR said: Dessverre det er kjempevanskelig å få noe innenfor økonomi Har merket det, men jeg søker ikke bare på økonomijobber. De fleste jobber jeg søker på krever ingen utdanning. Jeg tar hva som helst jeg er kvalifisert til. TS Anonymkode: 53402...63c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg absolutt villig til å jobbe gratis, det er NAV som ikke gir meg praksisplass.Jeg er 100% sikker at om jeg bare får en fot inn i arbeidslivet så kommer ting til å ordne seg for meg. Jeg er langt bedre enn på papiret, jeg får bare ikke vist det. TS Anonymkode: 53402...63c Ok, det betyr nok i det miste at NAV har tro på deg da, om ikke arbeidsplassene har det. I stedet for å sende søknader, kanskje det er bedre at du møter opp, tar en prat med folk og viser engasjement. Så det kan bli kjent med deg IRL og ikke bare hva som står på et kjedelig papir. Anonymkode: f0874...2cf
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #19 Skrevet 28. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ok, det betyr nok i det miste at NAV har tro på deg da, om ikke arbeidsplassene har det. I stedet for å sende søknader, kanskje det er bedre at du møter opp, tar en prat med folk og viser engasjement. Så det kan bli kjent med deg IRL og ikke bare hva som står på et kjedelig papir. Anonymkode: f0874...2cf Jeg har prøvd å møte opp også. Men de fleste har ikke tid. Ringer også alltid HR og de som ansetter når jeg sender søknader. Prøver absolutt å vise at jeg er mer enn på papiret. TS Anonymkode: 53402...63c
TLR Skrevet 28. april 2022 #20 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har merket det, men jeg søker ikke bare på økonomijobber. De fleste jobber jeg søker på krever ingen utdanning. Jeg tar hva som helst jeg er kvalifisert til. TS Anonymkode: 53402...63c Hvis du utdanner deg til helsefagarbeider så kan du få fast jobb etter læretida
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå