Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (17 timer siden):

I mine øyner så synest jeg det er helt feil at du prioriterer å spare så mye som 2500 kr i eget fond i mnd når du samtidig skylder foreldre penger for egenkapital. Nå vet jeg ikke hva slags avtale dere har, men jeg mener at du burde heller spare mindre i fond og konsentrere deg om å betale tilbake mer av gjelden du skylder dem slik at leiligheten faktisk blir din. Du sier at du har sløst med penger på å ha det gøy, og jeg føler meg ikke sikker på at du kommer til å skjønne verdien av penger når du prioriterer å spare eget fond og bruke 2000 kr på negler i stedet for å bli kvitt dette private lånet raskere. Argumentet med at det er foreldre og at det haster ikke er et godt argument. Det blir en hvilepute siden det ikke er noe hast. Man skal alltids bygge en buffer, men gjeld skal alltid prioriteres før man begynner på spareprosjekter som fond. 

Jeg tenker at 500 kr på fond i mnd bør være maks så lenge du skylder foreldrene dine for egenkapital. Og øk heller tilbakebetaling til 5000 kr i måneden. Evt. om bufferen din ikke dekker 3 månedslønner, spar 500 kr i fond, 2000 i buffer og 4000 kr til foreldre mnd.  Jeg tror nok du i større grad vil se verdien av penger når du tar mer ansvar for å betale tilbake den private gjelden. Du har vært svært heldig som har fått låne til egenkapital, de fleste sparer i flere år. Det er ikke rart du er vant med å sløse penger når du ikke har måttet spare til noe.

Ellers som flere sier er mobil for høyt. 3500 kr på mat er bra, men sørg for å planlegge og ukeshandle slik at du klarer å følge budsjettet. 

Vurder også om du kan kutte på antall neglebehandlinger i mnd. 

Jeg er ikke TS, men jeg er uenig med deg. Synes det er veldig fint at TS sparer i fond. Det er viktig med buffer og sikkerhet. Du vet jo ikke hva slags forhold ts har til sine foreldre og avtalen dem imellom. ts sier at det ikke haster med å betale tilbake til foreldrene og da er det helt riktig å heller spare i fond. Det kommer jo foreldrene tilgode også å vite at barnet har økonomisk trygghet.

Nå er det ikke lenge til før mitt eldste barn skal ut av rede og på boligjakt og vi kommer med glede til å låne ham penger til å komme seg inn på boligmarkedet. De pengene vi låner trenger vi egentlig ikke å få tilbake, men for å lære barnet økonomisk sans så kommer vi sikkert til å inngå en avtale slik ts har, at han betaler tilbake en liten sum i egen tempo.

Jeg er ikke enig i deler av budsjettet til ts (negler til 2000kr i mnd med inntekt på 34000 er helt galskap i mitt hode), men det at vedkommende sparer er et stort pluss. 

Hilsen økonom :)

Anonymkode: 48326...182

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bruker mer på negler enn strøm? Du har kanskje fastpris. Synes matbudsjettet var lite. Budsjettet ser urealistisk ut for meg, men hvis du spiser lite ( og billig mat) og har fastpris på strøm så kanskje. Du er flink som bruker så lite på klær, sko og hudpleie ( ingenting på hår eller helsekost ) , men mye telefon. Du må jo profitere det som er viktig for deg, men artig at du er så oppfattar negler, men ikke andre ting ved utseende. 

Anonymkode: 22ccb...0f3

Skrevet

6% av inntekten går til fiksing av negler, mer enn halvparten av matbudsjett. Det syns jeg er dårlig prioritering selv når det er velvære. Kjøp en uv-lampe slik at du kan lage negllack som holder 2 uker. Negler trenger ikke være så lange for å se pene ut.

Har du ikke internett eller bruker du mobildata istedet? 800 kroner høres mye ut for et vanlig abonnement.

Hva gjelder privat gjeld ville jeg personlig nedbetalt til foreldrene rett og slett for å vise at jeg er takknemlig og gjøre det jeg kan, men det er jo mulig at dine foreldre har meget god råd og faktisk ikke trenger pengene. I så fall kunne de egentlig gitt de som forskudd på arv, siden de ikke gjør det tenker jeg heller at de ikke har det så fett egentlig.

Generelt tenker jeg at budsjettet ditt ikke er total ufornuftig men har litt rom for forbedring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Antar du er singel og barnløs siden du kan bruke så mye penger på ting som mennesker i parforhold og med foreldreansvar ikke kan bruke penger på. Og det er for så vidt greit så lenge situasjonen er slik - singel og fri til å bruke penger på det du vil.

Men, hvis du har planer om å endre dette, og ser for deg at du kommer til å bli forelder en dag, så er det nok lurt å endre prioriteringene og bli vant til det. Det går både på dette med negler og det sosiale.

Du skriver at du bor i by - går det ikke kollektiv transport hjem, så sparer du drosje? Hvis du ikke vil øke betalingen til foreldrene dine, så flytt heller noen av negle- og drosjepengene over til buffer.  Med din inntekt og dine muligheter, vil jeg si at en buffer på ihvertfall 20 000 - 30 000 er realistisk å få til på kort tid. En buffer er til for de store, uventede utgiftene, f eks vaskemaskin som må kjøpes. En god buffer vil også forhindre nye lån fra foreldrene dine.

Du spør om 3500 er for lavt til mat og dagligvarer. Nei, det er mer enn nok, og det helt uten å spinke og spare. Følg med på tilbud, benytt Too Good To Go, ikke ha take-away kaffe som en daglig vane osv. Vi er to voksne og bruker omtrent 4000 i måneden tilsammen.

Ellers har du fått mange gode råd og innspill. Jeg er for så vidt enig med de som mener at du bør betale mer til foreldrene dine. Jeg er selv forelder, og har lånt penger til mine barn. Selvsagt sier jeg at de kan betale tilbake over lang tid, men innerst inne tenker jeg at av respekt for både meg og seg selv, bør de betale tilbake så raskt som mulig. Ene gjør det, andre må purres på. Gjett hvem som lettest får låne når det kniper?

Ut over det er det veldig bra at du tenker budsjett. Neste mål er å holde det :)

Anonymkode: 232d6...01c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke TS, men jeg er uenig med deg. Synes det er veldig fint at TS sparer i fond. Det er viktig med buffer og sikkerhet. Du vet jo ikke hva slags forhold ts har til sine foreldre og avtalen dem imellom. ts sier at det ikke haster med å betale tilbake til foreldrene og da er det helt riktig å heller spare i fond. Det kommer jo foreldrene tilgode også å vite at barnet har økonomisk trygghet.

Nå er det ikke lenge til før mitt eldste barn skal ut av rede og på boligjakt og vi kommer med glede til å låne ham penger til å komme seg inn på boligmarkedet. De pengene vi låner trenger vi egentlig ikke å få tilbake, men for å lære barnet økonomisk sans så kommer vi sikkert til å inngå en avtale slik ts har, at han betaler tilbake en liten sum i egen tempo.

Jeg er ikke enig i deler av budsjettet til ts (negler til 2000kr i mnd med inntekt på 34000 er helt galskap i mitt hode), men det at vedkommende sparer er et stort pluss. 

Hilsen økonom :)

Anonymkode: 48326...182

Om de egentlig ikke skal ha pengene tilbake er det noe annet, som noen andre sier får jeg ikke helt følelsen av at det er tilfelle da det heller kunne blitt gitt som forskudd på arv og at foreldrene trenger pengene en gang likevel. Feks. at det vil komme godt med i deres pensjon.

Som sagt så skriver TS at hun sløser med penger og vil slutte med det. Jeg mener hun vil lære mer om verdien av penger om hun prioriterer å betale tilbake gjelden for en periode og kjenner litt på forpliktelsen av å skylde noen penger. Noe hun ikke føler særlig på nå. Jeg er litt redd for at det vil skli litt ut om hun setter opp 2500 kr i fondssparing i måneden, i stedet for å betale tilbake en større sum til foreldre. Om hun ikke har faste trekk på fondssparing er det jo litt lett for at de kronene ikke blir spart likevel. Har hun en avtale med foreldre om å betale tilbake mer i måneden så tenker man seg om nok flere ganger før man drar kortet. 

Som sagt, buffer er jeg helt enig i at hun må prioritere. 3 mnd lønn når man eier er minimum.  Det bør opp så fort som mulig. Men fond er noe annet, det skal ikke brukes som kortsiktig buffer.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er yngst og vi alle fikk lik sum hver. Lån til EK utover den summen vi fikk må betales tilbake, men avtalen er at jeg betaler tilbake i mitt tempo og om det skulle være noe igjen hvis/når de faller bort trekkes det i fra min arv. 

Takk for ulike synspunkt 😊 

Anonymkode: a2429...41d

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om du gjør det eller ikke, men hvis du har busskort hver måned anbefaler jeg å kjøpe 180-dagers kort👍🏻 Blir dyrere der og da, men billigere i lengden

Anonymkode: 61560...bd8

AnonymBruker
Skrevet

Like mye til negler som til fond, for en galskap. Jeg bruker selv mye penger på annen galskap, spesielt reiser og kultur. Og er helt for at man har sine egne prioriteringer, enten det er negler, dyre vesker eller modelljernbane. Jeg hadde personlig aldri lånt ut penger til en som bruker så mye på negler, men det får bli foreldrenes sak 😅 Resten av budsjettet ser vel helt greit ut.

Anonymkode: 676b4...c36

AnonymBruker
Skrevet
On 4/30/2022 at 9:20 AM, AnonymBruker said:

Antar du er singel og barnløs siden du kan bruke så mye penger på ting som mennesker i parforhold og med foreldreansvar ikke kan bruke penger på. Og det er for så vidt greit så lenge situasjonen er slik - singel og fri til å bruke penger på det du vil.

Anonymkode: 232d6...01c

For en kommentar, som om single har mer å rutte med enn et par. Jeg ville aldri prioritert pengene slik som TS, men så har jeg også 12 000 mindre utbetalt i måneden enn henne. Men som enslig har man som regel mye høyere levekostnader enn par som bor sammen. Som enslig fikk jeg ofte den der "bare deg selv å tenke på" fra par, endte som regel med at vi tok frem kalkulatoren og de fikk hakeslipp når de så mine utgifter kontra deres i forhold til hva som kommer inn. 

Anonymkode: 676b4...c36

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...