Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sløser utrolig mye og spesielt på mat og kos. Har derfor satt opp et budsjett, er det innafor? Er det noe jeg har glemt? Får utbetalt 34.000 i måneden. Jeg er i slutten av tyveårene.

Bolig - 10.000 

Felleskostnader - 1000.

Mobil - 1000.

Strøm - 1000.

Busskort - 500 

Trening - 500

Forsikring - 1000 (mindre egentlig, men holder jeg av 1000 kroner har jeg til kommunale avgifter).

Legetimer/tannlege osv - 1000. 

Buffer - 1000.

Fondssparing - 2000

Sparekonto for ferie - 1000

Tilbakebetaling av lån familiemedlem (fikk låne av et familiemedlem til egenkapital) - 3000.

Mat - 3500

Sosialt - 3000 

2000 - Fiks av negler 

Anonymkode: f5b92...e19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er mobilen så dyr? Det syns jeg var veldig mye.

Legetime får man jo frikort etter 2900 kr betalt, men fornuftig å spare til tannlege om du vet du skal gjøre en del. Hadde ikke spart 12 000 i året med mindre du sliter med tennene da, eller har dyre resepter.

2000 for negler pr mnd? Wow det var dyrt! Men om det er din ene luksus, greit nok. Du sparer jo litt. Selv hadde jeg kjøpt neglelakk og spart de pengene.

3000 for sosialt i mnd er også mye penger, her kunne du ha satt av 1000 kr og tilbakebetalt 2000 mer til familiemedlemmet. 

Hva med gaver? Det syns jeg du mangler. Kjøper du noe særlig interiør eller dill?

Hva med frisør, sminke, hudpleie? Går fort en del der i mnd om du bruker noe av det. 

Gå gjennom kontoen din de siste 6-12 mnd og se hva du har kjøpt. Du kan kutte noe helt ut eller redusere kraftig, men det er ikke realistisk å klare å kutte kraftig ned på alt samtidig. 

Syns totalt sett det ser helt ok ut, men personlig syns jeg det er en del sløsing fortsatt. Det er bare min mening da :)

Anonymkode: f0b4d...078

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Forsikring OG kommunale avgifter koster for mer enn 12000. Ellers er du underforsikret. 

• Liker 1
Skrevet

Så flink du er!😊 ser ut som en bra plan.

Forslag til budsjettposter:

-klær/utstyr 

-Skjønnhet ( hudkremer, sjampo, hårfjerning, frisør, sminke osv)

-Abbonement (streaming, aviser)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
-venter- skrev (2 timer siden):

Forsikring OG kommunale avgifter koster for mer enn 12000. Ellers er du underforsikret. 

Så absolutt ikke, ts har vell gjerne innbo,reise. Det koster omlagt 200-300 kr i mnd. Kommunale avgifter varierer jo veldig alt ettersom hvor/hva ts er lokalisert, men ikke umulig at det ligger på rundt 8-12 000 året.

Anonymkode: 070fd...fd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen drømmer for framtida? Eier du bolig? Ønsker du barn? Om du har noen større planer for framtida ville jeg spart mye mer penger. Synes 10% av inntekt til sparing er minimum, altså ca 3500 for deg. Du kan jo bli syk eller komme i andre problemer hvor det er greit med litt penger også. Men tilbakebetaling av lån til foreldre er jo også en slags sparing.

Synes egentlig alt ser veldig fint ut! Selv synes jeg hvor mye du bruker på negler er veldig mye, og litt mye på sosialt og mobil også, men du har jo en god lønn. Selv hadde jeg brukt mer på ferie isteden. Men hva som er din luksus er jo opp til deg. ❤️

Kan jeg spørre hvorfor du bruker så mye på negler? Er det fordi du synes det er veldig gøy eller har det blitt en vane?

Anonymkode: ff2f0...e11

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar og innspill!

Jeg tar det til meg og gjør noen små endringer:

Bolig-10.000

Forsikring - 1000

Mobil - 800 (blir mer presist, rundet opp ista)

Netflix, spotify og sumo - 500

Fellesutg - 1000

Busskort og trening - 1000

Strøm - 1000

Sparing i fond - 2500

Ferie - 1000

Buffer - 1000

Familiemedlem - 3000

Tannlege/lege(er dessverre ofte hos legen, inkludert i budsjett er medisin) - 1000

Hudpleie og sminke(kjøper ikke det hver mnd, men summen er jo litt høyere når det først kjøpes) - 500

Klær - 500 (kjøpes ikke hver måned heller)

Mat - 3500 (høres det realistisk ut? er inkl dopapir og zalo osv)

Sosialt - 2500 (her inngår taxi hjem fra byen)

Negler - 2000 (ja, går til byens dyreste. er nok litt dyrt, men verdt det for min del)

Summen her blir 32.500 ved rask regning, så er jo kanskje rom for litt mer sparing hvis jeg ikke glemte noe nå?

Anonymkode: a2429...41d

AnonymBruker
Skrevet

Dette budsjettet er langt i fra sånn jeg prioriterer,  men det er jo ditt liv. 

Hva er det du er i tvil om her egentlig?

Anonymkode: 53df2...23f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette budsjettet er langt i fra sånn jeg prioriterer,  men det er jo ditt liv. 

Hva er det du er i tvil om her egentlig?

Du har rett, spør jo egentlig ikke om noe konkret. Men jeg har sløst mye penger på å ha det gøy, og har nå bestemt meg for å skjerpe meg. Derfor skrev jeg denne tråden, fordi jeg ønsker å spare, men samtidig leve greit også. Aner bare ikke om jeg er helt på jordet fortsatt eller ikke (er nok litt prega av å leve rundt mennesker som liker å bruke penger)

AnonymBruker
Skrevet

Så greit ut. Men reagerer på at mobil og strøm har samme pris. Trodde mobil var billigere og strøm myyye dyrere.

Anonymkode: 63e66...092

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så greit ut. Men reagerer på at mobil og strøm har samme pris. Trodde mobil var billigere og strøm myyye dyrere.

Anonymkode: 63e66...092

Okei, takk!

Mobilregninga mi har vært på 7-800 i det siste, her kan jeg nok sikkert få det billigere.

Strøm har ikke vært over 1000 i vinter. Nå skal det sies at jeg er veldig sosial og er mye borte. Stortsett oppvarming, dusj, oppvaskmaskin og vaskemaskin som brukes. Men nå skal jeg jo kutte ned på å spise ute, så mulig strømmen går opp pga jeg er mer hjemme. 

Negler er en vane foressten, men føler meg freshere. Og jeg innser selv at jeg får luksusfellen-vibber av hele tråden, bare at jeg bruker penger jeg har🙈

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Mobil er det i hvert fall lett å kutte ned på ved å bytte abonnement. Jeg har onecall og har aldri betalt mer enn 500 kr for tilnærmet fri bruk, stort sett langt under. Nå har jeg 25 GB for 250 kr.

Tannlege/lege høres absurd høyt ut, ville sjekket om dette er reellt eller om noe kan endres der? 

Og 2000 på negler må det vel også være mulig å spare inn litt på? Kan gå til en rimeligere salong og/eller gå litt sjeldnere.

Resten ser enten ikke ut som du har mulighet til å endre noe særlig på, eller du har satt et rimelig beløp.

Skrevet

Mobilregning på nesten 800 kroner er veldig dyrt, så der ville jeg absolutt sjekket hva pengene har gått til og eventuelt byttet mobilabonnement. Personlig ville jeg prioritert å betale ned lånet til familiemedlemmet raskest mulig, så jeg ville prioritert det over negler og sparing i fond. Ville begynt med sparing i fond først etter at jeg hadde nedbetalt lånet til familiemedlemmet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over. 2000kr på negler når man skylder penger til familie er jo helt galskap i min verden.

Anonymkode: 8620f...474

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var en veldig dyr telefonregning. Er det virkelig nødvendig?

Fiks av negler hadde jeg heller plussa på matbudsjettet, så hud, hår, og negler, og generell helse holdt seg bedre på sikt.

Anonymkode: e8a96...562

AnonymBruker
Skrevet

Okei, skjønner, mulig jeg endrer litt, takk for innspill. Familiemedlemmet er mine foreldre og haster absolutt ikke med tilbakebetaling, men greit likevel å få det unnagjort.

AnonymBruker
Skrevet

1000 for mobil? Bruker 199 kr i mnd her, og jeg er i midten av 20-årene🤷🏼‍♀️ Men jeg er ikke så avhengig av mobil. Bruker nesten aldri mobildata, bare hvis jeg skal vise frem billett, sjekke mobilbanken etc. 

Anonymkode: 60d1d...02d

• Liker 1
Skrevet

I mine øyner så synest jeg det er helt feil at du prioriterer å spare så mye som 2500 kr i eget fond i mnd når du samtidig skylder foreldre penger for egenkapital. Nå vet jeg ikke hva slags avtale dere har, men jeg mener at du burde heller spare mindre i fond og konsentrere deg om å betale tilbake mer av gjelden du skylder dem slik at leiligheten faktisk blir din. Du sier at du har sløst med penger på å ha det gøy, og jeg føler meg ikke sikker på at du kommer til å skjønne verdien av penger når du prioriterer å spare eget fond og bruke 2000 kr på negler i stedet for å bli kvitt dette private lånet raskere. Argumentet med at det er foreldre og at det haster ikke er et godt argument. Det blir en hvilepute siden det ikke er noe hast. Man skal alltids bygge en buffer, men gjeld skal alltid prioriteres før man begynner på spareprosjekter som fond. 

Jeg tenker at 500 kr på fond i mnd bør være maks så lenge du skylder foreldrene dine for egenkapital. Og øk heller tilbakebetaling til 5000 kr i måneden. Evt. om bufferen din ikke dekker 3 månedslønner, spar 500 kr i fond, 2000 i buffer og 4000 kr til foreldre mnd.  Jeg tror nok du i større grad vil se verdien av penger når du tar mer ansvar for å betale tilbake den private gjelden. Du har vært svært heldig som har fått låne til egenkapital, de fleste sparer i flere år. Det er ikke rart du er vant med å sløse penger når du ikke har måttet spare til noe.

Ellers som flere sier er mobil for høyt. 3500 kr på mat er bra, men sørg for å planlegge og ukeshandle slik at du klarer å følge budsjettet. 

Vurder også om du kan kutte på antall neglebehandlinger i mnd. 

• Liker 1
Skrevet
missmcbeal skrev (5 timer siden):

I mine øyner så synest jeg det er helt feil at du prioriterer å spare så mye som 2500 kr i eget fond i mnd når du samtidig skylder foreldre penger for egenkapital. Nå vet jeg ikke hva slags avtale dere har, men jeg mener at du burde heller spare mindre i fond og konsentrere deg om å betale tilbake mer av gjelden du skylder dem slik at leiligheten faktisk blir din. Du sier at du har sløst med penger på å ha det gøy, og jeg føler meg ikke sikker på at du kommer til å skjønne verdien av penger når du prioriterer å spare eget fond og bruke 2000 kr på negler i stedet for å bli kvitt dette private lånet raskere. Argumentet med at det er foreldre og at det haster ikke er et godt argument. Det blir en hvilepute siden det ikke er noe hast. Man skal alltids bygge en buffer, men gjeld skal alltid prioriteres før man begynner på spareprosjekter som fond. 

Jeg tenker at 500 kr på fond i mnd bør være maks så lenge du skylder foreldrene dine for egenkapital. Og øk heller tilbakebetaling til 5000 kr i måneden. Evt. om bufferen din ikke dekker 3 månedslønner, spar 500 kr i fond, 2000 i buffer og 4000 kr til foreldre mnd.  Jeg tror nok du i større grad vil se verdien av penger når du tar mer ansvar for å betale tilbake den private gjelden. Du har vært svært heldig som har fått låne til egenkapital, de fleste sparer i flere år. Det er ikke rart du er vant med å sløse penger når du ikke har måttet spare til noe.

Ellers som flere sier er mobil for høyt. 3500 kr på mat er bra, men sørg for å planlegge og ukeshandle slik at du klarer å følge budsjettet. 

Vurder også om du kan kutte på antall neglebehandlinger i mnd. 

Spar heller i fond enn å betale mer ned på gunstig, rentefritt lån! 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Frubekk skrev (4 timer siden):

Spar heller i fond enn å betale mer ned på gunstig, rentefritt lån! 

Dette var ikke et råd ang. hva som er mest lønnsomt. Jeg er ikke dum altså, jeg vet godt hva som er mest lønnsomt. Det var et råd for å få TS til å ta ansvar for pengebruken og se verdien av penger.

Jeg hadde vitterlig ikke hatt samvittighet til å spare omtrent det samme i fond som jeg hadde satt av til å betale tilbake privat gjeld. Det synest jeg er dårlig stil. Selv om foreldrene har råd til å låne bort, så er det noe litt utakknemlig over det å prioritere å spare 2500 kr i fond i mn før man har tilbakebetalt all den private gjelden. Når TS har så godt utbetalt som hun har, er det litt frekt. Tenk på det på en annen måte, foreldrene kunne, visst TS hadde betalt mer av gjelden, spart 30 000 kr i året i fond som ville blitt en del av deres pensjon. TS har år på seg til å spare i fond, det har ikke foreldrene. 

Foreldrene har vært svært rause med å låne bort til EK, slik at TS har kommet inn på boligmarkedet og dermed fått gjort en investering i fremtiden. Jeg hadde visst min takknemmelighet tilbake ved å prioritere å betale ned på deres gjeld så fort som mulig stedet for egne investeringer. Ja det er selvfølgelig greitt og nødvendig og prioritere buffer først, men utover det bør man alltid betale tilbake privat gjeld.

Endret av missmcbeal
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...