Gå til innhold

Venner planlegger høyere budsjett enn hva jeg har råd til

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har behov for rådføring her..

Vi er en venninnegjeng hvor alle er studenter. Nå planlegges det for 17. mai feiringen og det er foreslått aktiviteter og annet jeg ikke vil utdype her som er veldig kostbart. Selv om vi alle er studenter har de andre tydeligvis lyst og mulighet til å bruke endel penger. 

Problemet er at jeg har dårlig råd og mer utgifter enn resten av vennene mine, og synes derfor det blir dyrt disse planene de legger.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Synes det er ubehagelig å være den festbremsen, spesielt når alle de andre vil. Jeg har jo råd om jeg setter av penger nå, men dette handler litt om hvordan jeg også ønsker å prioritere pengene mine. Vil heller bruke de på noe annet enn fyll.

En enkel løsning er vell å ikke bli med, men ønsker ikke å være kjip eller være uten vennene mine heller. Studerer langt unna hjemstedet og har ikke mulighet til å dra hjem.

Tanker?............

Anonymkode: e22e9...dec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med dem...enkelt og greitt..vær ærlig...så vil de hjelpe deg

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i samme situasjon. Jeg ga beskjed tidlig at dette har jeg desverre ikke råd til og velger heller å være alene og gå en tur i byen på formiddagen og se på toget. 

Gikk bare et par timer så  var det flere i gjengen som også turte å si i fra.     

Anonymkode: 96ff4...cd9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Si du ikke har råd. Dersom det er deler av feiringen du kan bli med på, gjør du det. 

Anonymkode: dfddd...ee1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Si at du ikke har råd. Det kan jo være at flere sitter med samme følelsen men har samme tanke som deg, at de ikke vil være «festbrems». 

Anonymkode: 40958...7ba

• Liker 6
Skrevet

Si fra - noen av de andre vil helt sikkert være lettet og takknemlige. Erfaringsmessig er man sjelden alene om sånne innvendinger, men ingen vil være den som tar det opp først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si fra. Jeg hadde sagt noe sånt som "jeg har dessverre ikke mulighet til å bruke så mye penger på 17. mai, men har veldig lyst til å feire litt med dere likevel! Kan jeg ikke møte dere på sted XX kl XX etter dere er ferdig med *dyre aktiviteter*?"

Anonymkode: 027db...eb6

• Liker 7
Skrevet

Kan du foreslå å ta champagne-frokost hjemme hos deg? Alle tar med seg 1-2 retter hver, og egen drikke. Du kan plukker litt pynt ute og være kreativ. Da trenger det ikke bli så dyrt.

Så kan heller de som vil dra videre til byen/bar/aktivitetene de planlegger etterpå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for noen "problemer" dere kvinner har.. Hehe

Enten så får du bare være med, med de utgiftene det koster. Eller så spør du om dere kan gjøre det billigere. Alternativt er å møte de senere/finne på noe annet.

Folk er så konfliktskye at det er utrolig! Selv hadde jeg aldri brukt penger på noe jeg ikke hadde råd til/ville tatt meg råd til...

Anonymkode: 9921a...38a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags aktiviteter er det folk gjør på 17. mai som koster så mye penger? Det dyreste jeg kan tenke meg er om noen vil ha et glass chanpagne til frokosten, men det koster jo bare en 200-lapp for ei flaske?

Anonymkode: 606d9...e72

Skrevet

Gi beskjed om at du ikke har råd til å bli med på dyre aktivitetene, men at du kan treffe dem etter at de er ferdig med de. n

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enten så får du bare være med, med de utgiftene det koster. Eller så spør du om dere kan gjøre det billigere. Alternativt er å møte de senere/finne på noe annet.

Folk er så konfliktskye at det er utrolig! Selv hadde jeg aldri brukt penger på noe jeg ikke hadde råd til/ville tatt meg råd til...

Er kvinne jeg også, og er helt enig med deg😉

Det er bare å si ifra, verre er det faktisk ikke. Hva er det verste som kan skje, ved at du sier ifra? Om de ikke tåler å høre det, er de kanskje ikke ekte venner?

Anonymkode: 6912c...5ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er kvinne jeg også, og er helt enig med deg😉

Det er bare å si ifra, verre er det faktisk ikke. Hva er det verste som kan skje, ved at du sier ifra? Om de ikke tåler å høre det, er de kanskje ikke ekte venner?

Anonymkode: 6912c...5ca

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror ikke dette er kjønnsavhengig. Det er et rikmannsmiljø der folk driter penger, og det er pinlig å være "fattig". Overflatiske rike mennesker fra bedrestilte områder i de store byene. Vanskelig miljø dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...