AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 jeg begynte å spare pensjon i sparebank 1. har tenkt i det siste at det er dumt, for det er jo ikke sikkert jeg blir så gammel. og hva skal jeg med penger når jeg er så gammel ?? jeg har mer lyst å spare opp til egenkapital til bolig. Nå lurer jeg på om jeg er stuck og ikke kan stoppe denne pensjons sparingen ? det stod at det ikke var mulig å ta ut pengene før 62. men kan jeg stoppe sparingen , eller er det også umulig ? hjelp Anonymkode: acb61...9ce
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Hva med å spørre Sparebank1 eller lese avtalen? Anonymkode: d6d3a...135 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Det skulle ikke være noe problem å stoppe avtalen. Pengene som allerede er satt inn må stå der til pensjonsalder. Anonymkode: 72fb6...f5b 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Selvfølgelig skal du prioritere buffer og bolig først. Du kan stoppe spareavtale i nettbanken din. Anonymkode: a68f7...052 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig skal du prioritere buffer og bolig først. Du kan stoppe spareavtale i nettbanken din. Anonymkode: a68f7...052 Man må jo ikke det... Si at man får inn 30 000 i måneden, men ikke ønsker å kjøpe bolig enda fordi man ikke helt vet hvor man vil flytte, eller at man har en annen god grunn til å ikke kjøpe bolig, da er de skarve 15 000 i året man kan sette inn på IPS småpenger, og de vokser seg veldig store i løpet av 40 år. Anonymkode: dfd59...e03
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Du trenger ikke å angre, men gjerne sett pensjonssparingen på vent om du ønsker å spare opp til egenkapital. De pengene som allerede er i pensjonssparing kan du sannsynligvis ikke røre. Men det er veldig sannsynlig at du lever til du er 62 år. Ferre 10% dør før man fyller 62, og en del går jo med det første året man lever. Og om du skulle dø går privat pensjon til etterlatte. Du kommer til å finne nok av ting å bruke pensjonspenger på. Man føler ofte at man trenger penger NÅ, men det gjør man i alle faser av livet. Når jeg var 19 ville jeg sinnsykt mye å råd til å reise jorda rundt. Som 25 åring ville jeg ha bolig (dette er kanskje litt i særstilling). Som 35-åring ville jeg ha råd til å gå ned i stilling. Foreldrene mine har lyst til å ta med hele familien på ferie og få seg hytte. De har økonomiske behov som alle andre. Anonymkode: dfd59...e03
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Man må jo ikke det... Si at man får inn 30 000 i måneden, men ikke ønsker å kjøpe bolig enda fordi man ikke helt vet hvor man vil flytte, eller at man har en annen god grunn til å ikke kjøpe bolig, da er de skarve 15 000 i året man kan sette inn på IPS småpenger, og de vokser seg veldig store i løpet av 40 år. Anonymkode: dfd59...e03 Du leste ikke det tråden fantastisk handler om da eller? Hvor TS skrev at hn heller ville spare til bolig...? Anonymkode: a68f7...052
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Du leste ikke det tråden fantastisk handler om da eller? Hvor TS skrev at hn heller ville spare til bolig...? Anonymkode: a68f7...052 Beklager. Jeg tok utsagnet ditt som et generelt utsagn. Anonymkode: dfd59...e03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå