AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Er det bare jeg som opplever helt sinnsyk pruting? Gjerne litt sånn uhøflig også "Jeg kan gi 100". Ikke hei, og ihvertfall ikke noe som "er du villig til å diskutere pris.?" Jeg er så lei skambud hvor de i tilegg ber meg betale frakt og emballasje. Jeg priser meg ikke for høyt, jeg selger noen ting nye, ubrukt i eske til langt under halv pris. Av brukte ting er det gode priser på klær, 1/3 del av nypris og veldig ofte er det merkeklær etc. Jeg er lei av voksne folk som helt tydelig tror at jeg måååå selge det fordi jeg er i pengenød eller noe. Hva skjedde med alminnelig høflighet? Jeg skriver: må hentes (gjelder gjerne litt større ting eller ting som er vanskelig å pakke) Potensiell kjøper: Hva koster frakt? Anonymkode: 8b05e...497 17 3
AprilLudgate Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det bare jeg som opplever helt sinnsyk pruting? Gjerne litt sånn uhøflig også "Jeg kan gi 100". Ikke hei, og ihvertfall ikke noe som "er du villig til å diskutere pris.?" Jeg er så lei skambud hvor de i tilegg ber meg betale frakt og emballasje. Jeg priser meg ikke for høyt, jeg selger noen ting nye, ubrukt i eske til langt under halv pris. Av brukte ting er det gode priser på klær, 1/3 del av nypris og veldig ofte er det merkeklær etc. Jeg er lei av voksne folk som helt tydelig tror at jeg måååå selge det fordi jeg er i pengenød eller noe. Hva skjedde med alminnelig høflighet? Jeg skriver: må hentes (gjelder gjerne litt større ting eller ting som er vanskelig å pakke) Potensiell kjøper: Hva koster frakt? Anonymkode: 8b05e...497 MYE sånt på Tise og - men jeg har inntrykk av at Finn er enda verre. Og så spørsmålet «hva koster frakt»…..altså…..sjekk selv? Jeg skriver i bioen at jeg kun sender med HeltHjem - så åpenbart er prisen for en liten gjenstand 80 kr. Emballasjen tenker jeg selger må stå for og beregne inn i kostnadene sine. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Etter jeg begynte å skrive: "Forsøk på pruting blir ikke besvart", har jeg bare fått ett eneste pruteforsøk på nesten 1 år (ca. 11 annonser). Før kom det gjerne flere daglig. Anonymkode: 04dd0...9ef 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Det er kanskje fordi det er mange utlendinger som handler brukt og de er vant til å forhandle om pris i hjemlandet. Godt tips fra #3 over. Anonymkode: 84132...e1c 10
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Etter jeg begynte å skrive: "Forsøk på pruting blir ikke besvart", har jeg bare fått ett eneste pruteforsøk på nesten 1 år (ca. 11 annonser). Før kom det gjerne flere daglig. Anonymkode: 04dd0...9ef Er jo forsåvidt ok å prøve seg, men hvis du ønsker deg la oss si et par Fila sko. De er brukt en gang og ligger til 300 kr,ny pris er 1500,- da tenker jeg at du betaler 300 og har gjort ett kupp. Da byr du vel ikke 200 inklusive frakt. Anonymkode: 8b05e...497 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er jo forsåvidt ok å prøve seg, men hvis du ønsker deg la oss si et par Fila sko. De er brukt en gang og ligger til 300 kr,ny pris er 1500,- da tenker jeg at du betaler 300 og har gjort ett kupp. Da byr du vel ikke 200 inklusive frakt. Anonymkode: 8b05e...497 Dersom du synes det er ok å prøve seg, er det jo ikke noe problem? Selv fastsetter jeg prisen når jeg legger varen ut for salg, og jeg har hverken tid eller lyst til å motta skambud og/eller diskutere i timesvis med folk som ofte blir frekkere og frekkere etterhvert som diskusjonen varer. Det tar sykt mye tid å svare på ørten henvendelser om pruting, og jeg har andre ting jeg heller vil gjøre. Derfor skriver jeg alltid at pruting ikke vil bli besvart. Anonymkode: 04dd0...9ef 3
NakenPanda Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Et brutalt og kort "Nei" holder dem til et minimalt problem 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 Det finnes to typer mennesker på bruktmarkedet - de som hater pruting (🙋♀️) og de som forventer pruting og derfor legger seg litt høyere enn det de er villig til å selge for. Skulle vært to kategorier på Finn, typ "villig til å diskutere pris" og "ferdig pruta" sånn at man kan filtrere hverandre ut snarest mulig. Anonymkode: c70b1...058 15
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det finnes to typer mennesker på bruktmarkedet - de som hater pruting (🙋♀️) og de som forventer pruting og derfor legger seg litt høyere enn det de er villig til å selge for. Skulle vært to kategorier på Finn, typ "villig til å diskutere pris" og "ferdig pruta" sånn at man kan filtrere hverandre ut snarest mulig. Anonymkode: c70b1...058 Nja, jo. Men jeg legger meg ikke høyt. Og da blir det slitsomt med alle de som "tar den for 50 kroner" Anonymkode: 8b05e...497 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Det finnes to typer mennesker på bruktmarkedet - de som hater pruting (🙋♀️) og de som forventer pruting og derfor legger seg litt høyere enn det de er villig til å selge for. Skulle vært to kategorier på Finn, typ "villig til å diskutere pris" og "ferdig pruta" sånn at man kan filtrere hverandre ut snarest mulig. Anonymkode: c70b1...058 Stemmer! Jeg pruter ikke selv, men forventer pruting om jeg selger noe. Og priser deretter. Anonymkode: 41697...82e 1
Spell Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Enig i at skambud og frakt-forespørsler er ganske irriterende, men jeg synes det skal være rom for å kunne diskutere pris. Det er ikke alltid så lett å vite hva markedet vil betale for ting, og noen har veldig urealistiske forventninger til hva de kan få. F.eks. sin 12 år gamle tv som er brukt hver dag i de 12 årene er ikke verdt 2000,- nå, selv om den kanskje kostet 20000,- ny. Finn.no har en salig blanding av ting som selges for at man helst skal bli kvitt det relativt raskt, og ting som folk selger unna for å tjene litt. De som pruter skamløst er som regel utlendinger som forstår lite norsk/engelsk, og det er bare å svare kort og konsist "nei". Evt bare ignorere. 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 hvis noen ønsker å kjøpe for eksempel noen bøker til 100 kroner stykket, så burde de jo selvfølgelig klare de ekstra kronene som kommer i frakt også. i steden for å plutselig forsvinne fra hele diskusjonen, eller begynne med voldsom pruting. Prisene på posten.no er selvfølgelig ikke noe selgeren får gjort noe som helst med uansett. Anonymkode: fc825...2bc 1
K.B. Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Forhandle om pris på Finn.no er en del av gamet, hvis du lar det irriterte deg, kanskje du ikke burde holde på med bruktsalg? 50% av nypris på en vare du selger brukt, dvs. uten garanti er helt normalt, for mange ting du kjøper så er det verdifallet i det du tar varen ut av butikken. 1
Mandagsunge Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 Eg sett alltid fastpris på det eg sel på facebook. Og folk kjem alltid med bud. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 Jeg legger meg alltid litt over hva jeg tenker jeg får for tingen, fordi da er ikke skambudene så ille likevel, de ligger på prisen jeg egentlig tenkte for tingen. Anonymkode: c3e73...6b6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 Når jeg selger noe på finn, så er det utelukkende ting relatert til hobbyen min. Jeg har drevet på med kjøp og salg av slikt i nesten 20 år, og har stålkontroll på hva ting går for - både i Norge, og div. markeder i utlandet. Når jeg skal selge noe, så bruker jeg å prise meg på den lavere siden av gjennomsnittlig pris - mest for å få solgt unna ting litt fort. Gidder ikke prise meg høyt, og la ting ligge ute i flere uker / mnd / år, som noen folk på finn gjør. I noen tilfeller, så kan jeg gå med på bud som er på 80%-90% av det jeg vil ha. Da er det snakk om ganske billig, og ting du uansett ville fått solgt på dagen, hadde du lagt deg så lavt. Andre ganger vil jeg ha prisen jeg spør, for jeg den er allerede veldig lav. Men, det hender ofte at jeg får helt useriøse bud. Type 10% - 50% av det jeg vil ha. Og historisk sett har det vært de samme folka som kommer med slike bud...spesielt én fyr kom ALLTID med skambud, på absolutt alt jeg solgte. Men jeg så jo at han selv drev på med kjøp/salg. Kjøpte ting billig ved å gi folk skambud, og la ut tingene til en skyhøy pris. Som regel lå annonsene hans ute i flere år. I dag blokker jeg bare slike kjøpere. Min erfaring er at det er en sammenheng mellom hvor lavt folk byr, og hvor vanskelige de er i ettertid. De har ekstremt høye forventninger, og vil ha ting så billig som overhodet mulig. De eneste folka jeg NOEN gang har kommet i tvist med, har vært de som har prutet mest. Anonymkode: 3140e...015 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 Jeg svarer aldri på pruting. Er jeg i godt humør, blir de blokkert. Som AB 015 skriver, de vanskeligste kjøperne er de som skal prute på prisen. De bruker jeg rett og slett ikke tid på. Da gir jeg heller varen til Fretex. Anonymkode: 44197...106 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det bare jeg som opplever helt sinnsyk pruting? Gjerne litt sånn uhøflig også "Jeg kan gi 100". Ikke hei, og ihvertfall ikke noe som "er du villig til å diskutere pris.?" Jeg er så lei skambud hvor de i tilegg ber meg betale frakt og emballasje. Jeg priser meg ikke for høyt, jeg selger noen ting nye, ubrukt i eske til langt under halv pris. Av brukte ting er det gode priser på klær, 1/3 del av nypris og veldig ofte er det merkeklær etc. Jeg er lei av voksne folk som helt tydelig tror at jeg måååå selge det fordi jeg er i pengenød eller noe. Hva skjedde med alminnelig høflighet? Jeg skriver: må hentes (gjelder gjerne litt større ting eller ting som er vanskelig å pakke) Potensiell kjøper: Hva koster frakt? Anonymkode: 8b05e...497 Hallo vi lever i 2022. Idag er alle opptatt av å få det billigste alternative. Sån blir det når en er opptatt av kapitalisme Anonymkode: fdfef...d06
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #19 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg svarer aldri på pruting. Er jeg i godt humør, blir de blokkert. Som AB 015 skriver, de vanskeligste kjøperne er de som skal prute på prisen. De bruker jeg rett og slett ikke tid på. Da gir jeg heller varen til Fretex. Anonymkode: 44197...106 Samme her. Folk eier jo ikke skamvett. Prute kan man gjøre hos forhandler som uansett går med overskudd, ikke hos privatpersoner. Anonymkode: c70b1...058
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #20 Skrevet 29. april 2022 Småting er det bare tull å selge på finn. Bedre å hive det eller gi det bort til kjente. Anonymkode: 3a6c8...a06 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå