Gå til innhold

Kjøkkenmaskin til tung glutenfri deig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gammel Kenwood titan 1500 w som jeg er veldig fornøyd med.

Jeg har uten problemer kunnet bake 4 glutenfri brød i slengen,  og den har fungert veldig bra.

Men nå har jeg oppdaget et lite problem. 

Jeg har funnet et nytt brød som jeg liker veldig godt.  Deigen er ikke særlig stor (6 dl væske + 460 g tørrvarer inkludert 35 g fiberhusk), men den er enormt tung, og maskinen klarer bare en deig om gangen. 

Men jeg skulle så gjerne hatt mulighet til å lage en dobbel deig.

Finnes det en kjøkkenmaskin som er kraftig nok til å klare en slik dobbel deig?

Anonymkode: 1dbca...e06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må legge til at jeg spør om personlige erfaringer,  fordi kapasiteten på papiret i dette tilfellet er langt større enn den er i virkeligheten.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg må legge til at jeg spør om personlige erfaringer,  fordi kapasiteten på papiret i dette tilfellet er langt større enn den er i virkeligheten.

wilfa probaker eller teddy varimixer. skikkelige eltemaskiner, koster litt - men helt annen liga. finnes også noe brukt på finn under restaurantutstyr etc

Anonymkode: 08138...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips.

Av disse to er det Wilfa probaker som er mest interessant for min del.
Siden eltekrok er tilnærmet ubrukelig til glutenfri bakst regner jeg med at det er fleksivispen du bruker når du baker glutenfritt. 
Jeg ser at den har avtakbare silikonkanter.  Hvordan tåler den hard bruk?

AnonymBruker
Skrevet

Bosch MUM6N20A1

Jeg har både Kenwood 1700w og en eldre (ca 10 år) gammel Bosch, sistnevnte er virkelig konge på store og tunge brøddeiger.

Anonymkode: e371f...7ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet ditt er, ts, at kjøkkenmaskiner ikke er bygd som verktøy. De er bygget som «tilbehør til damer som intet vet om maskineri». På kjøkkenmaskiner snakkes det om størrelse på bolle eller watt på motor. Men når en maskin skal elte (tung) deig er posisjonen til girkasse og motor av større betydning.

kort fortalt - gå for ankarsrum. Kjøp den brukt.  

Om du ønsker å elte, altså. Elting er, som vi alle vet, et valg og ikke en nødvendighet. Jeg elter intet, fordi jeg har tid. Elting er et hurtigere men vesentlig dårligere alternativ enn tid.

Anonymkode: c92f0...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ankarsrum

Anonymkode: 4c85d...192

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du ønsker å elte, altså.

Er jo lite vits å bruke tid på å elte en glutenfri deig, ettersom den ikke inneholder gluten.

Anonymkode: 8db08...37b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Problemet ditt er, ts, at kjøkkenmaskiner ikke er bygd som verktøy. De er bygget som «tilbehør til damer som intet vet om maskineri». På kjøkkenmaskiner snakkes det om størrelse på bolle eller watt på motor. Men når en maskin skal elte (tung) deig er posisjonen til girkasse og motor av større betydning.

kort fortalt - gå for ankarsrum. Kjøp den brukt.  

Om du ønsker å elte, altså. Elting er, som vi alle vet, et valg og ikke en nødvendighet. Jeg elter intet, fordi jeg har tid. Elting er et hurtigere men vesentlig dårligere alternativ enn tid.

Anonymkode: c92f0...ebf

Jeg tror nok ikke du har helt rett i det jeg har uthevet, for mange damer vet absolutt hva de snakker om når det kommer til kjøkkenmaskiner, selv om jeg ikke er en av dem.

Men jeg prøver å lære.

Det jeg har oppdaget nå, etter mye undersøkelser de siste dagene, er at de aller fleste kjøkkenmaskinene er utmerkede til hvert sitt bruk. 
Jeg har oppdagete at alle er ok på de fleste områder, men at alle også har et arbeidsområde der de er spesielt gode. 

Noen kjøkkenmaskiner passer bedre til hjemme-konditorer, mens andre passer bedre for hjemme-bakere. 
Noen passer bedre til små husholdninger (1-2 personer), andre passer bedre for større husholdninger.
Ut i fra hva jeg har sett er det sjeldent at man finner en kjøkkenmaskin som er optimal på alle områder.
Hvilken kjøkkenmaskin som er best der og da handler mer om behov, enn om maskinens oppbygning.

Alt i alt, jeg valgte å gå for Ankarsrum fordi den tåler tunge deiger, og det er den egenskapen jeg har mest behov for her og nå, i og med at jeg baker brød av tunge deiger langt oftere enn jeg baker kaker.
Jeg undersøkte litt rundt Wilfa Probaker som jeg ble anbefalt tidligere i tråden, men jeg ønsket å ha en kjøkkenmaskin som var mer allsidig enn en ren "bakemaskin".
Men om 10-15 år har kanskje behovet endret seg igjen, og da er muligens ikke Ankarsrum det beste alternativet på det tidspunktet.  Det gjenstår å se.

Og når det gjelder kommentaren din om elting.   Du har tydeligvis ikke bakt mye glutenfritt  :)

Som nevnt over her eltes ikke glutenfri deig på tradisjonell måte, men deigen må bearbeides for å få riktig konsistens.
En glutenfri deig kan sjeldent bearbeides for hånd.  Først og fremst fordi den er for klissete, men også fordi deigene ofte er tunge.Derfor er det som oftest nødvendig med en god kjøkkenmaskin.
De ulike meltypene har også ulike egenskaper, og noen av dem må bearbeides lenge for å få de riktige egenskapene man er ute etter.  (Deiger av Jyttemel må for eksempel ofte bearbeides i 10-20 minutter for å få riktig konsistens på deigen)
Deiger med mye fiberhusk behøver ofte også å bearbeides lenge for å få riktig konsistens.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ellers, takk for tips til dere alle!

Jeg har som sagt valgt å gå for Ankarsrum, og etter en testbaking i går ser jeg at den oppfylte mitt krav om å kunne bake en dobbel deig.  Det var det viktigste for meg.
Jeg håper jeg blir fornøyd med den på andre områder også når jeg får testet den, og blitt vant til den.  :)

• Liker 2
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er mange som søker etter innspill om hvilke kjøkkenmaskiner som passer for dem, så derfor velger jeg å oppdatere denne tråden.

Jeg kjøpte altså Ankarsrum assistent for 3 år siden, og brødbakingen har vært som en drøm etter dette.
Kjøkkenmaskinen er sterk, stabil, og gjør en god jobb med både mindre og store glutenfri og glutenholdige gjærdeiger. 

Men det er et stort "MEN" her.

Jeg bruker kjøkkenmaskinen min mye, vanligvis flere ganger i uken til andre ting enn brødbaking, og da bruker jeg som oftest
den lille vispebollen, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å bli komfortabel med den.

For eksempel hvis jeg skal lage en porsjon glutenfri pizzadeig er mengden for liten til at jeg kan bruke den store bollen, og vispebollen med mørdeigsvisp må brukes.
Jeg må alltid stoppe, ta av mørdeigsvispene, bruke slikkepott til å dra ned deigen fra midtstang og kanter, for så å sette på mørdeigsvisper, og så starte igjen.  Når det er gjort tar det ikke mange sekundene før deigen igjen legger seg mot midtstang og sider, og prosessen må gjentas inntil deigen er bearbeidet godt nok. 

Det samme gjelder hvis jeg skal lage smørkrem.  Når smøret blir mykt legger det seg mot sider og midtstang, og jeg må skrape det ned for å få det vispet.  (Jeg har faktisk begynt å lage smørkrem for hånd bare fordi det er mindre irriterende enn å gjøre jobben med kjøkkenmaskinen)

Og midtstangen er alltid i veien når jeg skal gjøre noe i bollen, for eksempel vende inn mel i eggedosis (sukkerbrød).

Jeg vet at andre ikke har problemer med det, men jeg er nok for bortskjemt med andre løsninger som jeg synes er lettere, og for meg blir dette utrolig tungvindt.
Jeg har lært meg å godta det, finne løsninger rundt problemene, men det har vært utrolig tungvindt.

Det syntes også mannen min, han skulle bake et sukkerbrød med Ankarsrum for første gang i går mens jeg var borte et par timer.
Da jeg kom hjem sto det en ny Kenwoodmaskin jobbende på kjøkkenbenken, han likte heller ikke den lille vispebollen.

Konklusjonen her hos oss er at vi vil ha to kjøkkenmaskiner.

Ankarsrum assistent forblir brødmesteren her i huset, men til alle andre oppgaver foretrekkes den andre løsningen :)

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet det er mange som søker etter innspill om hvilke kjøkkenmaskiner som passer for dem, så derfor velger jeg å oppdatere denne tråden.

Jeg kjøpte altså Ankarsrum assistent for 3 år siden, og brødbakingen har vært som en drøm etter dette.
Kjøkkenmaskinen er sterk, stabil, og gjør en god jobb med både mindre og store glutenfri og glutenholdige gjærdeiger. 

Jeg bruker kjøkkenmaskinen min mye, vanligvis flere ganger i uken til andre ting enn brødbaking, og da bruker jeg som oftest
den lille vispebollen, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å bli komfortabel med den.

For eksempel hvis jeg skal lage en porsjon glutenfri pizzadeig er mengden for liten til at jeg kan bruke den store bollen, og vispebollen med mørdeigsvisp må brukes.
Jeg må alltid stoppe, ta av mørdeigsvispene, bruke slikkepott til å dra ned deigen fra midtstang og kanter, for så å sette på mørdeigsvisper, og så starte igjen.  Når det er gjort tar det ikke mange sekundene før deigen igjen legger seg mot midtstang og sider, og prosessen må gjentas inntil deigen er bearbeidet godt nok. 

Det samme gjelder hvis jeg skal lage smørkrem.  Når smøret blir mykt legger det seg mot sider og midtstang, og jeg må skrape det ned for å få det vispet.  (Jeg har faktisk begynt å lage smørkrem for hånd bare fordi det er mindre irriterende enn å gjøre jobben med kjøkkenmaskinen)

Og midtstangen er alltid i veien når jeg skal gjøre noe i bollen, for eksempel vende inn mel i eggedosis (sukkerbrød).

Jeg vet at andre ikke har problemer med det, men jeg er nok for bortskjemt med andre løsninger som jeg synes er lettere, og for meg blir dette utrolig tungvindt.
Jeg har lært meg å godta det, finne løsninger rundt problemene, men det har vært utrolig tungvindt.

Det syntes også mannen min, han skulle bake et sukkerbrød med Ankarsrum for første gang i går mens jeg var borte et par timer.
Da jeg kom hjem sto det en ny Kenwoodmaskin jobbende på kjøkkenbenken, han likte heller ikke den lille vispebollen.

Ankarsrum assistent forblir brødmesteren her i huset, men til alle andre oppgaver foretrekkes den andre løsningen :)

Takk for oppdatering 😊

Jeg har hørt flere som ikke er så fornøyd med Ankarsrum til mindre prosjekter, men elsker den til gjærdeig. Jeg er vokst opp med den gamle modellen, også kalt for «kjøkkenassistenten» og min mor brukte den masse, men hadde en enkel stående mikser til stativ til si sjokoladekaker, krem, eller annet smått. 

Jeg tror moralen i historien er å få mannen til å lage sukkerbrød og en vil få en ekstra kjøkkenmaskin lynende raskt 😅😁 Du er ikke første jeg har lest det skjer med. Om ikke spesifikt sukkerbrød så at mannen har lavere terskel for å irritere seg, og bare fikser når de er den som må forholde seg til noe. Deilig med to gode maskiner på kjøkkenet da, og håper det vil gjøre livet enklere og gøyere på kjøkkenet 🥰:spise:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 9.14):

Jeg baker også kun glutenfritt og elsker Kitchen Aid. Hadde Kenwood Major først men ble aldri fornøyd med resultatet, der har KA aldri sviktet. Men vanlig KA er litt liten, jeg bruker ofte 750 gram mel, kunne nok klart 1000, men ikke noe mer. Så har kjøpt den større modellen fra Ktchen QAid som står og venter på det nye kjøkkenet i det nye huset som er på gang 🤩

Denne:

https://www.kitchenaid.no/kjoekkenmaskiner/stor/heavy-duty-6-9l-kjoekkenmaskin-5ksm75912/859711592120

Anonymkode: 54c4f...64b

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (18 timer siden):

Takk for oppdatering 😊

Jeg har hørt flere som ikke er så fornøyd med Ankarsrum til mindre prosjekter, men elsker den til gjærdeig. Jeg er vokst opp med den gamle modellen, også kalt for «kjøkkenassistenten» og min mor brukte den masse, men hadde en enkel stående mikser til stativ til si sjokoladekaker, krem, eller annet smått. 

Jeg tror moralen i historien er å få mannen til å lage sukkerbrød og en vil få en ekstra kjøkkenmaskin lynende raskt 😅😁 Du er ikke første jeg har lest det skjer med. Om ikke spesifikt sukkerbrød så at mannen har lavere terskel for å irritere seg, og bare fikser når de er den som må forholde seg til noe. Deilig med to gode maskiner på kjøkkenet da, og håper det vil gjøre livet enklere og gøyere på kjøkkenet 🥰:spise:

Du har helt rett 😂

Jeg finner en ok løsning, mens mannens motto er "skal du gjøre en god jobb er godt og riktig verktøy først bud", og det er ikke første gangen jeg har fått nytt "verktøy" etter at mannen min har gjort en oppgave jeg vanligvis gjør.

Jeg gleder meg nå til en lettere kjøkken hverdag ☺️

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg baker også kun glutenfritt og elsker Kitchen Aid. Hadde Kenwood Major først men ble aldri fornøyd med resultatet, der har KA aldri sviktet. Men vanlig KA er litt liten, jeg bruker ofte 750 gram mel, kunne nok klart 1000, men ikke noe mer. Så har kjøpt den større modellen fra Ktchen QAid som står og venter på det nye kjøkkenet i det nye huset som er på gang 🤩

Denne:

https://www.kitchenaid.no/kjoekkenmaskiner/stor/heavy-duty-6-9l-kjoekkenmaskin-5ksm75912/859711592120

Anonymkode: 54c4f...64b

Så bra at du har funnet en kjøkkenmaskin som passer for deg og ditt behov ☺️.  Den er helt sikkert veldig god, en kjøkkenmaskin du vil få mye glede av i årene fremover. 

Og du, gratulerer med kommende nytt hus, og helt sikkert et lekkert og praktisk kjøkken! 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...