Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig her?

Vi har alltid samlet inn penger og kjøpt gaver til kollegaer som skal slutte og som fyller runde år. Nå skal bedriften legges ned, og en kollega mener at vi bør samle inn penger til alle og kjøpe gaver til alle. Jeg tenker at det blir en stor utgift, og ikke er nødvendig. Om alle får eller ingen får er vel det samme? Om alle får, blir det en stor utgift for en liten gave i retur.

Hva tenker dere er naturlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir merkelig å kjøpe gaver til alle. Spleis heller på en hyggelig lunsj eller noe som avslutning. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir veldig merkelig.

I tillegg virker det noe umusikalsk å «kreve» inn penger fra folk som snart står uten jobb (forutsatt at ikke alle allerede har fått ny jobb) 

Anonymkode: 06ecb...41c

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker også at det blir merkelig. Jeg jobbet en gang i en bedrift som gikk konkurs. Vi samlet ikke inn til noen gaver da. Men for den ene kollegaen betyr det tydeligvis mye å få en gave når han slutter, siden han har vært med og gitt gave til så mange andre kollegaer som har sluttet opp i gjennom alle år...

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det blir veldig merkelig.

I tillegg virker det noe umusikalsk å «kreve» inn penger fra folk som snart står uten jobb (forutsatt at ikke alle allerede har fått ny jobb) 

Jeg tror alle har fått ny jobb. Men likevel..

AnonymBruker
Skrevet

At bedriften legges ned blir ikke det samme som at en person slutter. Så hadde nok heller gått for et hyggelig måltid i stedet.

Anonymkode: a63fa...3ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes gavehysteriet har gått for langt.

Jeg skjønner at man av og til ønsker å gjøre stas på folk, men da er det bedre med fine ord! En tale eller et fint kort der man skriver noe bra. Dette er noe vi (jeg i hvert fall) husker mye bedre og lengre, kanskje resten av livet, enn hva man fikk i gave fra her og der for flere år siden.

Anonymkode: 63786...cc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi slutta med gavetullet.

Det får firmaet betal om det skal være noe.

Å samle inn penger for å kjøpe noe tull er helt idiotisk.

Anonymkode: 6cf9a...068

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi slutta med gavetullet.

Det får firmaet betal om det skal være noe.

Å samle inn penger for å kjøpe noe tull er helt idiotisk.

Anonymkode: 6cf9a...068

Jeg er faktisk helt enig :) 

Gaver bør bedriften stå for.

Selv betaler jeg hundrevis av kroner i året for meningsløse gaver til kollegaer som fyller år, skal slutte osv. Og det «artige» er at flere av de jeg har måttet gi penger til gave til kjenner jeg ikke en gang! Ikke bare har jeg blitt bedt om å bidra til gave til en ansatt i permisjon som jeg aldri en gang traff siden hun sluttet, men jeg har også ved flere tilfeller blitt bedt om å betale inn til gave til «kollegaer» som jeg aldri har jobbet på samme sted som, knapt vet navnet på og som jeg heller aldri har samarbeidet med 🤷‍♀️🤦‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det naturlige er et gravøl. 

Anonymkode: 4d09a...147

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tenker det naturlige er et gravøl. 

Anonymkode: 4d09a...147

Og det har vi allerede planlagt.

Skrevet
Thyra skrev (På 28.4.2022 den 12.28):

Hva er vanlig her?

Vi har alltid samlet inn penger og kjøpt gaver til kollegaer som skal slutte og som fyller runde år. Nå skal bedriften legges ned, og en kollega mener at vi bør samle inn penger til alle og kjøpe gaver til alle. Jeg tenker at det blir en stor utgift, og ikke er nødvendig. Om alle får eller ingen får er vel det samme? Om alle får, blir det en stor utgift for en liten gave i retur.

Jeg ville ikke gitt.

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (På 28.4.2022 den 12.28):

Hva er vanlig her?

Serr? 😳 vi kjøper aldri gaver til hvarandre på jobb. Bedre å bare beholde lønna for seg selv en å gi rundt penger til hvarandre. Hvis jeg legger 200 på Gave til alle hvart år så får jo jeg igjen 200 når jeg får gave. Ser ikke poenge med dette.,.. 

kanskje sjefen kan gi en form av julegave eller en gave hvis noen fyller 30 eller 50 år. Ved større tillfelder. Men Ellers synes jeg dette er Kjempe rart! 

Anonymkode: f5004...299

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...