Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper noen orker å lese...

Jeg blir så påvirket hver gang det kommer en artikkel ang mangelfullt fødetilbud og barselomsorg... 

Selv ble jeg lagt inn på sykehuset 8 dager på overtid på grunn av rar hjertelyd. Far fikk ikke lov til å være med siden dette var bare to uker etter alt stengte ned i starten av pandemien. Jeg ble satt i gang og brukte 30 timer (hvor de siste 14 timene var med tette rier) før det hele ente i hastekeisersnitt. Min mann fikk komme inn på sykehuset og se meg i 10 minutter før jeg ble rullet inn på operasjonssalen alene. De 10 minuttene med mannen min var da første gang på 30 timer at noen holdt meg i hånden, pustet meg gjennom smertehelvete og fortalte meg at jeg var flink. 10 minutter med omsorg i løpet av 30 timer. Utenom det var det bare for å sjekke meg, ta blodprøver, sjekke babyen... 

Aldri spurte noen om hvordan jeg hadde det...

Jeg sa til en av jordmødrende at det gjorde forferdelig vondt (de så jo også at jeg knakk i to som besatt og ikke fikk puste når riene kom mens de sjekket meg), men fikk til svar at det er vanlig at det gjør vondt...

Jeg klarte ikke be om noe smertelindrende... På grunn av ptsd går jeg også inn i meg selv når ting blir vanskelig, jeg stivner og bare biter tenna sammen. Men ingen spurte hvordan det gikk selv når jeg på slutten bare hveste gjennom tennene og stirret intenst ut i lufta mens de sjekket. 

Det verste var kanskje også at det stå i fødebrevet mitt at jeg har ptsd og blir stiv og apatisk når det blir for mye...

Jeg bare lå der helt alene, vettskremt fordi det ikke gikk bra med babyen og med smerter så det kjentes ut som ryggraden skulle brekke hver gang.

Barseloppholdet etterpå var om mulig enda jævligere. Helt alene etter hastekeisersnittet og ingen som kunne holde babyen litt så jeg fikk sove. Han våknet og gråt hele tiden og jeg var så redd for å sove fordi jeg ikke klarte å reise meg opp fra sengen om jeg la meg ned.

Herregud, nå skrev jeg mye...

Men jeg vil så gjerne høre om det er noen andre som har liknende opplevelser, hvor ingenting ble slik dere hadde sett for dere og dere måtte takle det alene uten omsorg fra noen?

Om noen vil fortelle?

Anonymkode: 43999...faa

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noen historie selv, men vil bare si at dette hørtes veldig leit ut. Trist at du fikk så dårlig behandling 💔

AnonymBruker
Skrevet

Det er en forbanna SKAM hvordan altfor mange fødende ble behandlet under pandemien. Det forekommer for dårlig føde- og barselomsorg ellers også, men ekstra ille er det når partner ikke får være med. 

Jeg ble igangsatt og måtte være alene den tiden det tok før aktiv fødsel, men fikk heldigvis min samboer inn da så han fikk være med resten, han fikk også på barsel. Det var kjipt å sitte der halvannet døgn alene, men han ble med på det viktigste. Så jeg var superheldig. Skulle bare mangle! Får så vondt av å tenke på alle de som fødte alene, som du. Og så er det alltid noen som liker å skrive "men jeg fødte jo ikke alene, hadde jo jordmoren der." 🙄 Nåja, så travelt som de ofte har det så er ikke alltid det verdt så mye. Og det er ikke det samme som å ha med seg noen som er glad i deg, som kjenner deg, som du er trygg på. Noen som vet hva du trenger, som kan tale din sak når du er for smertepåvirket og ute av det til å snakke for deg selv. Det er så viktig! Verdens beste land å føde i, sier de, men også her blir fødende utsatt for obstetrisk vold og mishandling. 

Anonymkode: 41dcc...00b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting å si, men synes det er fantastisk bra at du setter ord på den grusomme opplevelsen.

og: send en klage❤️

Anonymkode: e181e...20d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...