Gå til innhold

Hvor langt bånd har du til hunden din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og bruker du halsbånd eller sele?

Går hunden fint ved siden av deg eller får den tusle som den vil?

Får den lov til å trekke i båndet?

Her bruker vi sele, 2 meter bånd og hunden kan få gå der den vil så lenge båndet er slakt, men øver masse på å ikke trekke i båndet. Men lurer på om det kan være bedre med et lengre bånd..?

Bare nysgjerrig 😄

Anonymkode: 8d238...7a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og bruker du halsbånd eller sele?

Går hunden fint ved siden av deg eller får den tusle som den vil?

Får den lov til å trekke i båndet?

Her bruker vi sele, 2 meter bånd og hunden kan få gå der den vil så lenge båndet er slakt, men øver masse på å ikke trekke i båndet. Men lurer på om det kan være bedre med et lengre bånd..?

Bare nysgjerrig 😄

Anonymkode: 8d238...7a5

Sele er et trekkverkrøy, det er bedre med halsbånd hvis de ikke får lov til å trekke. 

Jeg har både sele, halsbånd, korte og lange kobbel som jeg varierer på ut i fra hva vi skal gjøre. 

Anonymkode: d47db...e9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

8 meter bånd og trekksele. Jeg vil at hun skal trekke for en best mulig treningsøkt på tur. Halsbånd bruker jeg ikke under noen omstendigheter, skal vi bare ut på tissetur i nabolaget bruker hun en helt vanlig tursele.

Anonymkode: 781bb...cff

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Hunden(e) kan både å gå fint i halsbånd og å trekke i trekksele.

Når vi trekker bruker vi sele og 2.5 meter strikkbånd.

Når vi går med halsbånd går hunden bak eller ved siden av og jeg bruker et kortere bånd uten strikk. Vi stopper sammen for å snuse og se på ting.

• Liker 1
Skrevet

Bruker sele og halsbånd, kort bånd på 1,20 og flexi på 5 m - alt ettersom hvor vi går og hva som er målet med turen. 

Skal de trekke brukes det sele og kjørestrikk, skal vi gå i by'n bruker vi kort bånd og halsbånd, går vi i skogen brukes sele og flexi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig å trene rasen jeg har til å gå fot gjennom en hel tur (verken som kommando eller ved å trene det inn som adferd grunnet null førerfokus og enormt sterke instinkter og miljøfokus).

Jeg bruker derfor sele på mine, hoftebelte og 3m strikkbånd. De får bruke nesa så mye de vil, og til gjengjeld kommer de opp ved siden av meg for godbiter når vi skal forbi folk, hunder eller trafikk. Skal vi gå i sentrum eller hvor det er veldig tett med folk, så blir det halsbånd og 1.5m kobbel så jeg har litt bedre kontroll, og også ekstra gode godbiter.

Anonymkode: a0b60...f3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Non stop ramble harness er snustursele og brukes når hun får gå selv uten å trene, men ikke skal trekke. Brukes også på treninger med andre hunder også bla.

non stop freemotion til trekk

halsbånd brukes kun til trening der vi vet hun ikke vil trekke

non stop strong leash 3 m på vanlig tur

non stop bungee leash 2,8 m til trekk

blå pote bånd 5 m til BAT trening/snuseturer

non stop move leash 1,7 m til rally trening

Anonymkode: de278...e1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sele og 2 m kobbel festet i magebelte. Har shar pei så halsbånd utgår med høye kneløft for jeg orker ikke den konstante rister seg lyden. Korter ned båndet til rundt halvmeter ved passering av andre hunder fordi jeg ikke stoler på henne. Når vi går i fjellet får hun lov å dra ellers ikke. Hun har ingen problemer med å skjønne forskjellen. 

Anonymkode: 9a48a...8a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva vi skal. På tur bruker jeg bånd på 2-3 m og sele. Hun får lov til å gå å snuse og virre rundt. Tar henne alltid inn når vi møter på folk, hunder, går i veikanten osv. Hun får velge om hun vil gå ved siden av meg eller gå å snuse. Hun drar sjelden. 

Hvis jeg går i byer o.l så bruker jeg ett kortere bånd og hun må gå ved siden av meg. Bruker også sele da. Det samme er hvis vi skal reise ett sted, blir mye styr med langt bånd og inn og ut av bil osv. Bruker også kort bånd under veterinærbesøk. Jeg har alltid på halsbånd i tilfelle selen ryker eller noe, i tillegg så er det greit hvis jeg trenger mer kontroll. Under kollektivtransport f.eks. 

Jeg bruker aldri fleksi. Får altfor lite kontroll og jeg stoler ikke på stoppemekanismen. I tillegg har jeg snublet i andres fleksiliner altfor mange ganger.

Anonymkode: 4b89f...c25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sele er et trekkverkrøy, det er bedre med halsbånd hvis de ikke får lov til å trekke. 

Jeg har både sele, halsbånd, korte og lange kobbel som jeg varierer på ut i fra hva vi skal gjøre. 

Gammel overtro 😉. Alle hunder, alle raser, alle aldre kan lære å gå med sele uten å trekke.
I løpet av min 14 år som hundeinstruktør har jeg aldri møtt en hund som ikke kunne lære det.
Om mennesket klarer å lære hunden sin det, er selvfølgelig et helt annet spørsmål.

Anonymkode: bd6ff...a28

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke mulig å trene rasen jeg har til å gå fot gjennom en hel tur (verken som kommando eller ved å trene det inn som adferd grunnet null førerfokus og enormt sterke instinkter og miljøfokus).

Jeg bruker derfor sele på mine, hoftebelte og 3m strikkbånd. De får bruke nesa så mye de vil, og til gjengjeld kommer de opp ved siden av meg for godbiter når vi skal forbi folk, hunder eller trafikk. Skal vi gå i sentrum eller hvor det er veldig tett med folk, så blir det halsbånd og 1.5m kobbel så jeg har litt bedre kontroll, og også ekstra gode godbiter.

Gå fot er en lydighetsøvelse som opprinnelig var kun ment for kort varighet på konkurranser. Det er ikke sånn en hund bør tvinges til å gå en hel tur! 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kun hvis det er snakk om en trekksele. Man har også noe som heter tursele, som jeg bruker på mine når vi går tur. Sporsele når de sporer og trekksele når de skal trekke.

Anonymkode: dacf6...0af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Gå fot er en lydighetsøvelse som opprinnelig var kun ment for kort varighet på konkurranser. Det er ikke sånn en hund bør tvinges til å gå en hel tur! 

Og jeg er helt enig med deg? Fikk du inntrykk av noe annet i innlegget mitt? 

AnonymBruker
Skrevet

Gammel overtro 😉. Alle hunder, alle raser, alle aldre kan lære å gå med sele uten å trekke.
I løpet av min 14 år som hundeinstruktør har jeg aldri møtt en hund som ikke kunne lære det.
Om mennesket klarer å lære hunden sin det, er selvfølgelig et helt annet spørsmål.

Selvfølgelig kan de lære det. Men sele er fremdeles et trekkverktøy da presset blir lagt på de store muskelgruppene i front. Hunder går i mot press og press på disse store muskelgruppene oppfordrer til trekk. 

AnonymBruker
Skrevet

Kun hvis det er snakk om en trekksele. Man har også noe som heter tursele, som jeg bruker på mine når vi går tur. Sporsele når de sporer og trekksele når de skal trekke.

Anonymkode: dacf6...0af

Alle seler legger trykk på muskelgruppene som oppfordrer hunden til å trekke, forskjellige seler er utviklet til forskjellige aktiviteter ja. 

Skrevet

Jeg bruker konsekvent sele. 

Hunden går pent i bånd, dvs at han er avslappet nok til at lina er for det meste slak. Han får ellers snuse og gjøre som han vil innenfor båndets lengde. 

Jeg har MR-sele, den er 2,4 meter i sin fulle lengde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5 meter.

Anonymkode: b8a41...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kun sele. Er uaktuelt med halsbånd som presser mot luftrøret. Bruker et bånd på 1.80 på tur i nabolaget og bymiljø, flexibånd på 8 m i park, skog eller liknende hvor hun skal få gå mer som løs og et strikkbånd på ca 1.5 som strekker seg til oppunder 2m som jeg fester i beltet om vi skal gå i byfjellene her i Bergen og jeg vil ha hendene fri. Liten hund på 3 kg.

Anonymkode: c123e...213

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hun får snuse på det hun vil på tur. Er derfor vi går tur. Hun trekker gjerne de første 20 meterene i iver, etter det trekker hun ikke i båndet. 

Anonymkode: c123e...213

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca 140 cm. Går ikke så ofte i bånd egentlig, så har ikke så mange alternativer.

Anonymkode: 6c1ee...814

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...