Gå til innhold

Samlivsbrudd: hva har man rett på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, husmordommen gjaldt ekteskap. Samboere beholder det de selv har betalt. Hvis man har betalt mer enn sin halvpart kan man kanskje ha rett til å få igjen noe av det, men det blir en vurderingssak.

Anonymkode: 42f91...500

Opprinnelig gjaldt den ekteskap, men i senere praksis har den også blitt praktisert overfor samboere med felles bolig. Den gjaldt bla oss i vår sak der advokaten var klar på det fra første stund (drivendes dyktig). Vi er ikke et enkeltstående tilfelle. Vi har flere enn 5 år sammen bak oss da, og barn. Jeg jobbet deltid, lavere lønn, men bidro etter evne. Forutsetning for at han kunne ha full jobb med god inntekt. Begge har vært i arbeid og bidratt. Men i hans hode betalte han "alt" og unnet meg ingenting. Mye ondt som kommer frem i enkelte mennesker i slike saker. Hadde aldri trodd det skulle gå så langt, men vant frem til slutt. Godt å bli kvitt han. Husk det ts, det finnes bedre menn der ute.

Anonymkode: 72c89...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Utrolig hvor mange menn som tjener mange ganger trippelt av hva dama gjør, men han gjør visstnok INGENTING!!! Merkelig det der…

K42

Anonymkode: 49592...a8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du mener nok Husmordommen. 

Ts har nok ingen sak her, hun sier selv at de ikke har felles økonomi, de har ikke barn og har kun vært samboere i 5 år. Hun har heller ikke vært hindret i å ta full jobb pga ham, men har vært hjemme pga helseplager. Ingenting her tyder på at han har kunnet anskaffe seg disse tingene pga hennes betydelige innsats over svært lang tid. 

Anonymkode: f9fb3...c53

Dette.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, men i saker etter denne har samboere fått samme rettigheter. Det er jo en del år siden husmorsakdommen, og i rettspraksis har også samboere etter hvert  fått samme/ lignende  rettigheter som gifte folk. Heldigvis. De lever jo i ekteskaplignende forhold. Gjelder i hvert fall samboere med felles barn og som eier hus /leilighet sammen. Dette fikk vi avklart via advokatsak nylig. Min eks prøvde seg nemlig. 

Husmorrollen kan nok være relevant for samboere med felles barn, hvor den ene partens innsats i hjemmet muliggjør den andres karriere og inntjening, men dette har ingen relevans i et kort samboerskap uten barn hvor årsaken til at TS er hjemmeværende er pga. sykdom/aap. 

Svaret på spørsmålet til TS er ar hun ikke har krav på noe annet enn det hun har betalt for, men det er ingenting i veien for at hun og den tidligere partneren avtaler seg i mellom at hun får beholde visse ting (som f. eks. kaffemaskinen, dersom han ikke drikker kaffe)

Anonymkode: 2e08b...e9a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og krenkende innhold. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Utrolig hvor mange menn som tjener mange ganger trippelt av hva dama gjør, men han gjør visstnok INGENTING!!! Merkelig det der…

K42

Anonymkode: 49592...a8a

Han er jo bare på jobb hele dagen, mens dama går hjemme. Klart han bør delta 50% med husarbeidet når han kommer fra jobb...

Anonymkode: 798be...c14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdatering: 

jeg har ikke levd på han. Jeg har selv vært med å betale alt fra ferier, husleie og mat. Men, som sagt, han har betalt for de større tingene, som sofa, tv osv. grunnen til at han har kunnet jobbe så mye han har gjort og latet seg så fort han ikke jobber er fordi han har hatt gratis «hushjelp.» (vi snakker typen som slenger skittentøyet ved siden av skittentøyskurven.)

men det ser ut som om det løser seg likevel, da han nå en måneds tid har måttet gjøre jobben selv (og kanskje innsett hvor dårlig og urettferdig  han har behandlet meg). Han sa jeg kunne så ta hva enn jeg ville, men nå var ikke planen at han skulle stå på bar bakke heller. Så jeg tror, innen han flytter inn i huset han har kjøpt, at vi kanKje klarer å bli enige likevel om hvem Om trenger/fortjener hva. Tror også han innså hva han mister, da han tydeligvis forventer at vi skal være bestevenner som har nøkkel hjem til hverandre. Høres veldig rart ut i mine ører. Men man vet kanskje ikke hva man har før man mister det. 

Anonymkode: b0441...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

grunnen til at han har kunnet jobbe så mye han har gjort og latet seg så fort han ikke jobber er fordi han har hatt gratis «hushjelp.» (vi snakker typen som slenger skittentøyet ved siden av skittentøyskurven.)

Tror du virkelig han kommer til å jobbe mindre fordi han må gjøre husarbeid nå når han blir singel?

Anonymkode: f2e26...abc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 20.34):

Vi har flere enn 5 år sammen bak oss da, og barn. Jeg jobbet deltid, lavere lønn, men bidro etter evne. Forutsetning for at han kunne ha full jobb med god inntekt. 

Nettopp, forskjellen var at dere hadde barn, du jobbet redusert UTEN helseplager og dere var samboere lenge. Altså motsatt alt hos ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

det ser ut som om det løser seg likevel, da han nå en måneds tid har måttet gjøre jobben selv (og kanskje innsett hvor dårlig og urettferdig  han har behandlet meg). Han sa jeg kunne så ta hva enn jeg ville, men nå var ikke planen at han skulle stå på bar bakke heller.

Håper dere kommer fram til ei minnelig løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...