Gå til innhold

Når samboer har fått kalde føtter for giftemål - hvordan opprettholde godt samboerskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.4.2022 den 11.29):

Ethvert forsøk på samtale blir feid bort. Vi har ikke sendt invitasjoner, har ikke en gang bestemt hvilket land bryllupet skal være i. Har ikke bestilt ringer eller lokale, ingenting. Jeg har vist ham bilder av blant annet dekorasjoner, kommet med ideer om hvor bryllupet bør feires, preferanser osv. Som regel er svaret "så fint" eller "OK", ferdig. Samtalen utvikler seg ikke videre. Så jeg har faktisk slått meg til ro med at vi bare fortsetter som samboere. 

Anonymkode: d942e...772

Har han sagt at han ikke vil gifte seg med deg? Det kommer jo ikke frem, er det dine bryllupsnerver som snakker? 

Noen menn er ikke så engasjerte i dekorasjoner og sånne ting. Da må du stå for planleggingen sammen med din forlover og kanskje din mor, men spør om han egentlig bare vil fortsette å være samboer først. 

Anonymkode: 358da...08f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 4/28/2022 at 5:21 PM, AnonymBruker said:

En mann som ikke har lyst til å gifte seg; OK. En mann som ikke klarer å si hva han mener om viktige ting; aldri i livet.

Men hver sin lyst. Lykke til, TS.

Anonymkode: 5d974...118

100% enig. 

Jeg ville be ham pakke sine ting, hvis han ikke hadde respekt nok for meg til å ta en slik samtale ansikt til ansikt. 

Anonymkode: 82e73...803

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2022 at 11:09 AM, AnonymBruker said:

Takk for svar. Samboeren vil verken være fri og frank eller holde økonomien adskilt, da vi allerede har fullstendig sammensmeltet økonomi. Han har ikke gitt noen grunn, og heller ikke sagt at han ikke vil gifte seg, men han unngår alle samtaler om planlegging, og nå rekker vi ikke å gjennomføre til datoen vi satt for bryllupet. Det var for øvrig jeg som fridde.

Jeg vil heller ikke forlate ham fordi vi har det veldig fint sammen, er ikke interessert i å bytte ut et godt forhold med en kjip singeltilværelse.

TS

Hva er der du trenger mer enn 5 mnd på?

Anonymkode: 86e23...a68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5/2/2022 den 14.38):

Hva er der du trenger mer enn 5 mnd på?

Vel, for eksempel, blir lokalene opptatt mange måneder i forveien. Så må folk som inviteres planlegge, søke om ferie og så videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss var det mannen som planla og ringte rundt, og jeg som unngikk å delta på det. Jeg hater alt sånn planlegging av dill og dall. Samme med konfirmasjonen av ungnene."Hvilke servitter skal du ha". Jeg gikk inn en plass og kjøpte noen fine servitter, ferdig. Det kan jo være at mannen din er lik TS? Det er et ork for meg å sette meg ned og styre med sånt, så det er alltid mannen som gjør det. Han liker det. Så har jeg andre ting jeg er god på. 

Du er litt såret nå-. Du ser dette giftemålet forsvinne ut i sanden, og det er skuffende. Du har fridd til han, og han har unngått å snakke med deg om planlegging. Kanskje du ikke skal unngå klein stemning, men faktisk tillate deg selv å vise akkurat hvordan du føler. Si at du er lei deg og såret, for det ser jeg at du er. Og det har du faktisk rett til å være. Dere bor sammen, er et par, og dere skal kunne snakke om ting. Det er ikke ditt ansvar å unngå klein stemning, du har et ansvar for å være deg selv og faktisk bli møtt på din sårhet og vite at han er glad i deg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ingenting. I den forrige tråden du skrev om dette forteller du at samboeren din sa når dere ble sammen at han ikke ønsker å gifte seg, fordi han har vært gift før. Likevel «fridde han til deg på nyttårsaften». Her skriver du at du ikke aner hvorfor han ikke vil, samtidig som du skriver at det var du som fridde? 

Anonymkode: 7dcdb...f44

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kleine stemningen er fordi han ikke legger noe investering i forholdet. Han bidrar ikke med noe samtale, han gir ingen forklaring, han engasjerer seg ikke i en fremtid sammen. Så eneste han signaliserer er at jeg vil ikke være med deg resten av livet, jeg skal iallefall ha muligheten til enkelt å stikke av. 

Han kunne ha reddda seg inn med en samtale, men når han ikke gidder det engang, da blir det jo kleint. Så spm er er jo om du skal sitte der da fint i det også når du minst aner det så rasererer han bare alt. 

Det minste han skylder deg er jo en forklaring. Og er du ikke verdt såpass engang. At det liksom er greit å først ditche deg, og så sitte taus om det i tillegg. 

Kjære kvinne skaff deg litt mer selvrespekt, for fyren din virkelig bare driter i deg, sorry men dette går jo ikke 

Anonymkode: 61e1f...136

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Some guy
On 4/28/2022 at 8:55 AM, AnonymBruker said:

Her må du gjøre deg sterk som en kvinne. denne mannen ser ingen fremtid med deg tydeligvis. Vil du bli boende med en slik mann, eller vil du forlate han å være selvstendig og leve det livet DU vil leve?

Jeg vet hva jeg ville valgt...

Anonymkode: 0f1b5...178

Altfor mange damer på KG syns løsningen på alt er å bare forlate forholdet. Likegyldig om hva situasjonen er. Den minste uoverstemningen er grunn for å gå. Dette er latterlig. 

Ikke rart dere er single og grumpy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2022 at 8:28 AM, AnonymBruker said:

Vel, for eksempel, blir lokalene opptatt mange måneder i forveien. Så må folk som inviteres planlegge, søke om ferie og så videre. 

Ok, da skjønner jeg.  Tenkte ikke på det som planlegging 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok, da skjønner jeg.  Tenkte ikke på det som planlegging 

For å presisere, det å booke lokaler er for meg en del av å sette dato. Så kommer planlegging etter det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det, TS? 

Anonymkode: 82e73...803

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er vel enkelt å greit om det er bryllupet eller ekteskapet mannen ikke ønsker. 

Det finner trådstarter kun ut ved å snakke med ham. 

Anonymkode: e8505...26a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er imponerende at du klarer å holde hodet så kaldt og være så tydelig på at du ønsker å fortsette forholdet, til tross for hans kalde føtter. Det står det respekt av!

For mange år siden var jeg i din situasjon. Alt var bestilt (og betalt), kjolen var kjøpt inn og invitasjoner var sendt ut, når mannen plutselig fikk kalde føtter. Da bryllupet ble avlyst klarte ikke jeg å gå videre med forholdet. Jeg var slett ingen bridezilla jeg heller, - både frieri og dato var på hans initiativ, men i situasjonen som oppstod ble selve bryllupet og det at han plutselig ikke ville gifte seg likevel en så stor sak for meg at jeg mistet fullstendig troen på at han ville være sammen med meg. I alle år etterpå har jeg angret på at jeg ikke hadde is i magen og lot ham få stresse seg ferdig uten så mye dramatikk.

Om du er sikker på at han elsker deg, så ikke la dette ødelegge. La livet gå videre og fokuser på alt dere deler sammen allerede.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

silkestrå skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er imponerende at du klarer å holde hodet så kaldt og være så tydelig på at du ønsker å fortsette forholdet, til tross for hans kalde føtter. Det står det respekt av!

For mange år siden var jeg i din situasjon. Alt var bestilt (og betalt), kjolen var kjøpt inn og invitasjoner var sendt ut, når mannen plutselig fikk kalde føtter. Da bryllupet ble avlyst klarte ikke jeg å gå videre med forholdet. Jeg var slett ingen bridezilla jeg heller, - både frieri og dato var på hans initiativ, men i situasjonen som oppstod ble selve bryllupet og det at han plutselig ikke ville gifte seg likevel en så stor sak for meg at jeg mistet fullstendig troen på at han ville være sammen med meg. I alle år etterpå har jeg angret på at jeg ikke hadde is i magen og lot ham få stresse seg ferdig uten så mye dramatikk.

Om du er sikker på at han elsker deg, så ikke la dette ødelegge. La livet gå videre og fokuser på alt dere deler sammen allerede.

Jeg tror ikke du skal være lei deg over dette. En slik mann ville fått kalde føtter når dere skulle flytte, få barn, kjøpe hytte osv. Du ville aldri visst hvor du hadde ham og ville ikke kunne stolt på ham. Og så ufattelig nedverdigende å måtte avlyse eget bryllup! Jeg er 100 % sikker på at du gjorde det rette og at du ikke ville fått det bra med en slik vinglepetter. 

Anonymkode: ac20a...2c8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...