Gå til innhold

Hvor tungt med elsykkel og sykkelvogn opp Bakke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Hvor tungt er det å sykle med elsykkel og sykkelvogn i oppoverbakker? Blir man sliten eller får man god hjelp så man klarer å komme seg opp ? Hilsen en som ikke er vant til å sykle 😅

Anonymkode: 452aa...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Hvor tungt er det å sykle med elsykkel og sykkelvogn i oppoverbakker? Blir man sliten eller får man god hjelp så man klarer å komme seg opp ? Hilsen en som ikke er vant til å sykle 😅

Det kommer an på hvor sterk motor det er på sykkelen.

Anonymkode: 125e6...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor langt er et tau? Det er en rekke faktorer her

Anonymkode: 126a6...9a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med min sykkel og mitt barn er det litt tungt om bakken er bratt. Dersom jeg ønsker høyere fart blir det enda tyngre.

Jeg kommer likevel alltid opp, med mindre bakken er ekstremt bratt og sykkelvogna er ekstra tung.

Anonymkode: f52bf...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kommer an på hvor sterk motor det er på sykkelen.

Anonymkode: 125e6...c41

Ja det er jo forskjell der og ja..😂 si en med god motor eller midt i mellom? 

hvilken motor må jeg ha for å lett komme meg opp en Bakke med 2 bhg barn i sykkelvogn? Er snakk om 1 lang bakke da jeg bor på en topp. Men ikke ekstremt bratt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med min sykkel og mitt barn er det litt tungt om bakken er bratt. Dersom jeg ønsker høyere fart blir det enda tyngre.

Jeg kommer likevel alltid opp, med mindre bakken er ekstremt bratt og sykkelvogna er ekstra tung.

Anonymkode: f52bf...639

Hva motor har du på den da? 
jeg har en ganske lang Bakke opp, men ikke altfor bratt men litt. Om det ikke går så får jeg bare holde meg til bilen. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas

Kommer an på bakken, sykkelen og lasten på vogna. Er det en dyrere elsykkel med krankmotor du har? Det har jeg (husker ikke hvor kraftig motor), og det går helt fint opp lange bakker, selv om det er litt tungt. Men den bratteste delen av bakken greier jeg ikke, så da må jeg sykle en omvei. Er ca 1.5 km med bakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 28.4.2022 den 8.23):

Ja det er jo forskjell der og ja..😂 si en med god motor eller midt i mellom? 

hvilken motor må jeg ha for å lett komme meg opp en Bakke med 2 bhg barn i sykkelvogn? Er snakk om 1 lang bakke da jeg bor på en topp. Men ikke ekstremt bratt. 

Når du har 2 barn så er det ikke motoren som er viktigst. Greit at du kan bli sliten av å trø. Du må passe på at du har gode bremser som nr.1. Om du blir sliten av å trø er ikke så viktig som at du skal klare å bremse.

Selv har jeg en Bosch cx 4, som jeg antar er noenlunne innenfor. Sier på ingen måte at det er ett godt kjøp til formålet, bare at jeg kunne sikkert dratt en vogn med den. Aldri kjørt med vogn så kan ikke uttale meg om det. Så hva som må til for være opptil de som kan det å svare på. I tillegg så er det kjekt å ha lave gir på sykkelen også. Opp kommer en uten motor også 🙂

Skjønner deg godt, er en utrent eller ikke vant med å sykle er en ute etter så billig reise som mulig. Var dette jeg selv hadde i tankene. Men som sagt så var da vurderingen gjort for at jeg skulle sykle alene, med noe last. 

Anbefalingen her er å henvende seg til en forhandler. Spør rett ut, og ikke minst om å prøvesykle, med last selvfølgelig. En kostnad burde du regne med, om den blir høyere enn hva en er villig til å betale blir selvfølgelig noe annet.

Selv om du henvender deg til en forhandler så behøver du jo ikke handle der hvis du ikke vil. Men merk deg ting som motor, bremser og lignende. Enkleste er vel å få med seg data fra butikken, der det står alt. Opplevd etter jeg har prøvesyklet at jeg ikke finner den modellen igjen på nettsiden, eller merke for den sags skyld. Det finnes også flere modeller av samme sykkel. Noen har annet motor og annet, selv om de heter det samme.

En blir nødt til å legge ned noe arbeid når en skal handle elsykkel. Prøvesyklet flere stykker før jeg tok avgjørelsen. Kjedelig å kjøpe noe en ikke blir fornøyd med. Det tar noe tid så anbefaler virkelig at du setter av den tiden, i stedet for å kjøpe blindt/usett/utestet. Så er den en stor fordel å kjøpe sykkel hos noen som har god kundeservice, og som faktisk kan fikse sykkelen din om det blir noe galt med den.

En litt bratt bakke holder ikke som forklaring for å nevne hvor bratt bakken er. Hvis du skal få noe som helst hjelp på det evnet der må du nesten vite stigningen av bakken, enten i prosent eller grader. Dette er en vesentlig forskjell. 

Sikkert ikke beste linken https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=587712 men noe forklaring på det. Er du usikker så få noen til å hjelpe deg eller benytt deg av en app som eventuelt kan måle det. Det er vel ikke så utrolig viktig å få det helt nøyaktig, men så nøyaktig som mulig hvis det er den spesifikke bakken du skal sette mål etter.

Mye skriv her, men lykke til med sykkel-jakten 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har elsykkel, damevariant til 17000. Jeg kommer opp bratte bakker med 17 kilo hund i vogna bak. Det er tungt helt på toppen av bakken. jo mere fart jeg får idet bakken starter jo enklere er det å komme helt opp. Bakken er lang her.

Anonymkode: a9c84...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har elsykkel, damevariant til 17000. Jeg kommer opp bratte bakker med 17 kilo hund i vogna bak. Det er tungt helt på toppen av bakken. jo mere fart jeg får idet bakken starter jo enklere er det å komme helt opp. Bakken er lang her.

Anonymkode: a9c84...714

Men hvis TS veier 15kg mer enn deg, så sykler dere med samme totalvekt, så å si, hvis TS benytter samme utstyr som deg, TS da med tom sykkelvogn. Men regner med at TS faktisk skal ha noe last i sykkelvognen. At du klarer å sykle opp en hund på 17KG, er jo selvfølgelig veldig fint for deg 😀, men som målestokk hjelper dette TS veldig lite.

La oss ta utgangspunkt i 2 bhg barn i 2-års alderen. Hvis vi da sier at oppunder 30kg der ikke er urealistisk. Kan jo også hende at en har lyst å sykle ungen til bhg når den er 5år også? Hvis til om med sykkelvognen til TS er noen KG tyngre også, så spiser det fort på seg. Absolutt ikke meningen å være vrang eller vanskelig på noen som helst måte, kall det heller gjerne grundig.

Er det lønnsomt å kjøpe en sykkel som TS ikke kommer til å benytte seg av, selv om prisen (i ett gitt eksempel) «bare» 17 000kr?  Om den så bare koster 17 000kr vil jo egentlig ikke være det vesentlige her men at TS er fornøyd med sykkelen, med den last som en kommer til å benytte.

Men veldig bra at du er fornøyd med din sykkel 😀

Endret av Sluttca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...