Gå til innhold

Vikar på skolen - hva skal jeg gjøre ved vold fra elev mot meg eller andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb, men vil supplere inntekten ved å ta vikartimer på den lokale barneskolen. Jeg har nettopp vært på intervju og de virker veldig positive å ansette meg og ba meg søke politiattest snarest.

Men jeg begynte å lure litt på dette med vold mot lærere. Det er godt kjent at mange lærere i Norge utsettes daglig for trusler, fysisk vold eller trakassering fra elevene sine. Hvis jeg havner i en slik situasjon, hva gjør jeg? Hvilke rettigheter har jeg? Det er barneskole, så jeg tipper de små trinnene ikke har så mye av det, men de større barna kanskje?

Er det noen lærere her som vet hva rutinene er og hvilke rettigheter jeg som vikar, ansatt i kommunen, har? Eventuelt hvilke spørsmål jeg bør stille ledelsen før jeg begynner å jobbe.

Anonymkode: 08f22...ca7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må du snakke med rektor om

Uansett, håper at du ikke får jobbe , når det er det du har fokuset på. Ikke akkurat det mest positive synet på barn

Anonymkode: c4fe2...feb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uansett, håper at du ikke får jobbe , når det er det du har fokuset på. Ikke akkurat det mest positive synet på barn

Skjerp deg, dette er faktisk et viktig og godt spørsmål!

Anonymkode: d2414...942

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt så er det ikke mye av det du er redd for på skolen. Og skulle du få en utagerende elev. Er det viktig å se denne eleven. Mye forebygges med feks smil og samtaler. Osv. Men mulig du ikke bør søke på skole, hvis du ikke kan håndtere forskjellige barn.  Av min oppfatning så ødelegger voksne som jobber med barn og ikke liker dem, mye for barna som er litt på sidelinjen. 

Anonymkode: 90dc1...b6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts: Dessverre varierer det fra skole til skolen hva slags rutiner det er. Noen skoler har en personalhåndbok, der har de også rutiner for slikt. Hvis du er fagorganisert ville jeg ha spurt tillitsvalgt, hvis ikke ville jeg spurt min nærmeste leder. Mange har ingen rutiner i det hele tatt, og forsøker å lene seg på «sterke menn». 

Det er dessverre vold på barnetrinnet, også, her jeg bor er det mest vold der. 

Jeg jobber på vgs, og rutine hos oss er å ringe politiet og rektor og forsøke å skjerme seg fra situasjonen. Jeg skal ikke gripe inn fysisk når det er vold mellom elever. Eldre elever driver gjerne med med trusler og stygt snakk, er min erfaring, for eksempel en skulle drepe meg og ungene mine, en annen kalte meg jævla fitte, å bli kalt slike stygge ting er ganske vanlig. Snikfilming også, hvor man blir lagt ut på nettet og gjort narr av. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere har sikkert et datasystem der det rutinemessig skal skrives inn avvik. Der skal det føres inn slike hendelser. Ellers skjer det vel ikke så mye... Jobba i skole over 10 år med barn med spesielle behov. Det er stor underrapportering.

Anonymkode: 8f41a...ef2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mye forebygges med feks smil og samtaler.

Jobber du i skolen? Man kan til en viss grad forebygge ved å ha en god relasjon, men å ha en god relasjon til alle elever på en skole er en utopi. Mange elever er traumatiserte, har angst eller av ulike andre årsaker problemer som gjør at de lett trigges og havner utenfor toleransevinduet sitt, med påfølgende vold og utagering.

På skolen til barnet mitt var det for eksempel i tredje klasse en gutt som skamslo en gravid lærer med en stol. Hun måtte gjemme seg under en pult og alle i klassen satt og så på. Skolen reagerte ikke noe voldsomt, sånt skjer ganske ofte. 

Mange voksne er naive og sier at man må se alle barn og være blid og bry seg og bla bla, og på den måten gjør de det til lærerens feil at volden skjer. Og det er feil! De sier ikke dette om vold på sykehjem, innen psykiatri, på nav eller sykehus. Faktum er at vold skjer når det er samhandling mellom mennesker, og ja, man bør forebygge, men alt kan ikke forebygges. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man har alltid hatt en del problemer i skoleverket, og slik vil det jo alltids være siden elevenes foreldre er et tverrsnitt av befolkningen.

Men klart, problemene blir større og større med en mindre homogen befolkning, det sier ser selv. I tillegg er jo de fleste barn på barneskolene nå barn av foreldre født på 80- og 90-tallet. Som kjent er jo IQen til mennesker født i de tiårene markant lavere enn til de som er født på 70-tallet. Ingen bombe at dummere foreldre = barn med større utfordringer. 

Anonymkode: bb873...606

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobbet var det mer utagering blant småskolebarna enne de større. 🤷🏼‍♀️ Skolen skal ha utarbeidet rutiner som omhandler brudd på 9a. (Loven om rett til trygg skolehverdag) Det kan godt være at de har lagt den informasjonen ut på nettsiden, eller så bør du få informasjon ved oppstart. 
Det kommer jo litt an på hvilken skole, men vold er ikke så utbredt som det virker til i media. Mye er knuffing blant umodne førsteklassinger.

Anonymkode: 8d0ca...02c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst. 😶 Du burde gå å trolle et annet sted eller gå deg en lang luftetur. Du har selv aldri jobbet i bhg, SFO eller helsevesenet og møtt problemstillingen i det virkelige liv, hører jeg. Du lever med logikken: barn er uskyldige små vesen som det ikke finnes noe vondt i. Joda fint det, helt en på nesten din egen høyde står der og sparker deg ryggen når du er mutters alene . Det skjer, i virkeligheten. Har selv jobbet i barnehage med kraftig barn med enorm styrke som var ute av ingenting klikker og springer mot deg i full fart med saks  i en posisjon hvor jeg hadde null tilfluktssted, hvor du dessuten rask må ta et valg på beskytte deg selv og 12 andre barn. At TS har tenkt tanken viser at hun er reflektert og realist. Det har ingenting med å hate barn å gjøre. 

Hvis vold skjer TS, MÅ du skrive avvik. Hver eneste gang. I en formell sammenheng er det som om voldsepisoder ikke har skjedd. Du kan vite det og kollegene vite om at det er sant, men hvis statsforvaltningen eller BUP kommer inn i bildet for å sette inn hjelpetiltak, risikerer man å få ingenting uten bevis. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vold kan du oppleve fra første klasse, er ofte mer "vold" de første årene for da er ikke barnet utredet og medisinert.

Anonymkode: 85143...707

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vi skal gjøre på skolen jeg arbeider på er å skrive avvik. En til tre måneder senere kommer det beskjed om at avviket er registrert. Det er det. Når du da har elever som daglig eller ukentlig utagerer fysisk ovenfor andre elever og lærere er det begrenset hvor mange ganger man tar seg tid til å sende avvik (tar gjerne 10-15 minutter hvar gang), når ingenting skjer og en allerede har alt for dårlig tid til å få utført jobben sin. 

Hilsen lærer på barneskole

Anonymkode: 4f927...bee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS her.

Neivel, bra det ikke er opp til deg å bestemme det! Mitt fokus er på sikkerhet og trygghet, også mine egne. Hvis du har et problem med det, er det ditt problem og ikke mitt.

Takk til dere med konstruktive svar tross noen merkelige svar i tråden. Jeg kommer til å ta det opp når jeg drar for å signere kontrakt. Jeg er fullstendig klar over at det forekommer en del vold mot lærerne, fysisk og psykisk og dette uroer meg litt med tanke på at jeg risikerer å havne der. Nå er den skolen ikke kjent som problemskole, men likevel.

Hvis det skjer midt i timen at en elev kommer og slår meg eller jeg ''mister kontrollen'' på en måte, hvordan varsler jeg?

Anonymkode: 08f22...ca7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det skjer midt i timen at en elev kommer og slår meg eller jeg ''mister kontrollen'' på en måte, hvordan varsler jeg?

Dette spør du din nærmeste leder om. Men jeg anbefaler deg å formulere spørsmålet annerledes, for eksempel «hva er rutinene for varsling ved uønskede hendelser?»

Mange ledere vil ikke anerkjenne at vold skjer på deres skole, det skaper for mye ekstraarbeid (JF avviksmeldinger, skademeldinger og tiltak)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet som lærervikar i 4 år og går på lærerstudiet. Har derfor vært innom flere andre skoler i forbindelse med praksis og jobbet med alt fra 1.-7.trinn.

Har ennå ikke blitt utsatt for hverken fysisk eller psykisk vold - og med sistnevnte teller jeg ikke med skjellsord av sinte og emosjonelle elever, for dét har skjedd. Men at et barn som er fortvilet og sint bruker banneord og kallenavn mot meg som voksen synes jeg er bedre enn om de gjør det mot andre barn, og jeg kan fint forholde meg helt rolig til situasjonen roer seg og tilgir lenge før de sier unnskyld. 

Det er slettes ikke alle som opplever vold, og det er ikke alle som opplever vold som opplever det ofte. Det er tilfeldig. Også sykepleiere eller ambulansepersonell kan oppleve å bli utsatt for vold. Alle som jobber slik at de opplever veldig mange mennesker i veldig ulike situasjoner hver dag vil kunne oppleve uønskede hendelser. 

Heldigvis skjer det hver dag at jeg ler hjertelig, og hver dag at jeg møter smil, takknemlighet og elever som mestrer og er stolte. Det lever jeg lenge på og det overskygger det meste av negative ting. 

Det verste med denne jobben, synes jeg, er alle de jeg bærer med meg i tankene og hjertet hjem etter arbeidstid og i ferier. Hadde jeg sluppet de bekymringene(les: at situasjonene jeg tenker på ikke fantes), ville jeg heller hatt en ørefik i måneden. 

Anonymkode: 93f24...980

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

hjernedød svar

Anonymkode: 849fe...8dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Først av alt så er det ikke mye av det du er redd for på skolen. Og skulle du få en utagerende elev. Er det viktig å se denne eleven. Mye forebygges med feks smil og samtaler. Osv. Men mulig du ikke bør søke på skole, hvis du ikke kan håndtere forskjellige barn.  Av min oppfatning så ødelegger voksne som jobber med barn og ikke liker dem, mye for barna som er litt på sidelinjen. 

Anonymkode: 90dc1...b6a

For det første så kommer det helt an på elevmassen. En skole jeg jobba på hadde noe sånt som 12% av elevmassen med enkeltvedtak, og flere burde hatt det. Noen av disse var det man kan kalle voldelig. 

Selv ble jeg av forskjellige elever utsatt for både slag, slag med for eksempel sko, spark, kloring og lugging sånn at jeg kjente det i nakken dagen etter. Sistnevnte av et barn på første trinn, som jeg og hadde et godt forhold til utenfor skolen. 

Jeg vet om en kollega som bare med flaks ikke fikk en saks stukket i hånda. Der var minst et tilfelle av branntilløp ved at en elev tente på en søppelbøtte inne. Det har og vert barn som har hatt en sånn framtreden at de andre barna rett og slett har vert redd, med god grunn.

Forholdene på denne skolen førte til mye sykemeldinger i personalgruppa.

Det skulle skrives avvik, men det var så mye at jeg rett og slett aldri fant tid til det.

Jeg har jobba med barn i både barnehage, skole, SFO og avlastningshjem, over en periode på ca 10 år. Det har blitt noen barn. Og jeg har fortsatt til gode å møte et barn jeg ikke har klart å like, til tross for fysisk utagering.

Anonymkode: fb703...bfb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det må du snakke med rektor om

Som om det hjelper...

TS, det er det samme på voksenopplæring. Søstera mi får stygge ord og opplever utagerende oppførsel ganske ofte. Hun er ofte redd. 

Sjefen sier at hun bare må "suck it up" og ikke klage. 

Anonymkode: 37447...29c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette høres rart ut at du forbereder deg på noe slags hevn mot BARN før det en gang har skjedd. 

Kanskje du burde jobbe med noe annet? Som vekter så er du sikkert litt mer fristilt til å "ta igjen" om det er det du vil.

Anonymkode: 7b5e9...dda

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes dette høres rart ut at du forbereder deg på noe slags hevn mot BARN før det en gang har skjedd. 

Kanskje du burde jobbe med noe annet? Som vekter så er du sikkert litt mer fristilt til å "ta igjen" om det er det du vil.

Anonymkode: 7b5e9...dda

"Dagens..🥴

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...