AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Jeg er gravid i uke 22. I første trimester gikk jeg litt ned i vekt, men etter det har det gått sinnsvakt raskt oppover! Jeg spiser litt mer enn vanlig, vil gjette på 200-300 kalorier om dagen (har aldri telt kalorier, men prøver litt nå), altså et lite mellommåltid mer enn før. Trener som vanlig. Likevel legger jeg på meg 0,5-1 kilo i uka! Kommer dette til å stabilisere seg? Spiser jeg mer enn jeg tror? Eller er dette normalt selv uten spesielt mye mer mat? Burde jeg kutte ned på maten? Selv når det står anbefalt at man skal spise mer, og gjerne hver 3. time? Anonymkode: 47697...0b9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Du spiser for 2, du har en mage som skal gradvis vokse. Hoftene dine vil bli litt større for å støtte magen din.. det går fint og ta det med ro. Man går opp i vekt når man er gravid, men du kommer til å klare å slanke deg igjen etter fødsel. Ikke stress med det nå, spis sunn og god mat for deg selv og for barnet, og dersom du krever søtsaker eller usunn mat fra tid til tid kan du nyte deg av det også. Ikke stress over dette ennå ❤️ Og vær så snill og ikke kutt ned på maten! Du og babyen trenger mye næring. Anonymkode: 82f1e...f80 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du spiser for 2, du har en mage som skal gradvis vokse. Hoftene dine vil bli litt større for å støtte magen din.. det går fint og ta det med ro. Man går opp i vekt når man er gravid, men du kommer til å klare å slanke deg igjen etter fødsel. Ikke stress med det nå, spis sunn og god mat for deg selv og for barnet, og dersom du krever søtsaker eller usunn mat fra tid til tid kan du nyte deg av det også. Ikke stress over dette ennå ❤️ Og vær så snill og ikke kutt ned på maten! Du og babyen trenger mye næring. Anonymkode: 82f1e...f80 Takk. ❤️ Men det står på nettet man maks skal gå opp 16 kilo. Og om man går opp mer enn det kommer det komplikasjoner. 16 kilo begynner å virke urealistisk. Jeg var i øvre del av normalvektig når jeg ble gravid. Anonymkode: 47697...0b9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Det kan gå veldig i rykk og napp. Jeg la på meg 0,5-1 kg i uka en periode, mens på slutten gikk jeg faktisk litt ned igjen. Endte på 16 kg. At du holder deg i aktivitet med trening gjør at jeg tenker at dette trenger du ikke tenke på i det hele tatt 😊 Anonymkode: 9986a...453
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Jeg har lagt på meg 19 kg og har igjen to uker til termin. Jordmor sa det var innafor og minte meg på alt annet enn fett og egen vektøkning som veier også. Fosteret, morkaka, fostervannet, ekstra blod, vann i kroppen. Jeg starta som normalvektig. Jeg ser faktisk ikke tjukk ut heller selv om 19 kg høres massivt ut. Blir nok normalvektig igjen etterhvert Anonymkode: c7e13...f8d 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Jeg er selv i uke 25+2 og har lagt på meg hittil 8.5 kilo cirka. Jeg var ikke dårlig i 1 trimester og hadde god appetitt. Akkurat må føler jeg at jeg ikke spiser særlig mer enn det jeg gjorde i 1 trimester men de fleste kiloene kom etter uke 17-18 kanskje. Altså jeg spiser frokost, lunsj, kanskje to mellommåltider (f,eks jordbær vannmelon og en smoothie eller knekkebrød) og middag på kvelden. Spiser like sunt som før graviditeten. Er veldig bekymret jeg vil havne på 20 kilo til slutt, for jeg har ikke peiling på om hastigheten skal fortsette slik. Synes jeg er opp 2-300 g per dag nesten. Har bare blitt spurt om vekt en gang på den første kontrollen i uke 10, så virker ikke som det er særlig fokus på vektoppgang hos jordmor. Anonymkode: 333ed...59c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Du feilberegner garantert kalorimengden du spiser. Alle studier på det viser at selv dedikerte fitnessutøvere bommer på slike anslag. Når det er sagt så er det neppe noen grunn til bekymring for vektøkningen du opplever nå. Hvis du er bekymret, spør jordmor eller lege på neste kontroll. Anonymkode: 3d97c...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 Der du er nå i graviditeten er en periode der vekta går opp en del pga økt mengde blod i kroppen, livmor og morkake vokser, mer fostervann osv. Så du kan ikke bare se på kalorier og prøve å spå vektøkning ut av det. Jeg la alltid på meg mest i andre trimester begge gangene jeg var gravid. Ta det opp med jordmor om du er veldig bekymra, men ta det med ro og ikke stress foreløpig ❤ Det høres helt normalt ut. Anonymkode: 2ef6d...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk. ❤️ Men det står på nettet man maks skal gå opp 16 kilo. Og om man går opp mer enn det kommer det komplikasjoner. 16 kilo begynner å virke urealistisk. Jeg var i øvre del av normalvektig når jeg ble gravid. Anonymkode: 47697...0b9 Det står ikke maks 16 kilo, det står at 16 kilo er en generell anbefaling. Det er ikke mulig å lage en anbefaling som passer for alle, så noen vil havne over 16 kilo uten at det er noe galt i det. Jeg har gått opp 23 kilo, og utenom at jeg fikk tilbud om en glukosebelastningstest tar både jordmor og lege det (frustrerende) mye med ro. Hvor har du hørt at det kommer komplikasjoner dersom man går opp mer enn 16 kilo? Og hvilke komplikasjoner da? Anonymkode: b32e6...842 1
kløverpiken Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 (endret) Jeg gikk kjapt opp i vekt fra andre trimester. Et par ganger var det 2 kg i uka! Gikk opp 20 kg til sammen, og ble veldig bekymret. Særlig siden jeg spiste så sunt, og trente flere ganger i uka. Det var ikke noe vits i å stresse rundt det, for min del. Hadde gått ned 15 kg to uker etter fødsel, og deretter sakte ned de fem siste kiloene. Mesteparten at det jeg la på meg var altså ikke fett, men alt annet graviditeten førte med seg. Jeg var også veldig opphengt i anbefalingene, og de maks 16 kiloene. Snakket mye med jordmor om det på kontroller, og hun sa at hennes erfaring var at de fleste legger på seg litt mer enn de anbefalingene. Det hjalp litt at hun ikke stresset med det. Endret 28. april 2022 av kløverpiken 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Jeg la på meg jevnt i begge svangerskapene, 25 kilo totalt begge gangene. Altfor mye selv om jeg var i nedre sjiktet av normalvekt da jeg ble gravid. Jeg opplevde å ha null kontroll på inntaket, hadde konstant lyst på noe selv om jeg var kvalm hele tiden. Den tiden jeg var mest kvalm hjalp det faktisk å spise, der og da i hvert fall, var like kvalm etterpå. Var et herk å gå ned begge gangene. Brukte 1,5 år hver gang på å komme tilbake til min normale vekt. Mens en venninna av meg la på seg like mye, og var tilbake til sin normalvekt 3-4 måneder etter fødselen. Men hun var undervektig i utgangspunktet, så jeg tror egentlig det bare var bra at hun la på seg såpass. Siden du er i øvre sjiktet av normalvekt, tror jeg det er lurt å passe på kostholdet litt. Ikke slank deg på noe vis, men vær litt ekstra påpasselig om du klarer. Unngå junk, kaloriholdige drikker, godteri og kaker. Vet ikke selv om jeg kommer til å klare det neste gang jeg blir gravid, hormonene gjør meg helt koko. Etter første gang lovet jeg meg selv at jeg ikke skulle la det skli ut så mye ved neste graviditet, men det var helt «umulig» når jeg først ble gravid. Og jeg har vanligvis stålkontroll på inntak og er veldig disiplinert når det kommer til kosthold og trening. Anonymkode: 0bd23...5be 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 Det sies at de fleste går mest opp i vekt mellom uke 18-28. Anonymkode: ffa90...f79 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Jeg la på meg mye i 1. og 2. trimester, og mindre i siste del av svangerskapene. Jeg var som deg veldig bekymret når vekten raste oppover en periode, men heldigvis stabiliserte det seg etterhvert. Mest sannsynlig vil det gjøre det for deg også, men mindre du får mye vann i kroppen mot slutten. I første svangerskap gikk jeg opp 10 kg innen uke 25/26. Totalt la jeg på meg 12 kg. I andre svangerskap gikk jeg opp ca 10 kg til uke 27 og la på meg totalt 16 kg. Anonymkode: 4a3fd...591 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 49 minutter siden, AnonymBruker said: Det sies at de fleste går mest opp i vekt mellom uke 18-28. Anonymkode: ffa90...f79 Oi! Er det faktisk sant? Trodde man gikk mest opp i slutten? Det er en av tingene som har skremt meg mest nemlig. Anonymkode: 47697...0b9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk. ❤️ Men det står på nettet man maks skal gå opp 16 kilo. Og om man går opp mer enn det kommer det komplikasjoner. 16 kilo begynner å virke urealistisk. Jeg var i øvre del av normalvektig når jeg ble gravid. Anonymkode: 47697...0b9 Noen går ikke opp i det hele tatt i tredje trimester. Slapp av! Jeg gikk ned første, opp det meste andre, bare et par kilo i tredje. Anonymkode: d5937...196 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Oi! Er det faktisk sant? Trodde man gikk mest opp i slutten? Det er en av tingene som har skremt meg mest nemlig. Anonymkode: 47697...0b9 Nei, noen legger mest på seg i første, noen andre, noen tredje. Det du legger på deg i tredje er babyen bare. Så de kiloene er ikke noe å bry seg om. Anonymkode: d5937...196
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå