Gå til innhold

Barn til søskenbarn; har det et navn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva kaller man barna til søskenbarn?

Anonymkode: b4555...df5

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting 

Anonymkode: 767d7...759

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dine barn og dine søskenbarns barn blir tremenninger. Du og dine søskenbarns barn har ingen «tittel».

Anonymkode: de50c...de9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting , de er dine barns tremenninger. Jeg kaller de allikevel tantebarn, men egentlig har de ikke noe navn, og det er litt rart egentlig. 

Anonymkode: e6389...3e4

• Liker 3
Skrevet

På engelsk kalles det first cousin once removed, men det finnes ikke noe eget norsk ord for det. Jeg ser at begrepet filleonkel/tante og fillenevø/niese har vært brukt før i tida. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaller det 2 og en halvmenning

Anonymkode: a955b...31c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne hatt navn på det. Våre barn har lekekamerater der bestefaren deres er fetteren til min mann, så pappaen til vennene er tremenning med mine barn. Mine barn og vennene er i slekt, men det heter jo ingenting. 

Anonymkode: 115dc...ea0

• Liker 1
Skrevet

Filletante/-onkel har jeg vært borti i den forbindelse, men jeg har hørt også hørt det brukt i stedet for grandtante/-onkel. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, hva kaller man barna til søskenbarn?

Det er avhengig av kjønn. Dersom ditt søskenbarn har ei jente er hun din "filleniese", er det er en gutt er han din "fillenevø". Når det gjelder deg er du "filletante" dersom du er en dame, og "filleonkel" dersom du er en mann. 

Endret av CrossRoad
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
CrossRoad skrev (19 minutter siden):

Det er avhengig av kjønn. Dersom ditt søskenbarn har ei jente er hun din "filleniese", er det er en gutt er han din "fillenevø". Når det gjelder deg er du "filletante" dersom du er en dame, og "filleonkel" dersom du er en mann. 

Det er bare litt rart siden mitt søskenbarn er nesten 20 år eldre enn meg, og søskenbarn-barnet er to år yngre enn meg 😅 Så jeg føler meg ikke som tante akkurat.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare litt rart siden mitt søskenbarn er nesten 20 år eldre enn meg, og søskenbarn-barnet er to år yngre enn meg 😅 Så jeg føler meg ikke som tante akkurat.

Skjønner det, men om du ønsker å sette et navn på slektskapet er det "fille....." som er det korrekte 😄

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fillenevø eller filleniese, ja. 
Er dessverre mange som bruker filletante og filleonkel feil så det er blitt litt utvannet, men om fler bruker det korrekt så vil man rette opp bruken etterhvert. 

Anonymkode: 45c12...d19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dessverre mange som bruker filletante og filleonkel feil så det er blitt litt utvannet, men om fler bruker det korrekt så vil man rette opp bruken etterhvert. 

Problemet er at for noen av oss betyr fille at det bare er liksom slekt. Så vi syns det blir feil slik du vil bruke det. Jeg har lett etter en kilde for opprinnelig bruk, men  ikke funnet noen annet enn folks meninger

Anonymkode: a955b...31c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er feil bruk da? Det brukes jo forskjellig, hva avgjør hva som er feil?

Skrevet (endret)

Min kusine og jeg har begge barn, de er tremenninger. Deres barn igjen blir vel firmenninger? 

Eller har jeg misforstått spørsmålet? 

Endret av GulSitron
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Vi kaller dette rett og slett søskenbarnbarn i min familie. Grunnet litt generasjonsforskyvning og tette bånd på tvers av generasjoner var det naturlig å finne et lettvint ord for det. 

• Liker 1
Skrevet
GulSitron skrev (40 minutter siden):

Min kusine og jeg har begge barn, de er tremenninger. Deres barn igjen blir vel firmenninger? 

Ja, spørsmålet er: hva er du til din kusines barn?

AnonymBruker
Skrevet
GulSitron skrev (4 timer siden):

MollyJones skrev (4 timer siden):

Ja, spørsmålet er: hva er du til din kusines barn?

Nemlig :Nikke:

FrkSvår skrev (4 timer siden):

Vi kaller dette rett og slett søskenbarnbarn i min familie. Grunnet litt generasjonsforskyvning og tette bånd på tvers av generasjoner var det naturlig å finne et lettvint ord for det. 

Ja, er det det går i her også! Min mor er skikkelig attpåklatt, og var eldre enn søsknene innen hun fikk barn. Så for meg som er tredve er alle søskenbarna mine 15-25 år eldre! Og søskenbarnbarna er 2-10 år yngre. Også meg da! For ikke snakke om at noen av søskenbarnbarn har fått barn også, så nå er det komplisert 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nemlig :Nikke:

Ja, er det det går i her også! Min mor er skikkelig attpåklatt, og var eldre enn søsknene innen hun fikk barn. Så for meg som er tredve er alle søskenbarna mine 15-25 år eldre! Og søskenbarnbarna er 2-10 år yngre. Også meg da! For ikke snakke om at noen av søskenbarnbarn har fått barn også, så nå er det komplisert 😂

Høres kjent ut, mamma er eldst og fikk barn tidlig, yngste tante er 15 år yngre og fikk barn litt eldre, jeg og min yngste tante, som er 8 år eldre enn meg, fikk barn med 9 dagers mellomrom, og det var ikke mitt første barn 🙃🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...