Gå til innhold

Innkassoselskap varsler kjempesmell !

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet dette er en upopulær mening, men jeg syns faktisk det er bra at strømmen er blitt dyrere. Strøm er jo dyrt, både for å bygge og vedlikeholde infrastrukturen, og med tanke på naturinngrep som må til for å produsere. I Norge har vi i mange år vært bortskjemte med veldig lave priser, så vi har ikke hatt så mye oppmuntring til å spare på strømmen. Vi har veldig mye å gå på når det gjelder å redusere forbruket, og det er både billigere og mer miljøvennlig enn å bygge ut mer kraftproduksjon. 

Når det er sagt så skulle jeg ønske at staten brukte en god porsjon av pengene de får inn på økte strømpriser på støtteordninger til f. eks å bytte ut gamle vinduer, etterisolere, varmepumper og andre tiltak som får ned forbruket hjemme hos folk og bedrifter. 

Anonymkode: b2165...e40

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvilke innsyn har du i "vanleg folk " sin økonomiske hverdag ?

Meiner du  utspelet fra innkassoselkapene er bare ein stor bløff. ?

Å ærkjenne at ein sliter økonomisk er vel ein problemstilling mange ikkje ønsker  dele med andre.  Programmet "Luksusfellen" har vel gjitt oss noen svar her. 

Anonymkode: 364c8...a36

Når jeg og mine venner ofte snakker om hvordan vi skal plassere sparepengene når renten er lav så regner jeg med at de ikke har veldig mye inkassogjeld de sliter med.

I lenken i hi står det at inkassoselskapet har fått 50 % flere saker vedr. strømregninger i året enn i fjor. Det sier ingenting. Var det 2 saker i fjor og 3 saker i år? Ellers hvor mange saker er det?

Luksusfellen viser folk som ikke evner å bruke pengene på riktig måte. Mange av dem har høyere inntekt enn meg, men bruker penger som full sjømenn.

Anonymkode: a4a77...ffd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det er sagt så skulle jeg ønske at staten brukte en god porsjon av pengene de får inn på økte strømpriser på støtteordninger til f. eks å bytte ut gamle vinduer, etterisolere, varmepumper og andre tiltak som får ned forbruket hjemme hos folk og bedrifter. 

Litt av ulempen med denne "ordningen" er at du bruker fellesskapets midler på støtteordninger og tiltak, mens det sitter noen meget fornøyde ordførere i mindre kommuner og lurer på om de snart skal bygge en pengebinge til alle strømkronene. Oslo tar ut etpar ekstra milliarder i utbytte fra sitt selskap i år, eierne av Lyse Energi har tatt ut 13 milliarder i utbytte de siste 20 årene. Dette blir det mange fete kulturhus og rådhus av. Ulempen er at det er ganske få kraftkommuner, men veldig mange vanlige folk som ikke bor i slike kommuner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min høyeste strømregning var på 3800 kr, så en måned med 2500 kr, de andre 2000 kr. Det er ikke så mye dyrere enn tidligere år.

Anonymkode: 4d729...aac

Hva har regningene dine vært på tidligere? Dersom du ikke bor i nordnorge og ikke har merket økningen i strømprisene så må du ha hatt en fryktelig dårlig avtale fra før av.

Mine regninger er dyrere etter strømstøtten er trukket av, enn det den dyreste regningen jeg har hatt de siste 14 årene har vært. Den dyreste regningen jeg har hatt før i fjor var på 1780 kr. Da var det ekstremt kaldt og vi brukte mye strøm. I januar i år brukte jeg halvparten av strømmen som januar i fjor. Regningen var tre ganger så høy!

Anonymkode: f76da...e8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Nå er det vanlige folks tur til å betale 

Ironisk nok så økte den forrige borgerlige regjeringen utgiftene for vanlige folk ganske drastisk, mens de rikste fikk skatteletter. Med andre ord, regjeringen selv gjorde ting verre for vanlige folk.

Den nye regjeringen har redusert skatten til "vanlige folk" noe, men skyhøye bensinpriser, strømpriser osv osv er utelukkende langt utenfor Norges og nåværende regjering sin kontroll. Stort spørsmålstegn til Erna som var såååå glad for kabelen til UK..

Folk liker å bruke dette "vanlige folk" uttrykket for å rakke ned på nåværende regjering - men det viser bare at vedkommende ikke vet hva de snakker om.

Personlig får jeg mer å rutte med nå enn før, mye på grunn av lavere skatt, og at jeg får betalt for å bruke strøm på grunn av strømstøtten. Takk, regjeringen!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ost skrev (22 minutter siden):

Folk liker å bruke dette "vanlige folk" uttrykket for å rakke ned på nåværende regjering - men det viser bare at vedkommende ikke vet hva de snakker om.

Personlig får jeg mer å rutte med nå enn før, mye på grunn av lavere skatt, og at jeg får betalt for å bruke strøm på grunn av strømstøtten. Takk, regjeringen!

Bensinprisene og strømprisene er det veldig enkelt for regjeringen å gjøre noe med. Det er bare å midlertidig fjerne skatter og avgifter på drivstoff, og sette makspris på strøm. Selv med makspris på 50 øre så tjener kraftprodusentene godt! Selv med 35 øre så tjener de godt. Strømmen som går ut av landet kan de ta hvilken pris de vil på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

image.jpeg.733a1993fc1f1702fed0dde265186c3d.jpeg

Det er med økonomien som med de gamle kjøpmannsvektene.  Det mest gunstige er om det er likevekt,og balanse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror av og til folk ikke skjønner hvor ille dette er. En ekstrautgift på f.eks 3000,- i måneden til strøm, betyr at de pengene ikke går til noe annet i samfunnet - som også må finansieres på et vis. Det vil påvirke næringer og arbeidsplasser, og bli en negativ dominoeffekt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bensinprisene og strømprisene er det veldig enkelt for regjeringen å gjøre noe med. Det er bare å midlertidig fjerne skatter og avgifter på drivstoff, og sette makspris på strøm. Selv med makspris på 50 øre så tjener kraftprodusentene godt! Selv med 35 øre så tjener de godt. Strømmen som går ut av landet kan de ta hvilken pris de vil på.

Hvis du setter deg litt inn i det Europeiske strømmarkedet (som vi er en del av) så forstår du hvorfor regjeringen ikke kan gå inn og regulere prisen p.d.d. Dette er noe som er temmelig godt regulert, det er flere bindende avtaler, osv. Det er derfor de ikke har gjort noe med hva kraftselskapene selger strømmen for, men de har gitt forbukerne en kompensasjonsordning etterskuddsvis.

De kan selvsagt sette inn en makspris nå, på lik linje med strømordningen, men kraftselskapene selger strømmen til børs pris. Staten må ta mellomlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er det eneste i landet med så høyt skattetrykk at Staten må dele ut penger slik at folket kan betale dem.

Likevel går borgerne til valg hvert fjerde år og ber på sine knær om mye mer av den samme håpløse utviklingen.

Strøm i Norge koster under 0,20 kroner å produsere. Helt uavhengig av kriger, gasspriser eller om det blåser eller ikke i Tyskland. Både vannet og kraftverkene er i sin helhet betalt/eid av innbyggerne. Et hvert øre over 0,20 kroner er ingenting annet enn ekstraskatt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge har de siste årene fått flere  "nyrike personer" , og arvesølvet som  genrasjonen  før dem har bygd opp,og det har  handlet  mye om økonomi, og mindre om å skape verdier.   Norge, og Russland  har vert velsignet med store olje-og gassinntekter, og  er  av de  landene som tjener penger på krigen i Ukrania.  At noen skal tjene penger på andres nød høres helt naivt, og banalt ut.

Før eller sidan vil krigen  i Ukrania forhåpentlegvis ta slutt, og igjennoppbyggingen  kan  ta til, og da vil det troleg handle om stor etterspørsel av  ledig fagpersonell  fra Polen, Lituen, Romania m.fl.

Personleg er eg bekymra for at de økonomiske sanksjonene vil  føre til uante konsekveneser, også for folk sine lommebøker også i Norge.      

Norge har kunnet vert sjølvforsynt med vannkraft, og strømprisene  kunne vert likt fordelt over hele landet dersom linjenettet hadde vert utbygd. Hvorfor ikkje  Igjennbruk av vannet , og utbygging av flere kraftverk i  samme vassdragene  burde vel vera praktisk  muleg,og  mer miljøvennlig en vindmøller på høyfjellet. Mange tusen liter  vann renner fritt igjennom vassdragene, og rett uti  havet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, newman01 said:

Nå som vi endelig kan få en brukbar elbil med grei rekkevidde til under 500'000.

Når man ser på biler i prisklassen opp mot en halv million, så tenker jeg at man har det ganske bra i grunn.

Kjører selv bil til 50k, og har det faktisk veldig greit økonomisk. Hvis folk hadde redusert det voldsomme forbruket og standarden noen hakk, så tror jeg folk flest også hadde hatt god råd.

Anonymkode: f83a6...d64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skybe skrev (16 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/inkasso-pa-strom-oker-kraftig-i-sor-norge-1.15855851

Innkassoselskapet Fair  varsler eit ras av innkassosaker, og dette blandt folk som aldri har opplevd å få innkasso på ubetalte regninger  som  følge av høye strømpriser, og energi priser.😣  Også matvareprisene har økt jevnt å trutt den senere tid, og verre vil det bli ettersom bøndene har varsel historiske høy krav ved årets lønnsoppgjør, og dette vil  igjenn få følger for matvareprisene.🥕🌭 

Under finansdebatten på stortinget den 27.04-22 reiste Sylvia Lishaug spørsmål til Vedum hva han hadde å tilby "vanleg folkj  nå sliter m/ høye strømregninger"  Vedum trekte da  frem de som tjente omlag kr. 1000.000 - 😰

Mange må nok troleg belage seg på noen  omprioriteringer, og  omstillinger i  forhold til sitt private forbruk, og økonomien.  I løpet av juni blir   neste rentemøte, og renten blir da troleg økt m/ ytterligere 0,25 % 

Kanskje kan det vera lurt å ta kontakt m/ strømselskapet eller kreditorer før regninger går til innkasso, og inngå avtale.  Eller sende regningen til Vedum, og Co.

https://www.huseierne.no/nyheter/beste-rente-pa-boliglan-i-mars-2022/

Hvorfor skal vi skattebetalere betale strømregningen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (31 minutter siden):

Norge er det eneste i landet med så høyt skattetrykk at Staten må dele ut penger slik at folket kan betale dem.

Likevel går borgerne til valg hvert fjerde år og ber på sine knær om mye mer av den samme håpløse utviklingen.

Strøm i Norge koster under 0,20 kroner å produsere. Helt uavhengig av kriger, gasspriser eller om det blåser eller ikke i Tyskland. Både vannet og kraftverkene er i sin helhet betalt/eid av innbyggerne. Et hvert øre over 0,20 kroner er ingenting annet enn ekstraskatt.

Skatt og strømpriser er langt ned på listen over saker som er viktig for meg når jeg velger hvem jeg skal stemme på i valg.

Anonymkode: a4a77...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Alt henger sammen med alt»

Anonymkode: f929e...4b9

Ja, alt henger saman, og  dominoeffekt.  Dersom det eit ledd faller så kolapser hele kortstokken. 

Eg vokste opp i en tid da folk flest måtte vera sjølvhjelpte for å få kvardagen til å gå rundt, og det var snekkere, murere, og rørleggere, og  hendyfolk over alt. Folk flest  hadde  tid å hjelpe hverandre med praktiske  gjøremål vederlagsfritt, men idag handler det kun om penger. 

Mange bedrifter i Norge er  bygd opp rundt lojaliteten, og  fleksibiliteten til de ansatte, men slikt hører historien til, de er ersattet med økonomer, byråkrater, og "trenøver" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Ost skrev (38 minutter siden):

Hvis du setter deg litt inn i det Europeiske strømmarkedet (som vi er en del av) så forstår du hvorfor regjeringen ikke kan gå inn og regulere prisen p.d.d. Dette er noe som er temmelig godt regulert, det er flere bindende avtaler, osv. Det er derfor de ikke har gjort noe med hva kraftselskapene selger strømmen for, men de har gitt forbukerne en kompensasjonsordning etterskuddsvis.

De kan selvsagt sette inn en makspris nå, på lik linje med strømordningen, men kraftselskapene selger strømmen til børs pris. Staten må ta mellomlegget.

En makspris på strøm hadde vært mer forutsigbart for folk flest. Flere andre land har innført dette så det er ikke noe i veien for at Norge kan gjøre det samme. Kompensasjonsordningen er tungvint og i noen tilfeller urettferdig. 

I tillegg er det helt utrolig at det er "vi" som produserer denne strømmen, det er vi (forbrukere) som har betalt for utbyggingen av kraftverk og infrastruktur. Vi bor også i et kaldt og mørkt land hvor det har vært en villet politikk at vi skal være så avhengige av strøm som det vi faktisk er. Og likevel så har vi tidvis de høyeste strømprisene i hele Europa! Helt på trynet! Nå er magasinene også så og si tømt, det er lite snø i fjellet og med mindre vi får en regnfull sommer så er vi i deep shit til høsten og vinteren igjen.

En gjennomsnittsfamilie har visst 1,2 millioner i inntekt. Det er mange som ikke tilhører dette gjennomsnittet. Jeg feks, var så heldig at jeg fikk en kronisk sykdom etter at jeg hadde fått barn. Far til ungene stakk av og jeg sitter igjen alene med to unger og uføretrygd. Strømregningen min er like høy som gjennomsnittsfamilien, gjennomsnittsfamilien har likevel 800 000 mer i årsinntekt enn hva jeg har. De kommunale utgiftene, Internett og alt annet man trenger koster det samme for meg som for gjennomsnittsfamilien. Jeg tjener jo under 750 000 i året, så jeg får jo skattelette på 3-4000. Jaggu får gjennomsnittsfamilien det også, men de får den ganger 2 da, siden de hver for seg tjener under 750 000. 

Som sagt, de trenger ikke sette noen makspris på strømmen i det store og det hele, kun en makspris på hva vi som norske forbrukere skal betale. Det er tross alt vi som over årtier har betalt for gildet. Hva de gjør med strømmen ellers er meg revnende likegyldig. Om England og Tyskland vil kjøpe strøm for 2 til 8 kroner kwh så kan jo de få gjøre det, siden de er avhengige av vår strøm. Vi er i utgangspunktet selvforsynt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når man ser på biler i prisklassen opp mot en halv million, så tenker jeg at man har det ganske bra i grunn.

Kjører selv bil til 50k, og har det faktisk veldig greit økonomisk. Hvis folk hadde redusert det voldsomme forbruket og standarden noen hakk, så tror jeg folk flest også hadde hatt god råd.

Anonymkode: f83a6...d64

Kjører en gammel bruktbil sjølv  som har en markedsverdi på omlag kr. 20.000 og som har fått god omsorg, og uten mangler ved EU-kontrollen.  

Helt enig i at dersom folk hadde omprioritert noen hakk så hadde de også kunne hatt langt bedre råd. Eg skulle gjerne likt å sett doumentasjonen på hvor mye el. bilene sparer miljøet.  Grunnen til at mange kjøper El. bil myndighetenes avgiftpolitikk. For noen 10 år tilbake så var oppfordringen fra myndighetene at flere kjørte deiselbiler.

Tilliten til politikerne, og byråkratene er tynnslitt, og  ligg idag  under skosålene, og det handler "kun om penger" og hvordan de skal berike seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

10 dobling av co2 avgiften  så er vi oppe i riktig drivstoffpris som vi er nå skjedde før krigen i Ukraina strømmen har vært dyr siden 2020-2021 før krigen den også er bare unnskyldninger for økninger over hele fjøla  

Koster ca 12 øre å produsere en kwt så 35 øre burde vært riktig pris 

Snart får vi AP  taksameter i bilene også (Veiprising) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norges finansminister è  har / hatt eit luksusproblem i motsettning til finansminstere  i mange andre land. 

Ein skal forøvri  ikkje så mange årene tilbake det var lovpålagt med kilometertellere på alle deiselbiler.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...