Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Turlengde f.o.m 6 måneder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere

Jeg har en valp på 5 mnd. Har lest at riktig turlengde for valp er 5 min per måned, og vi er derfor på 25 minutter per tur nå.

Men jeg finner ikke info om hvor lenge denne formelen skal vare. Er det til 6 mnd? 1 år? 

Jeg gleder meg enormt til å kunne gå tur uten bekymring for overbelastning på skjelett og muskulatur, men vil selvfølgelig ikke gå lengre turer før tiden er inne for det.

Noen som vet?

Anonymkode: d70a6...f4c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint legge fra deg den 5 minutter regelen. Hva kroppen til en valp tåler måles ikke i minutter, men i underlag, tempo etc. Forskjellige raser tåler også mer/mindre enn andre som valper. En husky valp tåler langt mer enn en grand danois for eksempel.

Du kan fint tusle rundt i 2 timer i skogen med en 5mnd gammel valp, om valpen får lov til å bevege seg fritt (langline), ta pauser når den ønsker osv. Underlaget i en skog er mykt og ujevn, som er flott for muskulatur, balanse osv. Men tenker du å gå rask gange på asfalt, så er det nok med 25 minutter. Hvor det er asfalt er det også flere inntrykk (biler, folk, andre hunder etc), så da blir valpen langt fortere sliten enn i en skog hvor miljøet er roligere.

Anonymkode: ccadb...b64

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan fint legge fra deg den 5 minutter regelen. Hva kroppen til en valp tåler måles ikke i minutter, men i underlag, tempo etc. Forskjellige raser tåler også mer/mindre enn andre som valper. En husky valp tåler langt mer enn en grand danois for eksempel.

Du kan fint tusle rundt i 2 timer i skogen med en 5mnd gammel valp, om valpen får lov til å bevege seg fritt (langline), ta pauser når den ønsker osv. Underlaget i en skog er mykt og ujevn, som er flott for muskulatur, balanse osv. Men tenker du å gå rask gange på asfalt, så er det nok med 25 minutter. Hvor det er asfalt er det også flere inntrykk (biler, folk, andre hunder etc), så da blir valpen langt fortere sliten enn i en skog hvor miljøet er roligere.

Takk for svar!

Vi må gå et stykke for å komme til skogen (mer enn 25 min). Derfor blir det asfalt første og siste tur, mens turen etter jobb kan vi kjøre til skog. 

Har du noen formening om varighet av formelen jeg nevnte ift asfalt, før vi ikke trenger å tenke på maksimal tidsbruk lenger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Takk for svar!

Vi må gå et stykke for å komme til skogen (mer enn 25 min). Derfor blir det asfalt første og siste tur, mens turen etter jobb kan vi kjøre til skog. 

Har du noen formening om varighet av formelen jeg nevnte ift asfalt, før vi ikke trenger å tenke på maksimal tidsbruk lenger?

Det kommer helt an på rase, valpen og hvordan dere går/tempo. Om valpen får gå i lang line og snuse rundt i grøfta, og dere stopper når valpen stopper, og går når valpen går, så kan man være ute veldig lenge. Da vil nok valpen bli mentalt sliten (av alle inntrykk og lukter) lenge før den blir fysisk sliten i kroppen. Så er det jo trivelig (og god trening) å slenge seg ned på en benk og kaste godbiter på bakken for litt godbitsøk og rotrening midt i turen også 😊

Går dere med valpen ved siden av dere på asfalt uten å variere tempo, så ville jeg ikke gått mer enn det dere gjør nå.

Å holde samme tempo over tid på hardt underlag er langt mer belastende enn om en valp får svinse og svanse rundt som den vil i skogen, eller utforske grøftekanter i tempoet den ønsker.

Jeg kunne godt være ute i skogen i 2 timer da mine var 5mnd gamle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...