AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Hva heter yrket som sjekker / vurderer Ct bilder? Er det noe sted jeg kan få ny vurdering på bildene? Har betalt og fått bildene på unilabs, og jeg kan der legge til kontakt informasjon for hvem som skal ha innsyn til resultatene Anonymkode: 4d650...b07
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Hvorfor skal du ha ny vurdering på CT bilder privat? Stoler du ikke på at de som tok CT kan jobben sin? Anonymkode: b0a8f...09e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal du ha ny vurdering på CT bilder privat? Stoler du ikke på at de som tok CT kan jobben sin? Anonymkode: b0a8f...09e Har mine grunner og erfaringer Jeg tror på at personen som gjorde CT kan jobben sin, men mitt sykdomsbilde er noe uvanlig. Legene er helt sikre på at det er noe galt, men de som har vurdert hittil finner ikke årsaken. Så hvorfor ikke dobbelt sjekke hos noen andre? At en lege finner noe / ser noe annet enn en annen, er jo ikke uvanlig ts Anonymkode: 4d650...b07 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 Radiografer har tatt CT-bildene dine, og de kan nok jobben sin. Det er ikke de som setter en diagnose utfra bildene dine da, det er det radiologer som gjør. Legen som henviste deg til CT kan be om en second opinion/re-granskning et annet sted. Anonymkode: 7402e...857 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Da må du be om en second opinion hos en annen lege. Anonymkode: cd4a7...d52 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Leger gransker ikke bilder. Radiografene tar bilder/scanner. Radiologer gransker. Det er alltid to radiologer som gransker og signerer svar. Du tror du er så spesiell at TO radiologer har misset noe? Anonymkode: 714eb...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leger gransker ikke bilder. Radiografene tar bilder/scanner. Radiologer gransker. Det er alltid to radiologer som gransker og signerer svar. Du tror du er så spesiell at TO radiologer har misset noe? Anonymkode: 714eb...5ee Nja, det har skjedd før det.. En bekjent fikk nylig vite at hans plager kom av en mindre hjerneblødning som ikke var fanget opp av sykehuset første eller andre gang men ble fanget opp privat på tredje sjekk.. Anonymkode: ca55e...07b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nja, det har skjedd før det.. En bekjent fikk nylig vite at hans plager kom av en mindre hjerneblødning som ikke var fanget opp av sykehuset første eller andre gang men ble fanget opp privat på tredje sjekk.. Anonymkode: ca55e...07b Da har blødningen vært så liten at ingen har sett den. Derfor skal slike pasienter ligge på obs i 6 timer og få ny scan. Private institutter er ikke mirakelfolk. De har samme utdanning og mest sannsynlig mindre erfaring enn ved sykehus som ser mye mer. Anonymkode: 714eb...5ee 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leger gransker ikke bilder. Radiografene tar bilder/scanner. Radiologer gransker. Det er alltid to radiologer som gransker og signerer svar. Du tror du er så spesiell at TO radiologer har misset noe? Anonymkode: 714eb...5ee …og hva tror du en radiolog er? Jo, en lege. Anonymkode: d077a...23c 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leger gransker ikke bilder. Radiografene tar bilder/scanner. Radiologer gransker. Det er alltid to radiologer som gransker og signerer svar. Du tror du er så spesiell at TO radiologer har misset noe? Anonymkode: 714eb...5ee Blir så skremt av foilk som kommer med påstander de ikke har dekning for. En kirurg da - er hun lege? Anonymkode: dd9a7...f08 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Mye teite svar i tråden her…. Jeg har en vestibulær sykdom, og vet grunnet lite/ikke noe fagmiljø for å vurdere enkelte tilstander har noen da sendt bilder til spesialister i utlandet på de gjeldende tilstandene. For eksempel skal jeg ta CT for å sjekke hull på buegang, og de må tas ett særskilt sted hvor de har fått opplæring i å ta med riktig snitt og tolke funn. For min del er det en spesifikk Aleris i Oslo. Anonymkode: 37457...16f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #12 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 27.4.2022 den 23.31): Hva heter yrket som sjekker / vurderer Ct bilder? Er det noe sted jeg kan få ny vurdering på bildene? Har betalt og fått bildene på unilabs, og jeg kan der legge til kontakt informasjon for hvem som skal ha innsyn til resultatene Anonymkode: 4d650...b07 De som gransker CT-bilder er radiologer. Det er leger med minimum 5 års spesialutdannelse. De fleste radiologer hos private har langt lengre erfaring enn det. Hvis du vil ha en regranskning av bildene, må du be din fastlege sende en formell forespørsel til røntgeninstituttet om regranskning. Han / hun må da presisere hva det er dere mener bør ses nærmere på. Hvis man oppgir en god nok grunn til at det skal ses på på nytt (f.eks. "har dere vurdert om det kan være x type sykdom i x type organ?), så vil de vanligvis se på den en gang til. Men - er ikke sikkert det kommer noe ut av det. CT viser ikke alle sykdommer. Det er massevis av pasienter som har helt klare symptomer, der man ikke finner noe galt på CT. Det er ikke fordi bildene er feiltolket, men fordi CT (MR også) har begrensninger. Et eksempel er "irritabel tarm" - IBS. Det er så å si aldri synlig på CT. Anonymkode: 978c6...be3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå