Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei!

Jeg stresser en del ang fast føde. Babyen min er 7mnd, og føler aldri hun godtar noe jeg lager. Prøvd å lage mye mat fra bunnen. Avokado og mango Mos er favoritt, og er nesten det eneste hun spiser bra av forutenom grøt m/svisker…. Føler alle andres babyer spiser så mye forskjellig… middag prøver vi på nesten hver dag, men hun gaper ikke opp en gang, tar litt på leppene for at hun skal få litt smak.. prøvd meg litt fram, og gitt ristet brødskiver i strimler- det virker som hun liker det. Men jeg sitter med hjertet i halsen når hun skal spise «selv».. kuttet også opp en avlang agurk, og hun suttet litt på den..

har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Evt oppskrifter? Er sinnsykt lite kreativ av meg. Klemmeposer spiser hun, men det er jo ikke helt greit har jeg forstått..😅

Anonymkode: 4da96...af3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har så sinnsykt mange smaksløker så alt smaker veldig mye for babyer. Og noen må eksponeres for den samme smaken minst 20-talls ganger før de kan si at de liker det eller ikke. Så det er bare å fortsette! Lprov å legg frem masse små brodterninger med forskjellig palegg/mos/egg/grønnsaker og la hun leke med det. La hun leke litt med middagen og grise litt 😁 det går seg til, og 7 mnd er jo så vidt starten. Tror ikke du skal bekymre deg, gjør det til en lek, smil og ha det gøy, så adapteree nok hun gleden din også eter hvert. Når hun blir eldre kan man fokusere mer på bordskikk og mindre gris. 

Anonymkode: f4dc1...93f

AnonymBruker
Skrevet

Min var ekstremt kresen i den alderen.  Nå er han rett over ett år og fortsatt kresen, men spiser litt mer variert. Får i han mye fisk (fiskekaker, fiskeboller) og egg ( eggerøre anbefales, kanskje toppet med litt most banan) , og heldigvis grøt og litt andre ting. Han scorer tipp topp på vekst på helsestasjonen og legen sa på ettårskontroll at hun sjeldent hadde sett en så fin og harmonisk vektoppgang. Så de trenger ikke spise så himla variert for å vokse fint. Det viktigste er hva du gir, noen ting er viktigere enn andre!! 

Mitt beste tips er å først og fremst ikke høre på hvordan det foregår hos andre mødre og deres babyer.  Det er noen som skryter veldig av hvor flinke de er, men tipper mange kjører tjukt på. Kanskje bunner det hele i at de egentlig strever mye med det og derfor må late som de er så flinke utad.

For mange babyer kommer matlysten litt etter litt. For noen tar det lang tid. Ikke stress. Melk , grøt og frukt rekker langt i den alderen babyen er nå. Kos dere, prøv dere frem. La baby smake på ting, gjerne flere dager på rad. De trenger smake flere ganger over flere dager før det kan avgjøres om de liker noe eller ikke. Kle barnet i bleie og la det slå seg løs med fingrene. Blir et vanvittig gris, men da kan dere ta et koselig bad etterpå. Det er jo først når de bikker ett år de skal opp i flere måltider og kutte ned på melk. Hadde brukt tiden frem til da på å bare kose dere. Om det så blir bare 2-3 skjeer eller litt smaking, så kan du kompensere for tapte kalorier med melk. Hadde øvd mye på å lære babyen å like fisk, egg og brødskiver med jernrikt pålegg. ( leverpostei, prim). Det er fint å vokse på. Brødskiver kan ta lang tid for mange også, men lurt å øve. 

Det ordner seg. Bare ikke stress . Og drit i de andre. Dette er din og din baby sin reise, den er unik for dere. Du er mammaen og guider din baby gjennom dette på hans/hennes premisser og utgangspunkt og det er bra nok. 

Anonymkode: 07245...c67

AnonymBruker
Skrevet

La henne spise og utforske maten selv. Det er mer spennende for babyen, de bruker føere sanser og får også oppleve konsistens (ikke bare mos).

Skjær brød i terminger. Dampede grønnsaker, f.eks. gulrot, i staver var veldig populært her. Det samme med eggerøre (uten salt). Hun kan også spise bær (del blåbærene i to). Gi henne vanlig mat/det samme som du spiser, men hold igjen på melkeprodukter, salt og mye krydder.

Google babystyrt mattilvenning og baby lead weaning for tips til oppskrifter.

Noen kjører fullstendig babystyrt. Vi kjørte mest babystyrt, men matet også litt, i hovedsak middagsmaten. Ga barnet tidlig skje slik at det kunne spise selv. Mye mindre styr enn da vi kun matet, og det er hyggelig at alle spiser samtidig.

Anonymkode: 73e29...4e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La henne spise og utforske maten selv. Det er mer spennende for babyen, de bruker føere sanser og får også oppleve konsistens (ikke bare mos).

Skjær brød i terminger. Dampede grønnsaker, f.eks. gulrot, i staver var veldig populært her. Det samme med eggerøre (uten salt). Hun kan også spise bær (del blåbærene i to). Gi henne vanlig mat/det samme som du spiser, men hold igjen på melkeprodukter, salt og mye krydder.

Google babystyrt mattilvenning og baby lead weaning for tips til oppskrifter.

Noen kjører fullstendig babystyrt. Vi kjørte mest babystyrt, men matet også litt, i hovedsak middagsmaten. Ga barnet tidlig skje slik at det kunne spise selv. Mye mindre styr enn da vi kun matet, og det er hyggelig at alle spiser samtidig.

Må legge til at 7 mnd er tidlig. Mange barn bruker lang tid (mange måneder) på å venne seg til å spise. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2022 den 22.41):

hei!

Jeg stresser en del ang fast føde. Babyen min er 7mnd, og føler aldri hun godtar noe jeg lager. Prøvd å lage mye mat fra bunnen. Avokado og mango Mos er favoritt, og er nesten det eneste hun spiser bra av forutenom grøt m/svisker…. Føler alle andres babyer spiser så mye forskjellig… middag prøver vi på nesten hver dag, men hun gaper ikke opp en gang, tar litt på leppene for at hun skal få litt smak.. prøvd meg litt fram, og gitt ristet brødskiver i strimler- det virker som hun liker det. Men jeg sitter med hjertet i halsen når hun skal spise «selv».. kuttet også opp en avlang agurk, og hun suttet litt på den..

har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Evt oppskrifter? Er sinnsykt lite kreativ av meg. Klemmeposer spiser hun, men det er jo ikke helt greit har jeg forstått..😅

Anonymkode: 4da96...af3

La henne spise selv. Hun SKAL brekke seg, den refleksen sitter langt fremme enn så lenge. 

Anonymkode: c6d75...2f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...