AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Er det sunt på noen måte? Rensende? Mister mann vannvekt? Gikk dere ned og holdt dere der? Anonymkode: 73058...74a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Nei, det er ikke sunt og man renser ikke kroppen. Man mister heller ikke fett. Du blir slapp, irritabel og risikerer å miste «fat-Free mass». Anonymkode: 4b07a...a03 2
Danseskjørt Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, det er ikke sunt og man renser ikke kroppen. Man mister heller ikke fett. Du blir slapp, irritabel og risikerer å miste «fat-Free mass». Anonymkode: 4b07a...a03 Hva er det?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Flere studier viser at faste kan ha positiv virkning: https://forskning.no/mat-og-helse/stor-oppsummering-av-forskning-stotter-periodisk-faste/1961644 Anonymkode: fe091...0f0 9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Det viktigste fasten gjør er vel at man rimelig raskt har blodsukker på et stabilt og normalt nivå, samt at det visstnok demper betennelser i kroppen og gir kroppen tid til å starte legingsprosesser. Jeg tror ikke man blir hverken lettere eller slankere av faste, men iom at faste egentlig er helt naturlig for menneskekroppen så tror jeg nok det kan hjelpe mot å balansere alt driten vi putter i oss og alt stress vi utsettes for. Jeg faster noen ganger i uka, men ikke over hele døgn. Men prøver å få 1-2 dager med typ 14 timer faste. Da spiser vi middag rundt kl 17, så spiser jeg ingenting før neste morgen i 7-tiden. Eller senere hvis det klaffer med en helg jeg an sove lenge. Føler meg veldig pigg etterpå så jeg har lagt det inn som en vane fordi det føles godt for meg rett og slett. Anonymkode: 9c4db...e76 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Jeg følger «naturlig» periodisk faste. Det har jeg gjort så lenge jeg kan huske. Altså, jeg spiser ikke frokost, første måltid er i 12-tiden, og siste måltid er senest kl. 20. Spiser kun to måltider som er ganske store, og så spiser jeg kanskje noe smått imellom dette (frukt eller lignende). Funker veldig bra for min del. Tidligere prøvde jeg å spise flere små måltider gjennom dagen og tvang meg selv til å spise frokost, for man hørte jo så mye om at dette var det som var sunt og bra for kroppen. Det førte bare til at jeg var konstant sulten, følte meg aldri mett/tilfreds etter et måltid, og var konstant fysen på noe godt. Gikk rett og slett opp i vekt av det. Er som sagt veldig fornøyd med å «faste» store deler av døgnet, fungerer best for meg. Og så er jeg veldig glad for at forskning viser at dette er sunt for kroppen også. Så slipper jeg å ha dårlig samvittighet for å være usunn, eller bli mast på av familien om å spise oftere. Anonymkode: ebac3...40e 4
Olaug Olsen Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 (endret) Tre dagers vannfaste gjør deg syk, svekket og mer mottakelig for infeksjoner. Jeg vet, for jeg har forsøkt. Jeg ville heller ha prøvd med 5:2 dietten https://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/slik-gjennomforer-du-52-dietten-2582529 Eller periodisk faste https://hemali.no/livsstil/lege-stig-faster-minst-14-timer-hver-dag/ Hvis du er spiseforstyrret eller vegetarianer, bør du ikke faste. Endret 28. april 2022 av Olaug Olsen rettskriving
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 Vil tro at vannfaste over et par dager gjør deg irritable og slapp. Jeg spiser kun to ganger i døgnet rett og slett fordi det da er mye lettere for meg å holde meg til det jeg skal spise. Jeg sliter med overspising og kjenner det er lettere å holde det under kontroll når jeg spiser sjeldent. Så jeg har ca 16 timer hvor jeg ikke spiser noe. Det går helt fint. Anonymkode: 6a4a2...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Flere studier viser at faste kan ha positiv virkning: https://forskning.no/mat-og-helse/stor-oppsummering-av-forskning-stotter-periodisk-faste/1961644 Anonymkode: fe091...0f0 Så lenge man sover minst 7 timer om natten så får man alle fordelene ved periodisk faste ☺️. Anonymkode: 4b07a...a03 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 Om du ser på lab verdier, så får du lavt blodsukker. Kliniske implikasjoner vil typisk være slapphet, trett, konsentrasjonsvansker, nedsatt bevissthet, svette, irritasjon Anonymkode: ec211...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Vannfaste ja... delte meninger! Det har sine effekter, noen sverger til det. Enkelte eksperter påstår for eksempel at en 7 dagers vannfaste i året vil redusere risikoen for kreft. Men det mangler nok mye forskning på dette. Men man skal vite hva man gjør! Jeg har troen på å gjøre det kontrollert og med medisinsk bistand, slik som ble gjort på slike "kursteder" før i tiden. Å gjøre det på egenhånd, det er nok lett at man havner i et slags spiseforstyrret berg- og dalbane. Anonymkode: ccb3b...f5d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 I enkelte land, spesielt i Russland og andre Øst-Europeiske land, så blir vannfaste brukt terapeutisk. Enten for å lindre autoimmune plager eller for å gi kreftpasienter de beste forutsetninger for å takle cellegiftsbehandling (celler næres av sukker, også kreftceller). Jeg har prøvd en 5 dagers vannfaste (i samarbeid med lege) for å se om jeg fikk bedring av min autoimmune sykdom psoriasis artritt. Det gjorde jeg dessverre ikke. Men det var verdt et forsøk. Men det som skjedde var at jeg fikk et bedre forhold til mat etterpå. Jeg mistet helt lysten på junk og sukker, og ville bare ha rene råvarer etter fasten. Så benyttet anledningen til å kvitte meg med noen dårlige vaner og spise renere etterpå. Man blir jo slapp og energiløs i noen dager. På dag 3 fikk jeg energien tilbake, men det var jo stusselig uten mat. Det krevde alt jeg hadde av viljestyrke, så orker ikke det igjen selv om det var en viktig opplevelse å ha gått gjennom. Som ledd i en vektnedgang er ikke faste å anbefale. Da har man feil fokus. Anonymkode: 3350a...861 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Vannfaste er ikke sunt. https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-vannfasting_-_-er-livsfarlig-1.13570022 Anonymkode: 42d78...e72 1
Embla Othea Skrevet 29. april 2022 #14 Skrevet 29. april 2022 De første dagene går du ned i fettvekt, etterhvert (etter ca. 1 uke) begynner kroppen å tære på fettet og musklene og så snart du begynner å spise vanlig igjen, legger du på deg alt du mistet og litt til = det er ikke en løsning på et problem, det gir deg problemer. Hvorfor ikke ta deg TID og gå ned (sakte) men sikkert?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #15 Skrevet 29. april 2022 Har man tendens til overspisingsepisoder er fasting over lengre tid selve oppskriften på en binge. Anonymkode: 34e8c...95c 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #16 Skrevet 29. april 2022 Sjekk blodprøve før en lengre faste(over en dag) spesielt om du har hatt en næringsfattig kosthold i lengre perioder ikke fast om du er undervektig drikk vann og mineralsalt hvis du faster. du kan også drikke te, kaffe og beinkraft om du ønsker det. Det er flere helsemessige fordeler med å faste, men om du får mye av de samme fordelene med periodisk faste. Det er lettere å faste om du har et "rent" kosthold til å begynne med. En frisk individ skal kunne klare å faste i noen dager. Men det betyr ikke at det er det som er lurest for din kropp. Begynn gradvis. Lytt på kroppen. Er du for avhengig sukker, begynn med å kutte eller få ned forbruke ditt. Anonymkode: f59da...a5d 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #17 Skrevet 30. april 2022 Embla Othea skrev (15 timer siden): De første dagene går du ned i fettvekt, etterhvert (etter ca. 1 uke) begynner kroppen å tære på fettet og musklene og så snart du begynner å spise vanlig igjen, legger du på deg alt du mistet og litt til = det er ikke en løsning på et problem, det gir deg problemer. Hvorfor ikke ta deg TID og gå ned (sakte) men sikkert? Du går ikke ned i fett så fort. Det tar lengre tid før kroppen forbrenner fettet. De første dagene er det vann og glykogen, det legger seg på igjen så fort man spiser noe, etter det er det muskler som forsvinner. Det er ikke positivt. Anonymkode: 4b07a...a03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå