AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Del Skrevet 27. april 2022 Ja, må man konfirmere seg i kirka for å ikke bli utmeldt av den norske kirke? Og hva hvis man er døpt, melder seg ut, og så vil bli medlem igjen - må man da døpes på nytt? Anonymkode: 4a6bc...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 27. april 2022 #2 Del Skrevet 27. april 2022 Jeg fikk nøddåp da jeg var født, fordi legene trodde jeg kom til å dø. Den var ikke gyldig, så måtte stadsfestes av presten før jeg kunne få lov å konfirmere meg. Men jeg konfirmerte meg ikke, og er fortsatt medlem i statskirken. Jeg kjenner mange som er konfirmert borgerlig, men som også er medlem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #3 Del Skrevet 27. april 2022 1 minutt siden, MyMichelle said: Jeg fikk nøddåp da jeg var født, fordi legene trodde jeg kom til å dø. Den var ikke gyldig, så måtte stadsfestes av presten før jeg kunne få lov å konfirmere meg. Men jeg konfirmerte meg ikke, og er fortsatt medlem i statskirken. Jeg kjenner mange som er konfirmert borgerlig, men som også er medlem. Vi har ikke statskirke. Anonymkode: f6bd0...7ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #4 Del Skrevet 27. april 2022 Nei, man døpes ikke på nytt. Anonymkode: 06124...8c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #5 Del Skrevet 27. april 2022 Hvor står det noe om dette? Har vært inne på kirkens nettsider.. Anonymkode: 4a6bc...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 27. april 2022 #6 Del Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, må man konfirmere seg i kirka for å ikke bli utmeldt av den norske kirke? Og hva hvis man er døpt, melder seg ut, og så vil bli medlem igjen - må man da døpes på nytt? Anonymkode: 4a6bc...84f Den norske kirke er særdels ukritisk, de skriver til å med inn medlemmer som tilhører andre trossamfunn 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. april 2022 #7 Del Skrevet 27. april 2022 Konfirmasjon er ikke lenger en bekreftelse på noe som helst, det er kun en forbønnshandling. Er du døpt, så er du medlem i DNK med mindre du aktivt velger å melde deg ut, det er ikke noe som må bekreftes eller gjentas, 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 27. april 2022 #8 Del Skrevet 27. april 2022 Kaneel skrev (2 minutter siden): Den norske kirke er særdels ukritisk, de skriver til å med inn medlemmer som tilhører andre trossamfunn Ukritiske ja 😂 Jeg meldte meg ut for 10år siden, men vi fikk både døpe ungen og gifte oss i kirka. Ingen sjekket medlemsstatus tydeligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 27. april 2022 #9 Del Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har ikke statskirke. Anonymkode: f6bd0...7ff Nåja. https://www.dagen.no/meninger/har-vi-en-statskirke-eller-har-vi-ikke/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #10 Del Skrevet 27. april 2022 Daria skrev (34 minutter siden): Konfirmasjon er ikke lenger en bekreftelse på noe som helst, det er kun en forbønnshandling. Er du døpt, så er du medlem i DNK med mindre du aktivt velger å melde deg ut, det er ikke noe som må bekreftes eller gjentas, Aha, men hvorfor står ikke dette forklart på kirkens nettsider? Er dette sånn som alle kristne skjønner av seg selv? Så man kan melde seg ut og så melde seg inn uten å bli døpt på nytt? Anonymkode: 4a6bc...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #11 Del Skrevet 27. april 2022 Og kan man både være medlem av den norske kirke OG human etisk forbund? Det er ikke forbudt? Det er bare at HEF mister statsstøtte for de medlemmene? https://www.human.no/bli-medlem/dobbelt-medlemskap https://www.human.no/bli-medlem Her står jo følgende? NB: Medlemskap og medlemsfordeler betinger at du ikke er medlem i andre tros-eller livssynssamfunn. Så det er liksom to ulike informasjoner fra samme nettside? Anonymkode: 4a6bc...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #12 Del Skrevet 30. april 2022 Kaneel skrev (På 27.4.2022 den 22.15): Den norske kirke er særdels ukritisk, de skriver til å med inn medlemmer som tilhører andre trossamfunn Det kan jeg skrive under på! Oppdaget ved en tilfeldighet at alle våre barn stod oppført som medlem i DNK selv om de ikke var døpt der. Det var visstnok en periode de baserte seg på folkeregisteret. Tom jeg som aktivt hadde meldt meg ut var tilbakeført som medlem. Anonymkode: dd926...a45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå