AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Nå er det mange år sidan vi hadde konfirmant, men da jentene (tvillinger ) blei konfirmert blei det eit kraftig hugg bufferkontoen i motsettning til dag guttene vart konfirmert. Gutter er jevnt over langt enklere å "kle opp " til konfirmasjon en jenter. Da vår yngste, og siste gutt vart konfirmert vart det (grønn dresstrøye/ sort bukse) som var på mote da. Han fekk også en pen ryggsekk, og gavekort m/ på kjøpet. Kun 1 av 30 jenter stilte utan bunad da jentene blei konfirmert, og tok rett og slett synd i denne jente som troleg følte seg litt utenfor, tenkte at foreldrene såg seg ikkje råd til bunad til jenta. Det ligg idag eit langt større økonomiske press på foreldre m/ konfirmanter en tidligere. Mange velger å leie lokaler til konfirmasjoner, og bestiller buffert. Vart sjølv konfirmert sept. 1966, og ingen jenter hadde bunader, men samtlige gutter hadde fine dresser. Alle hadde konfirmasjoner hjemme tidligere m/ selvlagd middag, kaker /dessert, og kun faddere, og nermeste familie. Anonymkode: a6e74...e4b 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Jeg var heldig, datteren min kunne bruke min bunad til konfirmasjonen, søsteren hennes får min mors etter hvert (jeg er enebarn). Jeg bruker den stort sett én gang i året og ser at det er viktigere for ungdommene å ha enn for meg. Jeg kan låne den om det trengs (jeg må bare passe vekta 😄). Jeg hadde også flaks da jeg var ung, mamma kjøpte min kusiner bunad rimelig av min onkel, den ble for kort etter konfirmasjonen. Hadde ikke prioritert å kjøpe nye, de kunne ev. fått et bidrag til bunad når de blir eldre om de ville ha egne/annen type. Jeg brukte litt penger for noen år siden på om-montering (vesten var for stor) og ny skjorte, så vi trengte ikke gjøre noe. Jeg har spart opp penger til førerkort til dem, anser det som viktigere. Pengene står i fond så konfpengene brukes først, så får de fondet når de skal kjøpe bolig. Sparer ferdig til de er 18, så kan de ev. fortsette å sette litt inn selv til de skal bruke det (men pengene står i mitt navn). Anonymkode: 31379...b2d
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #3 Skrevet 30. april 2022 Vi hadde ikke plass til 50 gjester hjemme, og heller ikke kapasitet til å lage så mye mat så ble bestilt koldtbord og konfirmasjonen holdt i leid lokale. Anonymkode: 470dc...a11 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #4 Skrevet 30. april 2022 Bunad er for bondetamper og småkårsfolk. Stygt også. Er man rik og vellykka så går man ikke kledd slik. Anonymkode: 55938...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #5 Skrevet 30. april 2022 Jeg var heldig å arve mammas bunad , hun la den til sides når hun vokste ut av den og hadde den liggende så den ble omsydd til meg. Har den fremdeles og den er det kjæreste jeg eier! Har nå fått en datter og en sønn. Tenker min egen bunad vil jeg beholde selv dersom den passer, og heller kjøpe ny når jenta mi blir konfirmant. Tror dessuten at hun arver høyden fra faren og da blir den nok fort kort for henne etterhvert uansett. Synes synd på den ene som ikke har bunad, det må jo være mulig å få lånt en bunad for den ene dagen dersom konfirmanten ønsker det. Jeg hadde lett lånt bort min om noen ytret ønske om det. Anonymkode: e3770...28f 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #6 Skrevet 30. april 2022 Sier bare til dattra mi at alle ser feite ut i bunad, da vil hun ikke ha. Anonymkode: 1557f...af2 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #7 Skrevet 30. april 2022 Jeg fikk bunad den gang jeg ble konfirmert, men er en del år siden nå. Min datter fikk en flott festbunad når hun konfirmerte seg. Mange som hadde det og noen hadde bunad. Fikk ikke inntrykk av at det var noe press om bunad. Anonymkode: 8d220...859
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #8 Skrevet 30. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Sier bare til dattra mi at alle ser feite ut i bunad, da vil hun ikke ha. Anonymkode: 1557f...af2 Det også. Bunad = 20kg rett på rævva. Anonymkode: 55938...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 Isteden for å synes synd på de som ikke har bunad så kan man jo snakke med barna om hvor viktig det er å inkludere alle uansett. Og at det å ha bunad ofte er fordi man har arvet eller har en solid økonomi. Selv hjelper jeg heller barna med førerkort enn bunad. Anonymkode: 81d51...608 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #10 Skrevet 30. april 2022 Har hatt to gutter, og neste er jente om 2 år. Jeg håper hun vil ha bunad, for jeg syr selv. Ser absolutt at det blir dyrere, ca 20.000 for materialpakke og tilbehør -mens guttenes dresser og sko kostet kanskje 6-7000. Foreløpig sier hun at hun ikke vil konfirmeres, men jeg håper likevel at jeg kan få sy bunad til henne. Kanskje til 18-års dagen om hun ikke vil ha nå. Anonymkode: cb0f6...e71 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #11 Skrevet 30. april 2022 Jeg har ikke barn i konfirmasjonsalder så jeg visste ikke at bunadspresset var så voldsomt, men så nylig dette bildet på NRKs nettsider og synes det viser at det helt klart er et bunadspress for jenter/kvinner i dagens samfunn. Jeg finner kun tre jenter uten bunad/kofte på dette bildet. Nå er riktignok utvalget av menn på bildet betydelig mindre enn utvalget av kvinner, men synes likevel det er interessant å merke seg at ingen av dem har bunad. (bildet er hentet herfra https://www.nrk.no/nordland/sokertall-til-hoyere-utdanning_-flere-roper-varsku-om-kjonnsubalanse-1.15948437) Anonymkode: 56699...63d 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #12 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (På 27.4.2022 den 21.21): Nå er det mange år sidan vi hadde konfirmant, men da jentene (tvillinger ) blei konfirmert blei det eit kraftig hugg bufferkontoen i motsettning til dag guttene vart konfirmert. Gutter er jevnt over langt enklere å "kle opp " til konfirmasjon en jenter. Da vår yngste, og siste gutt vart konfirmert vart det (grønn dresstrøye/ sort bukse) som var på mote da. Han fekk også en pen ryggsekk, og gavekort m/ på kjøpet. Kun 1 av 30 jenter stilte utan bunad da jentene blei konfirmert, og tok rett og slett synd i denne jente som troleg følte seg litt utenfor, tenkte at foreldrene såg seg ikkje råd til bunad til jenta. Det ligg idag eit langt større økonomiske press på foreldre m/ konfirmanter en tidligere. Mange velger å leie lokaler til konfirmasjoner, og bestiller buffert. Vart sjølv konfirmert sept. 1966, og ingen jenter hadde bunader, men samtlige gutter hadde fine dresser. Alle hadde konfirmasjoner hjemme tidligere m/ selvlagd middag, kaker /dessert, og kun faddere, og nermeste familie. Anonymkode: a6e74...e4b Når et barn blir født VET foreldrene at konfirmasjon mest sannsynlig skal feires om 15 år. De har derfor mange år på seg hvor de kan legge av en liten sum hver måned. Til bunad, lokale, catering OG en gave. Det er elendig planlegging og seriøst dårlige prioriteringer fra foreldre som fører til at enkelt må være den eneste uten bunad ol. Her finnes svært få unnskyldninger. Jeg var alenemor til 2 barn og med dårlig råd. Min datter fikk bunad til 35 000 og selskap til 20 000 kr. Betalt av kun meg. Anonymkode: 247e1...7db 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #13 Skrevet 30. april 2022 Ja, voldsomt bunadspress. Datteren min var en av to jenter uten bunad i sin konfirmasjon, ble plassert bakerst på bildet. Den med finest bunad og mest søv foran i midten 🙄 Anonymkode: f993f...b76 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #14 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når et barn blir født VET foreldrene at konfirmasjon mest sannsynlig skal feires om 15 år. De har derfor mange år på seg hvor de kan legge av en liten sum hver måned. Til bunad, lokale, catering OG en gave. Det er elendig planlegging og seriøst dårlige prioriteringer fra foreldre som fører til at enkelt må være den eneste uten bunad ol. Her finnes svært få unnskyldninger. Jeg var alenemor til 2 barn og med dårlig råd. Min datter fikk bunad til 35 000 og selskap til 20 000 kr. Betalt av kun meg. Anonymkode: 247e1...7db Du mangler en passelig mengde med innsikt i realitetene dersom du tror alle kan legge av penger til bunad, eller noe som helst annet for den saks skyld 🙄 Dersom de i det hele tatt har mulighet til å spare opp denne typen sum så er det sånn omtrent hundre andre ting som er viktigere å bruke de på enn bunad. 🙄 Det til side; Da jeg var ung var det ikke populært med bunad til konfirmasjon. Veldig mange hadde det likevel (meg inkludert), men vi med bunad misunte alle de «kule» som var så «voksne» at de fikk bestemme selv og ha på seg ei lita fille av en kjole fra en eller annen motebutikk. Vår datter er såpass liten enda at jeg ikke har til hensikt å forskuttere om hun kommer til å ønske seg bunad eller ikke, men dersom hun ender opp med å ville ha bunad så kan hun få en av de to jeg har. Min mann har også bunad, så jeg ser på det som like sannsynlig at sønnen vår vil ha. Anonymkode: f1fec...cbc 6
ekkoet Skrevet 30. april 2022 #15 Skrevet 30. april 2022 Var i konfirmasjon i dag, 75 konfirmanter, telte ikke, men antar halvpraten var jenter. Ingen gutter hadde bunad. Det var 2 jenter uten bunad, hun ene hadde nok et utenlandsk opphav som gjrode det naturlig at hun ikke hadde bunad, så i praksis kun en uten av 34 stk. Jeg trodde heller ikke det var en slik fordeling. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #16 Skrevet 30. april 2022 Jeg greide ikke bestemme meg for bunad til konfirmasjonen. Endte opp med å få låne en bunad av noen bekjente av familien. Jeg var generelt ikke spesielt gira på bunad senere hellee egentlig. Da vi ble ferdig på videregående var jeg en av få jenter med kjole i stedet for bunad. I voksen alder arvet jeg min mormors bunad som jeg er veldig stolt av Anonymkode: cffd3...407
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #17 Skrevet 30. april 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Når et barn blir født VET foreldrene at konfirmasjon mest sannsynlig skal feires om 15 år. De har derfor mange år på seg hvor de kan legge av en liten sum hver måned. Til bunad, lokale, catering OG en gave. Det er elendig planlegging og seriøst dårlige prioriteringer fra foreldre som fører til at enkelt må være den eneste uten bunad ol. Her finnes svært få unnskyldninger. Jeg var alenemor til 2 barn og med dårlig råd. Min datter fikk bunad til 35 000 og selskap til 20 000 kr. Betalt av kun meg. Anonymkode: 247e1...7db Hvis du har vært alenemor med dårlig råd så bør du kanskje ha litt forståelse for nettopp det å ha dårlig råd ikke bare handler om prioritering og planlegging? Min mor var alenemor og fikk det såvidt til å gå rundt. Hun kunne betale selskapet mitt, men en bunad var aldri aktuelt. Jeg regner med hun brukte penger på fritidsaktiviteter for meg, og heller prioriterte ting i hverdagen enn1 kjempedyrt klesplagg. Anonymkode: 81d51...608 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #18 Skrevet 30. april 2022 Det er kanskje litt avhengig av hvor man bor? Vi bor i Bergen kommune, og når min datter ble konfirmert i høst tror jeg alle hadde festdrakt/bunad. Hun ble konfirmert i kirken, og der går jo alle med hvit kappe, så det er ikke så stort fokus på hva de har på seg akkurat da. Min datter har en bunad som er ganske dyr (ikke sydd av meg og sydd i Norge). Men noen har ulike festdrakter som ikke nødvendigvis er så dyre. Vestlandsdrakten er et eksempel på en fin drakt som ikke er så dyr (tror den koster drøyt 10.000 om man syr den selv). Anonymkode: 250b5...b71
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #19 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du mangler en passelig mengde med innsikt i realitetene dersom du tror alle kan legge av penger til bunad, eller noe som helst annet for den saks skyld 🙄 Dersom de i det hele tatt har mulighet til å spare opp denne typen sum så er det sånn omtrent hundre andre ting som er viktigere å bruke de på enn bunad. 🙄 Det til side; Da jeg var ung var det ikke populært med bunad til konfirmasjon. Veldig mange hadde det likevel (meg inkludert), men vi med bunad misunte alle de «kule» som var så «voksne» at de fikk bestemme selv og ha på seg ei lita fille av en kjole fra en eller annen motebutikk. Vår datter er såpass liten enda at jeg ikke har til hensikt å forskuttere om hun kommer til å ønske seg bunad eller ikke, men dersom hun ender opp med å ville ha bunad så kan hun få en av de to jeg har. Min mann har også bunad, så jeg ser på det som like sannsynlig at sønnen vår vil ha. Anonymkode: f1fec...cbc Ser du ikke hva jeg skriver? Jeg har vært alene med to barn i mange år og kunne likevel kjøpe bunad og dekke selskap. Hvorfor? Fordi man har FEMTEN ÅR på seg til å spare opp. Det skal ikke store summen til hver måned for å spare 50 000 kr på 15 år. Anonymkode: 247e1...7db 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #20 Skrevet 30. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ser du ikke hva jeg skriver? Jeg har vært alene med to barn i mange år og kunne likevel kjøpe bunad og dekke selskap. Hvorfor? Fordi man har FEMTEN ÅR på seg til å spare opp. Det skal ikke store summen til hver måned for å spare 50 000 kr på 15 år. Anonymkode: 247e1...7db Men dette betyr jo at man faktisk har penger å legge av. Har man dårlig råd har man kanskje bare akkurat nok til utgiftene. Eller så går bilen i stykker, og hele bufferen ryker. Å spare i et så langt perspektiv for en alenemor med dårlig råd er mulig, men livet kan også skje. Anonymkode: 81d51...608 5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå