BlåNatt Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 (endret) Jeg har delt foreldreansvar med faren til min 4 år gamle sønn. I fjor reiste jeg bort i to måneder, og det var helt forferdelig å være borte fra barnet mitt så lenge, jeg slet veldig med det. Men det var den eneste gangen jeg hadde vært borte fra han. Jeg hadde lyst å ha han med men faren blånektet og i følge norsk lov kan man ikke reise på ferie med barnet mer enn tre uker hvis den andre forelderen ikke godtar det. Samtidig så trengte jeg virkelig å komme meg bort, etter flere år med ett grusomt forhold til denne mannen var jeg ganske langt nede psykisk. Må nevnes at barnefaren også reiser veldig mye bort i jobbsammenheng, så og si hver måned opp til flere ganger i måneden og jeg tar da over hans dager. Og det forventer han også at jeg gjør, uten å kompensere. Vi har egentlig 50/50, men det er jo ikke sånn i praksis. I sommer har jeg lyst å reise til Spania hvor min mamma bor, vi har ikke sett hverandre på over to år. Og jeg vil reise med barnet mitt. Jeg kunne tenkt meg å være der en måneds tid med han, men vet at barnefar kommer til å kreve en måneds ferie med han etter det om han i det hele tatt godtar at jeg reiser med sønnen var såpass lenge. (Og vil da også mest sannsynligvis reise på ferie til sitt hjemland med han) Jeg tenker også veldig på hvordan dette vil oppleves for barnet vårt. Det er lenge å være borte fra den andre forelderen i den alderen. Hvordan har dere som har lignende avtaler løst lengre ferier? Endret 1. mai 2022 av BlåNatt
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Om du tenker at det ikke er bra for barnet å være lenge borte fra den andre forelderen, sier det vel seg selv at du ikke reiser til Spania en måned dersom faren ikke skal være med. Alternativet er å reise innenfor en samværsperiode, eller kjøpe flybillett til moren din slik at Spania kommer dit du er Anonymkode: 7894b...e1a 10
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 Hva i alle dager. Hvem reiser fra ungen sin i to måneder, er oppriktig sjokkert. Det sagt, så bør du selvfølgelig ikke holde han vekke fra far en hel måned, to uker får være mer enn nok. Anonymkode: 604e7...a08 16
solmåneogstjerner Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 (endret) Jeg lurer litt på hvorfor disse turene må være så lange? Jeg forstår godt at det koster penger og at du ønsker å få så mye ut av det som mulig, men når du har en treåring (i fjor) og er borte to måneder, det er altfor lenge! Og nå i år, en måned? Begrens turene til maks to uker, med eller uten barn, det er det beste i situasjonen du er i nå. Kan nok økes med en uke til om noen år. Men til og med en tenåring vil nok synes det er altfor lenge med to måneder uten en av foreldrene. Endret 27. april 2022 av solmåneogstjerner 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #5 Skrevet 27. april 2022 Det må da kunne gå an å korte ned ferien i Spania, eventuelt få din mor til å komme hit - eller begge deler? Anonymkode: 4dc28...753 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 Merkelig fokus desse foreldrene har. Barnet kommer jo på jumboplass Anonymkode: a31f7...0d6 5
AprilLudgate Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 Det er veldig uvanlig å være borte i 2 mnd fra et barn - uansett grunn. Veldig lite klokt tenker jeg 🤷♀️ Ellers går det vel helt fint å ta dine uker når enn det er i Spania? Dere fordeler vel en måned obligatorisk ferie ved stengt barnehage omtrentlig? 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 Stakkars barn! Plutselig var mamma borte i 2 mnd! Tenk hvordan det var for barnet 💔 Anonymkode: bf3ff...5ed 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 Reis i to/tre uker. Det er nok for barnet. Så kan jo du være hos din mor i Spania når sønnen er bortreist med faren. Og din mor kan komme til Norge. Det er da enkelt, en måned er for lenge, «har lyst» er ingen viktig grunn. 2 uker blir da fint? Jobber dere ikke? Anonymkode: 4220e...f28 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 Spør barnefar, om dere drar en mnd kan dere jo FaceTime . Anonymkode: 8beb4...eee
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Jeg reagerer sterkt på at du mener 1 mnd er lenge å være borte fra en forelder samtidig som du selv var borte fra barnet ditt i 2 mnd. Barnet er bare fire år! I tillegg ønsker du nå å reise på ferie med sønnen i 1 mnd, men vil ikke unne faren hans like lang ferie etterpå? Mener du det er galt av hans egen far å forvente at hvis du har ham en hel måned først så skal han få ha ham en hel måned etterpå? Du prøver å framstille det som om det er far som er urimelig, men her ser jeg bare én urimelig forelder og det er deg. Anonymkode: d66ef...f50 5 2
NiceOrNothing Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 BlåNatt skrev (10 timer siden): Jeg har delt foreldreansvar med faren til min 4 år gamle sønn. I fjor reiste jeg bort i to måneder, og det var helt forferdelig å være borte fra barnet mitt så lenge, jeg slet veldig med det. Men det var den eneste gangen jeg hadde vært borte fra han. Jeg hadde lyst å ha han med men faren blånektet og i følge norsk lov kan man ikke reise på ferie med barnet mer enn tre uker hvis den andre forelderen ikke godtar det. Samtidig så trengte jeg virkelig å komme meg bort, etter flere år med ett grusomt forhold til denne mannen var jeg ganske langt nede psykisk. Må nevnes at barnefaren også reiser veldig mye bort i jobbsammenheng, så og si hver måned opp til flere ganger i måneden og jeg tar da over hans dager. Og det forventer han også at jeg gjør, uten å kompensere. Vi har egentlig 50/50, men det er jo ikke sånn i praksis. I sommer har jeg lyst å reise til Spania hvor min mamma bor, vi har ikke sett hverandre på over to år. Og jeg vil reise med barnet mitt. Jeg kunne tenkt meg å være der en måneds tid med han, men vet at barnefar kommer til å kreve en måneds ferie med han etter det om han i det hele tatt godtar at jeg reiser med sønnen var såpass lenge. (Og vil da også mest sannsynligvis reise på ferie til sitt hjemland med han) Jeg tenker også veldig på hvordan dette vil oppleves for barnet vårt. Det er lenge å være borte fra den andre forelderen i den alderen. Hvordan har dere som har lignende avtaler løst lengre ferier? Hvis jeg hadde et allerede smått anstrengt samarbeid med barnefar , og reiste bort 2 måneder året før..Hadde jeg holdt meg helt strøkent innafor 3 ukers-ferier. Både med og uten barnet . Jeg hadde villet gått foran med et godt eksempel på at «sånn gjør vi det» . Spesielt med tanke på barnets beste. Og videre samarbeid . 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Tror du trenger å lese lovverket. Det står ingen steder at du ikke kan reise med barnet i mer enn 3 uker sammenhengende. BlåNatt skrev (12 timer siden): følge norsk lov kan man ikke reise på ferie med barnet mer enn tre uker hvis den andre forelderen ikke godtar det. Anonymkode: 7f9c3...ad4 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 Dette tror jeg ingenting på. Du er et troll TS. Hvem reiser fra ungen sin i 2 mnd fordi du har hatt et dårlig forhold? Ærlig talt! Hva slags mor er du? Anonymkode: 86e01...a10 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 Helt ærlig, jeg har store problemer med å tro at noen som vurderer å være borte fra barnet sitt i 2 måneder kan være skikket til å være mor. En ting er at jeg ikke fatter hvordan noen kan gjøre det på sine egne vegne. Langt verre med en 4-åring som ikke skal se moren sin på 2 måneder. INGEN kan mene at det er en god ide... Anonymkode: 96b3d...45e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå