Gå til innhold

Fukt i leiligheten vi leier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg leier en sokkelleilighet. Vi har bodd her et år. Da vi flyttet inn så vi i garderobeskapet i entreen at det var mørkere flekker på bakveggen. Huseier fortalte at det hadde vært fukt der tidligere, men at det var ordnet.

Nå har vi da bodd her et år og skulle ommøblere på soverommet. Da vi drar fra sengen (vi har dratt den fram kun 2 ganger tidligere, ved husvask.) oppdager vi at veggen ved hodeenden på sengen er svart. Først gispet vi og trodde det var støv som hadde samlet seg oppover veggen, og så dårlige er vi virkelig ikke til å vaske og støvsuge! Så vi fant ut at det ikke kunne være det. Da vi prøvde å vaske det bort, satt det helt fast og vi brukte skurekrem og gnikket masse. Vi fikk bort det meste, men det er fortsatt misfarging på den lysmalte strieveggen der. Det ser mistenkelig likt ut som slik det så ut på bakveggen i skapet i entreen.

Er det mest sannsynlig at det er fukt? Vi skjønner at vi må si ifra til huseier snarest, men det er ikke vår skyld at det har kommet fukt vel? Huset er forøvrig ca. 14 år gammelt. Vi har veldig spesielle husiere og er rett og slett veldig redde for at de skal påstå at det er vår skyld og at vi skal måtte betale for dette. Men vi oppdaget det først nå, og vi vil si ifra snarest over helgen (de er bortreist i helgen).

Er det noen andre som har fått fukt i leiligheten som dere har leid? Hva skjedde videre og hvordan gikk dere frem?

Vi ser også at gulvet har sunket, vegglisten i hjørnet hvor sengen har stått har plutselig fått en åpning mellom gulvet og listen.

Kan dette være en årsak til at jeg har gått i et halvt år og vært tett nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som sopp! Ta bilder av dette, og si i fra til husverten. Dere kan ikke bo i en leilighet med sopp. Soppen kommer fordi det er fukt i leiligheten.

Hadde ei i klassen som leide et sted som ar angrepet av sopp, og hun fikk beskjed av legen om å ikke bo der før husverten hadde ordnet opp. Sopp kan gi deg luftveisplager, søvnproblemer og faktisk skade korttidshukommelsen. Dette skjedde med min klasseveninnde, hun var konstant forkjøla/tett, sov dårlig om nettene (våkna ofte flere ganger), og etterhvert fikk hun problemer med å huske ting hun hadde lest på dagen før.

Første natten i ny kåk, når hennes gamle var under restaurering, sov hun hele natten uten å våkne for første gang på 6 måneder. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, såpass ja!

Men det er ikke vår skyld at det kommer sopp? Husverten kan ikke skylde på oss på noe vis, vel?

Nei, det tviler jeg veldig på.. Fuktskader kommer ikke av seg selv, noe må være galt.

Men enig med tidligere innskriver, dere kan ikke bo der. Sporsopp er farlig.. Denne artikkelen tar for seg noe av problemene.

(Personlig hadde jeg sett etter ny leilighet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Da vi flyttet inn her for et år siden fikk vi beskjed om at vi helst ikke skulle tørke klær innendørs fordi det ble så fuktig luft av det. Vi burde kanskje skjønt det allerede da. Men nå som det har vært så mye regn har vi vært nødt til å tørke klærne inne fordi ellers hadde vi ikke fått tørket klær i det hele tatt. Men da vi har tørket klær har vi hatt en gulvvifte stående på mot klærne hele tiden for å få dem til å tørke fortere. Kan dette være nok til at huseierne gir oss pes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei..har man et så tett hus at man ikke kan tørke klær, da vil det bli fuktskader uansett.

Hvis huseier er av den vrange sorten trenger dere ikke å utbrodere hvor ofte dere har tørket klær heller. Men uansett, i et godt ventilert hus skal det ikke oppnå fuktskader av slikt. I hvert fall ikke på soverommet..

Dere må få huseieren til å fikse dette.. Nok en gang, jeg ville ha flyttet. Dårlig inneklima er ikke til å spøke med. Forhåpentligvis har ingen av dere eksem, astma eller andre luftveisproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for skikkelig svar susanne.

Det stemmer at vi har huseiere av den vrange sorten, og det er derfor at vi er så redde for at de skal påstå at det er vår skyld og kreve erstatning e.l.

Jeg har det siste halvåret gått tett i brystet hele tiden, og da jeg gikk til legen i sommer fant han ut at jeg har utviklet allergi. Dette er noe jeg aldri har hatt tidligere. Så det kan nok være grunnen til at jeg har blitt dårlig, denne fukten.

Vi kommer til å si ifra til huseierne, men vi kommer også til å prøve å finne oss nytt husrom, men vi har ikke anledning til å gjøre dette før etter nyttår.

Da vi flyttet inn betalte vi 8000kr i depositum - huseier tok imot pengene kontant istedenfor at vi satte det inn på konto. Kan huseier holde tilbake depositumet da pga fukten? Hvor skal vi henvende oss hvis noe slikt skulle skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi flyttet inn betalte vi 8000kr i depositum - huseier tok imot pengene kontant istedenfor at vi satte det inn på konto. Kan huseier holde tilbake depositumet da pga fukten? Hvor skal vi henvende oss hvis noe slikt skulle skje?

Oh, det er en skummel situasjon. Hvis han skal ta fra depositumet så må han klare å bevise at dere er skyld i fuktskaden, noe som etter min mening skal være umulig. Dessuten burde forsikringen hans dekke dette..

Mitt beste råd er å lese dere opp på emnet, slik at dere kan fortelle huseier hva han skal gjøre. Hvis han skjønner at dere vet mer om fuktskader enn han, så tør han kanskje ikke å beskylde dere? :)

Noen linker:

http://www.naaf.no/inneklima/index.jsp?id=252

http://www.inneklima.com/index.asp?context=121&document=160

Og til sist et lite råd, dere burde vaske hele leiligheten med klorin for å drepe så mye som mulig av soppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er sokkel er det nok dårlig drenering som er hovedårsaken til fukten, og det er da ihvertfall ikke deres skyld! Den eneste måten dere kan være skyld i fuktskadde på er om dere har hatt en vannlekkasje dere ikke har sagt ifra om eller utbedret, og det er vel ikke tilfellet her. Jeg mistenker nok at huseier har visst om fuktproblemet lenge uten å gjøre noe med dette. Spesielt siden dette ble påpekt allerede når dere flyttet inn!

Å vaske med klorin vil nok bare gi en kosmetisk effekt. Dere vil IKKE klare å drepe soppen. Soppen lever inne i veggen og det er nok bare en liten del som kommer til syne. Jeg ville flyttet så snart som mulig, for det er meget sannsynlig at din allergi har blitt fremkalt av å leve i den leiligheten. Ta kontakt med advokat eller leieboerforening for å få råd om hva dere skal gjøre med depositumspengene. Hvis huseier er ekstra vrang kan du jo påpeke at du har blitt syk av å bo i en leilighet som han visste var fuktskadet og ikke utbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...