Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er flaut å være nordmann måten staten opptrer ovenfor bønder i Norge. Det er særdeles beklagelig at regjering og politiker som ikke vet hva det vil si å ha bønder i Norge. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er få politikere i verden som har bedre forståelse av betydningen av bønder, enn norske.

Det er derfor vi bruker så vanvittig mye penger på dem.

Norge er et land som egner seg til dyr på beite: først og fremst geit, villsau og en ku eller to. Vi har noe kornmarker og rotmarker, men med 1 høstesesong på nyttevekster, så er det piss i havet i forhold til selvberging. Vi bor dobbelt så mange mennesker her, som vi har karbo/protein/fett produksjon av (primært underskudd av karbo og enormt overskudd av resten), og vi sliter med å få høy nok befolkningstetthet til at samfunnet fungerer.

Så vi pumper milliarder inn i en bransje som i utgangspunktet er ment å være verdiskapende, av nasjonale politiske behov. 

Så jo, politikerene kommer inn i en enorm skvis framover, men de vet problemet.

(Jeg mener bøndene skal få et godt oppgjør; jeg ser en overordnet verdi for tryggheten og fremtiden av Norge. Men jeg vet det er et alvorlig politisk problem som inneholder etiske spørsmål som drar over ett bredt perspektiv av problemer. )

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke mange som gidder å jobbe 150-200% for 350 000kr i året, noe som er en realitet for bønder i området her jeg bor.

Håper de får et godt oppgjør👏👏👏

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
On 4/28/2022 at 7:13 AM, stine40 said:

Ikke mange som gidder å jobbe 150-200% for 350 000kr i året

Er dette inkludert utbytte fra Nortura/Tine som de fleste bønder er medeiere i? Tine betalte vel i området 1100 millioner i utbytte av overskuddet på nesten 2 milliarder i fjor, som skulle tilsi rundt 100'000 i utbytte til hver melkebonde.  Link: Tine med rekordresultat og rekordutbetaling til eierne - Nationen

Mange bønder driver også med snømåking, maskinutleie, grøftegraving og annen innbringende aktivitet: er dette medtatt i de 350'000? Jeg synes det er vanskelig å diskutere lønnsnivå og inntekter når det ikke er 100% transparente ordninger og tall tilgjengelig. 

Til sammenligning synes få personer synd på Røkke, som i praksis tjener null kroner på jobben sin, siden han ikke er ansatt noe sted. 

Endret av newman01
  • Liker 4
Skrevet
newman01 skrev (22 timer siden):

Er dette inkludert utbytte fra Nortura/Tine som de fleste bønder er medeiere i? Tine betalte vel i området 1100 millioner i utbytte av overskuddet på nesten 2 milliarder i fjor, som skulle tilsi rundt 100'000 i utbytte til hver melkebonde.  Link: Tine med rekordresultat og rekordutbetaling til eierne - Nationen

Mange bønder driver også med snømåking, maskinutleie, grøftegraving og annen innbringende aktivitet: er dette medtatt i de 350'000? Jeg synes det er vanskelig å diskutere lønnsnivå og inntekter når det ikke er 100% transparente ordninger og tall tilgjengelig. 

Til sammenligning synes få personer synd på Røkke, som i praksis tjener null kroner på jobben sin, siden han ikke er ansatt noe sted. 

Vel, det er fordi man ser at Røkke er milliardær, og det betyr at om han setter seg ned og kun forbruker, vil ungene hans være døde før pengene var brukt opp. 

Hvis en bonde begynner å tilføre biinntekter av typen du viser til, som forvitrer investeringene i matproduksjonen, så kan vi anta at det er utfordringer med inntjeningen. 

100 000 høres veldig mye ut, og jeg går ut i fra at det er statistiske tall, som betyr at noen får mye mer, og andre brøkdeler, men det lange bildet tilsier at vi stadig får færre bønder, selv på kjøtt og melkeproduksjon. Og da står ikke inntekt/arbeid *risiko i samsvar med hva man kan leve med. 

Norge har et jordbruk som er veldig beskyttet og regulert; hvis alt handlet om at nordmenn hadde for store krav til inntjening, ville vi sett flere og flere utenlandske gårdeiere og drivere.

Det ser vi ikke.

• Liker 3
Skrevet
Druid skrev (6 timer siden):

Vel, det er fordi man ser at Røkke er milliardær, og det betyr at om han setter seg ned og kun forbruker, vil ungene hans være døde før pengene var brukt opp. 

Hvis en bonde begynner å tilføre biinntekter av typen du viser til, som forvitrer investeringene i matproduksjonen, så kan vi anta at det er utfordringer med inntjeningen. 

100 000 høres veldig mye ut, og jeg går ut i fra at det er statistiske tall, som betyr at noen får mye mer, og andre brøkdeler, men det lange bildet tilsier at vi stadig får færre bønder, selv på kjøtt og melkeproduksjon. Og da står ikke inntekt/arbeid *risiko i samsvar med hva man kan leve med. 

Norge har et jordbruk som er veldig beskyttet og regulert; hvis alt handlet om at nordmenn hadde for store krav til inntjening, ville vi sett flere og flere utenlandske gårdeiere og drivere.

Det ser vi ikke.

Som pensjonert bonde så kan jeg skrive under på det, jeg sitter igjen med mer nå som jeg jobber innen helse/ sosial, en jeg gjorde som bonde. Den økonomiske Risikoen er mye mindre også,  nå møter jeg på jobb med to tomme hender, i motsetning til å måtte investere mange millioner i husdyr og maskiner for å hente en årsinntekt mindre en den jeg har nå.

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Apis skrev (29 minutter siden):

Som pensjonert bonde så kan jeg skrive under på det, jeg sitter igjen med mer nå som jeg jobber innen helse/ sosial, en jeg gjorde som bonde. Den økonomiske Risikoen er mye mindre også,  nå møter jeg på jobb med to tomme hender, i motsetning til å måtte investere mange millioner i husdyr og maskiner for å hente en årsinntekt mindre en den jeg har nå.

det er jo utrolig naivt å drive slikt. Forstår ikke at folk ikke løper fra det vanviddet, når staten ikke ser noe verdi i 24 timers vaktordningen bøndene står i. 

Endret av Egenskap
  • Liker 2
Skrevet
Egenskap skrev (På 27.4.2022 den 20.03):

Det er flaut å være nordmann måten staten opptrer ovenfor bønder i Norge. Det er særdeles beklagelig at regjering og politiker som ikke vet hva det vil si å ha bønder i Norge. 

De må være svært skuffet at deres eget parti, Sp, driver med dette. I regjering.

• Nyttig 1
Skrevet
Apis skrev (25 minutter siden):

Men så har du en veldig meningsfylt og like samfunnsviktig jobb nå som før, min gode venn. Med veldig mange på den andre siden som setter stor pris på det. :blomst: 

• Liker 3
Skrevet
18 hours ago, Druid said:

Jeg bare lurer fordi jeg er nysgjerrig. Jeg hater slike mediesaker og lønnsoppgjør der de reelle tallene ikke kommer frem. 

Om man har 350k i årslønn og 100k i bonus/utbytte/vakttillegg eller hva nå man velger å kalle det har man i praksis 450k i lønn. Om man i tillegg tjener 100k på å brøyte veien på vinteren har man plutselig en ok lønn. 

Leste nettopp at Nortura øker prisen på kyllingkjøtt med rekordhøye 16%, noe som medførte en økning på 3,40kr. Dvs at Nortura får 21kr pr kilo kylling levert. Forbruker må betale 120kg for varen i butikken. Hvor blir penga av? 

Kanskje bøndene burde diskutere pris på råvarer med produsentene fremfor staten? Shell og CirkleK dropper staten som bindeledd og tar den prisen de vil på bensin av forbrukere, kanskje landbruket i større grad hadde fått det bedre med tilsvarende løsning?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Jeg bare lurer fordi jeg er nysgjerrig. Jeg hater slike mediesaker og lønnsoppgjør der de reelle tallene ikke kommer frem. 

Om man har 350k i årslønn og 100k i bonus/utbytte/vakttillegg eller hva nå man velger å kalle det har man i praksis 450k i lønn. Om man i tillegg tjener 100k på å brøyte veien på vinteren har man plutselig en ok lønn. 

Leste nettopp at Nortura øker prisen på kyllingkjøtt med rekordhøye 16%, noe som medførte en økning på 3,40kr. Dvs at Nortura får 21kr pr kilo kylling levert. Forbruker må betale 120kg for varen i butikken. Hvor blir penga av? 

Kanskje bøndene burde diskutere pris på råvarer med produsentene fremfor staten? Shell og CirkleK dropper staten som bindeledd og tar den prisen de vil på bensin av forbrukere, kanskje landbruket i større grad hadde fått det bedre med tilsvarende løsning?

du glemmer at bønder har 24 timers vaktordning på gården 365 dager i året. 

investeringene du gjør i millionklassen, og alle utforutsette reparasjoner på maskiner og utstyr. 

Samt ansatte de trenger for å holde driften i gang året igjennom. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Grossister og butikker krever en stor del av kaka... Det er mye av grunnen til at jeg kjøper direkte fra bøndene. Lavere pris for meg for kvaliteten jeg får, pluss at bøndene får mer og jeg støtter de bøndene jeg vil. Win-win all around! Vi TRENGER virkelig bøndene i Norge. Særlig med tanke på beiting. Vi importerer store mengder grønnsaker og frukt, men er ca selvforsynt med kjøtt og eksporterer masse fisk. Og vi bruker bare ca halvparten av arealet som kan brukes til beiting. 

Jeg anbefaler å bruke REKO-ringer og kjøpe direkte fra bønder. Det gjelder ikke bare kjøtt, men for grønnsaker og frukt også. Kjøp lokalt og gi bøndene mer av kaka i stedet for grossister og butikker. 

• Liker 6
  • Hjerte 5
Skrevet
newman01 skrev (10 timer siden):

Utbyttet fra Tine varierer mye fra år til år. Det er år hvor det nesten ikke har vært utbytte også. 

Inntekter fra annet arbeid som snømåking og annet, blir det helt feil å ta med i regnestykket. «Alle» tjener jo bra hvis de gidder å jobbe 5-10 timer ekstra i uken - i tillegg til sin vanlige jobb.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er ikke bonde selv, men jobber i et yrke der jeg har mye med bønder å gjøre. Ære være de som orker dette. Eller, det er ikke et yrke, det er en livsstil. Enorme investeringer for å få en rasjonell og bærekraftig drift, svært sjelden helt fri (gode avløsere er VANSKELIG å få tak i for mange), inntekten er veldig væravhengig fra sesong til sesong og svært mange er avhengig av inntekt ved siden av for å få en anstendig årslønn. Det vil si arbeid utenom «døgnvakten» på gården. Ofte i ugunstige arbeidstider med vaktordninger og skift. Misunner virkelig ikke bøndene de tidene vi går inn i nå, med skyhøye diesel-, gjødsel- og strømpriser, i tillegg til økende rente. Bøndene i Norge gir oss mat av høy kvalitet og holder kulturlandskapet i hevd - så at de mottar store subsidier i et land der det i utgangspunktet er vanskelige forhold for matproduksjon skulle bare mangle. For de som måtte tro at gårdslivet er en dans på roser så har de sjansen nå. Rekordmange dyr er meldt inn til slakt, og antall bruk der bonden kaster inn årene kommer til å skyte i været. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg kritiserer ikke bøndene, jeg bare kommenterte at det er vanskelig å finne et nyansert bilde av situasjonen , når alle parter jukser med informasjonen. Hvorfor går matprisene opp i butikken om bøndene ikke får mer betalt? 

Jeg finner det merkelig å måtte betale 400kr kiloene for pinnekjøtt når man samtidig leser at bøndene tjener 5kr/kg. Da er det noen som har gjort noe rart. CirkleK selger ikke diesel til 3 kroner fordi oljeprisen er høy akkurat... 

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (På 1.5.2022 den 8.03):

Du kan ikke regne slik på det. Årslønnen er overskuddet de sitter igjen med ut i fra årsregnskapet. Det er ikke slik at et utbytte går rett i lomma på bonden, slik som når ansatte i en bedrift får en bonus. Det blir med i regnskapet som all annen inntekt bedriften har, også ser man ved årets slutt hva man sitter igjen med, etter at årets utgifter er trukket fra årets inntekter.

• Liker 4
Skrevet
Kokosmakron skrev (9 timer siden):

Du kan ikke regne slik på det. Årslønnen er overskuddet de sitter igjen med ut i fra årsregnskapet. Det er ikke slik at et utbytte går rett i lomma på bonden, slik som når ansatte i en bedrift får en bonus. Det blir med i regnskapet som all annen inntekt bedriften har, også ser man ved årets slutt hva man sitter igjen med, etter at årets utgifter er trukket fra årets inntekter.

man skulle tru bønder ender med å ikke betale skatt.

Skrevet
Egenskap skrev (2 timer siden):

man skulle tru bønder ender med å ikke betale skatt.

Fordi inntekten er så lav, tenker du? Ja, det er jo en grunn til at majoriteten av landets bønder har en jobb utenfor gården eller har etablert en tilleggsnæring. 

• Liker 2
Skrevet
Kokosmakron skrev (12 timer siden):

Årslønnen er overskuddet de sitter igjen med ut i fra årsregnskapet.

ved bakgrunn til dette. 

Kokosmakron skrev (7 minutter siden):

Fordi inntekten er så lav, tenker du? Ja, det er jo en grunn til at majoriteten av landets bønder har en jobb utenfor gården eller har etablert en tilleggsnæring. 

Skrevet
Egenskap skrev (28 minutter siden):

ved bakgrunn til dette. 

Ja, og det som ikke kommer frem i disse tallene er hvor mange som har hjulpet til gratis (ofte familie) for at de skal få det til å gå opp, spesielt når det er høysesong på gården. Så realiteten er vel at det overskuddet egentlig skulle ha vært delt på flere personer hvis man ser på hvem som har investert arbeidstimer i driften. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...