Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser etter arbeid og lurer på om kundeservice er noe jeg burde vurdere.

Anonymkode: 826f3...c4d

AnonymBruker
Skrevet

Lurer du på noe innenfor kundeservice? 

Jeg har jobbet i varehus, som åpenbart og beklageligvis innebærer kundeservice. Forvent sjefer som ikke ser deg, men som likevel har skyhøye forventinger om upåklagelig og utrettelig arbeidsinnsats der man omtrent skal tilby seg å suge både dem og kundene. Ved starten av arbeidsforholdet hadde vi nyansatte en introduksjon hos sjefen, som kunne berette han betalte 250 kroner hver time, for hver og en av oss (vi fikk ikke dette i timelønn, for 40 % er sosiale kostnader). På slutten av hver time måtte vi spørre oss selv om den timen var verdt 250 kroner.

Kundene, de du faktisk skal yte service ovenfor... Er du kjent med begrepet/memet "Karen"? Vel, det eksisterer i aller høyeste grad i Norge. Dette er gullgenerasjonen som 1) ikke vet at man kan finne ut av informasjon på egenhånd ved å anvende denne fantastiske oppfinnelsen "internett", og 2) heller ikke har fått med seg at "butikk" har gått fra å være spesialiserte bedrifter, til å bli til store monstre for å holde prisene på produktene nede (kundene uansett vil klage på prisen). De forventer at du omtrent er oppfinneren av produktet de har spørsmål om, og du burde ha en mastergrad i kommunikasjon for å i det hele tatt kunne forstå hva de snakker om og svare slik at de skjønner ordene dine.

Ansatte som slipper unna punkt 2, vil kanskje anse seg som heldige - ikke rart - men er egentlig ofre for kjønnsdiskriminering. Hvorfor? Karen, 72, vil ikke vurdere Rolf, 21, som kvalifisert til å snakke om gardiner, og Anastasia på 24 kan ikke en dritt om gressklippere. Ei anna "givende" gruppe er ikke-europeiske innvandrere, og jeg sverger til gud (som umulig kan finnes, pga kunder) at de første ordene de lærer på norsk, er "tilbud", "gratis", og "rabatt".

Om jeg hadde betjent kassa, ville jeg snart stått i bresjen for mer penger til psykiatrien, for å skrike til den i kassa pga feil pris på varen er antisosialt, motbydelig og et tydelig tegn på at noe gikk veldig, veldig galt, et eller annet sted. 

For å gjøre helvetet opplevelsen komplett, må du i tillegg slåss med andre avdelinger over hvem som tjener mest og IT-systemer utviklet av misantropiske sadister (vi måtte bruke Explorer - i 2021!), ei lønn som ikke imponerer noen, dårlig opplæring, null kommunikasjon - foruten den barnslige konkurransen over inntjening - og fraværende goder for ansatte. Går det dårlig for konkurrenten? Da jubler du.

Jeg forstår virkelig hvorfor noen tyr til prostitusjon å være sugar babe eller å smugle heroin i rumpa som inntektskilde fremfor en "ordinær" jobb. Neida. Joda.

Forvent gullkorn som:

• "denne butikken er for stor!" (!?)
  • "det er det dummeste jeg har hørt!" (er det virkelig det?!)
  • "det står på nettsiden at dere er åpne til kl. x!" (du kan VIRKELIG IKKE belage deg på denne, fordi det er GOOGLE, og JA, jeg HAR tatt det opp med ledelsen)
  • "dere har fortsatt ikke fått inn vare x. Kan vi få vare y, som er mye dyrere, til samme pris som x?" (NEI)
  • "da går vi til konkurrenten. Nå" (ja, VÆR SÅ SNILL, bare gååååå)
  • "jeg kjøpte [billigste rælet] for fem år siden. En liten del er ødelagt. Jeg vil ha en ny sånn del" (delen koster MER enn dritten du kjøpte, lages ikke lengre, eller vi kan faktisk ikke finne leverandøren. Skulle tatt mer lommelerke med 60 % vodka i dag, ja) 

Anonymkode: 25671...467

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hva slags kundeservice.

Har ikke hatt så mye dårlige erfaringer med IT-relatert service, da kunden som regel ikke har peiling og bare vil ha ting til å fungere.

Verre er det hvis det gjelder noe som stresser kunden veldig, som forsikring feks, hvor kunden opplever de er i krise og kjefter på alt og alle når ting ikke går akkurat slik de vil (det er selvfølgelig min feil at du ikke har en forsikring som dekker akkurat det du er blitt utsatt for i dag). 

Noen mener de har rett på alt mulig rart. De truer med advokater og skit for å skremme deg til å gi dem noe de egentlig ikke har rett på. Selv om du som en stakkarslig kundeservicemedarbeider ikke har noen som helst myndighet til å kunne gi dem dette. Det er ubehagelig å stå i. Men hvis du jobber et sted med godt miljø, støtte rundt deg og mulighet for å blåse ut litt etter sånne samtaler, så er det ikke så dum jobb.

Men du må ha litt lengde på lunta, og trives med å snakke med folk. 

Anonymkode: afab8...f52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har jobbet i varehus, som åpenbart og beklageligvis innebærer kundeservice. Forvent sjefer som ikke ser deg, men som likevel har skyhøye forventinger om upåklagelig og utrettelig arbeidsinnsats der man omtrent skal tilby seg å suge både dem og kundene. Ved starten av arbeidsforholdet hadde vi nyansatte en introduksjon hos sjefen, som kunne berette han betalte 250 kroner hver time, for hver og en av oss (vi fikk ikke dette i timelønn, for 40 % er sosiale kostnader). På slutten av hver time måtte vi spørre oss selv om den timen var verdt 250 kroner.

Kundene, de du faktisk skal yte service ovenfor... Er du kjent med begrepet/memet "Karen"? Vel, det eksisterer i aller høyeste grad i Norge. Dette er gullgenerasjonen som 1) ikke vet at man kan finne ut av informasjon på egenhånd ved å anvende denne fantastiske oppfinnelsen "internett", og 2) heller ikke har fått med seg at "butikk" har gått fra å være spesialiserte bedrifter, til å bli til store monstre for å holde prisene på produktene nede (kundene uansett vil klage på prisen). De forventer at du omtrent er oppfinneren av produktet de har spørsmål om, og du burde ha en mastergrad i kommunikasjon for å i det hele tatt kunne forstå hva de snakker om og svare slik at de skjønner ordene dine.

Ansatte som slipper unna punkt 2, vil kanskje anse seg som heldige - ikke rart - men er egentlig ofre for kjønnsdiskriminering. Hvorfor? Karen, 72, vil ikke vurdere Rolf, 21, som kvalifisert til å snakke om gardiner, og Anastasia på 24 kan ikke en dritt om gressklippere. Ei anna "givende" gruppe er ikke-europeiske innvandrere, og jeg sverger til gud (som umulig kan finnes, pga kunder) at de første ordene de lærer på norsk, er "tilbud", "gratis", og "rabatt".

Om jeg hadde betjent kassa, ville jeg snart stått i bresjen for mer penger til psykiatrien, for å skrike til den i kassa pga feil pris på varen er antisosialt, motbydelig og et tydelig tegn på at noe gikk veldig, veldig galt, et eller annet sted. 

For å gjøre helvetet opplevelsen komplett, må du i tillegg slåss med andre avdelinger over hvem som tjener mest og IT-systemer utviklet av misantropiske sadister (vi måtte bruke Explorer - i 2021!), ei lønn som ikke imponerer noen, dårlig opplæring, null kommunikasjon - foruten den barnslige konkurransen over inntjening - og fraværende goder for ansatte. Går det dårlig for konkurrenten? Da jubler du.

Jeg forstår virkelig hvorfor noen tyr til prostitusjon å være sugar babe eller å smugle heroin i rumpa som inntektskilde fremfor en "ordinær" jobb. Neida. Joda.

Forvent gullkorn som:

• "det står på nettsiden at dere er åpne til kl. x!" (du kan VIRKELIG IKKE belage deg på denne, fordi det er GOOGLE, og JA, jeg HAR tatt det opp med ledelsen)
  • "dere har fortsatt ikke fått inn vare x. Kan vi få vare y, som er mye dyrere, til samme pris som x?" (NEI)
  • "jeg kjøpte [billigste rælet] for fem år siden. En liten del er ødelagt. Jeg vil ha en ny sånn del" (delen koster MER enn dritten du kjøpte, lages ikke lengre, eller vi kan faktisk ikke finne leverandøren. Skulle tatt mer lommelerke med 60 % vodka i dag, ja) 

SPOT ON. Jeg har jobbet med kundeservice i butikk i årevis og til slutt gikk det galt, fordi jeg ble helt utbrent av alle kundene og kravene deres til alt mulig, langt utenfor hva jeg kunne hjelpe dem med. ALDRI igjen å jobbe med kundeservice hvor man er i direkte kontakt med kundene. ALDRI. 

Anonymkode: 84879...ba2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Forvent gullkorn som:

Ok jeg må le. 

Jeg har gjort karriere av kundeservice, og er nå leder for en større avdeling i en nettbutikk. Og let me tell you, jeg som er en utadvendt person som liker folk, blir HVER dag møtt med noe nytt jeg ikke trodde kunne toppes. 

Du kan gjøre god karriere av kundeservice, om du; Emner å skru av både hjerne og sjel for noen timer hver dag. Du klarer helt fint å svare på telefon å få urimelig krav hver dag om du har en egenskap som gjør at du skrur av deg selv, og bare er i jobbmodus. Det er ingenting som mine kunder kan si til meg som ville fått meg vippet av pinnen, fordi (og jeg vet dette høres kjipt ut) jeg bryr meg ikke. 

Jeg er ganske sikker på at dette er nøkkelen til å drive god kundeservice. Skulle jeg brydd meg personlig om hver kunde ville jeg vært utbrent i løpet av et kvarter. 

Man må bare ha løsningene klare, og evne å overse noen av "argumentene" noen mennesker klarer å lire utav seg. Livet ditt ble ikke ødelagt av at denne t-skjorten du bestilte på nett framstår som noe gulere i virkeligheten enn på nettsiden. Overdrivelser som at: posten er tre dager forsinket å hele uka er ødelagt fordi varen ikke kom fram, de har aldri opplevd noe så krenkende som å måtte skrive inn reklamasjon skriftlig via mail (jeg må jo ha bilder, at du beskriver en feil over telefonen kan jeg ikke akkurat ta videre til produsent), alt er på en måte min feil. Og det nye "trikset" med å snakke med sjefen, som da er meg. Hjelpes. 

MEN trikset er å bare ikke bry seg. Jeg følger rutiner å loven 100%, å overser argumenter som at hele dagen er ødelagt fordi det mangler en knapp. Jeg skal jo fikse opp i at produktet er ødelagt, men at dagen din er gått i grus pga dette får jeg ikke gjort noe med. 

Så, sånn er det, man får evner å skru av den genuine omtanken for medmennesker, fordi man opplever så mye overdrivelser og løgn, men bortsett fra det er det ok :) 

Anonymkode: 28a26...e57

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok jeg må le. 

Jeg har gjort karriere av kundeservice, og er nå leder for en større avdeling i en nettbutikk. Og let me tell you, jeg som er en utadvendt person som liker folk, blir HVER dag møtt med noe nytt jeg ikke trodde kunne toppes. 

Du kan gjøre god karriere av kundeservice, om du; Emner å skru av både hjerne og sjel for noen timer hver dag.

*Evner

AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (22 minutter siden):

*Evner

👍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i en del ulike butikker og det er stor forskjell. Men en ting jeg aldri har kommet meg unna er sjefer som antar og forventer at du kan jobbe til enhver tid, selv om du allerede har tatt på deg 3 ekstravakter samme uke. Jeg har sjefer som har påstått at vi må søke om lov for å dra bort en helg vi ikke har vakter, i tilfelle noe skjer på jobb. Sjefer som forventet at du jobbet selv om du var forkjøla under korona. Sjefer som forventer at du kan stå på jobb i 11 timer, fordi noen har blitt sjuke og de ikke vil stille opp selv.

Jeg har hatt 10-20%-stillinger, men alltid jobbet effektive 50-60% fordi de gir faen i at du har andre ting å gjøre. Det var aldri en takk å få, bare surmuling hvis jeg en sjelden gang måtte si nei til å dukke opp på timen. Butikksjefer har absolutt ingen forståelse for at det er deres ansvar å ordne opp dersom noen blir syke, og dersom alle ansatte er utilgjengelige, presser de den med "dårligst grunn" så hardt de kan slik at de slipper å jobbe selv. 

Butikker er stort sett underbemannet for å spare penger, så du kan banne på at det går utover alle andre dersom noen ikke kommer på jobb. Så hvis du har lyst til å bli utbrent av konstant arbeidspress, skyldfølelse og ansvar du ikke egentlig har.... Da er butikk veien å gå. 

Men kundene varierer. Jeg har blant annet jobbet i en butikk som er av den typen alle må innom på et eller annet tidspunkt, fordi vi selger varer som finnes i alle norske hjem. Hver dag var folk frekke, sure og misfornøyde. "Det er smålig at vi som har lagt igjen 500 kroner her må betale for pose!!!" "Prøver du å holde tilbudsvarene skjult for meg??" "DU HAR SLÅTT INN FEIL PRIS!!". Hele. jævla. tiden. 

I mer nisjebutikker har jeg opplevd at kundene stort sett er hyggligere. Der jeg jobbet var målgruppa kvinner på 30, og de var høflige, utrolig takknemlige når de fikk god hjelp og generelt veldig greie å ha med å gjøre. Hvis jeg ikke hadde utdannet meg til noe annet kunne jeg fint jobbet der dersom sjefen faktisk hadde tatt ansvar. 

Anonymkode: 2685e...96f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg ser etter arbeid og lurer på om kundeservice er noe jeg burde vurdere.

Anonymkode: 826f3...c4d

Du må være gla i å hjelpe mennesker. Veldig. Er du ikke det så vil det fort bli extremt slitsomt. Du må også klare å ta dritt fra kunder og sen la det gå på en måte :)  klarer du dette så kjør ❤️

Anonymkode: 15880...31c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...