Gå til innhold

Er føflekken sunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har for noen år siden sjekket føflekken min, men da var den mindre enn på bildet nå og var mer rundere, nå virker det som at føflekken har fått mer ujevne kanter men vet ikke om det er vits å gå til legen med det eller ei. Sitter på siden av hodet ved tinningen så vet ikke hvor lett det er å få fjernet. Ekke så lekker men har hatt den så lenge jeg kan huske men har bare vokst siden jeg var liten var det bare en liten prikk. Hilsen småbekymra jente 21 år

20220427_190340.jpg

Endret av Heipådegådu
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Umulig å si uten å sende inn til patolog

Anonymkode: 0f50f...4dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville fått den sjekket. Iallefall om den har endret på seg. Føflekker er noen lumske jævler - særlig i hårfestet der man gjerne ikke er like flink å smøre solkrem på.

• Liker 2
Skrevet

Få den sjekket. Uregelmessig kant er ikke et bra tegn. Det er heller ikke bra at den har vokst. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ønsket å fått den fjernet i god stund nå.. da sier legen den ikke er farlig for øyeblikket (noen år siden) og ikke var nødvendig. Uansett vil jeg få den fjernet pga plassering og størrelse. Passer på den med jevne mellomrom og er blitt mer slitsomt å ha den der enn å fjerne den. Vanskelig når legen egentlig ikke vil henvise siden det er ansiktet, men dette er skikkelig plagsomt å stadig måtte sjekke enn å bare få den fjernet.

Skrevet

En bør sjekke føflekker som vokser, er uregelmessig overgang til hud, som klør eller blør eller som skifter farge.  Når det er sagt er de fleste maligne melanomer( farligste formen for hudkreft) som ofte mørke opp mot svart på fargen, så det er betryggende.

Jeg ville tatt en tur til legen og sjekket den ut. Ikke minst for å beroligede selv og for å være helt på den sikre siden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville fått den sjekket på nytt, spesielt siden den ser ut som den gjør og har endret seg.

Anonymkode: 6b056...ffd

• Liker 1
Skrevet
Heipådegådu skrev (8 minutter siden):

Jeg har ønsket å fått den fjernet i god stund nå.. da sier legen den ikke er farlig for øyeblikket (noen år siden) og ikke var nødvendig. Uansett vil jeg få den fjernet pga plassering og størrelse. Passer på den med jevne mellomrom og er blitt mer slitsomt å ha den der enn å fjerne den. Vanskelig når legen egentlig ikke vil henvise siden det er ansiktet, men dette er skikkelig plagsomt å stadig måtte sjekke enn å bare få den fjernet.

Altså, at føflekken er i ansiktet, er jo nettopp en god grunn til å henvise til spesialist! Fastleger bruker bare å fjerne føflekker på kroppen, føflekker i ansiktet henviser de videre. Min niese fikk fjernet en føflekk på kinnet. Det ble utført av spesialist. Nå har hun et lite arr som knapt er synlig. For deg blir jo det lille arret ved hårfestet, så det vil neppe bli lagt merke til.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det er en føflekk man merker endring ved, bør man sjekke den. Og lurt å gjøre det så snart man kan. Jeg ventet i et halvt år med min, da hadde den blitt så stor at jeg måtte gå gjennom en større protokoll kirurgisk, men det var heldigvis ikke spredning.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Har nå fjernet føflekken, ouch det gjør vondt på kvelden altså. Men veldig glad for at jeg fikk gjort det, den skal bli undersøkt så da får jeg det ut av verden👍 får bare håpe jeg får sove i natt, litt blå og øm men men

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Heipådegådu skrev (2 minutter siden):

Har nå fjernet føflekken, ouch det gjør vondt på kvelden altså. Men veldig glad for at jeg fikk gjort det, den skal bli undersøkt så da får jeg det ut av verden👍 får bare håpe jeg får sove i natt, litt blå og øm men men

Vondt? Har du opplevd lite, fysisk smerte i løpet av ditt liv?

Har fjernet føflekker i ansiktet selv, og mange andre steder på kroppen. Det er virkelig ikke særlig vondt.

Anonymkode: cecf0...520

AnonymBruker
Skrevet
Heipådegådu skrev (5 minutter siden):

Gratulerer! Sånne gjøremål er fint å bare få ut av verden. 

Anonymkode: b87a1...a63

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Heipådegådu skrev (6 minutter siden):

Så bra! Krysser for at den er helt ufarlig! ❤️

Anonymkode: 34a30...d31

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vondt? Har du opplevd lite, fysisk smerte i løpet av ditt liv?

Har fjernet føflekker i ansiktet selv, og mange andre steder på kroppen. Det er virkelig ikke særlig vondt.

Anonymkode: cecf0...520

Hvis føflekken satt et sted der huden strammer, så kan det gjøre ganske vondt i stingene de første dagene. Jeg har fjernet flere føflekker. Noen kjente jeg knapt, andre var veldig smertefulle. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Hulderen skrev (På 7.6.2022 den 23.09):

Hvis føflekken satt et sted der huden strammer, så kan det gjøre ganske vondt i stingene de første dagene. Jeg har fjernet flere føflekker. Noen kjente jeg knapt, andre var veldig smertefulle. 

Så sant! Har fjernet føflekker før som ikke gjorde noe vondt! Veldig rart det gjorde så vondt denne omgangen. Er hver gang jeg smiler strekker det i stingene, kan ikke ligge på den siden og har fjernet en til på kragebeinet som svir en del og kommer borti.😅

• Liker 1
  • 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det Ts? Har akkurat gjort det samme. Hvor lang tid tok det og få svar?

Anonymkode: 8d9b7...ffa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...