Gå til innhold

100% jobb i godt betalt og ulykkelig, eller 100% i dårligere betalt jobb men lykkelig? Står i en livskrise og trenger råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det som om jeg står i en livskrise og den har pågått noen år. Jeg har en utdannelse og jobb på masternivå, men jeg er så lei jobben og det begynner å tære på. Det går utover livet mitt generelt og jeg har lyst på en jobb jeg kan legge fra meg når jeg drar fra jobben. Jeg lurer derfor på om jeg skal omskolere meg til et annet yrke/søke meg over på enkle jobber bare for å få pausen og å få gjort noe annet.

Derfor spør jeg deg: Hvis du hadde vært ulykkelig på jobb, men fått godt betalt: Ville du fortsatt å vært ulykkelig pga pengene, eller ville du heller gått over til en enklere jobb, men fått mindre penger? Jeg har også vurdert å gå ned i stilling, men da er jeg redd problemene bare vil fortsette, selv om jeg jobber mindre.

Jeg er i den alderen "hvor jeg har alt jeg trenger" og penger i seg selv ikke er en motivasjon (lenger), så jeg klarer meg helt fint på en lav lønn.

Anonymkode: 3facb...81a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk permisjon fra jobben et år og se om det er noe for deg? 

Anonymkode: 8176e...403

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger ALLTID lykke og trivsel foran penger. 

Anonymkode: b0cd5...2fe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde klart meg helt fint med en lavere lønn, så hadde det ikke vært noe spørsmål om hva jeg hadde valgt. Da hadde jeg selvsagt valgt jobben som gjorde meg lykkelig. Man bruker så stor del av hverdagen på jobb, så det er klart viktig å ha en jobb man ønsker å gå til. 

Kan du ikke ha en annen type jobb med den utdanningen du allerede har, eller må du omskolere deg? Uansett, følg drømmen din😊 

Anonymkode: 54d4a...5df

• Liker 1
Skrevet

Helse først. Dette kan vel slite på helsen?

Å søke permisjon å prøve en mindre krevende jobb kan jo være en løsning.

Så er det dette med å få jobb da, du må ha jobben før du søker permisjon.

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det ikke et spørsmål en gang.  Mindre lønn men lykkelig. Uten tvil! :)

Anonymkode: 216ae...2d0

Skrevet (endret)

Du skal være på jobb nesten 1/3 av døgnet i det yrkesaktive livet ditt. Du kan ikke mistrives til du blir pensjonist.

Vil du si hvilke lønninger det står mellom?

Endret av Guppy88
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Har bestemt meg for å finne annet arbeid. Gleder meg til den rette jobben dukker opp 

Anonymkode: d5440...4e3

AnonymBruker
Skrevet

Bytt jobb/omskoler deg, for du kommer til å angre skikkelig om noen år, hvis ikke.

Anonymkode: 6e432...12b

AnonymBruker
Skrevet

Å ha en god hverdag er alltid viktigere enn å tjene mest mulig, i alle fall for meg.

Anonymkode: b40e7...6db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vesentlig høyere lønn i den gamle jobben min, men sluttet pga mistrivsel. Har ikke angret et sekund! Den nye jobben er fantastisk! Det jeg taper i penger, får jeg igjen i livskvalitet. Er mye lettere til sinns nå, mannen min sier jeg er mye lettere å ha med å gjøre når jeg kommer hjem nå enn jeg var i den gamle jobben 😅 og jeg har mye mer energi etter en arbeidsdag 😃

Så sant du har råd til å gå ned i lønn, følg drømmen! 🤩

Anonymkode: 0daea...3fd

• Liker 2
Skrevet

Lykke er ubetalelig. Jeg hadde gått ned i lønn uten å nøle. 

Skrevet

De to størrelsene trivsel og penger er (dessverre) ikke omvendt proposjonale av hverandre. Det er ikke sånn at trivselen stiger jo lavere lønn man har, og omvendt. Det er slett ikke sikkert du får det bedre som Kafémedarbeider enn som adm. dir, for å sette det på spissen. Men... Er du økonomisk uavhengig og har muligheten til å pludre rundt i en lavtlønnet jobb med minimalt med ansvar og stress bør du selvfølgelig prøve det, for da har du prøvd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg føler det som om jeg står i en livskrise og den har pågått noen år. Jeg har en utdannelse og jobb på masternivå, men jeg er så lei jobben og det begynner å tære på. Det går utover livet mitt generelt og jeg har lyst på en jobb jeg kan legge fra meg når jeg drar fra jobben. Jeg lurer derfor på om jeg skal omskolere meg til et annet yrke/søke meg over på enkle jobber bare for å få pausen og å få gjort noe annet.

Derfor spør jeg deg: Hvis du hadde vært ulykkelig på jobb, men fått godt betalt: Ville du fortsatt å vært ulykkelig pga pengene, eller ville du heller gått over til en enklere jobb, men fått mindre penger? Jeg har også vurdert å gå ned i stilling, men da er jeg redd problemene bare vil fortsette, selv om jeg jobber mindre.

Jeg er i den alderen "hvor jeg har alt jeg trenger" og penger i seg selv ikke er en motivasjon (lenger), så jeg klarer meg helt fint på en lav lønn.

Anonymkode: 3facb...81a

Ingen penger kan motivere meg til å gå på jobb og bli ulykkelig....

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at jeg ville valgt lykken! Helt klart! Men - tenk gjennom hva som vil gjøre deg lykkelig på sikt. Selv om det føles fristende skifte til noe veldig lite krevende nå fordi du kjenner deg sliten, så kan det hende du vil også vil savne å bruke utdannelsen din og det en slik jobb bringer med seg etter hvert. Jeg ville tenkt på hva som gjør at du ikke er lykkelig; er det stress, miljø, nære kollegaer, arbeidsoppgaver etc., og går det an å gjøre noen endringer relatert til type jobb/stilling/firma/industri/privat til stat/kommune etc?

Anonymkode: cc800...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...