Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

UDI krever at en norsk statsborgers samboer, som er gravid i syvende måned, reiser tilbake til Brasil og søker om arbeidstillatelse og familiegjenforening derfra. Dette er ikke bra for hverken mor eller barn. :tristbla:

Artikkelen i VG

Jeg mener at dette burde kunne løses på en annen måte. Hva med dere?

Endret av Saeria
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Men de kan vel bare gifte seg så er problemet løst? Ikke at jeg syns at det burde være en enkel løsning. Innvandringsspørsmål er vanskelige.

Skrevet

Merkelig. Hvorfor gifter de seg ikke bare da

må være noe som ikke kommer frem av artikkelen :klø:

Kanskje en av dem ikke er formelt skilt enda?

Vel uansett. Brasil er da ikke noe u land heller, så at det skal være så grusomt å reise dit å søke derifra har jeg vansker for å forstå.

Mannen kan jo slå følge om han er så bekymret for dama eller ungen sin.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg synes ikke det hører hjemme noe sted å tvinge folk til å hastverksgifte seg i en slik situasjon. Og detvar vel ikke det at Brasil er så fælt som er tingen, men stresset og den lange flyreisen hun tvinges til.

Skrevet

Men de kan ikke gifte seg i Norge så lenge hun ikke har oppholdstillatelse. Og det er det hun ikke har..

Skrevet
Jeg synes ikke det hører hjemme noe sted å tvinge folk til å hastverksgifte seg i en slik situasjon. Og detvar vel ikke det at Brasil er så fælt som er tingen, men stresset og den lange flyreisen hun tvinges til.

Hastverksgiftemål?

Det å sette et barn til verden er altså mindre alvorlig en å gifte seg :overrasket:

Når reglene er som de er så mener jeg de får følge dem. Om de kan omgå reglene med å gifte seg ( og de sier jo de likevel skal gjøre det) så skjønner jeg ikke problemet i det hele tatt.

Skrevet
Men de kan ikke gifte seg i Norge så lenge hun ikke har oppholdstillatelse. Og det er det hun ikke har..

Om det er så at hun ikke har oppholdstillatelse så er det da ikke synd på dama at hun nå har satt seg i den situasjonen hun har satt seg i. At hun er gravid har hun da vist om lenge, og har således hatt god tid til å reise tilbake til brasil.

Skrevet

Regler skal selvsagt følges - at de har havnet i denne situasjonen er kun deres egen feil.

Skrevet

Hadde saken stilt seg annerledes om for eksempel hun hadde født barnet for tidlig,altså født i Norge??

Da er ungen norsk statsborger med personnummer og hele pakka.

Ungen er jo norsk nå også jeg skjønner det,men barnet er jo ikke født enda.

Kan de skille mor og barn og la faren beholde barnet,la moren reise tilbake til sitt hjemland og søke familiegjenforening der.

Synes dette er horribelt.

Jo det er like alvorlige å sette barn til verden som det og gifte seg,men å gifte seg pga tvang i all hast pga myndighetene er vel ikke bra det heller.

Og hvorfor må de gifte seg mer enn andre som får barn og aldri gifter seg.

Burde holde i massevis at de venter barn,faren er norsk,de vil ha hverandre,bor sammen,vil gifte seg i sitt eget temp osv.

Nei la MARIA få bli.

Gjest Clueless
Skrevet

Jeg synes de burde satt seg bedre inn i hvilke regler som gjelder mye tidligere. De har ni måneder fra barnet blir til og til det skal bli født, og det er rikelig tid til å sette seg inn i og følge reglene som gjelder i det landet de ønsker å bo i.

Dette måtte de helt sikkert gjort i andre land, og hvorfor skulle det være annerledes i Norge?

Skrevet
Hadde saken stilt seg annerledes om for eksempel hun hadde født barnet for tidlig,altså født i Norge??

Da er ungen norsk statsborger med personnummer og hele pakka.

Ungen er jo norsk nå også jeg skjønner det,men barnet er jo ikke født enda.

Kan de skille mor og barn og la faren beholde barnet,la moren reise tilbake til sitt hjemland og søke familiegjenforening der.

Synes dette er horribelt.

Jo det er like alvorlige å sette barn til verden som det og gifte seg,men å gifte seg pga tvang i all hast pga myndighetene er vel ikke bra det heller.

Og hvorfor må de gifte seg mer enn andre som får barn og aldri gifter seg.

Burde holde i massevis at de venter barn,faren er norsk,de vil ha hverandre,bor sammen,vil gifte seg i sitt eget temp osv.

Nei la MARIA få bli.

Dette er overhodet ikke horribelt :overrasket:

Du mener altså det er nok for en utlending å få barn med en norsk statsborger for å bli i landet?? jammen ikke rart det er så mange utlendinger ( helst menn) som på død og liv skal kjøre dama si på tjukken

:roll: Da harde jo en unnskyldning for bli.

Nei send maria tilbake til Brasil!

Gjest en mor på besøk
Skrevet

ang det om barnet hadde blitt født:

Alle barn har i følge fns barnekonvensjon krav på statsborgerskapet til begge foreldre. Er man ikke gift skjer ikke dete automatisk, og man må søke fylkesmannen om å få farens statsborgerskap i tillegg til morens. Da kan de imidlertid kreve papirer på at far er far - i noen land (selv her i europa) er dette en omstendelig prosess (alså å erklære farskap).

Hadde barnet blitt født her hadde det måttet tilbake til brasil med sin mor og søkt om gjenforening med faren.

JA, reglene er idiotiske og stivbente. Det er heller ikke BARE å gifte seg og så få oppholdstillatelse, mye mer papirarbeid og pes enn som så, og det tar LANG tid. Jeg misunner ingen som ønsker å stifte familie med en utenlandsk statsborger i Norge, det er ikke lett - selv ikke for folk fra eu- og schengenland...

Kjenner flere som gir opp og bosetter seg i den andre partens land fordi det er så vanskelig i Norge. Og nå snakker jeg om folk som er gift/har barn med europeere fra eu-land!

Skrevet

Synes de burde fått opphold i et halvt år jeg, å reise mens en er høygravid er jo farlig. Med avtale om å reise ned å søke når barnet er blitt noen mnd.

Gjest Clueless
Skrevet
Synes de burde fått opphold i et halvt år jeg, å reise mens en er høygravid er jo farlig. Med avtale om å reise ned å søke når barnet er blitt noen mnd.

Ideen er i utgangspunktet god synes jeg, men hvilke sanksjoner skulle man hatt om denne avtalen ikke ble overholdt?

Skrevet
Ideen er i utgangspunktet god synes jeg, men hvilke sanksjoner skulle man hatt om denne avtalen ikke ble overholdt?

Nekte gjenforening?

Gjest Clueless
Skrevet
Nekte gjenforening?

Har ikke noen tro på at det hadde latt seg gjennomføre, synes det virker helt utenfor hva som er rettspraksis her i landet.

Men, ideen er god synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...