Gå til innhold

Jeg vippset penger til Unicef Norge for 3 uker siden, de ringer i et sett nesten hver dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ikke hjerte til å blokkere heller, men synes dette begynner å bli på grensa til frekt. Jeg ga penger til Unicef Norge i forbindelse med situasjonen i Ukraina for 3 uker siden, vippsa et beløp på 500kr og hadde ikke en fjerneste ide om at de skulle være så PÅ etterpå.🤷‍♀️ Jeg er student og har ikke råd til å støtte de med et bidrag hver eneste mnd. What to do? vil dette gi seg? De har ringt hver eneste dag så godt som, noen ganger 2 ganger for dag.

Anonymkode: 53673...49d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du bedt dem slutte? Hvis de nekter kan du blokkere dem med god samvittighet. Men kanskje lettere sagt enn gjort hvis de ringer fra ulike numre. Du kan jo nevne at du aldri støtter dem igjen hvis de fortsetter å plage deg. 

Anonymkode: ec7ac...2a6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd det samme med Norges Blindeforbund og Natteravnene. Veldig synd da det gjør meg skeptisk til å fortsette å gi, jeg orker ikke å forholde meg til så mye kommunikasjon, jeg vil bare gi og bli ferdig med det. 

Anonymkode: e2ee0...e6e

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du bedt dem slutte? Hvis de nekter kan du blokkere dem med god samvittighet. Men kanskje lettere sagt enn gjort hvis de ringer fra ulike numre. Du kan jo nevne at du aldri støtter dem igjen hvis de fortsetter å plage deg. 

Så langt har de operert med samme nummeret. Nei, jeg har ikke gjort det, vil ikke virke frekk noe jeg føler jeg fort kan virke om jeg gir beskjed.🤷‍♀️ Jeg vil jo fortsette å støtte dem, de gjør en utrolig fin jobb ❤️ Men, jeg kan ikke ta meg råd til å gjøre det hver mnd. Det virker som de bare ringer og ringer for å spørre etter mer og det synes jeg er frekt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke hjerte til å blokkere heller, men synes dette begynner å bli på grensa til frekt. Jeg ga penger til Unicef Norge i forbindelse med situasjonen i Ukraina for 3 uker siden, vippsa et beløp på 500kr og hadde ikke en fjerneste ide om at de skulle være så PÅ etterpå.🤷‍♀️ Jeg er student og har ikke råd til å støtte de med et bidrag hver eneste mnd. What to do? vil dette gi seg? De har ringt hver eneste dag så godt som, noen ganger 2 ganger for dag.

Har du sagt tydelig i fra at du ikke ønsker å bli oppringt flere ganger? Be dem slette deg fra listen. Hvis du bare sier at jeg er ikke interessert akkurat nå, så fortsetter de. Da slettes du ikke fra listen. Det ble jeg fortalt en gang for mange år siden. 

Anonymkode: 194b0...958

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser nå at du ikke har sagt i fra. Si til dem at du synes de gjør en flott jobb, men at du ikke lenger ønsker å gi da du ikke har råd til det. Om ikke dem kan være så grei å slette deg fra telefon listen. 
Eller du kan være ærlig og si at du synes de er innpåsliten og frekk når de ringer deg hver dag. Derfor må de slette deg.

Anonymkode: 194b0...958

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så langt har de operert med samme nummeret. Nei, jeg har ikke gjort det, vil ikke virke frekk noe jeg føler jeg fort kan virke om jeg gir beskjed.🤷‍♀️ Jeg vil jo fortsette å støtte dem, de gjør en utrolig fin jobb ❤️ Men, jeg kan ikke ta meg råd til å gjøre det hver mnd. Det virker som de bare ringer og ringer for å spørre etter mer og det synes jeg er frekt. 

Det er overhode ikke frekt å si fra. Du kan jo gjerne la det skinne gjennom at du gjerne støtter dem i fremtiden hvis de slutter å ringe, ellers ikke. Det finnes jo nok av andre organisasjoner å gi til. Selv om nok mange av dem opptrer på samme måte. Men hvis de ringer fra samme nummer ville jeg bare blokkert. Du kan jo fortsatt gi dem noe i fremtiden om du ønsker det.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be om å bli slettet fra lista, ja (vi fikk beskjed om å slette folk som ba om det da jeg jobbet som selger). Du kan veldig gjerne si i fra at du gjerne gir når du kan, men at du ikke har mulighet til å gi på månedlig basis, og at du ikke ønsker å gi noe mer om de fortsetter å mase. 

Lytter de ikke til dette, så hadde jeg glatt blokkert. 

Anonymkode: f5113...feb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er det som er så synd. Gir du et bidrag, så begynner maset. 

Du må nok varsle fra neste gang de ringer og si at du gir når du kan eller har mulighet. 😉 

Anonymkode: 40431...95d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svarene🙂  skal kvinne meg opp og gi beskjed når de ringer🙄 som helt sikkert blir imorgen igjen....

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har av denne grunn sluttet å gi direkte til slike organisasjoner - de er helt like alle sammen. At de ikke selv forstår at dette er mot sin hensikt skjønner jeg ikke.

Jeg har noen ganger ved betaling på Coop lagt inn 50 kroner til Ukraina gjennom Røde Kors. Jeg gir også pantelappen min til Røde Kors gjennom å delta i lotteriet.

Men navnet mitt får de ikke til listene sine.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å be dem fjerne deg fra listene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke mulig å blokkere nummeret for slike "tjenester"? Jeg blir aldri oppringt, men det er kanskje fordi jeg har slettet nummeret mitt fra opplysningstjenester. Noe som tydeligvis ikke er vanlig. Da jeg kjøpte sofa, ville selger "finne" meg ved å bruke mobilnummeret mitt. Han ble litt lang i masken da han faktisk måtte spørre meg om adressen min.... 

Det er da man begynner å lure på folk - hallo, jeg står rett her, kan fortelle deg hvor sofaen skal leveres.

Anonymkode: 557d9...2b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for alle svarene🙂  skal kvinne meg opp og gi beskjed når de ringer🙄 som helt sikkert blir imorgen igjen....

Du kan jo sende dem en mail; hei, jeg støttet dere med penger for noen uker siden, etter det har dere ringt meg hver eneste dag. Jeg regner med at det er fordi dere vil ha meg som fast giver eller lignende, men jeg er en fattig student og har ikke sjans til dette. Setter derfor stor pris på at dere ikke ringer meg mer! Mvh en fattig student

Anonymkode: 3eab6...bc5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og nettopp derfor gir jeg ikke til noe til noen, helt uavhengig av navn, troverdighet og størrelse på organisasjon. 

Hadde dere bare visst hvor lav andel av beløpet du gir til formålet som faktisk når fram til formålet....

Det er en grunn til at folk som faktisk jobber i f.eks Røde Kors, Redd Barna osv aldri gir selv til sin egen organisasjon for å nå fram til et formål. 

Det er også lønnsgilde inne på administrasjonsfløyen i disse organisasjonene. Ifølge proff.no hadde lederen i Norges Røde Kors en lønn på 1 220 000,- i 2018, og enda høyere i 2016. Lederen av Redd Barna og UNICEF hadde noe lignende, men litt lavere. Vi snakker høyere enn statsrådlønninger. 

Anonymkode: ab667...aac

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare avbryt den som ringer og si med hyggelig stemme: "Beklager, jeg ønsker ikke å bli oppringt. Kan du slette meg fra din liste?" Problem løst. Eller så blokkerer du bare. 

Anonymkode: 673f6...089

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krev at du slettes fra lista. Du trenger ikke begrunne det med at du er fattig student e.l. for det har de uansett ingenting med. 

Anonymkode: 363c7...2e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og nettopp derfor gir jeg ikke til noe til noen, helt uavhengig av navn, troverdighet og størrelse på organisasjon. 

Hadde dere bare visst hvor lav andel av beløpet du gir til formålet som faktisk når fram til formålet....

Det er en grunn til at folk som faktisk jobber i f.eks Røde Kors, Redd Barna osv aldri gir selv til sin egen organisasjon for å nå fram til et formål. 

Det er også lønnsgilde inne på administrasjonsfløyen i disse organisasjonene. Ifølge proff.no hadde lederen i Norges Røde Kors en lønn på 1 220 000,- i 2018, og enda høyere i 2016. Lederen av Redd Barna og UNICEF hadde noe lignende, men litt lavere. Vi snakker høyere enn statsrådlønninger. 

Anonymkode: ab667...aac

Jeg har faktisk jobbet i en av disse organisasjonene og er ikke skeptisk til å gi. Det er heller ingen av mine kollegaer. 

Og hvorfor skal ikke en toppleder ha en OK lønn? 

Jeg ble lønnet helt ordinært som rådgiver med bachelor den gang da. Høyt lønnsnivå har disse organisasjonene generelt ikke.

Tenker du man skape jobbe gratis som ansatt i en jobb man tross alt jobber ganske mye i? Som krever en mastergrad eller bachelorgrad?

«Hadde du bare visst», ja - de tallene finnes helt åpent. Så det er bare å linke :) 

Men om du gidder Google ser du: 

686A87BE-4FFF-4934-8CFD-CA216967C6F0.jpeg

CB97F83D-43AC-40EC-BE0A-10E3C4FEF732.jpeg

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo sende dem en mail; hei, jeg støttet dere med penger for noen uker siden, etter det har dere ringt meg hver eneste dag. Jeg regner med at det er fordi dere vil ha meg som fast giver eller lignende, men jeg er en fattig student og har ikke sjans til dette. Setter derfor stor pris på at dere ikke ringer meg mer! Mvh en fattig student

Anonymkode: 3eab6...bc5

Støtter denne. Det er ein fin måte å gjera merksam på at det er krøll i telefonlistene deira. 

Anonymkode: 4d311...556

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva når de sender brev med faktura? Jeg ga tidligere et beløp til Sjømannskirken. Har senere mottat brev etter brev med vedlagt faktura. Det er frivilllig å betale fakturaen og man kan bestemme beløpet selv, men likevel...

Anonymkode: 6f231...484

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva når de sender brev med faktura? Jeg ga tidligere et beløp til Sjømannskirken. Har senere mottat brev etter brev med vedlagt faktura. Det er frivilllig å betale fakturaen og man kan bestemme beløpet selv, men likevel...

Anonymkode: 6f231...484

Du tar kontakt, sier at du ikke ønsker å motta brev og ber om å ikke bli fjernet fra listen deres.

Anonymkode: 673f6...089

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...