Gå til innhold

Hvorfor må man prøve mysimba før saxenda og ozempic?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål i overskriften 

Anonymkode: 49f67...258

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den er billigst, og om man har nytte av den vil det spare samfunnet for utgifter.

Anonymkode: 99dfd...317

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Den er billigst, og om man har nytte av den vil det spare samfunnet for utgifter.

Ok, skjønner ikke logikken når jeg betaler alt selv…

Skrevet

Man må ikke det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mysimba og ozempic har nå samme pris da

Anonymkode: 32b7d...87b

AnonymBruker
Skrevet
Nuttery skrev (Akkurat nå):

Man må ikke det.

Jo, ifølge min lege i alle fall 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, ifølge min lege i alle fall 

Hvis du betaler det selv så "må" du ingenting, sånn sett. Grunnen til at man ofte skal prøve x og y før man prøver "rolls roycen" er som personen over skriver; ofte et økonomisk spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet
Nuttery skrev (2 timer siden):

Hvis du betaler det selv så "må" du ingenting, sånn sett. Grunnen til at man ofte skal prøve x og y før man prøver "rolls roycen" er som personen over skriver; ofte et økonomisk spørsmål. 

Jeg sjekka prisene nå, og det kan ikke stemme. Ozempic er ikke dyr. 

AnonymBruker
Skrevet

De starter som regel alltid med det mildeste og går kun over til de som er sterkere om de må. Dette også fordi medisiner som virker bedre/er sterkere oftere kan ha heftigere bivirkninger.

Anonymkode: d495e...6ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De starter som regel alltid med det mildeste og går kun over til de som er sterkere om de må. Dette også fordi medisiner som virker bedre/er sterkere oftere kan ha heftigere bivirkninger.

Det stemmer heller ikke, mysimba er flere steder (blant annet på relis) oppgitt å ha større ulemper enn fordeler, dvs flere bivirkninger enn effekt. Ozempic har både færre bivirkninger og bedre effekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det stemmer heller ikke, mysimba er flere steder (blant annet på relis) oppgitt å ha større ulemper enn fordeler, dvs flere bivirkninger enn effekt. Ozempic har både færre bivirkninger og bedre effekt. 

Da må man nesten spørre legen om hvorfor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må man nesten spørre legen om hvorfor.

Hun sa at det var det som var vanlig. Men jeg leser jo om flere her inne som slipper det. 

AnonymBruker
Skrevet
Nuttery skrev (3 timer siden):

Noen stoffer er vel litt mer avhengighetsskapende?

Anonymkode: cd270...524

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld avsporing men, er det slik at man får disse legemidlene på blå resept?

Anonymkode: 2f839...22f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Unnskyld avsporing men, er det slik at man får disse legemidlene på blå resept?

Anonymkode: 2f839...22f

Ja, hvis du har usedvanlig høy BMI eller moderat høy med tilleggs sykdommer.

Anonymkode: 35fed...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder blå resept, så må mysimba ofte prøves først fordi det er billigst. Helfo vil ikke dekke en dyrere medisin hvis du kan bruke noe billigere. Når det gjelder hvit resept, så spiller det liten rolle. Jeg gikk rett på ozempic. Ozempic får man kun på blå resept hvis man har diabetes type 2, har man ikke det må man betale selv.

Anonymkode: 14218...137

AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at det er et unntak her. Ved alvorlige psykiske lidelser (stemningslidelser f.eks.) kan man gå rett på saxenda før mysimba fordi sistnevnte har mange bivirkninger som går på psyken (depresjon, angst).

Når det gjelder Ozempic så er den vel ikke godkjent som «slankemiddel» og de reelle alternativene er mysimba og saxenda. Noen får Ozempic fordi de har pre-diabetes. 

Selv om Mysimba har flere psykiske bivirkninger er bivirkningene mildere enn saxenda sine, med saxenda må man passe på verdier for å unngå gallestein bl.a. 

Anonymkode: 8ef10...303

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Må legge til at det er et unntak her. Ved alvorlige psykiske lidelser (stemningslidelser f.eks.) kan man gå rett på saxenda før mysimba fordi sistnevnte har mange bivirkninger som går på psyken (depresjon, angst).

Når det gjelder Ozempic så er den vel ikke godkjent som «slankemiddel» og de reelle alternativene er mysimba og saxenda. Noen får Ozempic fordi de har pre-diabetes. 

Selv om Mysimba har flere psykiske bivirkninger er bivirkningene mildere enn saxenda sine, med saxenda må man passe på verdier for å unngå gallestein bl.a. 

Oi, det er jo veldig nyttig å vite. Har du en kilde på det?

Anonymkode: 11b68...2b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, det er jo veldig nyttig å vite. Har du en kilde på det?

Anonymkode: 11b68...2b8

Det er bare å lese på legemidlene. Mannen min går på saxenda fordi han er bipolar og derfor ikke anbefales mysimba. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2022 den 20.06):

Det er bare å lese på legemidlene. Mannen min går på saxenda fordi han er bipolar og derfor ikke anbefales mysimba. 

Jeg har ptsd og alvorlig depresjon, da burde ikke jeg heller bruke mysimba? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...