AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Hei Jeg og samboer planlegger ikke å bli gravide, men vi hadde et "uhell" ved forrige eggløsning (går ikke på prevensjon, tracker syklusen). Redd for graviditet allerede fra da og tok en test så fort mensen uteble. Jeg er nå i uke 4-5 med blandede følelser. Vi er begge studenter, han ferdig nå til sommeren og jeg om ett år, og vi fyller 25 i år. Vi skal få en valp i sommer, gifte oss neste vår og skal ta opp en stort boliglån for et nybygg som også er ferdig til våren neste år - med forutsetning om at jeg skal jobbe 100% mens jeg skriver master. Det er så mye som skjer i livene våre dette året og vi har alltid tenkt at barn ikke skal komme før vi har alt på stell (om 2-3 år). Hvis vi velger å beholde må jeg skrive master mens jeg er hjemme med baby (uaktuelt å utsette), vi må gi opp valpen (sannsynligvis), utsette bryllupet og gi opp boligen da vi ikke vil ha økonomien til det. Samtidig føler jeg med uggen av å tenke på å ta abort fordi vi var uforsiktige... Har alltid tenkt at jeg ikke skulle ta abort hvis jeg ble gravid med partneren min siden det uansett er han jeg skal ha barn med, men nå som vi er i den situasjonen og ser alt vi "mister" eller går glipp av... Er vi fæle mennesker om vi tar abort? Eller kan ting faktisk ordne seg? Noen perspektiver eller erfaringer dere kan dele? Anonymkode: 3e113...d81
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Har alltid tenkt at alt ordner seg uansett hvilken situasjon man står i, også deres. Jeg er for selvbestemt abort, og hver enkelt må bestemme ut fra egen situasjon. Vil derimot si at å bruke «tracke syklus» som prevensjon ikke er tilstrekkelig til å ikke bli gravid. Står man ikke på noen form for prevensjon, ber man om å bli gravid siden syklusen kan endres for hver gang. Å følge med å syklusen og å hoppe av i svingen er ikke prevensjon. Dere må snakke sammen og finne ut hva dere ønsker å gjøre, men i din situasjon ville jeg nok ha beholdt siden prevensjon bevisst ikke ble brukt… alt ordner seg som sagt, og vi har et godt system i Norge for at man skal klare seg økonomisk. Dog må man prioritere ulike valg i livet da. Føles abort rett for dere, så gjør dere det.. føles å beholde rett, så gjør dere det. Det viktigste er vel at dere er to om dette, og kommuniserer godt! Anonymkode: 23e42...1c0 1
Anonymous 91 Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 Ønsker dere ikke barn enda, så bør dere bruke prevensjon. For syklusen din trenger ikke være lik mnd til mnd 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 Begynn på prevensjon. Ta abort om du vil det, ingen som tar abort er fæle. Et barn skal passe inn og være ønsket. Anonymkode: 8952f...a51 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #5 Skrevet 27. april 2022 Selvfølgelig kan det ordne seg å få baby nå☺️ Tenk hva som føles verst om ti år - at dere ventet et år eller to med å kjøpe hus og valp - eller at dere aborterte det som skulle vært det eldste barnet deres? Pluss du har jo det med at dere ikke har brukt prevensjon... Tracke syklus er sånn man bare gjør hvis en graviditet er ok, siden det er veldig høy sannsynlighet for å bli gravid, så da virker det veldig rart at det plutselig ikke var ok med en graviditet. Anonymkode: 08af1...ed8 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 abort er ingen prevensjon. Anonymkode: 5b4d1...fa3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig kan det ordne seg å få baby nå☺️ Tenk hva som føles verst om ti år - at dere ventet et år eller to med å kjøpe hus og valp - eller at dere aborterte det som skulle vært det eldste barnet deres? Anonymkode: 08af1...ed8 Jeg kjenner to par som aborterte et "uhell" mens de var studenter/unge voksne. De er fortsatt sammen, og har fått to barn til hver. Smerten i å vite at det kunne vært en storesøster/-bror er veldig tett på. Og ikke minst. En ting er at det skjer et hendig uhell. Men dere har hatt sex uten prevensjon, da bør man ta ansvar. Anonymkode: 186ae...194 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 Dere er ikke fæle mennesker om dere tar abort! Dere bestemmer jo over egen kropp og eget liv. Det er et stort ansvar å skulle få barn og det er jo greit å vente til et tidspunkt hvor man faktisk ønsker dette ansvaret og alt som følger med det. Syns det er veldig merkelig å svare på et spørsmål om abort med et "er du med på leken må du tåle steken"-utsagn. Barn skal jo ikke være en straff man må ta fordi man kanskje ikke har vært så flink med prevensjonen som man burde. Anonymkode: 5661c...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 Tenker at både valp og bryllup kan vente, da får dere også se om en hund passer inn i livet deres med barn. Hus kan dere fortsatt bygge, men vil få redusert lånekapital pga. Barn Studiene kan kombineres, men vil bli tøft. Dere er fortsatt unge, men et barn er ikke krise, samtidig som jeg også skjønner om det ikke er dette dere ønsker nå Anonymkode: 2f755...639 1
kraftwerk Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 Liver blir til mens man går. Man kan ikke detaljplanlegge alt, og det du skriver om lån, bolig, jobb og master - det kan dere fint gjøre selv om dere har baby på vei, eller dere kan utsette planen med ett år. Dere velger selv å ha sex uten prevensjon, og er voksne nok til å ta "konsekvensen" av dette. Dere har faktisk alt på stell, selv om dere ikke har kjøpt bolig. Og du som student har krav på en rekke ting som gravid, ekstra stipend b.la .. Så dette er IKKE noe stress!! Baby blir valgt over en valp her i gården når som helst, men valp kan fåes når baby er 1/2 år gammel så de kan bli bestevenner :) Syntes det er sykt at friske, oppegående mennesker med livet på stell vurderer å abortere som prevansjonsløsning. 1
kraftwerk Skrevet 27. april 2022 #11 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere er ikke fæle mennesker om dere tar abort! Dere bestemmer jo over egen kropp og eget liv. Det er et stort ansvar å skulle få barn og det er jo greit å vente til et tidspunkt hvor man faktisk ønsker dette ansvaret og alt som følger med det. Syns det er veldig merkelig å svare på et spørsmål om abort med et "er du med på leken må du tåle steken"-utsagn. Barn skal jo ikke være en straff man må ta fordi man kanskje ikke har vært så flink med prevensjonen som man burde. Anonymkode: 5661c...d9a Barn er ikke en straff, men nå er det slik at sex = graviditet. Og hvis man ikke bruker prevensjon i et langvarig forhold, da ber man om å bli gravid. Og nå har det seg slik at alt skjer for en grunn, selv om man ikke evner å se hva den grunnen er akkurat nå
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #12 Skrevet 27. april 2022 Dere vil velge valp og bryllup foran deres eget barn? Prioriteringene er på plass ser eg. Tror det er best dere ikke får barn jeg altså, så jeg heller mot abort Anonymkode: ce1b5...566
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 Kan adopsjon være et alternativ? Det er fantastiske mennesker der ute som gjerne skulle gitt det lille livet all kjærlighet i verden 😊 Anonymkode: fdee8...393
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 12 minutter siden, kraftwerk said: Barn er ikke en straff, men nå er det slik at sex = graviditet. Og hvis man ikke bruker prevensjon i et langvarig forhold, da ber man om å bli gravid. Og nå har det seg slik at alt skjer for en grunn, selv om man ikke evner å se hva den grunnen er akkurat nå Grunnen er jo ingen prevensjon. Anonymkode: ed238...00a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #15 Skrevet 27. april 2022 Nå er jo babyen allerede unnfanget. Dere får aldri akkurat dette barnet igjen på et senere tidspunkt. Velger dere abort nå og får barn senere om 1-2 år, kan det bli sårt å tenke på. Jeg la vekt på dette da jeg ble gravid som 21-åring i studietida. Jeg bodde i kollektiv og hadde virkelig ingenting på plass. Mine nærmeste rådet meg til abort. Jeg møtte til og med opp på abortklinikken. Jeg er så takknemlig og glad for at jeg lyttet til min egen intuisjon og gikk derifra. Det var et tøft svangerskap psykisk, men det ordnet seg underveis. Jeg har aldri angret. Anonymkode: a676c...618 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #16 Skrevet 27. april 2022 Jeg er vanligvis negativ til de som oppretter slike tråder på KG, for nesten ingen av dem har utdannelse, planer for fremtiden og det ser ut til at flesteparten har små deltidsstillinger som faktisk ikke rekker til kostnadene barn medfører. Men dere har jo egentlig det! Kanskje bryllupet må reduseres eller utsettes, men valpen ordner dere fint. Les dere godt opp på oppdragelse og meld dere på kurs så ordner dere det! Du får greit med støtte som gravid fra lånekassa, samboeren din får seg jobb fortest mulig etter endt utdanning. Kanskje klarer dere til og med å holde skjema på huset? I verste fall får det vente et år. Dette klarer dere om dere vil. Om du velger å ta abort, så start på ordentlig prevensjon etterpå. Anonymkode: 727bd...6ad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå