Gå til innhold

DNB, fryktelig irriterende ( krav om ID )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dnb har sendt meg en varsel om at de krever en ID av alle sine kunder, det har ført til kaos. jeg kan legitimere meg ved å laste ned mobil appen på mobilen ( den erstatter kode brikke )  og så ta bildet av passet i denne appen.  Jeg ønsker ikke å ha Dnb sin app på min mobil tlf ( som tilhører jobben ) 

Jeg kan oppsøke en Dnb filial, men det har jeg ikke tid til. Jeg har skannet inn passet mitt og ønsker å laste opp en kopi inne i nettbanken etter å ha logget inn, men finner ingen mulighet til dette.

Foreldrene mine bruker Nokia telefoner og er nå redde for at konto blir stengt, det samme er det med en tante av meg som har utløpt pass, må hun virkelig fornye passet for å ha konto? Kundesenter til Dnb er helt håpløst siden det er 50+ kunder i kø og 1 times ventetid. Problemet er at Dnb er en alt for dominerende aktør, de burde hatt mer konkurranse, de burde aldri hatt fått lov til å kjøpe opp Posten (bank).

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et krav i alle banker, ikke bare DnB. Det er antihvitvaskingsloven som nå gir sterkere krav til legitimering av kunder i bankene. Alle banker har hatt runder med relegitimering av kunder. DnB er merkelig sent ute. 

Men ja, jeg sliter med dem også. De sender meg den samme linken om og om igjen for å gjøre deg digitalt, men det funker altså ikke.. Får bare en "Beklager, noe gikk galt" når jeg klikker på linken. Og kundeservice responderer med å sende meg den nøyaktig samme linken. Om og om igjen... 

Anonymkode: 9660e...16a

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Har de spurt om dette fra alle kunder? Kjenner i så fall en som jeg må få hjulpet, før kontoen hans blir stengt. Hva skjer om en blir bedt om å gjøre dette men ikke gjør det?

Anonymkode: ce1b6...076

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har de spurt om dette fra alle kunder? Kjenner i så fall en som jeg må få hjulpet, før kontoen hans blir stengt. Hva skjer om en blir bedt om å gjøre dette men ikke gjør det?

Anonymkode: ce1b6...076

Det er ikke alle kunder som er nødt til dette - det spørs hvordan kunden har blitt legitimert før. Om kunden har blitt legitimert på en måte som tilfredsstiller dagens krav før, trengs det ikke ny legitimering nå. 

Om man ikke blir skikkelig legitimert innen fristen, må banken si opp kundeforholdet. De har ikke lov til å ha kunder som ikke er legitimert ihht anti-hvitvask-loven. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ringer nummeret som ble oppgitt - så får du der en mulighet for å velge noe som gjør at du får mulighet til å laste opp kopien av passet ditt i nettbanken.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle kunder som er nødt til dette - det spørs hvordan kunden har blitt legitimert før. Om kunden har blitt legitimert på en måte som tilfredsstiller dagens krav før, trengs det ikke ny legitimering nå. 

Om man ikke blir skikkelig legitimert innen fristen, må banken si opp kundeforholdet. De har ikke lov til å ha kunder som ikke er legitimert ihht anti-hvitvask-loven. 

Feil! Alle må om de har hatt konto en mer enn x-antall år. Jeg legitimerte meg med pass i filialen i 2011 å måtte likevel legitimere meg igjen!

Dog har ikke alle fått beskjed om å gjøre dette enda, de tar så og så mange om gangen

Anonymkode: a636b...ecc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Feil! Alle må om de har hatt konto en mer enn x-antall år. Jeg legitimerte meg med pass i filialen i 2011 å måtte likevel legitimere meg igjen!

Dog har ikke alle fått beskjed om å gjøre dette enda, de tar så og så mange om gangen

Et pass er jo bare gyldig i 10 år. Så ikke gyldig legitimasjon lenger

Anonymkode: 23177...d81

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så irriterende. Jeg vil ikke ha den drittappen selv heller. Vil bruke kodebrikke.

Anonymkode: f7a54...67c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja - det er fordi passet ditt da er for gammelt.... Antihvitvaskingsloven krever at banken har oppdatert informasjon. Et ti år gammelt pass er ikke oppdatert. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så irriterende. Jeg vil ikke ha den drittappen selv heller. Vil bruke kodebrikke.

Anonymkode: f7a54...67c

Kan dere ikke bare dra å stå i køen på drop in? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
kat-e skrev (7 minutter siden):

en tante av meg som har utløpt pass, må hun virkelig fornye passet for å ha konto

Alle voksne mennesker må jo kunne legitimere med gyldig legitimasjon! Trenger ikke nødvendigvis pass hvis hun ikke skal, reise, men ID-kort må myndige mennesker ha, f.eks for å hente reseptbelagt medisin og i slike tilfeller som dette.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min mor på 97 slapp å legitimere seg, dog har hun ID-kort. Jeg tror DNB har satt aldersgrense på 80 år da denne aldergruppa ikke er så aktuell for hvitvasking. 

Dere som hisser dere opp bør være glad for at det settes inn tiltak mot kriminell virksomhet. 

At folk ikke har legitimasjon er jo mildest talt uansvarlig atferd.

Anonymkode: 7312c...ce8

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, kat-e said:

Dnb har sendt meg en varsel om at de krever en ID av alle sine kunder, det har ført til kaos. jeg kan legitimere meg ved å laste ned mobil appen på mobilen ( den erstatter kode brikke )  og så ta bildet av passet i denne appen.  Jeg ønsker ikke å ha Dnb sin app på min mobil tlf ( som tilhører jobben )

Det er ikke DNB sin app du må laste ned, men BankID-appen. Om du velger å bruke den, kan du jo bare slette den så fort du har gjort det du skal.

Anonymkode: b94af...725

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare dra å stå i køen på drop in? 

Det er ikke alle som har en filial i nærheten av der de bor... Ikke alle kan ta seg fri fra jobben for å kjøre en times tid til nærmeste fysisk kontor, stå der i kø, og så kjøre en time hjem igjen... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle voksne mennesker må jo kunne legitimere med gyldig legitimasjon! Trenger ikke nødvendigvis pass hvis hun ikke skal, reise, men ID-kort må myndige mennesker ha, f.eks for å hente reseptbelagt medisin og i slike tilfeller som dette.

Min mor på 97 slapp å legitimere seg, dog har hun ID-kort. Jeg tror DNB har satt aldersgrense på 80 år da denne aldergruppa ikke er så aktuell for hvitvasking. 

Dere som hisser dere opp bør være glad for at det settes inn tiltak mot kriminell virksomhet. 

Visste ikke at hvitvaskingsloven hadde aldersgrense nedfelt..

Anonymkode: 69f29...a83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er ikke tiltaket, problemet er at jeg ikke har muligheten til å stå i 1 times kø i banken, eller har lyst til å laste ned en app.

• Liker 1
Skrevet

Som jeg nevnte lenger opp - ring nummeret som er oppgitt i brevet - da får du mulighet til å velge at de sender deg en mld i innboksen din på dnb bank - via denne medlingen i nettbanken kan du laste opp en scannet fil av leg.

Det er ikke noen ventetid på telefonnummeret for å gjøre dette valget.

Denne muligheten kom etter noen uker i kaoset i mars. Fungerte for meg.

Går ut i fra at muligheten finnes enda, lykke til.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, kat-e said:

Problemet er ikke tiltaket, problemet er at jeg ikke har muligheten til å stå i 1 times kø i banken, eller har lyst til å laste ned en app.

Å laste ned BankID-appen er ikke akkurat noen risiko. Last ned, aktiver den, gjør prosedyren som tar 2 minutter, slett appen.

• Liker 21
Skrevet
Spock skrev (20 minutter siden):

Hvis du ringer nummeret som ble oppgitt - så får du der en mulighet for å velge noe som gjør at du får mulighet til å laste opp kopien av passet ditt i nettbanken.

Har ikke funnet et slik nr?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å laste ned BankID-appen er ikke akkurat noen risiko. Last ned, aktiver den, gjør prosedyren som tar 2 minutter, slett appen.

Foreldrene mine er i 70 åra og har ikke smart telefoner, selv bruker jeg en smarttelefon fra jobben med begrensninger.

• Liker 1
Skrevet
kat-e skrev (1 minutt siden):

Du kan også be om å få det som en melding i innboksen i selve nettbanken. Da kan du svare på den meldingen ved å laste opp et bilde av passet ditt. Jeg har heller ikke appen, og bruker vanligvis kodebrikke i nettbank. Hjalp også et familiemedlem med dette for en stund siden, som har alt på Ipaden sin. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...