kat-e Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Dnb har sendt meg en varsel om at de krever en ID av alle sine kunder, det har ført til kaos. jeg kan legitimere meg ved å laste ned mobil appen på mobilen ( den erstatter kode brikke ) og så ta bildet av passet i denne appen. Jeg ønsker ikke å ha Dnb sin app på min mobil tlf ( som tilhører jobben ) Jeg kan oppsøke en Dnb filial, men det har jeg ikke tid til. Jeg har skannet inn passet mitt og ønsker å laste opp en kopi inne i nettbanken etter å ha logget inn, men finner ingen mulighet til dette. Foreldrene mine bruker Nokia telefoner og er nå redde for at konto blir stengt, det samme er det med en tante av meg som har utløpt pass, må hun virkelig fornye passet for å ha konto? Kundesenter til Dnb er helt håpløst siden det er 50+ kunder i kø og 1 times ventetid. Problemet er at Dnb er en alt for dominerende aktør, de burde hatt mer konkurranse, de burde aldri hatt fått lov til å kjøpe opp Posten (bank). 8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Dette er et krav i alle banker, ikke bare DnB. Det er antihvitvaskingsloven som nå gir sterkere krav til legitimering av kunder i bankene. Alle banker har hatt runder med relegitimering av kunder. DnB er merkelig sent ute. Men ja, jeg sliter med dem også. De sender meg den samme linken om og om igjen for å gjøre deg digitalt, men det funker altså ikke.. Får bare en "Beklager, noe gikk galt" når jeg klikker på linken. Og kundeservice responderer med å sende meg den nøyaktig samme linken. Om og om igjen... Anonymkode: 9660e...16a 17
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 Har de spurt om dette fra alle kunder? Kjenner i så fall en som jeg må få hjulpet, før kontoen hans blir stengt. Hva skjer om en blir bedt om å gjøre dette men ikke gjør det? Anonymkode: ce1b6...076
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har de spurt om dette fra alle kunder? Kjenner i så fall en som jeg må få hjulpet, før kontoen hans blir stengt. Hva skjer om en blir bedt om å gjøre dette men ikke gjør det? Anonymkode: ce1b6...076 Det er ikke alle kunder som er nødt til dette - det spørs hvordan kunden har blitt legitimert før. Om kunden har blitt legitimert på en måte som tilfredsstiller dagens krav før, trengs det ikke ny legitimering nå. Om man ikke blir skikkelig legitimert innen fristen, må banken si opp kundeforholdet. De har ikke lov til å ha kunder som ikke er legitimert ihht anti-hvitvask-loven. Anonymkode: 9660e...16a 2
Spock Skrevet 27. april 2022 #5 Skrevet 27. april 2022 Hvis du ringer nummeret som ble oppgitt - så får du der en mulighet for å velge noe som gjør at du får mulighet til å laste opp kopien av passet ditt i nettbanken. 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke alle kunder som er nødt til dette - det spørs hvordan kunden har blitt legitimert før. Om kunden har blitt legitimert på en måte som tilfredsstiller dagens krav før, trengs det ikke ny legitimering nå. Om man ikke blir skikkelig legitimert innen fristen, må banken si opp kundeforholdet. De har ikke lov til å ha kunder som ikke er legitimert ihht anti-hvitvask-loven. Anonymkode: 9660e...16a Feil! Alle må om de har hatt konto en mer enn x-antall år. Jeg legitimerte meg med pass i filialen i 2011 å måtte likevel legitimere meg igjen! Dog har ikke alle fått beskjed om å gjøre dette enda, de tar så og så mange om gangen Anonymkode: a636b...ecc 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Feil! Alle må om de har hatt konto en mer enn x-antall år. Jeg legitimerte meg med pass i filialen i 2011 å måtte likevel legitimere meg igjen! Dog har ikke alle fått beskjed om å gjøre dette enda, de tar så og så mange om gangen Anonymkode: a636b...ecc Et pass er jo bare gyldig i 10 år. Så ikke gyldig legitimasjon lenger Anonymkode: 23177...d81 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 Så irriterende. Jeg vil ikke ha den drittappen selv heller. Vil bruke kodebrikke. Anonymkode: f7a54...67c 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Feil! Alle må om de har hatt konto en mer enn x-antall år. Jeg legitimerte meg med pass i filialen i 2011 å måtte likevel legitimere meg igjen! Dog har ikke alle fått beskjed om å gjøre dette enda, de tar så og så mange om gangen Anonymkode: a636b...ecc Ja - det er fordi passet ditt da er for gammelt.... Antihvitvaskingsloven krever at banken har oppdatert informasjon. Et ti år gammelt pass er ikke oppdatert. Anonymkode: 9660e...16a 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så irriterende. Jeg vil ikke ha den drittappen selv heller. Vil bruke kodebrikke. Anonymkode: f7a54...67c Kan dere ikke bare dra å stå i køen på drop in? Anonymkode: 23177...d81 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #11 Skrevet 27. april 2022 kat-e skrev (7 minutter siden): en tante av meg som har utløpt pass, må hun virkelig fornye passet for å ha konto Alle voksne mennesker må jo kunne legitimere med gyldig legitimasjon! Trenger ikke nødvendigvis pass hvis hun ikke skal, reise, men ID-kort må myndige mennesker ha, f.eks for å hente reseptbelagt medisin og i slike tilfeller som dette. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har de spurt om dette fra alle kunder? Kjenner i så fall en som jeg må få hjulpet, før kontoen hans blir stengt. Hva skjer om en blir bedt om å gjøre dette men ikke gjør det? Min mor på 97 slapp å legitimere seg, dog har hun ID-kort. Jeg tror DNB har satt aldersgrense på 80 år da denne aldergruppa ikke er så aktuell for hvitvasking. Dere som hisser dere opp bør være glad for at det settes inn tiltak mot kriminell virksomhet. At folk ikke har legitimasjon er jo mildest talt uansvarlig atferd. Anonymkode: 7312c...ce8 17
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #12 Skrevet 27. april 2022 16 minutter siden, kat-e said: Dnb har sendt meg en varsel om at de krever en ID av alle sine kunder, det har ført til kaos. jeg kan legitimere meg ved å laste ned mobil appen på mobilen ( den erstatter kode brikke ) og så ta bildet av passet i denne appen. Jeg ønsker ikke å ha Dnb sin app på min mobil tlf ( som tilhører jobben ) Det er ikke DNB sin app du må laste ned, men BankID-appen. Om du velger å bruke den, kan du jo bare slette den så fort du har gjort det du skal. Anonymkode: b94af...725 15
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan dere ikke bare dra å stå i køen på drop in? Anonymkode: 23177...d81 Det er ikke alle som har en filial i nærheten av der de bor... Ikke alle kan ta seg fri fra jobben for å kjøre en times tid til nærmeste fysisk kontor, stå der i kø, og så kjøre en time hjem igjen... Anonymkode: 9660e...16a 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alle voksne mennesker må jo kunne legitimere med gyldig legitimasjon! Trenger ikke nødvendigvis pass hvis hun ikke skal, reise, men ID-kort må myndige mennesker ha, f.eks for å hente reseptbelagt medisin og i slike tilfeller som dette. Min mor på 97 slapp å legitimere seg, dog har hun ID-kort. Jeg tror DNB har satt aldersgrense på 80 år da denne aldergruppa ikke er så aktuell for hvitvasking. Dere som hisser dere opp bør være glad for at det settes inn tiltak mot kriminell virksomhet. At folk ikke har legitimasjon er jo mildest talt uansvarlig atferd. Anonymkode: 7312c...ce8 Visste ikke at hvitvaskingsloven hadde aldersgrense nedfelt.. Anonymkode: 69f29...a83 1
kat-e Skrevet 27. april 2022 Forfatter #15 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alle voksne mennesker må jo kunne legitimere med gyldig legitimasjon! Trenger ikke nødvendigvis pass hvis hun ikke skal, reise, men ID-kort må myndige mennesker ha, f.eks for å hente reseptbelagt medisin og i slike tilfeller som dette. Min mor på 97 slapp å legitimere seg, dog har hun ID-kort. Jeg tror DNB har satt aldersgrense på 80 år da denne aldergruppa ikke er så aktuell for hvitvasking. Dere som hisser dere opp bør være glad for at det settes inn tiltak mot kriminell virksomhet. At folk ikke har legitimasjon er jo mildest talt uansvarlig atferd. Anonymkode: 7312c...ce8 Problemet er ikke tiltaket, problemet er at jeg ikke har muligheten til å stå i 1 times kø i banken, eller har lyst til å laste ned en app. 1
Spock Skrevet 27. april 2022 #16 Skrevet 27. april 2022 Som jeg nevnte lenger opp - ring nummeret som er oppgitt i brevet - da får du mulighet til å velge at de sender deg en mld i innboksen din på dnb bank - via denne medlingen i nettbanken kan du laste opp en scannet fil av leg. Det er ikke noen ventetid på telefonnummeret for å gjøre dette valget. Denne muligheten kom etter noen uker i kaoset i mars. Fungerte for meg. Går ut i fra at muligheten finnes enda, lykke til. 5 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #17 Skrevet 27. april 2022 1 minutt siden, kat-e said: Problemet er ikke tiltaket, problemet er at jeg ikke har muligheten til å stå i 1 times kø i banken, eller har lyst til å laste ned en app. Å laste ned BankID-appen er ikke akkurat noen risiko. Last ned, aktiver den, gjør prosedyren som tar 2 minutter, slett appen. Anonymkode: b94af...725 21
kat-e Skrevet 27. april 2022 Forfatter #18 Skrevet 27. april 2022 Spock skrev (20 minutter siden): Hvis du ringer nummeret som ble oppgitt - så får du der en mulighet for å velge noe som gjør at du får mulighet til å laste opp kopien av passet ditt i nettbanken. Har ikke funnet et slik nr?
kat-e Skrevet 27. april 2022 Forfatter #19 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å laste ned BankID-appen er ikke akkurat noen risiko. Last ned, aktiver den, gjør prosedyren som tar 2 minutter, slett appen. Anonymkode: b94af...725 Foreldrene mine er i 70 åra og har ikke smart telefoner, selv bruker jeg en smarttelefon fra jobben med begrensninger. 1
Callisto83 Skrevet 27. april 2022 #20 Skrevet 27. april 2022 kat-e skrev (1 minutt siden): Problemet er ikke tiltaket, problemet er at jeg ikke har muligheten til å stå i 1 times kø i banken, eller har lyst til å laste ned en app. Du kan også be om å få det som en melding i innboksen i selve nettbanken. Da kan du svare på den meldingen ved å laste opp et bilde av passet ditt. Jeg har heller ikke appen, og bruker vanligvis kodebrikke i nettbank. Hjalp også et familiemedlem med dette for en stund siden, som har alt på Ipaden sin. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå